Bukefalos 28 år!

Cair- och Flairsystemen. Funderingar kring luftstoppade sadlar.

F

Fitz

På en tidigare sadeltråd diskuterades luftstoppade sadlar. Det hävdades då att flairsystemet (se www.flair.uk.com) skulle vara överlägset det system (Cair) som används i Wintecsadlarna (se www. wintec.net.au). Någon förklaring till varför det skulle vara bättre gavs inte. Grund-idén är alltså densamma för båda systemen, men utförandet skiljer sig åt. Är det någon som har erfarenhet av flairsystemet och som kan uttala sig om det och varför det skulle vara bättre? Och hur är sadlarna i övrigt? Jag har själv dragit slutsatsen att cairsystemet skulle kunna vara instabilare eftersom luften verkar förflytta sig mer när hästen rör sig. Vad tycker alla ni som har cair-sadlar, ligger sadlarna stabilt under rörelse?
Har även noterat (jag har nämligen kollat ALLA sadeltrådar på de första 65 sidorna på utrustningsforumet :crazy:) att det har diskuterats mycket här på forumet huruvida wintec-sadlar passar på raka ryggar eller inte. Nu verkar ju wintec ha infört cairsystemet som standard på sina sadlar. Förändrar detta passformen på sadlarna så att de passar fler ryggtyper än tidigare?
 
En häst i stallet har på grund av skada avlastat ena sidan och då har ryggen och baken blivit sned. Två sadlar har blivit förstörda. Det är ju inte heller lätt att rida den hästen eftersom att det blir att man själv sitter snett och blir då till ingen större hjälp för hästen. Men med wintecsadeln med cairsystem så sitter ryttaren rakt och rätt och hästen kan lättare sätta muskeler och bli bra igen utan att behöva köpa en ny sadel en gång i veckan för att dom blir förstörda. :bow:
 
Men vad tror ni om passformen då? Kan man utgå från att en luftstoppad sadel passar de flesta hästryggar förutsatt att storleken är rätt?
 
Nja nu är det som så att det är väl ändå cair systemet som inte läcker ut luft tex. och som håller sig stabilt. Har precis köpt en Bates sadel med cair och den ligger helt super på ryggen + att hästen stortrivs med den.

Cair har mkt bra garantier och de är helsvetsade luftkuddar och kan alltså inte läcka.

Bates har dessutom en flexbom vilket gör att den är rörlig liksom tex Prestige. Nu kan jag ju inte svara för wintec utan bara för Bates.

Referens har jag att jämföra med min andra sadel som är en Butet. Bates kan man dessutom byta koppjärnet på ett enkelt sätt vilket gör att den kan passa till alla typer av hästar.
 
Aha, jag var nog inte riktigt påläst där. Har Cair-systemet också fyra tättslutande luftkuddar, kvadratiskt placerade, utan flöde mellan kuddarna (när man väl fixerat dem)?

Vilken prisklass ligger Bates-sadlar i? Är de sköna att sitta i, med gott stöd för sitsen? Vilken inriktning är det på din sadel?
 
Jag tycker att det är en bra och utförlig förklaring av flairsystemet. Däremot saknar jag en utförligare beskrivning av cair-systemet. På vilket sätt skiljer det sig egentligen? Hur är det uppbyggt? (se min fråga ovan)

Vad jag EGENTLIGEN hoppas att ni skall tala om är förstås;
1) Flairsystemet är bättre, man sitter superbra i sadlarna och dessutom är de jättebilliga och lätta att få tag på. :angel:
2)Cairsystemet duger lika bra, och eftersom det är luftstoppning passar sadlarna nästan alla hästar, så är det i princip bara att gå och handla en wintec dressyr eller dylika billiga sadlar utan de sedvanliga kvalen som brukar hänga ihop med sadelköp. :angel:

Jag hoppas stenhårt att luftstoppade sadlar skall vara någon slags universallösning. Visst vore det skönt om det fanns en sådan! :smirk:
 
Ja det verkar som om det är så. En annan tjej i stallet har också köpt en sån sadel fast en bates och den passar båda hennes hästar. Men stoppar man om såna sadlar och hur i så fall??
 
Stod det inte nånting på den sidan om gur flair skiljer sig från andra luftsystemer? Det tror jag det gjorde?Något om att hur kuddarna är uppbugda tror jag.... :confused:
 
Jo, det gjorde det (jämförelser med system med bara två luftkuddar osv). Fast jag vet inte om man kan utgå från att det andra systemet är cair, eller såg du att det nämndes någonstans?
 
Flair systemet kan man specialanpassa efter hästen vilket man inte kan med cairsystemet. Flair kan pumpas individuellt i de olika luftfacken, alltså har man en sned häst så kan man ha mer luft i ett fack för att motverka detta. Flair sadlarna pumpas upp liggande på hästen med ryttare i sadlen för att den skall passa exakt efter hästen, sedan kan naturligtvis sadlen ändå användas på annan häst (har mina på 6 olika) under förutsättning att man inte har en mkt egendomligt formad häst som den är pumpad efter. Cair sadlen är som den är, anpassas inte in efter hästen utan jag tycker mer att man kan säga att man får en mjukare stoppnng än vanligt i Cair men inte den specialinpassning man får i Flair. Priset talar ju för det mesta sitt eget språk, kostar ju ungefär lika mycket för bara luftsystemet till en sadel när man väljer Flair mot vad hela sadlen med allt kostar om man väljer Cair. Flair kan man dessutom själv ändra (med specialpump o tillbehör) vilket man inte kan med Cair.
 
Tack för ett bra inlägg!

Så, om jag har fattat det rätt så är båda systemen skonsamma mot hästarnas ryggar, och anpassar sig väl till olika ryggtyper, men specialanpassning kan endast fås med Flair, som är superdyrt.

Ang flair- är det knutet till flera olika sadelmärken, eller bara ett? Vilka?
 
Det är just det som gjort att Flair systemet har läkt vilket inte Cair gör. Sedan så kan man om man vill byta ut luftkuddarna i Cair sadlarna ELLER ullstoppa dem om man inte gillar luften längre. Pratar om Bates nu
 
Jag har en Bates caprilli hoppsadel som du kan seHär

Tycker att den är super skön att sitta i och när jag hoppad fullblodet första gången med den så höll han på att hoppa mig ur sadeln för att han hoppade mycket mer med ryggen, vilket jag anser vara en possitiv effekt av sadeln.

http://www.cairpanelsystem.com/

Adressen till Bates Här
 
Tack Olgaklara för länkarna. Jag hittade dock inga prisuppgifter. Har du koll på det?

Centaur- det är ju egentligen ett mycket bra alternativ till att köpa en ny sadel, förutsatt att man själv trivs i den sadel man har. I längden tjänar man nog dessutom in kostnaden eftersom de inte verkar behöva stoppas om.
 
Min sadel kostade runt 12 000:- relativt billigt tyckte jag för en sadel med flex bom och livstids garanti på bommen. Att det dessutom är ett jättebra mjukt skinn och väldigt bra säte gör ju inte saken sämre.

Jag har faktiskt bytt ut min ena Butet sadel mot denna just för att den var väldigt skön att rida i och att den låg väldigt bra på hästarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp