Chefen särbehandlar

Noteca

Trådstartare
Hej allihop. Måste få en annan infallsvinkel. Min chef har en av oss underordnade som sin favorit och högra hand (ingår inte i dennes arb.uppg). Denna anställda rapporterar och skvallrar på oss övriga och chefen kommer sen och kritiserar utan att kolla om kritiken är befogad. Häromdagen hände detta mig, och kritiken var obefogad, iallafall på två av tre punkter. Jag ville gärna bevisa att jag skött mitt jobb och visa chefen att kritiken var obefogad. Chefen sa då -"nejnej, ta det inte så" och viftar bort det. Hur ska jag ta det då? Jag har haft det lite körigt av andra anledningar och gör mitt bästa på jobbet efter de förutsättningar som finns. Kan säga att övrig personal på det stället jag jobbar inte har gett mig kritik alls, tvärtom. Jag tog illa vid mig! Är jag larvig??
Jag pratade med en annan kollega som är stationerad på ett annat ställe och hon hade haft ett helvete med denna skvallerbytta. Chefen lyssnar blint på allt som denna säger och kollar inte upp saker själv innan hon skäller. Skvallerbyttan är dessutom rakt igenom elak och beter sig riktigt okamratligt överlag, vilket chefen fått veta, men inget har hänt.
Till råga på allt är det ett himla suckande och gnällande på chefen när man är sjuk eller ska vabba. I höstas gick mitt barn igenom en operation, och eftervården blev längre än beräknat, enligt kirurgen. Jag ringde direkt jag fick besked om det för att chefen skulle kunna förlänga vikariens tjänst. Till svar fick jag en stor ljudlig suck och -"jaha, hur ska jag lösa det då, vi har ju inga mer vikarier och XX ska vijariera där å där under den tiden. Där sitter jag med ett nyopererat barn och är orolig för det, å får ett sådant svar. Det kändes kan jag säga...

Det jag vill få en infallsvinkel på är:
Är jag känslig som reagerar? Ska jag bry mig?
Den andra medarbetaren som haft ett helsike med denna chef och skvallerbytta tänker lägga korten på bordet på torsdag och säga att beteendet är oacceptabelt. Ska jag passa på att häva ur mig jag med?

Usch vad rörigt det blev... men lämna gärna era åsikter om ni har några, vare sig det är medhåll eller inte.
 
En arbetsplats är inte alltid rättvis. Det går inte att se allt som chef och därför så finns det såklart de som en känner har rätt inställning och som har koll och vill att de rapporterar. Att kalla dem skvallerbyttor gör att jag känner mig tveksam till hur du uppfattat lojalitetsplikten. Att sätta arbetsgivarens intressen före sina egna alltså.
Sedan skriver du att du ser själv att kritiken är till viss del rätt men att DU har det jobbigt och gör det bästa ändå. Seriöst? Det kan betyda allt från att du inte håller måttet till att det fattas ytterst ytterst lite.
Barn går först. Så är det. Själv har jag handhaft ett bio, tre placerade och två bonus. Att ta ansvar innebär även att inte skriva under anställningsavtal som inte går att leva upp till. Man behöver tröst med sjuka barn men att tycka att det ska komma från en besviken arbetsgivare är väl lite dumt. När planeringen sker så måste väl ändå arbetsgivarens intressen OCKSÅ vara viktiga. Barn har två päron och man behöver ju inte ens vara förälder för att kunna sköta ett barn. Dessutom har dygnet många timmar. På ett dygn hinns både vab och jobb med om en planerar.
 
Man behöver tröst med sjuka barn men att tycka att det ska komma från en besviken arbetsgivare är väl lite dumt. När planeringen sker så måste väl ändå arbetsgivarens intressen OCKSÅ vara viktiga. Barn har två päron och man behöver ju inte ens vara förälder för att kunna sköta ett barn. Dessutom har dygnet många timmar. På ett dygn hinns både vab och jobb med om en planerar.

Men alltså vadå? En chef som sitter och suckar i telefonen för att en anställd har giltig anledning till frånvaro är en skitdålig chef som inte gör sitt jobb.

Inte tusan är det TS problem att hon inte kan jobba, hade min chef, eller ens kollega, visat tendenser på att vilja skuldbelägga min frånvaro skulle jag gå upp i taket. Fy fan vad fult! Ska jag ha ansvar över personal och planering ska jag även ha betalt extra för det.

Barn har inte heller alltid två föräldrar. Föräldar har rätt till vabb, och behöver inte under några omständigheter arbeta under vabb. Punkt på det.
 
Ja, ok, låt mej omformulera mig lite. Denna anställda kommer med rent skvaller och falska anklagelser, därför kallar jag henne skvallerbyta. Visst om det ingick i dennes arb.uppg att hjälpa chefen, men så är inte fallet. Det jag reagerar på är också att chefen kommer med kritiken utan att kolla om det som den anställda "skvallerbyttan" säger stämmer först, ska man inte vara källkritisk? Jag har inget problem med att ta kritik så, men rena påhopp utan grund sårar mig.

Det jag menade med att jag haft det jobbigt av andra anledningar och gör så gott jag kan, där menade jag inte privat utan på den arb.plats jag är stationerad, där har det varit rörigt och svårt att utföra en del av de klagomål som kom, vilket jag påtalat för chefen vid skyddsronderna. Varför gnäller hon då? Men visst, jag får väl lägga mer tid där och förbättra mig, tid jag inte har.

Ang sjukdom hos mej eller vabb tycker jag inte att det har med anst.avtalet att göra, jag är inte sjukare än någon annan medelsvensson och jag råkade få ett barn med medicinska svårigheter, knappast något jag visste när jag skrev på. Jag har varit anställd i 10år och aldrig fått kritik tidigare, innan detta.
Jag söker inte tröst över mitt sjuka barn hos chefen, varför skulle jag? MEN jag anser att det är fult att sparka på någon som redan ligger och skuldbelägga mig för att jag måste vara hemma och vårda mitt barn. Och ja, vi är två föräldrar och detta tillstånd krävde våran dubbla närvaro. Jag anser att det är hennes problem att lösa, inte mitt, men jag rapporterade detta så fort jag fick veta, och själva operationen visste chefen om månader innan.
 
Men alltså vadå? En chef som sitter och suckar i telefonen för att en anställd har giltig anledning till frånvaro är en skitdålig chef som inte gör sitt jobb.

Inte tusan är det TS problem att hon inte kan jobba, hade min chef, eller ens kollega, visat tendenser på att vilja skuldbelägga min frånvaro skulle jag gå upp i taket. Fy fan vad fult! Ska jag ha ansvar över personal och planering ska jag även ha betalt extra för det.

Barn har inte heller alltid två föräldrar. Föräldar har rätt till vabb, och behöver inte under några omständigheter arbeta under vabb. Punkt på det.

Tack, min åsikt också. Men man börjar ju endå fundera över om man är överkänslig när hon så iskallt häver ur sig något sådant.
 
Chefer är chefer. De är inte ens kompisar eller supporters.

Det är sällan man hittar en alltigenom bra chef. Oftast är det bara att bita i det sura äpplet och kämpa vidare.
 
Fast jag ser nog min chefsroll som en tydlig supporter roll, där jag i företagets intresse ska maximera värdet av personens arbete.

Fast det kanske inte var det du lade i ordet?
Nej, det var inte så.

Det jag menar är just att en chef jobbar för företagets intressen. Det innebär att hen inte alltid kan se till arbetstagarens bästa, det kanske krockar med företagets dito.. Och dessutom är märkligt nog chefer bara människor.... ;)

i den bästa av världar så sammanfaller företagets bästa med den anställdes. Men verkligheten ser sällan ut så.

/tanten - med en alldeles fantastisk chef
 
Tack, min åsikt också. Men man börjar ju endå fundera över om man är överkänslig när hon så iskallt häver ur sig något sådant.

Ja som sagt jag skulle nog bli riktigt förbannad. Eller börja störtböla efter samtalt. Alternativt störtböla och sen bli ännu mer förbannad över att chefen lyckades med att ge mig känslan av att vara en loser.

Det är ett bedrövligt beteende från en chef. Det är en även skitkollega du har, och som din chef lyckas plocka extra skitpoäng på genom att tolerera och uppmuntra.
 
Ja som sagt jag skulle nog bli riktigt förbannad. Eller börja störtböla efter samtalt. Alternativt störtböla och sen bli ännu mer förbannad över att chefen lyckades med att ge mig känslan av att vara en loser.

Det är ett bedrövligt beteende från en chef. Det är en även skitkollega du har, och som din chef lyckas plocka extra skitpoäng på genom att tolerera och uppmuntra.
Att TS har all sympati är rätt självklart.

Däremot är det sällan så att dåliga chefer gör formella fel.

Med andra ord finns det inget att göra åt det hela. Bara bita ihop eller byta jobb.
 
Jag har haft mestadels utmärkta chefer men också en som faktiskt var usel. En svag "ledare" som härskade genom att söndra, genom att lägga allt svårt, oklart eller osäkert i arbetsgruppen. Hen hade favoriter och solklara syndabockar. Allt som egentligen handlade om kritik mot chefen lyckades hen manövrera tillbaka till arbetsgruppen, så att det blev konflikter mellan arbetstagarna istället.

Favoriterna levde livets glada dagar medan övriga slutade en efter en. Om man inte ville vara favorit, hamnade man i kylan. Även denna chef svalde allt favoriterna sa utan att höra båda sidor.

En sådan chef går sällan att göra något åt som arbetstagare, tror jag. Antingen stannar en i en sjuk organisation eller så slutar en.

Det är bra märkligt att arbetstagare slutar en efter en, medan en sådan chef kan få finnas kvar. Det talas ofta om vad en arbetstagare måste kunna prestera, men en chef kan få göra i stort sett vad som helst utan konsekvenser, verkar det som.

Ska tilläggas att jag också varit chef, så jag vet att det är en mycket svår uppgift. Jag tyckte själv inte att jag var tillräckligt bra och ville därför inte fortsätta.
 
Jag har också haft en chef med självklara favoriter. Dessa skvallrade och såg till att få extra förmåner, medan annan personal mest fick skit.
Även om 80% var överens om att läget var skit är det ingen som vågar ta diskussionen, tyvärr. Det är lätt att gnälla, men att faktiskt gå ihop och göra något är värre. Också här var det tydligt att det var en sjuk organisation med rekordmånga sjukskrivna och personal som försvann. Fanns en handfull som jobbat där över 10 år, resten jobbade där 1-2 år sen drog dom.

Jag tycker inte du överreagerar. Tänker du ta upp det till diskussion så förvänta dig inte uppbackning av kollegor, folk är ofta för fega/bekväma för det. Jag tycker du ska ifrågasätta när det kommer obefogad kritik. Sånt som handlar om brist på erbetsplatsen bör du lägga tillbaka på chefen självt.

Att fixa vikarier är inte ditt problem så släpp dåligt samvete.
 
Att TS har all sympati är rätt självklart.

Däremot är det sällan så att dåliga chefer gör formella fel.

Med andra ord finns det inget att göra åt det hela. Bara bita ihop eller byta jobb.

Chefen byta jobb eller bita ihop när dumheter är på väg ut. Jag tycker inte att man på något sätt ska acceptera en skitchef, speciellt inte om det gäller ett jobb/ en arbetsplats som man trivs med.
 
Jag har haft mestadels utmärkta chefer men också en som faktiskt var usel. En svag "ledare" som härskade genom att söndra, genom att lägga allt svårt, oklart eller osäkert i arbetsgruppen. Hen hade favoriter och solklara syndabockar. Allt som egentligen handlade om kritik mot chefen lyckades hen manövrera tillbaka till arbetsgruppen, så att det blev konflikter mellan arbetstagarna istället.

Favoriterna levde livets glada dagar medan övriga slutade en efter en. Om man inte ville vara favorit, hamnade man i kylan. Även denna chef svalde allt favoriterna sa utan att höra båda sidor.

En sådan chef går sällan att göra något åt som arbetstagare, tror jag. Antingen stannar en i en sjuk organisation eller så slutar en.

Det är bra märkligt att arbetstagare slutar en efter en, medan en sådan chef kan få finnas kvar. Det talas ofta om vad en arbetstagare måste kunna prestera, men en chef kan få göra i stort sett vad som helst utan konsekvenser, verkar det som.

Ska tilläggas att jag också varit chef, så jag vet att det är en mycket svår uppgift. Jag tyckte själv inte att jag var tillräckligt bra och ville därför inte fortsätta.

Jag håller inte med. På många företag utvärderas chefer stenhårt och åker runt och ut när deras uppdrag misslyckas. Det man ska tänka på är att de värderas efter vad hela gruppen uppnår, snarare än vad de själva gör och inte gör.
 
Chefen byta jobb eller bita ihop när dumheter är på väg ut. Jag tycker inte att man på något sätt ska acceptera en skitchef, speciellt inte om det gäller ett jobb/ en arbetsplats som man trivs med.
Nej, man ska inte ta skit. Grynet har helt rätt.

Problemet är att det blir som att slåss i motvind. Man kan vinna något men förlorar något annat. Sällan går man lycklig ur striden.

Drömscenariot är att chefen bättrar sig och att man får "rätt". Tyvärr är risken att inget händer eftersom chefens personlighet fortsätter att vara likadan och man själv blir betraktad som en besvärlig och obekväm person.

Man får välja sina strider. det är sällan en bra lösning att ställa till väsen. Bättre att a sin Mats ur skolan. eller bita ihop som sagt.
 
Jag håller inte med. På många företag utvärderas chefer stenhårt och åker runt och ut när deras uppdrag misslyckas. Det man ska tänka på är att de värderas efter vad hela gruppen uppnår, snarare än vad de själva gör och inte gör.
I det jag beskrev var resultatet utifrån sett mycket gott. Vi var mycket lojala, inte gentemot chefen utan de människor som vi faktiskt arbetade för. Det går inte att låta "kunder" bli lidande.
 
I det jag beskrev var resultatet utifrån sett mycket gott. Vi var mycket lojala, inte gentemot chefen utan de människor som vi faktiskt arbetade för. Det går inte att låta "kunder" bli lidande.


Då gör chefen på många sätt ett bra jobb utifrån det viktigaste kriteriet. Det man kan undra är hur hållbart det var.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 091
Skola & Jobb Jag arbetar inom kommunal verksamhet - trivs med mitt jobb och har för första gången en riktigt bra chef. Den bästa jag någonsin jobbat...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp