Bukefalos 28 år!

Cair- och Flairsystemen. Funderingar kring luftstoppade sadlar.

Vill bara lite snabbt påpeka att Bates inte passar alla hästar, inte ens någotsånär. Har själv letat sadel i flera år men inte hittat någon pga för smala bomvidder. Har fått gå upp i pris hela tiden och tänkte att i "värsta" fall får jag väl köpa mig en ny Bates med utbytbara järn för att få vidden. Den vidaste skulle enligt säljaren bara behöva användas på små smällfeta ponnyer utan manke. Så till sist bad jag om att få testa och fick det vidaste järnet isatt. Åkte till stallet glad i hågen och hoppades att en sadel äntligen skulle passa. Den verkade ha en rak bom och jämna breda bossor. Och så upp på hästen.... Fick nästan en chock. Sånär som på att den faktiskt kom hyfsat ner på henne framtill så låg den bedrövlig på alla andra ställen. Den kom av snabbt som ögat och ännu ett märke bortsorterat.
Ok, nu är jag väl ett undantag men ville bara berätta att det inte bara är att gå och köpa en Bates utan att få alla de vanliga sadelkvalen på köpet. :(

Wintec har också upptäckt att det inte var någon ide att stoppa in ännu vidare koppjärn för då pasar den inte i bak. Nu har dom tillverkat en annan ex.vid sadel med egna ännu vidare koppjärn.
 
Hur många ryggar har du träffat som har en Wintecpassande form? Det är inte många kan jag upplysa om.
Det syns ofta på begagnatsidorna, det finns massor av wintecsadlar att köpa begagnade för att de inte passar längre.
SYnd för de ligger bra i pris, borde bara vara mer hästvänligt tillverkad.
 
Jag har mest upplevt att det är ruggigt smala i bommen, men de jag har stött på har oftast ganska många år på nacken, kanhända att deras modeller var bättre förr?
 
Har ju köpt en helt ny Bates caprilli hoppsadel och måste bara säga att jag inte riktigt håller med dig om detta. Jag har provat min på 5 olika hästar, två fullblod, en ponny och två halvblod varav den ena rätt rund. Den passade bra på alla dessa hästar.
 
Jag har provat min på 5 olika hästar, två fullblod, en ponny och två halvblod varav den ena rätt rund. Den passade bra på alla dessa hästar.

Hur korta är dina ponnyer i ryggen eg? :eek: Måste säga att det övergår mitt förstånd att en och samma sadel kan passa på 5 hästar som uppenbarligen måste ha totalt olikabomvidder etc?
 
Jag har provat min på 5 olika hästar, två fullblod, en ponny och två halvblod varav den ena rätt rund. Den passade bra på alla dessa hästar.

Hur korta är dina ponnyer i ryggen eg? :eek: Måste säga att det övergår mitt förstånd att en och samma sadel kan passa på 5 hästar som uppenbarligen måste ha totalt olika bomvidder etc?
 
Ponnyer?? Har provat den på en av mina elevers ponny då hon skall köpa ny sadel. Kort i ryggen är den inte speciellt.

Det viktigaste är att en sadel har en bred anläggningsyta och det har denna sadel, bomvidden är normal och passar faktiskt alla dessa hästar bra. Ingen av dessa är dock extremt breda över manken.

Samtliga har en bra väl markerad manke och självklart så skulle den sitta bättre på den ena av dem genom att jag satte i ett vidare koppjärn. Men över lag så ligger den bra på ryggen på samtliga hästar.

Speciellt det ena fullblodet trivdes utmärkt i den då han hoppade med bra mycket mer rygg med denna sadel än min andra BUTET sadel.

Vad jag inte riktigt kan se är att alla tycker den är banan formad i bommen vilket absolut inte stämmer på min. Det är dessutom en flexbom som flexar dessutom sidled. Vissa hästar blir lite fundersamma första gången man hoppar med en sådan då det ger mer frihet. Prestige har en sådan bom också i Paris D.

Jag har flera tävlingshästar och eftersom jag inte är miljonär så har jag inte mer än två sadlar som jag skiftar mellan hästarna. Jag har alltid geléunderlägg på alla hästarna och har aldrig haft problem med ryggarna någonsin trots att jag inte har en utprovad sadel till varje häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp