Bukefalos 28 år!

Cedar Oil.

Sv: Cedar Oil.

Det blir sår om hästen sväller i benen av blistringen och man släpper ut den innan svullnaden lagt sig. Då spricker den uttänjda huden.
Så svullnar benen så har mina hästar boxvila tills svullnaden lagt sig så slipper man såren.
 
Sv: Cedar Oil.

du är ihärdig du ;)

men ball solution är väl mer som speedway eller minns jag fel?



ang efterbehandling. brukar lösa upp skorpor med evitaminsalva eller babyoil.

Dessa är nog ganska lika varandra, men jag har nog upplevt Balls som lite starkare ändå. Har behandlat med båda, men Balls tog mycket mer på min häst. :)
 
Sv: Cedar Oil.

men de e inte så effektivt att gnugga med då?

hur mednar du??
sen för att arnika ska fungera på bästa sätt så ska benet vara blött! det är nånting i arnikablomman som behöver blötas för att bli aktivt. så det är allra bäst på blöta ben, direkt efter man kört.
 
Sv: Cedar Oil.

nä jag tänkte på om man kunde gnugga in på benen som man gör med andra blister så det blir reaktion på det viset. Men de fungerar inte med det va?
 
Sv: Cedar Oil.

Vi blistrar alltid med Cedar Oil. brukar bli små sår ibland, speciellt om man lindar efter blistringen (ingenting att rekomendera) här i vinter så spökade det i framkotorna på ena hästen och vi blistrade upprepade gånger med vilket resulterade pigmentförändringar, han har numera en rund "ring" med vita hår på ena framkotan.

(kan lägga in foto senare, har inget just nu)
 
Sv: Cedar Oil.

Vi blistrar alltid med Cedar Oil. brukar bli små sår ibland, speciellt om man lindar efter blistringen (ingenting att rekomendera) här i vinter så spökade det i framkotorna på ena hästen och vi blistrade upprepade gånger med vilket resulterade pigmentförändringar, han har numera en rund "ring" med vita hår på ena framkotan.

(kan lägga in foto senare, har inget just nu)

Usch då, det är inget att eftersträva:mad:
 
Sv: Cedar Oil.

Nej verkligen inte, dock hade vi blistrat ganska ordentligt ca 2 ggr/veckan i 3 veckor.
 
Sv: Cedar Oil.

En liten fundering bara...Varför blistra öht, massage o vanligt liniment för det är ju oftast ökad blodgenomströmning som hjälper till m läkningen...?!
 
Sv: Cedar Oil.

Om det nu är så himla bra att blistra så tycker jag ni kan fortsätta...Håller dock inte med er det minsta o inte de vet. som jag jobbar med heller...
 
Sv: Cedar Oil.

kan inte vara speciellt många veterinärer det.. du verkar inte veta vad du pratar om.

Jag är innerligt tacksam för alla svar här på buke. Svullnaden och såren har nu gett med sej, dock har hon hårlösa kala fläckar där blisster tagit, men hon känns frächare än aldrig förr, de hade något gott med sej trotts allt. ;)
 
Sv: Cedar Oil.

Va bra att du är expert...Själv har jag "bara" drygt 25 års erfarenhet av hästar inkl trav.., arbetar även på djursjukhus!! Men men jag kan ju uppenbarligen inget så fortsätt att utsätta era hästar för blisterskador!!
 
Sv: Cedar Oil.

Va bra att du är expert...Själv har jag "bara" drygt 25 års erfarenhet av hästar inkl trav.., arbetar även på djursjukhus!! Men men jag kan ju uppenbarligen inget så fortsätt att utsätta era hästar för blisterskador!!

ni förespråkar abar det för att ni vill tjäna pengar :cool:
 
Sv: Cedar Oil.

Stoppar man ner fingret i blisterflaskan för att kolla det? :rofl::rofl:

japp!!! ;) min kompis hade ont i armgågen -så hon ddrog på lite cedar och lindade om och förväntade sig bli frisk! men till hennes förvåning hände inte ett skit! :( så då tog hon lite franskt istället :idea:

:rofl::rofl: jääävlar hur hon såg ut!! :o

smartass...
 

Liknande trådar

Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Grazing
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 004
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 065
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp