Cane Corso ... mkt bilder

Abova

Trådstartare
Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som lever med Rasen
Cane Corso.

Jag vet ju att det finns ett par till här på forumet som har privilegiet ;):laugh:

Det vora kul om ni kunde lägga in bilder på era hundar, en liten presentation och vad ni gör med dem samt hur ni upplever rasen.

Mina 2 börjar ju bli stora nu , känns som det är igår vi hämtade dem, samtidigt som det känns som om de varit med oss jämt.
Vi har ställt ut ett par ggr med bra resultat och går lite lydnadskurser ( planen är att fortsätta så) men i det stora hela är de familjehundar och mina arbetskompisar.

Eftersom Fendi nästan är exakt ett år nu och figge nästan exakt ett 1/2 år tänkte jag att det var dags för lite nya bilder.

En återblick...

Fendi 4 veckor

fendistende6veckkr.jpg



Fendi ca 12 veckor
fendi5kr.jpg




Figge 4 veckor

lillafigge.jpg


Figge 7 veckor

7v_104.jpg


Figge 4 månader

figgehuvudred2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Blev bästisar från start

fendifiggedecjan09-10037.jpg


fendiochfigge.jpg


och har fortsatt vara sedan dess....

Fendi 1 år Figge 1/2 år

figgeochfendi3.jpg


figgeochfendi5.jpg


figgeoochfendi4.jpg



fendiochfigge7.jpg


Med matte ...

hundarnaochjag.jpg



och med husse ....

hundarnaochhusse.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Trots ( eller kanske för att ... ) de ( och vi) väldigt sällan träffar barn är de urgoa med dem när de kommer på besök.

figgeochemilred.jpg



FiggeochOlivared.jpg


De är även snälla mot alla andra tvåbeningar

fendiochkjell.jpg


summa summarum är jag så glad och nöjd med mina två underbaringar.

Vore kul att se bilder och höra om andra Cane Corso....
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Åhh jag får hälsa å hennes vägnar att hon rodnar lite men tackar så ödmjukast för komplimangen. :o:laugh:
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

En riktig läckerbit måste jag säga! Så himla "fierce" utstrålning, maffig men ändå graciös. I like! :d (Figge är också fin såklart)
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

En riktig läckerbit måste jag säga! Så himla "fierce" utstrålning, maffig men ändå graciös. I like! :d (Figge är också fin såklart)


Lite kul för det är precis så vi beskriver henne själv, maffig men ändå graciös.

Vi är helt hänförda över hennes "kroppsfunktion" och "kroppskontroll" hon är smidig som en gasell men stark i kroppen som en björn.

Det är skithäftigt att se när hon spränger fram bland stock och sten, jag har aldrig haft eller ens sett en hund med den funktionaliteten inbyggd i kroppen.

Figge är bra jäkla stark och smidig han med men ett halvår yngre och av en lite grövre modell, ska bli spännande att se om han blir lika funktionell när han blir "stor".
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Jättefina bilder! Sjukt söta som valpar är dom ju! :love: Vi har en CC-tik på terapihundkursen. Hon är så himla lugn, stabil och bra med allt och alla. Både hundar och människor. Och de dementa vi praktiserar med ääälskar henne. Jag har ingen större erfarenhet av rasen men tycker dom verkar himla trevliga alltså. :p
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Jag har just tingat en tikvalp :) Hon kommer att hämtas i mitten på juni :) Blir mkt spännande.
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

Åh jag är helt såld på den blå killen :love: Blir det inte en rottis som nästa hund så tror jag fasiken att det blir en blå CC!

*halvt kl*
Finns det någon här som har erfarenhet av både rottis och CC och kan ge mig en liten jämförelse?
 
Sv: Cane Corso ... mkt bilder

och till Twiggy.

Tack tack :laugh:

Av någon anledning verkar det som om just väldigt mycket rottismänniskor går över till CC, min uppfödare är en av dem.

Hon hade och födde upp rottisar innan hon importerade en av sveriges allra första CC, Maira som är en ( kärnfrisk, pigg 12 åring) blå/grå CC tik.

Jag själv var lite sugen på en rottis men av många olika skäl blev det CC vilket jag inte ångrat en dag.

Ang färgen , så är det precis som med hästar att man inte ska fixera för mycket på färgen, en bra hund/häst har ingen färg, även om jag också tycker att en snygg färg ger en extra krydda.

Den grå färgen är eftertraktad vilket har gjort att det har avlats på en hel del mindre bra hundar bara för färgen.

När jag hade bestämt mig för CC ville jag allra helst ha en grå hane men efter att ha tillbringat extremt lång tid med att studera stamtavlor och hälsostatus och kolla runt bland uppfödarna insåg jag att jag inte skulle hitta den kvaliten jag ville ha med grå färg så då fick det bli en brindetik istället, Fendi :love:

När det sen ett halvår senare oväntat hos Fendis uppfödare föddes EN grå hane efter en av mina All-time-favorit tikar (brindle till färgen )och med sveriges mest meriterade hane till pappa, ( brindle till färgen) och just den hanvalpen såg dessutom kanon ut exteriört, ja då tjatade jag på uppfödaren om att få köpa honom till hennes öron trillade av och till slut gav hon med sig, och därför har jag nu Figge hemma :love:

Mina 2 guldklimpar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 402
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 364
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 402
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp