Cedar Oil.

Sv: Cedar Oil.

Det kan ju bli betydligt värre skador i andra fall. Det är kanske de fallen som avses.

Ja det tror nog jag med. Men om man ska tolka Tora så är jag en av dem. Denna blister skada Alice nu råkat ut för ( min första på 10 år & ex antal hästar senare) är verkligen inget jag hetsar upp mig om. Värre bränn/blister-skador har man sett, utan att cedar ens varit inblandat.

Var jag tillräckligt tydlig nu i mitt inlägg? :confused:
 
Sv: Cedar Oil.

Visst. Men det är ju de där hästarna som står utan hud från carpus till kronranden som man har sett som har gjort att man blivit avigt inställd till blister.
 
Sv: Cedar Oil.

Men det är ju en helt annan sak! det är juh helt felaktigt blistrat. Sånt har jag också blivit vittne till under tiden i storstall & det är inte acceptabelt. Jag anmälde anonymt. Men stallet kom undan genom att skylla på att en ovan extra jobbar kladdat en helg utan uppsyn.

Jag själv anser mig duktig & kunnig inom användadet av cedar men det kanske man inte får tycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Cedar Oil.

Hehe. Har man just berättat att man har blistrat sår på hästen så ska man ligga lågt. :D

Nu ska jag kanske tillägga att jag driver med dig på skoj. Ta inte illa upp. Jag tror säkert att du vet vad du håller på med.
 
Sv: Cedar Oil.

jo jag har börjat vänja mig med dig så det är lugna puckar där:D... men att få påhopp från någon som inte har en aning om ens hästhållning ( inte för att många här sett den men man har juh ett uns efter alla diskussioner här..) , så blir jag f-n så irriterad. Skulle aldrig drömma om att skada Alice medvetet!
 
Sv: Cedar Oil.

Hoppas du inte känner att jag har hoppat på dig för det var inte min mening i så fall. Jag känner inte till dig, dina hästar eller din hästhållning,. Jag dömer ingen bara för att vi råkar ha olika syn i EN fråga.

Jag försöker få fram en vettig diskussion för och mot blister, men det går inte så bra tydligen. Du kanske kan i mer detalj berätta varför du använder blister (och inte bara att de blir fräscha). För jag undrar faktiskt. Har frågat andra men får bara ironiska svar.

Jag tror inte att jag sitter inne med alla svaren, och det är möjligt att jag har fel, det är därför jag vill veta era skäl.
 
Sv: Cedar Oil.

Jag försöker få fram en vettig diskussion för och mot blister, men det går inte så bra tydligen. Du kanske kan i mer detalj berätta varför du använder blister (och inte bara att de blir fräscha). För jag undrar faktiskt. Har frågat andra men får bara ironiska svar.

Att du bara får ironiska svar kan kanske bero på att de flesta tycker att blister är mer eller mindre självklart att använda för att hålla hästarna fräscha...

Så här motiverar JAG användandet av blister:

Bruket av blister för att inflammera huden och underliggande vävnader bygger på principen om stimulering av den inflammatoriska processen.I en situation där det under en tid finns en mindre inflammatorisk process, fördröjs läkningen. Den kroniska inflammationen sjuder och värker hela tiden, den blossar upp ibland med tydlig svullnad och hälta beroende på hur hårt hästen tränar. Blistringen vänder denna process till en akut inflammation vilken läker snabbare än en kronisk. När väl den akuta inflammationen har avklingat slutar vanligen läkningen med bildandet av ärrvävnad. Pga en enorm blodcirkulation som skapas i området genom intensiv inflammation, blir den kroniska, mindre inflammationens biprodukter bortförda och vävnaden blir fast när det helar i ärren.
En felaktig blistring kan orsaka hästen stort lidande och ibland rent djurplågeri genom omfattande hudskador. Då blir hudinflammationen så stark att blodvätska sipprar ut genom huden och blisterskorpor uppstår. Lyckligtvis har användandet av de riktigt obehagliga medlen mer eller mindre upphört.
 
Sv: Cedar Oil.

Har läst igenom denna tråd en gång till!Och det verkar som vissa slår sig för bröstet och vill tala om att dom är såå duktiga för att dom slutat använda blister.Låt dom så blistrar göra det,utan att bli kallade än det en än det andra.Kan tala om att jag inte är något stort fan av blister,
men jag dömer inte andra som är det.Har själv inte blistrat dom senaste två,tre åren.Här är ju rutinerat folk som blistrar.Och det måste väl ändå ni oxå förstå,att man inte medvetet blistrar för att göra illa sin häst.
Det var väl ändå inte meningen att denna tråd skulle bli en för o emot
tråd,utan en tråd där man diskuterar Cedar Oil.
Och Phoenix,du kommer att få fortsätta att undra.
 
Sv: Cedar Oil.

Tack för att bra svar. Nu går det tydligt fram varför du gör det.
Tål att tänkas på, även om jag inte "köper" att det fungerar så.
 
Sv: Cedar Oil.

Alla prioriterar olika. Kul med någon som har tävlingshästar på lösdrift, fungerar det bra tycker du?

Jag har alla mina 3 kallblodstravare på lösdrift & det fungerar jättebra. har som sagt bara in dem när de ska äta (för att undvika att någon av dem blir utan :D) så har de har fri tillgång till hö då jag har höbal i hagen.

Då de är helkroppsrakade allihop så har de bara ett tjockt ull/fleece täcke under vintertäcket (lite olika beroende på alla 3)

Hästarna gillar det verkligen, man skulle kunna säga att de börjat klättra på väggarna om jag har dem inne en längre stund (typ efter körning brukar de få stå inne i 2-3 timmar och "torka")

dessutom så behöver man inte oroa sig för att det är dålig luft i stallet eller att hästarna ska fara illa av allt damm från spån & dylikt. Så har dom ju den fördelen att dom får röra på sig hur mycket dom vill.

så alla tummar upp för lösdrift, även för tävlingshästar :bow:
 
Sv: Cedar Oil.

Låter härligt för hästarna! Synd att man inte har så mycket mark:(
 
Sv: Cedar Oil.

behövs ju egentligen inte så mycket mark, dom rör sig ju inte så hemskt mycket.. dom brukar stå fastklistrade vid balen och jobba på magen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Grazing
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 946
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 057
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp