Chock för ridskolan när fem ponnyer dog

Viltet kommer i skymning och gryning och i lastbil väjer du inte för rådjur som är det vanligaste förutom grävling och räv.
Inte väjer men bromsa iallafall. Kör man lite långsammare på riskabla ställen så hinner man iallafall se om dom står på vägen.
 
Inte väjer men bromsa iallafall. Kör man lite långsammare på riskabla ställen så hinner man iallafall se om dom står på vägen.
Men detta var inget riskabelt ställe?? Vem i hela världen kan förutspå att 5 ponnyer springer ut på vägen? Hur ofta händer det liksom?

Hur kan du ens lägga sån skuld på chauffören?
 
Men detta var inget riskabelt ställe?? Vem i hela världen kan förutspå att 5 ponnyer springer ut på vägen? Hur ofta händer det liksom?

Hur kan du ens lägga sån skuld på chauffören?
Jag har inte skrivit att jag vet att dom stod på vägen. Men sannolikheten att 5 hästar springer upp och alla blir påkörda på samma gång är inte jättestor. Då känns det mer som att dom stod på vägen redan i en klunga.

Och faktum är ändå att dom flesta kör alldeles för fort i skymning och mörker när risken är stor. Det är väldigt få tycker jag som håller en vettig hastighet. Sen om denna gjorde det eller inte, kan inte jag svara på.
 
Jag har inte skrivit att jag vet att dom stod på vägen. Men sannolikheten att 5 hästar springer upp och alla blir påkörda på samma gång är inte jättestor. Då känns det mer som att dom stod på vägen redan i en klunga.

Och faktum är ändå att dom flesta kör alldeles för fort i skymning och mörker när risken är stor. Det är väldigt få tycker jag som håller en vettig hastighet. Sen om denna gjorde det eller inte, kan inte jag svara på.
100km/h är fortfarande för snabbt för att stanna och en fullt rimlig hastighet eftersom det är vad hastighetsbegränsningen är. Eller lastbilar får bara köra 90 till och med, långsammare än en vanlig personbil och långsammare än hastighetsbegränsningen.

Sen är det stor chans att han inte såg hästarna förrän han var några meter ifrån, då spelar det ingen roll hur hårt han försöker stanna. Vet av erfarenhet att det inte ens går att stanna en personbil när man kör 30-50km/h när ett rådjur hoppar framför vägen och sen har flera kompisar efter. Mamma försökte stanna på en 10m från att det första rådjuret hoppade över, tills den sista verkligen strök förbi framför vår bil som fortfarande inte stod helt stilla. Det var väldigt obehagligt att inte ha kontrollen att stanna när man försöker.
 
100km/h är fortfarande för snabbt för att stanna och en fullt rimlig hastighet eftersom det är vad hastighetsbegränsningen är. Eller lastbilar får bara köra 90 till och med, långsammare än en vanlig personbil och långsammare än hastighetsbegränsningen.
Det är hastigheter jag inte ens skulle köra med vanlig bil på sådana vägar med dom riskerna. Galna hastigheter när det är risk för vilt.
 
Du kör inte 100 på motorväg? 20 då eller?
Inte när det är stor risk för vilt och det är en smalare väg. Precis som att jag inte ligger i den hastigheten om det är risk för halka eller vattenplaning eller för att inte tala om dimma som gör det ibland omöjligt att se ens 1 m framför bilen. Jag anpassar hastigheten till omständigheterna. Ligger självklart inte i 20, det är inte ens tillåtet om det inte är extremt någonting.

Och igen, även om man ligger i 50 och det hoppar fram ett djur så är det otroligt svårt att hinna stanna. Men igen då, sannolikheten att alla 5 hästarna hoppar upp på vägen samtidigt framför lastbilen ser jag som relativt liten. Antagligen var dom på/runt vägen och kör man lite långsammare med helljus så hinner man se en hel del och bromsa i relativt bra tid. Framförallt lastbilar som har såpass lång bromssträcka borde tänka lite mera på hastigheten.

Som jag tyckte där på min lillbilsemester jag precis gjort att dom lastbilarna som jag mötte, som körde om mig, som låg tätt bakom och blinka och hade sig med ljuset för att jag skulle köra fortare på en väg med dålig sikt i skyming/mörker, det är bara en tidsfråga innan dom kör ihjäl någon, djur eller människa.

Hastighet efter omständighet tycker jag, sen skiter jag i vad det står på skyltarna faktiskt. Kör ju givetvis inte så långsamt att det blir en fara för andra.
 
Fast om du ska köra så långsamt att det inte är en fara för ev vilt så lovar jag dig att du är en fara för andra. Lovar.
Det är en stor skillnad på bara tex 70 80 och 100. Det gör en enorm skillnad på hur snabbt man upptäcker saker och ting. Som jag skrev, man kör inte så långsamt att det i sej självt blir en fara.
 
Inte när det är stor risk för vilt och det är en smalare väg. Precis som att jag inte ligger i den hastigheten om det är risk för halka eller vattenplaning eller för att inte tala om dimma som gör det ibland omöjligt att se ens 1 m framför bilen. Jag anpassar hastigheten till omständigheterna. Ligger självklart inte i 20, det är inte ens tillåtet om det inte är extremt någonting.

Och igen, även om man ligger i 50 och det hoppar fram ett djur så är det otroligt svårt att hinna stanna. Men igen då, sannolikheten att alla 5 hästarna hoppar upp på vägen samtidigt framför lastbilen ser jag som relativt liten. Antagligen var dom på/runt vägen och kör man lite långsammare med helljus så hinner man se en hel del och bromsa i relativt bra tid. Framförallt lastbilar som har såpass lång bromssträcka borde tänka lite mera på hastigheten.

Som jag tyckte där på min lillbilsemester jag precis gjort att dom lastbilarna som jag mötte, som körde om mig, som låg tätt bakom och blinka och hade sig med ljuset för att jag skulle köra fortare på en väg med dålig sikt i skyming/mörker, det är bara en tidsfråga innan dom kör ihjäl någon, djur eller människa.

Hastighet efter omständighet tycker jag, sen skiter jag i vad det står på skyltarna faktiskt. Kör ju givetvis inte så långsamt att det blir en fara för andra.

Jag hoppas INNERLIGT jag inte bor i samma område som du ... Skulle bli GALEN om du höll 70-80 på en 100 väg (om du inte har släp för då är ju max 80) ... Då är DU en trafikfara...
 
Inte när det är stor risk för vilt och det är en smalare väg. Precis som att jag inte ligger i den hastigheten om det är risk för halka eller vattenplaning eller för att inte tala om dimma som gör det ibland omöjligt att se ens 1 m framför bilen. Jag anpassar hastigheten till omständigheterna. Ligger självklart inte i 20, det är inte ens tillåtet om det inte är extremt någonting.

Och igen, även om man ligger i 50 och det hoppar fram ett djur så är det otroligt svårt att hinna stanna. Men igen då, sannolikheten att alla 5 hästarna hoppar upp på vägen samtidigt framför lastbilen ser jag som relativt liten. Antagligen var dom på/runt vägen och kör man lite långsammare med helljus så hinner man se en hel del och bromsa i relativt bra tid. Framförallt lastbilar som har såpass lång bromssträcka borde tänka lite mera på hastigheten.

Som jag tyckte där på min lillbilsemester jag precis gjort att dom lastbilarna som jag mötte, som körde om mig, som låg tätt bakom och blinka och hade sig med ljuset för att jag skulle köra fortare på en väg med dålig sikt i skyming/mörker, det är bara en tidsfråga innan dom kör ihjäl någon, djur eller människa.

Hastighet efter omständighet tycker jag, sen skiter jag i vad det står på skyltarna faktiskt. Kör ju givetvis inte så långsamt att det blir en fara för andra.

Nu frågade jag om motorväg, inte kringelkrokar i skogen där vägen nästan är tvåfilig och sikten 20m.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Oskarshamns aktiva ridklubb kan glädjas åt flera nya fyrfota medarbetare. En av dessa är New Forestponnyn Molly. Och det är tack vare...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dom har fallit efter den uppmärksammade olyckan på Ekerö, där en häst dog sedan den skrämts av en hund. ... Källa / Läs mer...
Svar
9
· Visningar
1 074
  • Artikel
Hästnyheter För precis en månad sedan dog Julie vid en fölning. Mitt i sorgen fick familjen i dag nästa chock – någon har lagt ut en komplett annons...
Svar
0
· Visningar
425
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenljunga Ridklubb har hamnat i en riktig långbänk. Under flera år har diskussioner förts med kommunen om att klubben ska köpa...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp