Bukefalos 28 år!

Remix

Trådstartare
Kanske ska få en liten chihuahua, men är det nått speciellt man måste tänka på? Vad kostar det att ha en sådan liten sak? Kommer bli min första hund isåfall :)
Han har underbett och funkar därför inte i aveln

Skrev fel på rubriken :o
 
Senast ändrad:
Sv: cihuahua

Förutom det den kostar i inköp så behöver du försäkring på hunden (bra om den blir sjuk). Min valp kostar (utan rabatter) ca 2000 per år att försäkra. Sen tillkommer mat som kostar lite olika beroende på hur mkt den äter och vilken typ av foder du väljer. En 15 kg:s säck kostar ca 600 kr, hos oss räcker den ungefär en månad på två hundar skulle jag tippa (två Liten Münsterländer). Sen tillkommer koppel, matskål, säng, leksaker: runt 1500 kr. Bajspåsar ca 30 kr per rulle... Går ungefär en-två rullar i månaden hos oss med två vovvar. Kurser om du vill gå det: ca 2-3000 per år. Medlemsskap i skk, sbk, utställningar m.m. ca 600 per år.

Man skulle väl kunna säga att en hund kan kosta hur mycket eller hur lite som helst beroende på storlek och vad man vill göra med hunden. :)
 
Sv: cihuahua

jag vill ha den som sällskapshund :)
Går det att ha med den på stan eller liknande? :o
 
Sv: cihuahua

Normalt sett är inte hundar välkomna i butiker, oavsett hur små de är eller hur gullig väska man än har till dem. Enda affärerna jag tar in mina hundar är i djuraffärer samt på lokala videobutiken (och det är endast för att innehavaren har förälskat sig i valpen :p). Så att kunna ha med den när du shoppar är inget jag skulle räkna med. Dessutom finns det viss risk för att så små hundar kan bli nertrampade om det är mycket folk. Inte alltid folk ser mina, och då är de i knähöjd på de flesta.
 
Sv: cihuahua

tänkte mer på om dom blev trötta :p
Jag brukar oftast sitta på uteservering och fika när jag är på stan.
Går dom att ha med i stallet om dom har kläder och sitter o kollar i ridhuset när man rider? (du kanske inte rider men) Rider ca 20 min.
 
Sv: cihuahua

Jag brukar gå på hundcafé med mina ibland. Sitter man på uteserveringen så kan man få ta med sig hunden ibland på vanliga caféer också.

Ja, de kan vara med i stallet, bara man håller koll så att de inte blir nertrampade eller skadar sig på något annat sätt. Vissa stänger in sin i en tom box när de rider och sådär.
 
Sv: cihuahua

Okej. Har du något negativt att berätta om rasen? :)

Chihuahuan har blivit väldigt populär väldigt snabbt och en vanligt konsekvens av det är att folk avlar på lite vad som helst för att få ut valpar att sälja. Nu vet jag inte vart du får din valp/vuxen hund (?) ifrån, kan ju vara en seriös uppfödare. Men vill varna för att om hunden inte är bra mentalt, dvs den kommer inte fram och hälsar, verkar rädd och ängslig eller liknande, välj en annan hund!

Sen finns det i alla raser problem med vissa sjukdomar, om du kollar på chihuahuans rasklubbs hemsida hittar du info där. Föräldrarna till din hund bör vara kollade med de tester som krävs.

Är det gjort och hunden verkar trevlig - lycka till! :) Kom ihåg att även om den är liten är den fortfarande en hund, dvs försök undvika att skämma bort den för mycket. ;) Planera gärna in att gå någon hundkurs med den, det kommer den förmodligen tycka är roligt (du med) och gör att ni får en bättre relation.

Och glömma inte visa bilder när du fått hem den! :bump:
 
Sv: cihuahua

Jag känner den som vi ska få den av isåfall. Det är min "farfar" (han o farmor är skilda men det gör inget :p)
 
Sv: cihuahua

Skulle aldrig skaffa mig en chihuahua. Paris Hilton med flera har förstört rasen helt för mig :/

Precis lika mycket hund som som de flesta raser är. Klart den ska vara med i stallet, du får väl ha kläder på honom nu på vintern och se till att ingen trampar på honom då han är med. Eller köp dig en lite större hund (skulle jag ha gjort) som är lite tåligare än plutthundarna ;).
 
Sv: cihuahua

dom är ju såå söta :p

Haha jag o paris hilton har en del likheter så varför inte en liten hund också?
Funderar på en chihuahua eller jack russel :)
 
Sv: cihuahua

Inte för att vara surpuppa, men har du verkligen satt dig in i ansvaret med att äga en hund?

Bara skillnaden mellan en Chihuahua och Jack Russel är ju milsvid!!
 
Sv: cihuahua

Men jag förstår inte riktigt, vill du köpa/få dig en hund bara för att den är "såå söt" och man kan klä den i kläder?

Jag hoppas verkligen att dina likheter med Paris Hilton i sådana fall inte har att göra med att vara djurägare, för Paris är nog en av de sämsta djurägarna i världen.
 
Sv: cihuahua

japp..

Malibu_Stacy; det var ett skämt. Nej men det skulle vara kul. absolut inget måste med kläder men det skulle vara gulligt. Jag skulle ju inte använda in den protesterar.
 
Sv: cihuahua

skulle inte rekomendera en JRT som förstahund.. i så fall hoppas jag att du har forskat i rasen och verkligen ska ha den för att "använda" den till nått vettigt.. (vettigt=bruks tex)
 
Sv: cihuahua

Finns väldigt mycket information om Chihuahua om man googlar.

Har hunden stamtavla, är registerad i SKK (Svenska Kennelklubben) Finns tyvärr risk för att små hundar blivit insmugglade..
En häromkring hade två hundar, en liten hund som hon hade fått gratis och det var tyvärr en smuggelhund och veterinären hade haft koll på hunden, och hunden blev avlivad på plats då den fick följa med till veterinären då hon skulle vaccinera sin andra hund.
 
Sv: cihuahua

Jag tycker du skaffar en hund av HELT FEL anledning! En hund är inget smycke som du bär runt på i din väska och klär i rosa kläder! En hund SKA få arbeta. ( med arbeta menar jag att träna nästan varje dag och gå på många promenader) En chihuahua är en jätte söt hund men jag tycker inte att man ska ha dom. Det är väldigt "sjukt" och onaturligt med en så liten hund ras. En valp fabrik är en stor kennel där hundar föds upp och sedans säljs. Tikarna börjar man avla på vid nästan första löper och fortsätter tills hon blir för gammal och hon antingen dör eller blir avlivad. En av de vanligaste raserna som utsätts för detta är chiuahuor. Det är en typiskt för sådana hundar att bli insmugglade under hemska förhållanden.
Om du vill ha en hund att gå runt med i väskan ska du ha en leksakshund och lämna chihuahuan åt någon som vet hur man tar hand om den. Som tränar den och behandlar den som en hund.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 357
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp