Bukefalos 28 år!

Cane Corso ... mkt bilder

Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Dina hundar är otroligt vackra båda två!
Cane Corso har alltid varit en drömhund för mig, men den är nog lite i största laget..

Är dom stora "att ha o göra med"?
Dom verkar jättetrevliga och utseendet är ju :love:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

fladdermus.jpg

Klockren :D:bow:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Fantastiskt härliga hundar!
Vi drömmer om en CC, men plats och tid brister så förmodligen blir det en Bostonterrier istället, och fortsätter drömma om en större kompis tills vi inte bor mitt i centrum, 8 trappor upp utan bil...

En blå tik i samma modell som Fendi hade varit :d, vi föder ju upp en blå kattras också. Jag har uppfattat dem som lämpliga ihop med tex katter, inte lättriggade eller jaktbenägna, men jag har ju bara träffat en?

Hur ser det ut i andra länder, omfattas de av korkade äganderestriktioner någonstans?

Ja en bostonterrier och en CC är ju näääästan samma hund ;) men jag tycker det låter klokt att vänta, de behöver en del aktivering och utrymme för att må bra tror jag.

Mina funkar bra ihop med alla djur, katter, frigående höns, ankor, kaniner, getter och hästar men de är invanda sedan små också.

Rasen kan nog både vara lätttriggad och jaktbenägen om de lägger den sidan till men de har ju inte samma instinktiva jaktbehov som vissa andra raser, min förra engelska springer spaniel tex som bara inte kunde låta bli att spåra baaaaara lite grann i skogen.

Jag tror inte att de omfattas av några restriktioner i något land , Än iallafall! :(:(
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Vet du var hannen finns? Är den i Norrland? Fick du nån info alls om honom?

( skulle va kul att veta för jag har en vän här i ske-å, hennes CC stämmer in på de kriterier du nämnde. ) :)
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Ahh, ok... :laugh: jag ligger lite flre i tiden då kanske. För jag tvivlar inte på att de kommer till Eliten, inom snae framtid, så hårt som hom jobbar. Fast det vekar som att WP tAr den mesta tiden faktiskt?! :D
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Vilken hane menar du , den som tävlar i Eliten och ska para tiken ?

Isåfall finns han i Göteborgstrakten, Confettis gissning var rätt, tror faktiskt bara det finns tre hundar som tävlar i elit lydnad och alla kommer från samma uppfödare! (:-

Lans har jag sett , han är läcker (:- och skulle alla gånger kunna nå Elit han med.
Även han är väl magnuslunds-blodad om jag inte minns fel, även om han kommer från en annan uppfödare, Amoricas?
 
Senast ändrad:
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Lans har jag sett , han är läcker (:- och skulle alla gånger kunna nå Elit han med.
Även han är väl magnuslunds-blodad om jag inte minns fel, även om han kommer från en annan uppfödare, Amoricas?


Jajjemen, han är efter Magnuslunds Love Larsson och Magnuslunds Nangijala:laugh:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Dina hundar är otroligt vackra båda två!
Cane Corso har alltid varit en drömhund för mig, men den är nog lite i största laget..

Är dom stora "att ha o göra med"?
Dom verkar jättetrevliga och utseendet är ju :love:

Stora och stora... man vänjer sig ;)
Vi tycker ju inte själva att de är speciellt stora och blir alltid förvånade när man hör folks kommentarer på "stan" som associerar till att de är "SÅ STORA" vi tycker istället att alla andra hundar är "små".

Särskilt reagerar jag när jag träffar boxer, eftersom vi hade boxer tidigare, visserligen en kraftfull hane som i mitt huvud var i storlek med dessa cc, MEN varje gång jag möter en boxer nu slås jag över hur fruktansvärt små de är:(

En annan sak är att dessa trots sin storlek och vikt inte på något sätt är klumpiga.
Figge väger väl nu lite strax över 50 kg och det vägde mammas labbehane också men labben var som ett kassaskåp i smidighet i jämförelse med Figge
( och Fendi) , de här hundarna är så grymt smidiga i sina kroppar och slog piruetter runt labben innan han ens han vända sig.

MEN de är stora på så sätt att de är kraftfulla, de är ju ( tyvärr ) ännu lite väl glada i att hälsa på folk och när jag ska bromsa ner dem lite i sin iver DÅ tycker även jag att de är stora... .

Dina hundar är ljuvliga
Grattis:laugh:

Åh ,tack det tycker ju vi också! :love:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Lite bilder när vi gjorde ett försök att ta lite julkort.....

novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur079.jpg


novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur085.jpg


novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur126.jpg


novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur240.jpg


novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur250.jpg


novdec2010mktjulpeppbakochjulfotondjur242.jpg
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Men exakt hur mycket aktivering behöver en cc?

Jag hade en tråd om en gårdshund för ett tag sedan och då rekommenderades ju cc som en gårdshund, men det känns som att rasen behöver betydligt mer aktivering än någon långpromenad om dagen och sedan att spendera resterande tid lösa i större trädgård. Eller?

Min Jack Russell funkar superfint på en långrunda/dag och lite aktivering hemma. Men jag har hört talas om skräckexempel på JRT som aldrig kan få nog. Är rasen relativt jämna i sitt aktiveringsbehov eller finns det linjer som är mycket skarpare än andra?
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Men exakt hur mycket aktivering behöver en cc?

Jag hade en tråd om en gårdshund för ett tag sedan och då rekommenderades ju cc som en gårdshund, men det känns som att rasen behöver betydligt mer aktivering än någon långpromenad om dagen och sedan att spendera resterande tid lösa i större trädgård. Eller?

Min Jack Russell funkar superfint på en långrunda/dag och lite aktivering hemma. Men jag har hört talas om skräckexempel på JRT som aldrig kan få nog. Är rasen relativt jämna i sitt aktiveringsbehov eller finns det linjer som är mycket skarpare än andra?

Jag skulle säga att det beror på individen och alltså i förlängningen på vilka linjer hunden har i sig. Det verkar inom CC finnas hela spannet nämligen, allt från riktiga soffpotatatisar till riktiga arbetsnarkomaner.
Mina är ju från " arbetande linjer" men jag upplever dem inte särskilt aktiveringskrävande, däremot gillar de att jobba.

De är lite som mina PRE, alltid redo att jobba och med på precis allt med positiv attityd, MEN om inget jobb erbjuds så softar de gärna utan att bli övertaggade eller frustrerade för det.

Jag var ordentligt sjuk (sängliggande) en längre period i somras och och då fick de under denna period nöja sig med kortare kissrundor och en längre promis när sambon kom hem på kvällen och de var lika coola och tillfreds för det, fast de fick tillbringa mååååånga timmar i sängen eller soffan med mig, så iallafall mina anpassar sig lätt till vad som erbjuds.

Jag tror att det viktigaste för alla hundar är att få daglig mental stimulans och den fylls nog enkelt i att " bara få vara med", mina är ju med mig hela dagarna, både hemma på gården och när jag åker iväg, precis som alla mina andra hundar har varit och det räcker nog rätt långt för de flesta hundar.

Jag har trots många olika raser aldrig haft en hund som har upplevts understimulerad.

Jag skulle tro att de allra flesta CC skulle funka bra som du beskriver det, med en långis som dagen och resterande tid lös i trädgården, däremot tror jag inte att någon hund mår bra av att tillbringa 8-10 h ensam i en lägenhet/hus för att tas på en promenad när matte/husse kommer hem, och effekterna av den bristen på stimulans kan nog vara rätt påtaglig när det är en så pass stor hund som en CC.
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Nu var det ett tag sedan igen det kom nya bilder.

Sedan jag skrev sist har mycket hänt, vi var i Norge i slutet av förra året på Nordiska vinnarutställningen där Figge plockade titeln nordisk Juniorvinnare och Fendi fick det Norska certet och Cacib, et .

I början av året fick vi tillökning och Figge och Fendi har visat vilka fantastiska barnhundar de är, på bilderna är sonen 7 veckor gammal.


hundarnaocheliot.jpg


smr3.jpg


elliotochfigge3.jpg


eliotochfigge9.jpg



figgeocheliot10.jpg


figgeocheliot8.jpg
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Grattis till tillökningen,vilken sötnos :).
Man blir ju lite sugen själv ;).
Underbara bilder och hundar.

Ville bara tillägga att det går toppen med vår kille.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 972
Senast: warg
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 490
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 512
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp