Bukefalos 28 år!

Capriano 1205

_Amazing_

Trådstartare
Undrar lite mer om denna hingst..!!

Vad ni tycker om honom ?
Speciellt intresserad av er som har sätt honom live, kanske har avkomma efter honom?

Vet att han är ganska ny och oanvänd hingst, jämfört med många av dem andra mer etablerade hingstarna(pga ålder), därför jag tänka höra lite med er bukare:)
 
Sv: Capriano 1205

Har inte sett honom live, bara på de videos som ligger ute dels från hans bedömning i Tyskland samt den film där Stina Lilje tävlar honom.
På hoppfilmen blev jag lite besviken då jag hade hoppats på lite mer "wow", MEN däremot hade vi två avkommor i stallet som jag stod i (varav en är min) som jag tycker blev väldigt bra så här långt.

Den första är efter Capriano - Hip Hop (finns flera bilder på hemsidan). Hon är riktigt snygg och rör sig väldigt trevligt. Verkar bli ganska "elegant". Tuff och frammåt i psyket och väldigt cool. Den där blir nog bra.

Min är efter Capriano - Davignon. Hon rör sig också (4 månader nu) väldigt trevligt. Är tuff, social, framåt och trygg. Hon kommer nog bli lite bitigare (mamman kallas inte för inte den röda finlandsfärjan) och stor. (Jag som väljer små hingstar i förhoppningen avkommor runt 1.60, men i det här fallet spricker det garanterat.) Hon hoppar runt över stock och sten i hagen och verkar rätt naturligt spänstig.
Har tyvärr inga nytagna bilder på min, bara från när hon är föl. Hon är som sagt var lite bitigare nu.

Buke_IMGP1465.gif


Buke_IMGP1417.gif


_IMGP1462.gif


Mamma häst som referens. Dräktig på bilden. (Sorry för den dåliga bilden, men det var vad som fanns på datorn på jobbet).
Persica%2525202688.jpg


Som resultatet ser ut så här långt skulle jag gott kunna tänka mig att använda honom igen på stoet om jag ville ha en sporthäst.
 
Sv: Capriano 1205

Tack för svar , alltid trevligt med lite bilder så man får se lite mer och inte bara tänka sig !!:)

Ja jag har fått tillåtelse att låna mage nu och jag har bestämt mig nästan till 100% för honom. Eftersom stoet är så pass stor och har stora hingstar bakåt i ledet, så hade denna hingsten troligen passat in.

Har du visat fölet/fölen , bedömning??
 
Sv: Capriano 1205

Tycker även om denna hingst för att han verkar vara lite allround, både gång och hoppteknik.
 
Sv: Capriano 1205

Nope, tyvärr blev inget av fölen visade i år.
Jag skall försöka visa min som ettåring i alla fall.
Hade varit kul med en bedömning då jag tycker att hon blev rätt bra och folk sagt "snälla saker" om henne (men man är ju alltid partisk så det är nyttigt att få något objektivt på papper).
 
Sv: Capriano 1205

Jag har sett honom flera gånger men av någon anledning har han inte fastnat på näthinnan hos mig. Däremot har jag hört från säkra källor att han är en mycket trevlig hingst att ha att göra med.

Senast såg jag honom på hingstvisning på Stjärnborg, antar att du sett att det finns video därifrån på youtube?
 
Sv: Capriano 1205

Jag har sett honom flera gånger men av någon anledning har han inte fastnat på näthinnan hos mig. Däremot har jag hört från säkra källor att han är en mycket trevlig hingst att ha att göra med.

Senast såg jag honom på hingstvisning på Stjärnborg, antar att du sett att det finns video därifrån på youtube?

Jo jag har kollat på två videoklipp ett på en hingstvisning , tror det är den du menar och även när han tävlas i hoppning. Han ser trevlig ut men jag är ju lite mer för dem grövre hingstarna men kan tyvärr inte lägga en allt för grov hingst på detta sto.
Eftersom jag/vi vill lätta upp avkomman lite gann tror jag han hade passat bra.

Är han väldigt lätt i typen eller något mellanting?
 
Sv: Capriano 1205

Nope, tyvärr blev inget av fölen visade i år.
Jag skall försöka visa min som ettåring i alla fall.
Hade varit kul med en bedömning då jag tycker att hon blev rätt bra och folk sagt "snälla saker" om henne (men man är ju alltid partisk så det är nyttigt att få något objektivt på papper).

Ja kul att folk runt omkring har gillat henne, har hon mycket humör och så eller det är en lugn individ?(för att vara fölis då:))
 
Sv: Capriano 1205

Jag har sett honom flera gånger men av någon anledning har han inte fastnat på näthinnan hos mig. Däremot har jag hört från säkra källor att han är en mycket trevlig hingst att ha att göra med.

Senast såg jag honom på hingstvisning på Stjärnborg, antar att du sett att det finns video därifrån på youtube?

Ja det är ju en stor fördel att han har ett bra lynne(viktigt), har faktiskt också hört det men kanske inte från så jätte säkra källor , även läst det på hans bedömning!!
 
Sv: Capriano 1205

Brun utan tecken gör att han inte fångar mitt öga. Om jag ska vara riktigt ärlig så blev jag lite undrande när jag såg honom på stationen där jag hade mitt sto förra året och var tvungen att fråga min kompis om vi verkligen hade sett honom på bruksprovet (det hade vi).
Sen avlar jag för fälttävlan och har ett ädelt sto så jag tittar efter hingstar som både kan hoppa och röra sig och de behöver inte vara lätta i typen för det ger stoet.
 
Sv: Capriano 1205

Brun utan tecken gör att han inte fångar mitt öga. Om jag ska vara riktigt ärlig så blev jag lite undrande när jag såg honom på stationen där jag hade mitt sto förra året och var tvungen att fråga min kompis om vi verkligen hade sett honom på bruksprovet (det hade vi).
Sen avlar jag för fälttävlan och har ett ädelt sto så jag tittar efter hingstar som både kan hoppa och röra sig och de behöver inte vara lätta i typen för det ger stoet.

Kände du inte igen honom på stationen !?:laugh:
Nee hon som har stoet hade tydligen tagit en avkomma efter honom tidigare och den hade fått hela 48 poäng , blivit bästa föl där hon visade denne! Därför hon rekomenderade honom igen , för det hade verkligen passat , och jag är fortfarande ganska ny inom avelssammanhang så jag har bara sugit åt mig och läst på.

Fler jag fick tips på som kunde passa in på hennes sto var: Camaro M, Algot,Lucky point, Sir Oldenburg, Cabachon Canterbury och sedan var det ytligare några till!!
 
Sv: Capriano 1205

Jag var tvungen att fråga vem det var och namnet lät bekant.

Av de du räknar är jag personligen förtjust i Lucky Point och Canterbury. De är visserligen bruna med lite tecken men de har båda en rörelsemekanik och exteriör som tilltalar mig. LP är en stark kandidat till min åring, men åringen är fullblodsbetonad så henne vågar jag lägga grövre hingstar på.
Sir Oldenburg travar bakom sig men jag har sett flera väldigt snygga föl efter honom och ingen av dem travar bakom sig.
 
Sv: Capriano 1205

Jag var tvungen att fråga vem det var och namnet lät bekant.

Av de du räknar är jag personligen förtjust i Lucky Point och Canterbury. De är visserligen bruna med lite tecken men de har båda en rörelsemekanik och exteriör som tilltalar mig. LP är en stark kandidat till min åring, men åringen är fullblodsbetonad så henne vågar jag lägga grövre hingstar på.
Sir Oldenburg travar bakom sig men jag har sett flera väldigt snygga föl efter honom och ingen av dem travar bakom sig.

Namnet på ??

Vi hade lite av samma tänk när det gäller avel och det är ett klart plus, vi båda vill ha en hingst som har en bra gång och även en bra hoppförmåga, lite av en allround hingst helt enkelt. Och att det inte bara är hingsten som har gångarterna och hoppet (presterat) utan även längre tillbaka i hans stamtavla kan man både se gång och hopp tycker jag! Givetvis är det jag som ska välja hingsten men hon har kommit med en del tips och tankar:) och det tar jag positivt!!
 
Sv: Capriano 1205

Jag var tvungen att fråga vem det var och namnet lät bekant.

Av de du räknar är jag personligen förtjust i Lucky Point och Canterbury. De är visserligen bruna med lite tecken men de har båda en rörelsemekanik och exteriör som tilltalar mig. LP är en stark kandidat till min åring, men åringen är fullblodsbetonad så henne vågar jag lägga grövre hingstar på.
Sir Oldenburg travar bakom sig men jag har sett flera väldigt snygga föl efter honom och ingen av dem travar bakom sig.

Ska kolla in dem lite mer :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Cosinus
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 352
Senast: Anna-Bella
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 393
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp