Bukefalos 28 år!

"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Det är ju just det som är problemet att CM utgår från att ...
Det är ju det frågan gäller var har CM uttryckt det han utgår från.
Där brister hela CM tänk då hans metoder/teorier baseras på att ...
Det är sakligheten/trovärdigheten i ditt (och andras) påstående om CMs tänk det handlar om. Om det inte är tankeläsning måste du ha läst/hört att han uttryckt sitt tänk resp. vad han baserar sina metoder/teorier på. Exakt var har han gjort det?
Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sett CM tillföra något hunden uppskattar, inte ens ett litet uppmuntrande ord och verkligen inte godis eller lek.
Det är naturligtvis möjligt att du inte sett något men det är inte samma sak som att det inte har hänt.
CM tom informerar om och visar ägaren att de i vissa lägen ska smeka hunden under hakan och inte klappa hunden ovanpå huvudet.

Jag har läst artikeln du länkade till.
 
Vad kommer näst i rutan? Barnuppfostran spetsat med ett uns barnaga och lite psykiskt nedbrytande förtäckt med lite ihopsnickat smörsnackande.....inspelat i nått land där sånt ännu är tillåtet.

Egentligen är det CM Pysslar med lika absurt som exemplet ovan
På tal om paralleller ... Det finns ju de i tråden som tycker man ska avliva hunden i st f att som CM försöka hjälpa den till ett bättre liv.
 
Notera vad som står överst på sidan jag länkade till: We strongly recommend those who disagree with this article read the links and/or books provided before contacting us to avoid making arguments based on personal belief which don't hold up against the facts.
Varför står det så? Jo för att slippa argumentera på det sätt som görs här. Läs på och återkom. För oss andra är det självklarheter som inte behöver gås i bevisföring in absurdum. Vi har sett, vi har läst och många av oss har tränat straffbaserat innan vi började med belöningsbaserad träning.
Många av oss har sett CM. läst CM och börjat ifrågasätta.
Är du intresserad så letar du själv istället för att kräva att få serverat på silverfat.
Är du inte intresserad finns ingen anledning att diskutera.
Jag har läst artikeln och jag har läst det du kursiverat. Artikeln har samma innehåll som de övriga om vad CM tänker resp. baserar sina teorier på. Ingen har bevisat att påståendet om en koppling mellan CMs tänk och vargflockar är sant.
Du tycker att jag ska leta reda på bevis för dina påståenden. Vill du vara trovärdig får du själv bevisa sanningshalten i dina anklagelser.
 
@Brille det finns ord som CM genomgående nämner i sina program som dominant, undergiven och flockledare. Dessa uttryck kommer från de teorier om rangordning som baserades på studier av vargar i hägn. Nu har jag inte läst CM böcker så jag vet inte om han nämnder något om detta där men jag vet att i början när jag såg programmet talades det om att CM hade studerat vargar och tagit fram sina metoder utifrån detta. Jag kan inte säga vilket av alla 100-tals program detta skulle vara men som sagt så är det tydligt när man ser programmet vilken hans teori är. Hans teori är att människan ska vara flockledaren och hunden ska var undergiven och nästan alla problem man kan ha med en hund beror på att denne dominerar människan. Detta framgår tydligt i hans program, eller hur?

Eftersom han nämner ord som dominans när han talar om ett förhållande mellan människa och hund så blir det ju fel OAVSETT vilka studier han baserar sina metoder på eftersom forskning visar att något sådant inte förekommer, dvs. domninans mellan arter.

Det finns otroligt många etologer som ifrågasätter det som CM säger och gör i sina program. det är liksom inte bara en hundfull personer på ett forum utan utbildade experter på hundens beteende, många, i många olika länder. Hur ställer du dig till detta? Är de lika okunniga som du anser att alla här inne är?

Många av de metoder/redskap som används i programmet är direkt olagliga i Sverige, varför tror du att de är detta? Varför varnas man för att inte försöka använda dessa metoder hemma själv? Jag har själv sagt till en person som sparkade sin hund i ett försök att "korrigera" den, helt klart ett försök att härma CM så folk följer ju uppenbarligen inte rekommendationerna att inte utöva detta själva vilket gör att hundar behandlas illa.

Angående hans Pssst ljus och "kick" så finns det de som varit med under inspelningen av dessa program som säger att han "lär" in detta med hjälp av ett elhalsband, dvs han gör ljudet och ger hunden en stöt tills hunden reagerar på bara ljudet eller "kicken". Självklart är detta svårt att bevisa och något som tv-bolaget absolut inte vill att det ska komma ut, de tjänar ju många många miljoner på att spela in programmet. Det finns även de som vittnar om att hundar hetsas på varandra innan inspelningen börjar för att det blir "bättre" tv då. Men även detta är ju svårt att bevisa.
 
@Brille
<snip>
Angående hans Pssst ljus och "kick" så finns det de som varit med under inspelningen av dessa program som säger att han "lär" in detta med hjälp av ett elhalsband, dvs han gör ljudet och ger hunden en stöt tills hunden reagerar på bara ljudet eller "kicken". Självklart är detta svårt att bevisa och något som tv-bolaget absolut inte vill att det ska komma ut, de tjänar ju många många miljoner på att spela in programmet. Det finns även de som vittnar om att hundar hetsas på varandra innan inspelningen börjar för att det blir "bättre" tv då. Men även detta är ju svårt att bevisa.

Jag kanner en kille i Californien som har jobbat for Cecar Milan och det har stammer definitivt inte. Han tranar inte ljudet pa nagot satt alls. Han anvader det som jag anvander Ah-ah till Mandy eller ssshhhhhh till Diva, det far hundens uppmarksamhet. (Diva lyssnar inte till Ah-ah ... daremot till ssssshhhhhhh)

Cecar anvander elhalsband ibland fortfarande, men absolut inte som du beskriver. Det ar ganska vanligt med elhalsband har ... MEN de anvands inte alls som ni i Sverige tror (anvander??) utan pa mycket LAG setting for att paminna hunden att gora vad den ar ombedd att gora.
Det ar inte olagligt har i USA och om det anvands pa ratt satt (mycket lag setting sa det ar mycket mildare an nagot koppel ryck nagonsin kan bli) ar det ett utmarkt verktyg i vissa samanhang ...
Det anvands pa mellan starka settingar for att trana hundar att halla sig undan vissa ormar, alegatorer och annat otyg och ar i min uppfattning enda gangen jag tycker att det ar okay trots att det ar ganska starkt.
 
Jag kanner en kille i Californien som har jobbat for Cecar Milan och det har stammer definitivt inte. Han tranar inte ljudet pa nagot satt alls. Han anvader det som jag anvander Ah-ah till Mandy eller ssshhhhhh till Diva, det far hundens uppmarksamhet. (Diva lyssnar inte till Ah-ah ... daremot till ssssshhhhhhh)

Cecar anvander elhalsband ibland fortfarande, men absolut inte som du beskriver. Det ar ganska vanligt med elhalsband har ... MEN de anvands inte alls som ni i Sverige tror (anvander??) utan pa mycket LAG setting for att paminna hunden att gora vad den ar ombedd att gora.
Det ar inte olagligt har i USA och om det anvands pa ratt satt (mycket lag setting sa det ar mycket mildare an nagot koppel ryck nagonsin kan bli) ar det ett utmarkt verktyg i vissa samanhang ...
Det anvands pa mellan starka settingar for att trana hundar att halla sig undan vissa ormar, alegatorer och annat otyg och ar i min uppfattning enda gangen jag tycker att det ar okay trots att det ar ganska starkt.

Jag har då sett honom använda ljudet i samband med straff som spark och "slag" samt när han hotar hunden med blick, uppbröstande och pekande. Så även om han inte använder el så förknippar ju hundarna oftast ljudet ihop med någon form av fysiskt eller mentalt straff och obehag. Har aldrig sett honom ge hunden belöning för att det ska bli ett positivt betingat ljud iaf.
 
Jag har läst artikeln och jag har läst det du kursiverat. Artikeln har samma innehåll som de övriga om vad CM tänker resp. baserar sina teorier på. Ingen har bevisat att påståendet om en koppling mellan CMs tänk och vargflockar är sant.
Du tycker att jag ska leta reda på bevis för dina påståenden. Vill du vara trovärdig får du själv bevisa sanningshalten i dina anklagelser.

Om du är intresserad av att lära dig något om etologi är du välkommen att läsa de artiklar du så snällt fått serverade.

Vad är skillnaden mellan CM's tänk om hur hundar bildar flockar och det tänk man tidigare trott om vargar?
 
Jag har läst artikeln och jag har läst det du kursiverat. Artikeln har samma innehåll som de övriga om vad CM tänker resp. baserar sina teorier på. Ingen har bevisat att påståendet om en koppling mellan CMs tänk och vargflockar är sant.
Du tycker att jag ska leta reda på bevis för dina påståenden. Vill du vara trovärdig får du själv bevisa sanningshalten i dina anklagelser.
Var god läs tidigare svar.
 
Jag kanner en kille i Californien som har jobbat for Cecar Milan och det har stammer definitivt inte. Han tranar inte ljudet pa nagot satt alls. Han anvader det som jag anvander Ah-ah till Mandy eller ssshhhhhh till Diva, det far hundens uppmarksamhet. (Diva lyssnar inte till Ah-ah ... daremot till ssssshhhhhhh)

Cecar anvander elhalsband ibland fortfarande, men absolut inte som du beskriver. Det ar ganska vanligt med elhalsband har ... MEN de anvands inte alls som ni i Sverige tror (anvander??) utan pa mycket LAG setting for att paminna hunden att gora vad den ar ombedd att gora.
Det ar inte olagligt har i USA och om det anvands pa ratt satt (mycket lag setting sa det ar mycket mildare an nagot koppel ryck nagonsin kan bli) ar det ett utmarkt verktyg i vissa samanhang ...
Det anvands pa mellan starka settingar for att trana hundar att halla sig undan vissa ormar, alegatorer och annat otyg och ar i min uppfattning enda gangen jag tycker att det ar okay trots att det ar ganska starkt.

Som sagt så är det svårt att visa att det skulle vara ett korrekt påstående. Jag har dock svårt att tro att ljudet inte är betingat på något mindre trevligt sätt med tanke på de flestas hundars reaktion (de sjunker ihop lite). Sen kan jag tänka mig att olika hundar kräver olika "metoder" för att få reaktion.

Att använda elhalsband i sin träning tycker jag inte är försvarbart på något sätt, även vid låga effekter är det säkert obehagligt annars kulle det ju inte ha någon effekt. Att lära hunden undvika vissa saker med elhalsband kan jag se syftet med men har svårt att tro att det är det enda sättet.
 
Så avskyvärt.

Varfor da?

<snip>
Att använda elhalsband i sin träning tycker jag inte är försvarbart på något sätt, även vid låga effekter är det säkert obehagligt annars kulle det ju inte ha någon effekt. Att lära hunden undvika vissa saker med elhalsband kan jag se syftet med men har svårt att tro att det är det enda sättet.

Jag anvander inte el sjalv, men som det lars ut bland de som anvander ar att titta pa hunden's ogon och borja fran 0 effect. Nar hunden blinkar till har man natt effekten man anvander. Inte mer. Det ar bara en paminnelse, som hon i traden som skulle anvanda ett vattensprutande halsband pa langt hall ... en paminnelse nar man forst slapper hunden los. All traning sker alltsa innan med koppel och linor, och man anvander det inte innan man VET att hunden har det 'behavior' man efterstravar.

Hur skulle du foresla att man tranar hundar att inte ge sig pa giftormar eller alegatorer?
 
Varfor da?



Jag anvander inte el sjalv, men som det lars ut bland de som anvander ar att titta pa hunden's ogon och borja fran 0 effect. Nar hunden blinkar till har man natt effekten man anvander. Inte mer. Det ar bara en paminnelse, som hon i traden som skulle anvanda ett vattensprutande halsband pa langt hall ... en paminn
Varfor da?



Jag anvander inte el sjalv, men som det lars ut bland de som anvander ar att titta pa hunden's ogon och borja fran 0 effect. Nar hunden blinkar till har man natt effekten man anvander. Inte mer. Det ar bara en paminnelse, som hon i traden som skulle anvanda ett vattensprutande halsband pa langt hall ... en paminnelse nar man forst slapper hunden los. All traning sker alltsa innan med koppel och linor, och man anvander det inte innan man VET att hunden har det 'behavior' man efterstravar.

Hur skulle du foresla att man tranar hundar att inte ge sig pa giftormar eller alegatorer?

Hur ser man om hunden blinkar på långt avstånd?

Jag förstår syftet att lära hunden undvika och vara rädd för något som är riktigt farligt och som man stöter på sällan så det blir praktiskt svårt att tex skvallerträna. Men vad har det med CMs träning att göra?

De gånger jag sett honom använda el har det gjorts enormt klantigt.
I övrigt tycker jag inte man kan jämföra en filosofi som går ut på att göra någon till en passiv, undergiven trasa som ska acceptera allt utan ifrågasättande med någon som använder någon enstaka korrigering.
 
Hur ser man om hunden blinkar på långt avstånd?

Jag förstår syftet att lära hunden undvika och vara rädd för något som är riktigt farligt och som man stöter på sällan så det blir praktiskt svårt att tex skvallerträna. Men vad har det med CMs träning att göra?

De gånger jag sett honom använda el har det gjorts enormt klantigt.
I övrigt tycker jag inte man kan jämföra en filosofi som går ut på att göra någon till en passiv, undergiven trasa som ska acceptera allt utan ifrågasättande med någon som använder någon enstaka korrigering.

Man staller in styrkan pa nara hall sa man ser nar hunden blinkar till ... sedan anvands det endast nar det behovs och nar hunden har blivit ordentligt tranad och darfor kan det "behaviour" man efterstravar.

Det har inget med CM's traning alls att gora ... daremot med elhalsband som ar sa avskydda i Sverige. Om de anvands som ni tycks tro forstar jag det absolut ... men har finns en helt annan filosofi i hur de ska anvandas. Naturligtvis kan det missbrukas ... presis som retriever koppel kan misbrukas att strypa hunden med. Det handlar om personen i andra andan av kopplet.
 
Som sagt så är det svårt att visa att det skulle vara ett korrekt påstående. Jag har dock svårt att tro att ljudet inte är betingat på något mindre trevligt sätt med tanke på de flestas hundars reaktion (de sjunker ihop lite). Sen kan jag tänka mig att olika hundar kräver olika "metoder" för att få reaktion.

Att använda elhalsband i sin träning tycker jag inte är försvarbart på något sätt, även vid låga effekter är det säkert obehagligt annars kulle det ju inte ha någon effekt. Att lära hunden undvika vissa saker med elhalsband kan jag se syftet med men har svårt att tro att det är det enda sättet.

Jag har provat pa min hals och insidan av overarmen ... det pirrar knapp till pa den setting min van anvande pa sin hund. Hunden tappade bara focus pa det (vilt) den focuserade pa och darfor kom pa inkallning. Naturligtvis ar timing viktigt for ratt effect, men viktigast ar traningen innan anvandandet.

HUR skulle du lara en hund att undvika super giftiga skaller, koppar, eller mocasin ormar ... eller alegatorer?
 
Om du är intresserad av att lära dig något om etologi är du välkommen att läsa de artiklar du så snällt fått serverade.
Tack, de va snällt.
Vad är skillnaden mellan CM's tänk om hur hundar bildar flockar och det tänk man tidigare trott om vargar?
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Jag är inte tillräckligt påläst varken om CMs tänk eller om "forntida" forskningsresultat om vargflockar för att kunna redogöra för skillnaden.

Jag impulsköpte CMs bok "Hunden som familjemedlem" (ISBN 978-91-27-12129-4) på rea för flera år sedan. På sid 13-14 skriver CM om flockar
"... skulle jag vilja presentera en egen teori som helt bygger på hur hundarna är just nu, i vår tid. Hundar och människor liknar varandra på ett sätt som är grundläggande, både för sin egen och vår existens, nämligen det som ingen av arterna kan leva utan: Hundar är, precis som vi människor, ofrånkomligt och evigt, beroende av flocken - familjen.
...
De allra flesta vildlevande hunddjur är organiserade i släkt- eller familjerelaterade flockar. Även om hundarna inte är släkt via blodslinjer, så bildas välfungerande sociala grupper genom att de lever och bor tillsammans. Inom en sådan grupp utvecklas en sådan lojalitet, tillit och kommunikation som vi människor bara kan avundas.
...
För mig är en flock en familj och en familj en flock."

CM skriver inget om vargflockar med dominerande alfaledare.
 
Tack, de va snällt.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Jag är inte tillräckligt påläst varken om CMs tänk eller om "forntida" forskningsresultat om vargflockar för att kunna redogöra för skillnaden.

Jag impulsköpte CMs bok "Hunden som familjemedlem" (ISBN 978-91-27-12129-4) på rea för flera år sedan. På sid 13-14 skriver CM om flockar
"... skulle jag vilja presentera en egen teori som helt bygger på hur hundarna är just nu, i vår tid. Hundar och människor liknar varandra på ett sätt som är grundläggande, både för sin egen och vår existens, nämligen det som ingen av arterna kan leva utan: Hundar är, precis som vi människor, ofrånkomligt och evigt, beroende av flocken - familjen.
...
De allra flesta vildlevande hunddjur är organiserade i släkt- eller familjerelaterade flockar. Även om hundarna inte är släkt via blodslinjer, så bildas välfungerande sociala grupper genom att de lever och bor tillsammans. Inom en sådan grupp utvecklas en sådan lojalitet, tillit och kommunikation som vi människor bara kan avundas.
...
För mig är en flock en familj och en familj en flock."

CM skriver inget om vargflockar med dominerande alfaledare.

Han pratar ofta, om inte alltid om att man ska vara en dominant flockledare över hunden. Och att problemen som ägarna får med hundarna är för att hunden är dominant och tagit över ledarrollen och istället behöver bli calm-submissive, avstängd - undergiven.

Om du vet för lite om CM och hans metoder samt gamla teorier förstår jag inte hur du kan försvara och säga att andra har fel.

Det är fortfarande så att flera av hans metoder räknas till djurplågeri enligt svensk lag, det finns många andra trevligare metoder som bygger på samarbete och trevliga associationer istället för de straffmetoder han använder. Så vad är det du försvarar egentligen? Du vet ju knappt något om honom utan har läst några rader i hans bok och sett ett par program där han är karismatisk.

Om du vill fortsätta hejja på honom och tycker etologer, veterinärer och hundtränare världen över smutskastar honom trots allt som finns att läsa i denna tråden är det givetvis upp till dig. Är du inte övertygad om att många av de metoder och den filosofi han använder sig av är direkt skadliga både för hund och människa i väldigt många fall så kommer du knappast övertygas.


Handlar förmodligen om vilken grundsyn man har. Jag vill inte ha undergivna, avstängda hundar utan möjlighet att få säga till när de upplever obehag. Jag vill ha glada, nöjda hundar som gärna får använda sitt språk och visa missnöje om de vill. Och tänk, desto mer de respekteras i sina avståndssignaler desto färre visar dom, för de är trygga med att jag lyssnar och ger stöd, inte kör över dom.
 
För mig är en flock en familj och en familj en flock."

CM skriver inget om vargflockar med dominerande alfaledare.

Nej, hundar som lever halvvilda lever inte i familjeflockar utan i löst sammansatta grupper.

Sluta hänga upp dig på när CM tar upp vargar eller ej. Det är SAMMA teorier oavsett vad han säger!

Om du inte har någon kunskap i ämnet så vore det väl bra att skaffa det INNAN du säger emot folk som faktiskt har kunskap i ämnet? Är ju helknas egentligen! Tänk om jag som kan noll om kemi börjar säga emot vad flera kemister säger och inte ens är intresserad av att varken lyssna eller läsa på innan, jag tycker själva stilen är skrämmande faktisk.

Fortsätt försvara djurplågeri och gammelmodiga teorier om du vill. Jag är iaf trött på att programmet visas i sverige och att de som tar efter är "vanliga svenssons" som är ute efter snabba hemmalösningar och har låga kunskaper om hund och hundträning. Det är tråkigt att se.
 
Kl och bara ett litet inspel.
Av lite nyfikenhet efter att ha läst tråden så har jag sett ett par avsnitt nu som sänts på TV som jag uppfattat är nya, eller i vart fall relativt nya. Och det positiva i det negativa är att jag uppfattar honom som bättre nu än vad han var förut.

Det förkommer belöningar om än ganska sällan, det är mindre snack om dominans , även om det såklart är där så är det i mindre skala. överlag kan jag se ett helt program utan att kräkas... Det kunde jag inte förut.
 
Kl och bara ett litet inspel.
Av lite nyfikenhet efter att ha läst tråden så har jag sett ett par avsnitt nu som sänts på TV som jag uppfattat är nya, eller i vart fall relativt nya. Och det positiva i det negativa är att jag uppfattar honom som bättre nu än vad han var förut.

Det förkommer belöningar om än ganska sällan, det är mindre snack om dominans , även om det såklart är där så är det i mindre skala. överlag kan jag se ett helt program utan att kräkas... Det kunde jag inte förut.

Precis det har har jag ocksa upplevt. Jag tittade pa ett par avsnitt fran 'Cecar 911' eller vad det heter numera och konstaterade ocksa att han blivit mycket battre. (och nej, jag har aldrig tranat som honom, men tycker att ratt ska vara ratt:p)

Dessutom tittade jag pa videon tidigare i traden dar nagon tog upp och kritiserade flera inslag ifran "The Dog Whisperer" ... det lustiga var att videon ifraga var relativt ny och alla inslag fran Cecar Milan var fran sesong 1 vilket spelades in i borjan av 2000 eller slutet pa 1900 talet ...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 098
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 239
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp