Bukefalos 28 år!

Cedar Oil.

Sv: Cedar Oil.

japp!!! ;) min kompis hade ont i armgågen -så hon ddrog på lite cedar och lindade om och förväntade sig bli frisk! men till hennes förvåning hände inte ett skit! :( så då tog hon lite franskt istället :idea:

:rofl::rofl: jääävlar hur hon såg ut!! :o

smartass...

Bord väl verkligen vara tyst här men....

Det här inlägget sammanfattar verkligen hur blister fungerar. Dvs inte alls, ger bara fula sår om du har otur.

Så hoppa på mig om ni vill, men blister kommer aldrig in i mitt stall. För att det fungerar inte, i alla fall inte som majoriteten tror.
 
Sv: Cedar Oil.

Va bra att du är expert...Själv har jag "bara" drygt 25 års erfarenhet av hästar inkl trav.., arbetar även på djursjukhus!! Men men jag kan ju uppenbarligen inget så fortsätt att utsätta era hästar för blisterskador!!

har aldrig påstått att jag är expert, är inte heller flitig användare av det heller mer än att hålla min häst karpalleder i schack. Rekommenderat av ET & massören. Man kan ha hur många års erfarenhet som helst eller lite, kolla bara på Nisse "Opal Viking" Enqvist..
 
Senast ändrad:
Sv: Cedar Oil.

Bord väl verkligen vara tyst här men....

Det här inlägget sammanfattar verkligen hur blister fungerar. Dvs inte alls, ger bara fula sår om du har otur.

Så hoppa på mig om ni vill, men blister kommer aldrig in i mitt stall. För att det fungerar inte, i alla fall inte som majoriteten tror.

Otillåtet blister kommer inte in i mitt stall, men Cedar ser jag mer som mild rundsmörjning. Hoppar inte på dig men det är lite "komiskt" att de flesta travtränare,veterinärer mfl. skulle ha "fel" mot en Hippolog...?
 
Sv: Cedar Oil.

Här håller jag inte med alls.
Om man använder ett blister på sig själv så blir det normalt ingen annan hudreaktion alls än möjligen lite rött. Får man sår är det en allergisk reaktion mot något i medlet och det hör till ovanligheterna.
Blistret fungerar ändå, skillnaden är att vi människor har förhoppningsvis inte samma hårbeklädnad på huden som en häst vilket gör att medlet inte stannar kvar på huden lika länge, såvida man inte gör ett omslag.

Själv har jag haft problem med Hallus Valgus, när det var som värst gnuggade jag på franskt blister. Det kändes ingenting och jag tänkte det var bortkastat men jag har inte haft problem där sedan dess.
Min mamma hade inflammation i en axel och hade provat det mesta. Till sist när hon höll på att ge upp tog hon franskt blister och axeln blev bra.
Vad man däremot inte ska göra är som hennes exman gjorde. Han masserade in blister (vet ej vilken sort) med händerna på hästens ben och glömde/hann (?) ej tvätta av sig och blev plötsligt väldigt kissnödig.... Vad som hände sen kan vi bara gissa oss till men jag kan nog säga att han led alla h-lvetets kval en stund efteråt...
 
Sv: Cedar Oil.

Vad man däremot inte ska göra är som hennes exman gjorde. Han masserade in blister (vet ej vilken sort) med händerna på hästens ben och glömde/hann (?) ej tvätta av sig och blev plötsligt väldigt kissnödig.... Vad som hände sen kan vi bara gissa oss till men jag kan nog säga att han led alla h-lvetets kval en stund efteråt...

:smirk: finns fler som gjort så...... fast av kvinnliga könet. Inet så skönt det heller. Kändes ungefär som det BRANN!!!:devil:
 
Sv: Cedar Oil.

Bord väl verkligen vara tyst här men....

Det här inlägget sammanfattar verkligen hur blister fungerar. Dvs inte alls, ger bara fula sår om du har otur.

Så hoppa på mig om ni vill, men blister kommer aldrig in i mitt stall. För att det fungerar inte, i alla fall inte som majoriteten tror.

som oki sa så handlade det mest om allergisk reaktion troligtvis - jag har fått en hel del blister på mina händer utan att skölja bort det och jag har aldrig fått med av det.

sen kan man blistra så gör det mer nytta än skada. det är när okunniga börjar kleta som man kan undra vad de gör för nåt.
blister har annvänts i alla tider och än är det inga normalfall som råkar illa ut. visst finns det hästar som råkar illa ut - men de fallen är få - lika så att det finns hästar som vår svåra men när dom blir sprutade i leder av veterinärer för att de får infektioner i leder osv osv...
 
Sv: Cedar Oil.

- lika så att det finns hästar som vår svåra men när dom blir sprutade i leder av veterinärer för att de får infektioner i leder osv osv...

Precis.. vilket har hänt en stackars hästägare med 3 st inom 1,5 år.. Jäkligt dyra historier på Ultuna! ägaren bytte ganska snabbt tränare till sina djur.
 
Sv: Cedar Oil.

Bord väl verkligen vara tyst här men....

Det här inlägget sammanfattar verkligen hur blister fungerar. Dvs inte alls, ger bara fula sår om du har otur.

Så hoppa på mig om ni vill, men blister kommer aldrig in i mitt stall. För att det fungerar inte, i alla fall inte som majoriteten tror.

Tro vad du vill...
Jag har en häst i stallet som varit många gånger hos veterinären och varje gång blivit sprutad i framknäet. Han har ALDRIG blivit bättre av det. Ombehandling på ombehandling och det kostar både pengar och man tappar träning. Det enda som fungerat på honom är att underhållsblistra. Är han riktigt dålig så blistra och sedan vila i en eller två veckor. Det fungerar men inte tuppkam/kortison/what ever i leden. Och få en veterinär att inse att smärtan kan komma någon annanstans ifrån än just leden....åtminstone dom härikring - stört omöjligt.

Nu menar jag ju inte med det här att jag inte åker till vet när hästarna är dåliga men ibland så fungerar blister nog så bra. Denna hästen var ett typexempel.
 
Sv: Cedar Oil.

Svar till alla.

JAG tror inte på blister. Effekten ni beskriver är i mina ögon placebo. Efter vad jag som hippolog (efterssom det nu nämndes)har lärt mig om fysiologi så har jag svårt att se hur det skulle fungera. Veterinärer har självklart en betydligt större kunskap om detta än vad jag har men jag har varit med om att veterinärer har rekommenderat saker de egenlitgen inte tror, bara för att hästägarn ska få något gjort med hästen. När problemet inte ligger hos hästen, utan någon annanstans.

Efterssom rubriken heter Cedar Oil, så antar jag att det är det som vi diskuterar.

Jag lägger mig inte i vad ni gör med era hästar, men jag kommer inte blistra mina hästar någonsin. Men det beror inte så¨mycket på eventuella skador (även om det vorde illa nog) utan på grund av att jag anser det effektlöst
 
Sv: Cedar Oil.

Jag lägger mig inte i vad ni gör med era hästar, men jag kommer inte blistra mina hästar någonsin. Men det beror inte så¨mycket på eventuella skador (även om det vorde illa nog) utan på grund av att jag anser det effektlöst

Jag antar att du VILLE ha en reaktion, så att det var därför du gick in och skrev på denna sida.Har du någonsin sett en häst som har blistrats?
Du skriver att det ger små ful sår, är inte det en reaktion?
På vissa hästar blir reaktionen med, på andra mindre.På dom hästar som blistret har tagit på, behövs nog denna behandling.
Jag tycker att det är konstigt, att du kan ut tala dig om någonting du aldrig har provat!!:mad:
 
Sv: Cedar Oil.

knapplån

Hej! :p Jag vet inte vad blistring är för nåt men har länge undrat, kan nån förklara? Jag har förstått att det är nåt slags liniment, eller?
 
Sv: Cedar Oil.

Svar till alla.

JAG tror inte på blister. Effekten ni beskriver är i mina ögon placebo. Efter vad jag som hippolog (efterssom det nu nämndes)har lärt mig om fysiologi så har jag svårt att se hur det skulle fungera. Veterinärer har självklart en betydligt större kunskap om detta än vad jag har men jag har varit med om att veterinärer har rekommenderat saker de egenlitgen inte tror, bara för att hästägarn ska få något gjort med hästen. När problemet inte ligger hos hästen, utan någon annanstans.

Efterssom rubriken heter Cedar Oil, så antar jag att det är det som vi diskuterar.

Jag lägger mig inte i vad ni gör med era hästar, men jag kommer inte blistra mina hästar någonsin. Men det beror inte så¨mycket på eventuella skador (även om det vorde illa nog) utan på grund av att jag anser det effektlöst

Hur kan du anse att det är effektlöst när du inte ens provat det?
Det är inte effektlöst...
 
Sv: Cedar Oil.

Svar till alla igen.

Nej jag bryr mig inte om reaktionerna. Jag ville bara lyfta fram att det finns motstånd mot blistring.

Jo, jag har blistrat mycket hästar i mina dagar. Dock aldrig mina egna.
 
Sv: Cedar Oil.

Svar till alla igen.

Nej jag bryr mig inte om reaktionerna. Jag ville bara lyfta fram att det finns motstånd mot blistring.

Jo, jag har blistrat mycket hästar i mina dagar. Dock aldrig mina egna.

Så du menar att vi som blistrar vår hästar bara inbillar oss att det fungerar.:confused:
Vi har fått bort svullnader i kotor,början till harhas(detta hos en tränare) och små hältor.
Hästarna som vi blistrat har känts mycket fräschare efteråt.:)
 
Sv: Cedar Oil.

Jag tror inte det fungerar, nej.

Men vi är ju alla lyckliga i vår egen tro, elelr vad heter det:)
 
Sv: Cedar Oil.

Nej man börjar juh fundera på vilken bubbla vi lever i. Sikken tur vi har att Hippologerna lär sig grejjer & sen lär oss här på Buke :D
 
Sv: Cedar Oil.

Jag förstår inte varför man inte bara kan acceptera att man tycker olika.

Jag tror inte på blister, vad andra gör och har gjort får stå för dem. Jag har lagt fram min synpunkt nu flera gånger och kommer inte skriva i tråden mer. Om den inte blir mer konstruktiv.:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Grazing
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 040
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 069
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp