Bukefalos 28 år!

Cair- och Flairsystemen. Funderingar kring luftstoppade sadlar.

är det med andra ord stor skillnad i passform etc mellan en wintec 500 och en wintec 5000 cair? (dressyrmodell)?
 
oj menade wintec 500 cair , inte 5000 cair :-) men ahja.

för wintec 500 glappade som tusan baktill och jag hört att det är vanligt problem.
 
Flair läcker inte utan att luftkudden har gått sönder (vilket det krävs mkt för att den skall göra). Skulle dessa kunna läcka hade jag inte haft mkt luft kvar i min sadel pallar den påfrestningen när min elefant (som hoppat sönder ett antal bommar/koppjärn) under sin karriär hoppar 150-160 hinder utan att läcka det minsta (det är mkt kraft i uppsprång men framförallt i landningarna det är då han knäckt bommarna på de andra sadlarna.) så vet jag inte vad som skulle få dem att läcka.
 
Vill bara lite snabbt påpeka att Bates inte passar alla hästar, inte ens någotsånär. Har själv letat sadel i flera år men inte hittat någon pga för smala bomvidder. Har fått gå upp i pris hela tiden och tänkte att i "värsta" fall får jag väl köpa mig en ny Bates med utbytbara järn för att få vidden. Den vidaste skulle enligt säljaren bara behöva användas på små smällfeta ponnyer utan manke. Så till sist bad jag om att få testa och fick det vidaste järnet isatt. Åkte till stallet glad i hågen och hoppades att en sadel äntligen skulle passa. Den verkade ha en rak bom och jämna breda bossor. Och så upp på hästen.... Fick nästan en chock. Sånär som på att den faktiskt kom hyfsat ner på henne framtill så låg den bedrövlig på alla andra ställen. Den kom av snabbt som ögat och ännu ett märke bortsorterat.
Ok, nu är jag väl ett undantag men ville bara berätta att det inte bara är att gå och köpa en Bates utan att få alla de vanliga sadelkvalen på köpet. :(
 
Ok, en liten avvikelse från ämnet. Ni som har ridit i Wintec/Bates dressyrmodeller- vilken av sadlarna tycker ni ger den bästa sitsen? Och då menar jag inte bara under nedsittning utan även under lättridning.
 
Jag har bara ridit i Wintec Isabell av deras modeller.
Den är väldigt bred i sätet, men har bra stöd för skänklarna. Skulle kunna vara jäkligt skön om det inte vore för att det känns som att man ska fläka sönder sig... ;)
 
Uj, uj, sönderfläkt vill man ju inte bli! :eek:
Jag hade för mig att jag hade läst någonstans att den hade ett ovanligt smalt säte (i en annons förstås).
 
Va? Det verkar konstigt, för så upplevde jag den VERKLIGEN inte! :eek:

Jag kanske överdrev lite, :angel: men det var iaf så att det spände i ljumskarna när man red.
 
Är isabellen en sån sadel som placerar en i en viss position på gott och ont, dvs man hamnar i en korrekt position men saknar flexibilitet?
 
Den passade inte varmblode jag har. Den är för bananformad i bommen. Sadelmakaren stoppade upp sadeln så gott han kunde och det räckte ändå inte. Efter ett tag sydde vi en specialvojlock med extra stoppning, men gav upp och sålde sadeln och bytte till bomlöst istället.
 
teorietiskt sett, luft ändrar ju siog efter temperaturen. Ökar i volym när det är varmt och kompirimeras när det är kallt. Borde inte det påverka sadel och dess passform?

Försvarar mig med att jag lästa sam på gymnasiet, ingen fysikstjärna alltså :o :D
 
Var det alltså en luftstoppad sadel? Hur stoppade sadelmakaren upp den då? Fyllde på mer luft?
 
Det går att stoppa upp med ull under luften har jag för mig, OCH fylla på med luft i luftkuddarna. Han stoppade så mycket han kunde, som jag förstod det var det både vanlig stoppning och extra luft.
 
Man kan med flair göra en kombination mellan ull/luft, det blir billigare.
Jag betalade 4000:- för att få flair-kuddar inmonterade i min hubertus-sadel, en kostnand som jag tycker är "kvalificerad" i längden, då en "omstoppning" går på max 200:- jämfört med en tradiotionell ullomstoppning som kan gå på rätt stora summor (och tar bra mycket längre tid, tror att det tog max 10 min att fylla på luft och passa in sadeln).

Någon unversalsadel upplever jag inte att luftsadeln är, den passar precis som en ullstoppad sadel, antingen eller inte. Anledningen till att jag valde en flair var att hästen verkade gilla den bättre, jag provade även en tradionellt ullstoppad sadel av samma märke och upplevde en ganska stor positiv skillnad med luftsadeln. Men det tror jag är skillnad från häst till häst, vissa hästar gillar den, andra inte.
 
Den hästen som Joneya skrev om var lite svankryggig för att han inte var musklad när han fick sin Wintecsadel med Cair. Den passade honom då, men förmodligen för att sadeln faktiskt passade bra och musklerna kunde utvecklas (den tidigare sadeln var för trång så ryggen troligen blev blockerad) så hann ryggen muskla om sej på bara ett par månader så rejält att han inte kunde ha sadeln längre. Vilket är positivt förutom att man då måste köpa en ny sadel igen. Då kan man iallafall hitta en som passar hästen när den är musklad.
 
Då kan väl du uppfriska mitt minne om hur sadelmakaren stoppade om sadeln. Visst var det med så mycket luft OCH stoppning som möjligt? (att sadeln hade både luftkuddar och vanlig stoppning under)
 
Wintecsadlarna är oftast skitdåliga för hästryggar, luft eller inte.
Men luft generellt sett är bra, jag har en Jessica Crown med 4 luftkuddar som är superbra för både häst och sits.
 
Skulle du kunna precisera dig lite mer? Varför är wintec sadlar så dåliga för hästryggen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp