CGM blodsockermätning diabetes?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla!

Sitter med en skoluppgift om diabetes och att mäta sitt blodsocker. Jag får inget riktigt grepp om hur detta fungerar, hur kommer värdena in i journalen osv?

Någon som använder detta och vill förklara lite? :)
 
Jag kan svara för mig. Jag har Dexcom app. Min mätare är uppkopplad direkt till min diabetessköterska så hon får kurvorna och ser mina värden.

Jag lämnar också ett ska skvallerprov (kommer inte ihåg vad det heter nu) Det är ett blodprov som mäter hur man i snitt legat de sista månaderna.

Tidigare när jag fick ta stick i fingret hade man en liten bok man förde in resultaten i och tog med till sin diabetes sköterska.

Ska försöka gå igenom lite mer ikväll sitter just nu med en större offert jag måste lämna in
 
Har ett barn med diabetes, han har Dexcom g6 (cgm-mätare) och insulinpump.

Sensorn och sändaren sitter på kroppen. Den skickar kontinuerligt (var 5e minut) information om blodsockervärden till dexcomappen i barnets telefon via bluetooth. Den appen kan sedan skicka informationen vidare till andra telefoner som har en följarversion av appen. Så exempelvis vi föräldrar har den appen och kan se kurvan även om vi befinner oss i Australien (och internetteckning finns på bägge telefonerna). Appen (och följarappen) larmar vid högt och lågt blodsocker. Vill man inte använda mobiltelefon finns en specifik handenhet till dexcom som tar emot data istället. Då kan man dock inte skicka värdena vidare till någon "följare".

Sedan finns ett annat program som heter Glookoo (finns säkert alternativ) som analyserar datat. Det är via detta som barnets läkare "övervakar" behandlingen, föreslår ändringar osv. Data laddas in i Glookoo genom att man synkar insulinpumpen (eller pennan/sprutan om man använder det) med programmet. Så läkaren kan vid behov logga in och se hur kurvorna varit den senaste tiden så länge vi har synkat med Glookoo.

Var 3e månad (för barn, kanske är längre mellanrum för vuxna) är vi på besök på mottagningen. Då tas HbA1C-prov som nämnts ovan som ger svar på hur blodsockret långsiktigt/genomsnittligt legat de senaste månaderna. Och om det inte har varit något speciellt så är det också vid dessa tillfällen som läkaren eller sköterskan tittar på kurvorna i Glookoo och föreslår eventuella ändringar om de tycker att det finns behov.
 
Numera har de allra flesta D1-patienter kontinuerlig blodsocker mätning via nån form av sensor på kroppen.

Jag har inte Dexcom utan Libre (olika fabrikat, (olika utseende och funktioner). Libren sitter som en knapp på armen och lag läser av den med en avläsare som som är strax större än en tändsticksask. (Man kan mäta med mobilen också men det varianten gillar inte jag)Den mäter hela tiden och larmar om jag går över eller under de larmgränser jag matat in.
Värdena sparas i avläsaren eller app (mobilen) och vården kan tanka ner dem. Jag kan också mata in värden på webben för vården att ta del av.

I tidernas beynnelse (-70 talet) fick jag gå till vården och kolla mitt blodsocker var tredje månad. Egen mätning med stick i fingret kom runt 1990 och var då stor och tung att bära med sig.
Sedan blev de mindre och mindre men krävde fortfarande stick i fingret. När jag inte längre behövde sticka mig i fingret blev en revolution i mitt liv.

Mitt svajande och besvärliga bs kollar jag minst 30 ggr om dagen. Enkelt me avläsaren inne i handen. jag bara sveper förbi överarmen och kan sen läsa av bs och om det är på väg upp, ner eller ligger stadigt.
 
Numera har de allra flesta D1-patienter kontinuerlig blodsocker mätning via nån form av sensor på kroppen.

Jag har inte Dexcom utan Libre (olika fabrikat, (olika utseende och funktioner). Libren sitter som en knapp på armen och lag läser av den med en avläsare som som är strax större än en tändsticksask. (Man kan mäta med mobilen också men det varianten gillar inte jag)Den mäter hela tiden och larmar om jag går över eller under de larmgränser jag matat in.
Värdena sparas i avläsaren eller app (mobilen) och vården kan tanka ner dem. Jag kan också mata in värden på webben för vården att ta del av.

I tidernas beynnelse (-70 talet) fick jag gå till vården och kolla mitt blodsocker var tredje månad. Egen mätning med stick i fingret kom runt 1990 och var då stor och tung att bära med sig.
Sedan blev de mindre och mindre men krävde fortfarande stick i fingret. När jag inte längre behövde sticka mig i fingret blev en revolution i mitt liv.

Mitt svajande och besvärliga bs kollar jag minst 30 ggr om dagen. Enkelt me avläsaren inne i handen. jag bara sveper förbi överarmen och kan sen läsa av bs och om det är på väg upp, ner eller ligger stadigt.

Nya Libre 3 har ju kontinuerlig avläsning som Dexcom så att man slipper scanna. Och är MYCKET mindre och har 60 min uppvärmningstid, så nu är ju den och Dexcom ännu mer lika :)
 
Nya Libre 3 har ju kontinuerlig avläsning som Dexcom så att man slipper scanna. Och är MYCKET mindre och har 60 min uppvärmningstid, så nu är ju den och Dexcom ännu mer lika :)
men den förutsätter att man använder sin mobil. En avläsare är oerhört mycket mindre och smidigare att ha i fickan.

Plus att jag ser väldigt mycket klagomål på den. Väntar nog tills den är mer etablerad och barnsjukdomarna är avklarade. Och gärna levereras med en liten avläsare..... ;)

/mvh inte frälst än
 
men den förutsätter att man använder sin mobil. En avläsare är oerhört mycket mindre och smidigare att ha i fickan.

Plus att jag ser väldigt mycket klagomål på den. Väntar nog tills den är mer etablerad och barnsjukdomarna är avklarade. Och gärna levereras med en liten avläsare..... ;)

/mvh inte frälst än

Förutsätter den verkligen en mobiltelefon? Vi har en handenhet till dexcom g6 (som vi inte använder efter att vårt barn fick en telefon istället). Enheten läser av kontinuerligt precis som telefonen, man kan inte scanna med Dexcom.

Barnsjukdomar däremot finns säkert! Lär göra med dexcom g7 också sen. Så av den anledningen är det nog klokt att vänta lite! :)
 
hur kommer värdena in i journalen osv?
Just den biten är ofta, ifråga om den här sortens så kallad egenmonitorering, det minst självklara...

När det handlar om mobilappar så kommunicerar de som regel via en server för just den appen, servern kan finnas hos appleverantören eller hos vårdgivaren eller någon helt annanstans. Exakt vilken väg informationen går, och lagras eller mellanlagras, är viktigt med tanke på vilka lagar kring personuppgifter och informationssäkerhet som gäller.
Just Dexcom beskriver att deras server finns "i molnet" vilket betyder att informationen kan finnas var som helst i världen.
(Förmodligen är Dexcom mer konkreta och specifika än så gentemot sina faktiska kunder; ingen seriös vårdgivare inom EU använder ett system där man inte vet var informationen finns.)

Från den servern går sedan informationen till journalsystemet - men sällan direkt till journalsystemet utan oftare via ett eller flera mellanliggande system som samlar ihop information från olika liknande egenmonitoreringssystem. I somliga fall skickar appservern information på eget initiativ - antingen med fasta intervall eller när det finns någon ny information. I andra fall skickas informationen först när den aktivt efterfrågats. Och eftersom det finns många olika journalsystem i drift i Sverige så finns det också många olika systemarkitekturer och problemlösningar...
 
Förutsätter den verkligen en mobiltelefon? Vi har en handenhet till dexcom g6 (som vi inte använder efter att vårt barn fick en telefon istället). Enheten läser av kontinuerligt precis som telefonen, man kan inte scanna med Dexcom.

Barnsjukdomar däremot finns säkert! Lär göra med dexcom g7 också sen. Så av den anledningen är det nog klokt att vänta lite! :)
Nej nej - men libre 3 har ingen avläsare. :)
 
Jaha! Men vad dumt. Tekniken har de ju...
Kostnadsfråga? Regionerna blir säkert glada om de slipper betala för avläsaren också...

Plus att det finns många som har sin mobil fastvuxen i handen eller på kroppen. Inte jag, Är för gammal och har för kassa händer. :laugh:
 
men den förutsätter att man använder sin mobil. En avläsare är oerhört mycket mindre och smidigare att ha i fickan.

Plus att jag ser väldigt mycket klagomål på den. Väntar nog tills den är mer etablerad och barnsjukdomarna är avklarade. Och gärna levereras med en liten avläsare..... ;)

/mvh inte frälst än
Min man har den nya lilla Libre och ät jättenöjd med den. Mycket mindre än Dexcom som han hade innan, tills han fick allergiska utslag av klistret på Dexcom. Libres klister får han inte utslag av. Han vill absolut inte ha en avläsare -det är bara ännu en till pryl att bära med sig. Vad är det för klagomål du sett om den?
 
Jag har också libre, revolution var rätta ordet. Avskydde allt stickande som sedan inte läkte så fingertopparna var prickiga. Kommer ihåg i tidernas begynnelser när man hade stickor som man doppade i urin och sedan läste av på burken med stickorna för att se om det var ljusblått till mörkblått, för att inte tala om de långa, grova nålarna och kanylerna man måste dra upp insulinet i.

Uppgraderade nyligen till Libre 2 och den driver mig till vansinne med sitt pipande. Jag föredrar också avläsare framför mobilen. Livet som diabetiker har blivit så mycket enklare under min livstid och jag förväntar mig att det kommer bli ännu enklare i framtiden. Den som hittar ett botemedel mot diabetes är ett företag vars aktier man definitivt ska köpa.
 
Kostnadsfråga? Regionerna blir säkert glada om de slipper betala för avläsaren också...

Plus att det finns många som har sin mobil fastvuxen i handen eller på kroppen. Inte jag, Är för gammal och har för kassa händer. :laugh:

Jo men att regionerna inte köper in och att den inte existerar är ju olika saker. Tänker att handenhet borde vara intressant för de med mindre barn som inte har telefoner. Och då är ju dessutom så liten sensor som möjligt högintressant pga liten kropp.
Men det är säkert så att det är bristande efterfrågan. Är den så mycket mindre än telefonen? Handenheten till dexcom är lite sak samma. Mindre yta men å andra sidan betydligt tjockare.
 
Min man har den nya lilla Libre och ät jättenöjd med den. Mycket mindre än Dexcom som han hade innan, tills han fick allergiska utslag av klistret på Dexcom. Libres klister får han inte utslag av. Han vill absolut inte ha en avläsare -det är bara ännu en till pryl att bära med sig. Vad är det för klagomål du sett om den?

Intressant att han upplever klistret bättre! Än så längre har vår son inga problem med Dexcom på så sätt men det vet man ju aldrig. Han tycker inte att att Libres sitter fast sämre heller?
Vi hoppas på Dexcom g7 snart, lika liten som nya libre och med 30 min uppvärmningstid, stor skillnad mot dagens 2h!
 
Jag har haft både libre, dexcom och Guardian sensorer och är främst kompatibel med dexcom. Guardian har gett mig extrema felvärden och libre fick jag variga sår av, efte rnågon dag.

Dexcom G6 är kalliberingsfri (visst är även libre 3 det nu?). Jag har min dexcom kopplad till min tandempump som är ett closed loop system. Dom pratar med varandra och pumpen ökar/minskar själv insulinet i pumpen med hjälp av sensorn.

Dexcomen är även kopplad till appen i min mobil så jag ser värden både i telefon, pump och på klockan. Mina värden skickas upp i molnet med hjälp av appen, men vid tillfälle tankar jag över min pump genom sladd i datorn. då får jag även med insulindelarna i mina diagram.
 
Jag har haft både libre, dexcom och Guardian sensorer och är främst kompatibel med dexcom. Guardian har gett mig extrema felvärden och libre fick jag variga sår av, efte rnågon dag.

Dexcom G6 är kalliberingsfri (visst är även libre 3 det nu?). Jag har min dexcom kopplad till min tandempump som är ett closed loop system. Dom pratar med varandra och pumpen ökar/minskar själv insulinet i pumpen med hjälp av sensorn.

Dexcomen är även kopplad till appen i min mobil så jag ser värden både i telefon, pump och på klockan. Mina värden skickas upp i molnet med hjälp av appen, men vid tillfälle tankar jag över min pump genom sladd i datorn. då får jag även med insulindelarna i mina diagram.

Ibland kan jag sakna tiden utan CGM, utan den extrema kontrollen.
Jag har ingen som följer mina värden, fick frågan av min sköterska när jag var gravid om min man skulle börja följa min dexcom. Det gav ett sjukt stresspåslag och ångest, att jag måste sköta mig till varje mm, inga felsteg eller någonting. Samtidigt som jag skulle bli stressad över att mina värden skulle störa honom i hans arbete och vad skulle han göra av det? Sitta på håll och titta på hur mina värden kunde pendla under den tiden?

I perioder plockar jag bort CGM helt och lever med en dumpump och bls sockerstick. För jag måste lita på min kropp och inte förlita mig på tekniken.
 
Min man har den nya lilla Libre och ät jättenöjd med den. Mycket mindre än Dexcom som han hade innan, tills han fick allergiska utslag av klistret på Dexcom. Libres klister får han inte utslag av. Han vill absolut inte ha en avläsare -det är bara ännu en till pryl att bära med sig. Vad är det för klagomål du sett om den?
Den tappar kontakt bl.a. Vägrar starta, etc
Mestadels tekniska bekymmer. Så jag har tänkt att den är ny och kanske har lite barnsjukdomar.

Jag besväras inte av storleken. Däremot besväras jag av storleken på mobilen :) Som sagt. Jag har inte mobilen i handen eller i fickan pga storleken men avläsaren funkar finfint att ha där.
Vi är alla olika.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 945
Senast: cirkus
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp