Bukefalos 28 år!

Catago eller Horse Guard dressyrskydd?

milla456

Trådstartare
Vilket märke upplever ni som bäst?

Jag vill ha ett par snygga dressyrskydd till träning. Nu har jag möjlighet att köpa ett par Catago eller HG för samma pris. Dom är ju snarlika, men vilken är bäst?!
 
Jag har haft Catago i flera år och varit supernöjd. Sedanköpte jag nya och dels var de i full plötsligt förstora för min häst och kvaliteten annorlunda,hon rev upp en reva första gången jag provade. Åkte runt och mätte och kände på olika skydd, köpte då HG och tycker de är likvärdiga med hur Catago var från början.
 
Jag har också använt Catago i flera år och har varit supernöjd med dem. Dom har suttit bra, hållt bra och varit jättelätta att hålla rena. Köpte nya Catago till min nya häst, men dom gled ner runt hovarna hela tiden, så jag sålde dem. Vet inte om det beror på hästen eller om Catago har ändrat något på modellen som inte märks. Kan nog vara som @mimus skriver; att de har blivit större i storleken, det var kanske därför de gled ner hela tiden.
 
Jag har haft såväl Catago som HG och är lika missnöjd med båda. Sitter illa på min häst (hon visade tydligt att hon hatade dessa skydd.. :eek:), samt att de slitits sönder i bak redan efter någon veckas användning - hästen stryker sig inte men iom att de är så "tjocka" slår de i varandra. För en mindre "picky" häst funkar de säkert bra men jag har som sagt inte märkt någon kvalitetsskillnad mellan dem.
 
Mina Catago är snygga, sitter jättebra men har fått flera ganska stora revor efter användning endast ett 10-tal ggr så kvaliteten är väl sådär tycker jag.
 
Har haft Catago och Eskadron, ingen kvalitetsskillnad, dvs lika usel båda två. Bägge sorter har gått hål på redan efter ett par användningar. Passformen har varit jättebra, dom är snygga och lätta att hålla rena. Men kommer inte att köpa denna modell igen pga kvalitén. Vill också passa på att varna, en vän köpte dessa och dom gick snabbt sönder såpass att nederkanten på innerskålen tittade fram, den var tillräckligt vass för att skära ett rejält jack i benet! Inte riktigt den effekten man vill ha av ett par benSKYDD :down:
 
Har ett set med Catagoskydd, det blev revor i "tyget" på insidan av bakskydden vid första användningen.
 
Jag har både vita och svarta från Catago, och till skillnad mot andras här så har mina hållit ypperligt. De svarta är 3 år gamla och är fortfarande hela i ytterskiktet.
 
Jag har ett par från Rider By Horse i liknande utförande som dessa. Tycker de sitter bra, inga revor (har dem iofs bara vid träning och tråkiga luddskydd till vardags) och min häst är nöjd. Samma prisklass som övriga skulle jag tro, köpte dessutom dessa för mässpris och kom undan ett par hundralappar billigare.
Finns i fler färgkombinationer och material än både HG och Catago också ;)
 
Tycker också det är dålig kvalite på Catago skydden men dock bra passform så till tävling funkar det fint, men inte som varje dag skydd. Jacsons och HG funkar dock bra med, tycker inte det är ngn större skillnad på dom. Har iof aldrig haft problem med hål eller revor i mina, men sett andras skydd. Men deras hästar stryker sig väl mer.
 
Konstigt. Jag har ett par vita som jag haft i ett par år. Sitter bra och finns inte ett märke på dem.

En stallkompis har likadana och de är också hela.
 
KL
Min erfarenhet, som jag skrev ovan, är just att de äldre är bra. Bra passform och hållbara. De jag köpt i år, dålig passform, dålig kvalitet.
 
KL
Min erfarenhet, som jag skrev ovan, är just att de äldre är bra. Bra passform och hållbara. De jag köpt i år, dålig passform, dålig kvalitet.

Jag håller med. Min första uppsättning kostade 995 kr och när jag några år senare köpte en uppsättning till, så kostade dom 695 kr. Det är säkert därför dom kan säljas billigare nu; kvalitén (och därmed tillverkningskostnaden) har blivit lägre.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
852
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 542
Senast: caballus
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp