Bukefalos 28 år!

Chihuahua el. dvärgpinscher?

J

Jezz

Hej!
Jag vill skaffa en hund till (har afghan) och vill ha en liten ras.
Har förälskat mej i både chihuahuan och dvärgpinschern...
Jag är ute efter en ren sällskapshund.
Några åsikter? :bow:
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jezz skrev:
Hej!
Jag vill skaffa en hund till (har afghan) och vill ha en liten ras.
Har förälskat mej i både chihuahuan och dvärgpinschern...
Jag är ute efter en ren sällskapshund.
Några åsikter? :bow:

chihuahuan är en riktigt trevlig och livlig livskamrat :)
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jaa.. det har jag ju förstått! :)
Har du en lång el. korthårig?
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Vad betyder "ren sällskapshund"? Inga tävlingar/utställningar? Ingen träning/mental aktivering?
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Med ren sällskapshund menar jag familjemedlem! :)
Jag är inte intresserad av utställning/tävling...
Jag menar inte heller att hunden skall va understimulerad.. utan normal aktivitet så att säga.
Det är därför jag frågar... jag vill inte ha en hundras som kräver ett visst sorts abete för att må bra.... har afghanhundar hemma och dom är ju på sitt sätt! (som passar mej bra)
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jag har ingen koll på Chihuahua men däremot dvärgpinschern är extremt hoppig och väldigt mycket "hund" (dvs en väldigt energirik hund som sällan tar det riktigt lungt) Men om det är en mycket livlig hund du vill ha så är detta hunden för dig....
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

jag har en långhårig :) dom flesta vavvorna hatar regn och rusk, min vägrar gå ut då. På vintern är han så snabbrastad att det tar under 2 min oftast. haha Han gillar att motionera sig själv inne på vinterhalvåret. Han kör lite rally med pudelbrorsan i lägenheten. Det varmare delarna på året älskar han att vara ute och springa lös. Det går undan. Vavvor har mkt fart i sig, dom är väldigt charmiga. Min vavva gillar katter mer än andra hundar. Tycker nästan han är mer som en galen katt än en hund. Han älskar vara nära och sover gärna i sängen med mej. Han gnorkar och gnyr när han vill bli kliad.

Vavvor har mkt go i sig, som en galen liten terrier. Han tar varje chans han får att linda folk runt sitt finger. Han är tjurig som fan och ger sig aldrig, han är övertygad att han är kung här hemma. Dock avskyr han barn. Och han har blivit rädd för stora okända hundar sen han blivit skrämd som valp.

Det negativa jag kan se är väl att det är ockerpriser och folk köper vavvor som trendiga smycken. Ska du ha vavva prata med seriösa uppfödare och ställ dig i kö. Det är värt att vänta. Betala inga ockerpriser av galna uppfödare som nyss börjat för att tjäna pengar. Det problemen jag haft med min är att han lätt blir förkyld = lätt flåsig, han har tandsten som vet måste ta bort genom att söva honom, han är krypt och fick körsbärsöga som valp. Men han är alldeles underbar som livskamrat. Har aldrig nånsin älskat ett djur som jag älskar honom. Inte en miljard dollar skulle få mig att sälja honom!
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Dom är verkligen helt bedårande! :love:
Jag har förstått att det är mkt oseriöst folk just när det handlar om dessa små vovvar! :mad:
Jag har pratat med några uppfödare som skall få valpar i okt...
Har du några bilder att dela med dej av? :d
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jahaja, tror jag får ett nytt svar varje gång jag frågar ;)

Bor här en Dv.pinschertik på 3 år. Just nu ligger hon nerbäddad i soffan under ett täcke, på nätterna ska hon ligga i sängen nära matte/husse under täcket, tror jag aldrig hört om dv.pinscher om inte bäddat. :D

Hon går ofta och långt är nästintill outtrötterlig på det området. Favoriten är lös i skogen, i sin egen tackt.. Stanna och lukta lite här och lite där, för att sedan komma rusandes. Älskar att hänga med husse/matte överallt, nackdelen med det är att dom kan vara lite svåra att lämna hemma. Träna ordentligt!

Det lättaste sättet att trötta ut vår tjej är mental aktivering eller folkmassor, då sover hon gott.
Precis som filifuttan sa gillar hon inte regn och rusk, då ska hon helst bara ut och göra sina behov men med lite övertalning och sugsesivt förlängda promenader går det bättre (så länge det inte är kallt) och hon kan till och med sätta sej ner fast det är blött :)
Snö kan vara skoj, med ett täcke på, och inte stå stilla mer än nödvändigt, det vill säja när det kissas och bajsas.

Och nu kör vi lite generellt hur dom är: envisa, vill vara i närheten av sin husse/matte men ingen skugga ute, kastar sej inte om halsen på nya människor, gillar att tänka, lättlärda (på gott och ont..), lite svårmotiverade, studs i benen.. :)
Dom kan koras.
Just nu kommer jag inte på mer, men vill du läsa mer eller hitta uppfödare (finns massor i dom södra-regionerna) så kan du alltid gå in på http://www.sspk.nu och http://pinscher.mine.nu
Om du vill få chans att träffa några brukar det anordnas träffar, mer om det kan du se på http://www.minpinnews.tk
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

bild 1
bild 2
bild 3
bild 4

Om du bestämmer dig för vavva köp utav uppfödare som hållt på i flera år, finns många som startat nyligen. Vänd dig till chihuahuacirkeln som har valpförmedling.

Kryllar även av oseriösa som avlar utanför SKK's regler, både renrasiga och defekta och de som korsar med andra dvärgraser.
Många tar helt galna priser. Kring 10 papp rekommenderar chihuahuacirkeln, men ofta kan man se annonser med vavvor för 15 papp som inte ens är reggade.

Min vavva har alla papper och är såld enligt SKK's köpeavtal och kostade 6500 kr, och det var 2001 jag köpte honom. Så du kan ju snabbt räkna ut hur priset har stigit.
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jag har haft Chihuahua sedan 80-talet och är frälst ;)

Är dock tveksam till om jag tycker det är en bra idé att skaffa en liten Chihuahua när man har en stor vinthund :confused: Jag skulle inte sälja en valp till någon med de förutsättningarna.
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

jag hade collie då jag skaffade vavva, funkade hur bra som helst. Snart kommer en liten flat flytta hit också. Så varför ska det inte gå? Om vavvan får ha lekkamrater i dvärgstorlek så kan den säkerligen bo med större hund utan problem. Man får vara noga som ägare att se så inget går galet bara.
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Filiduttan: Fruktansvärt söt vavva du har! =)


Cassina: Jag fattar inte varför det inte skulle gå bra med vinthund och chihuahua? Afghanhundar är ju inte direkt några klumpiga och framfusiga hundar... mer som en katt faktiskt. Så det tror jag inte är ett dugg bekymmer.
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

men det är ingen risk att vinthunden (jakthunden) ser chia hua hua-hunden som ett byte?

Fast de vänjer sig nog...
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jag har katter så det blir inget problem!
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

prinsessfeminist skrev:
men det är ingen risk att vinthunden (jakthunden) ser chia hua hua-hunden som ett byte?

Fast de vänjer sig nog...

Joo det är det jag tänker på. Jag skulle aldrig chansa :confused:
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

filiduttan skrev:
jag hade collie då jag skaffade vavva, funkade hur bra som helst. Snart kommer en liten flat flytta hit också. Så varför ska det inte gå? Om vavvan får ha lekkamrater i dvärgstorlek så kan den säkerligen bo med större hund utan problem. Man får vara noga som ägare att se så inget går galet bara.

Det är klart att det kan fungera men JAG skulle aldrig chansa. En olycka händer så lätt. Och jag vet att det finns många som har både Chihuahua och större raser. Och jag vet fall där det gått riktigt illa när man blandar stora hundar med vavvor. Det är ju alltid den lilla hunden som råkar illa ut, just på grund av sin litenhet. Vinthundar gör mig än mer skeptisk. Sen tror jag det är enklare om den stora hunden är lite äldre när man skaffar den lilla hunden, än tvärtom.

Jag har haft Chihuahua samtidigt som Cavalier King Charles Spaniel och Japanese Chin men jag tycker nog att vavvorna trivs allra bäst med umgänge av sina rasfränder. Lika barn leka bäst ;)
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jezz skrev:
Cassina: Jag fattar inte varför det inte skulle gå bra med vinthund och chihuahua? Afghanhundar är ju inte direkt några klumpiga och framfusiga hundar... mer som en katt faktiskt. Så det tror jag inte är ett dugg bekymmer.

Det går säkert bra i de flesta fall men personligen tycker inte jag att det är en bra kombination med en större vinthund och en liten Chihuahuavalp. Skulle det INTE gå bra då är det ju alltid på den lilla hundens bekostnad :confused: Det kräver oehört mycket av dig som ägare att hela tiden se till att olyckan inte är framme.
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

cassina skrev:
Det går säkert bra i de flesta fall men personligen tycker inte jag att det är en bra kombination med en större vinthund och en liten Chihuahuavalp. Skulle det INTE gå bra då är det ju alltid på den lilla hundens bekostnad :confused: Det kräver oehört mycket av dig som ägare att hela tiden se till att olyckan inte är framme.
Jo, men om nu inte katterna är ett problem så kan väl inte en valp vara det? :confused:
Vi har haft hundarna innan katterna kom hit... och det var altså kattungar!
 
Sv: Chihuahua el. dvärgpinscher?

Jag tycker inte att man kan jämföra kattungar med en Chihuahuavalp :confused: Det enda de har gemensamt är väl storleken möjligtvis. Fast min ena lilla med en matchvikt på 1.7 kg är dock mindre än de flesta katter.

Min kompis hade en Irländsk Setter i samma ålder som min Chihuahua. Den hunden var hur snäll som helst så vi tänkte att våra hundar kunde få "umgås" lite. Det fungerade en kort stund sen blev det jakt av leken där min lilla vavva var bytet. Vi provade vid ett flertal tillfällen men det slutade alltid på samma sätt.

Som sagt, JAG skulle aldrig chansa...men det är min personliga åsikt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 158
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 036
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 762
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp