Chinchilla!

Megs

Trådstartare
Jag (eller tja, min pv rättare sagt, jag är bara med på ett hörn för att de är söta :D :angel:) ska bli chinchillaägare! :banana:

Vi har möss o degus sen tidigare så vi är inte helt nybörjare när det kommer till gnagare och naturligtvis läser vi på också innan de kommer. Jag tror att vi får hem dem nästa vecka.
Det är en hona o en hane (ej släkt) och är ca 1 år gamla, bur är inkl i "paketet".
Vi vet att de behöver sandbad, matskålar ska ej vara av plast, de behöver ngt att gnaga på, mat ska vi skaffa samma som nuvarande ägaren ger dem etc etc.
Jag vill ha tips o råd om vad vi ska tänka på :laugh:
(bilder på era egna chin's är också välkommet)
 
Sv: Chinchilla!

Chinchillor är härliga! Har inte en för tillfället, men har haft. Riktig personlig filur, kaxig men mysig när han ville. Tänk framförallt på buren, den måste vara HÖG så att chillorna får hoppa. Eftersom ni har två måste den även vara rymlig. Hur ser buren ut som ni får med er? En ombyggd garderob eller liknande är annars toppen.

Ska ni ha ungar? Annars måste ni ju sära på dem.
 
Sv: Chinchilla!

Buren vi får med ska vara 1.20 hög o 1m bred enl nuvarande ägaren, ev skaffar vi en större om ett tag, vet inte hur den är inredd men det är annars lätt fixat.
Ja, jag tror att vi ska kastrera en av dem/bägge (om det inte redan är gjort) för ungar, som visserligen är söta, kan bli svårt att göra av med samt att vi nog inte kommer att ha plats till fler än dessa två vi skaffar nu.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Bexzor
·
H
Däggdjur För två år sen köpte jag en liten chinchilla och blev helt såld på den,så förbanand mysiga djur,blev så sugen på o köpa en till...
Svar
9
· Visningar
3 034
Senast: Poxz
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
1 979
Senast: Majvi
·
Övr. Djur Halloj! Jag har en kompis som haft problem med att skapa en Bukis så hon får låna min användare till ett inlägg :D Hon ska ev...
Svar
1
· Visningar
1 752
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp