Bukefalos 28 år!

Cippyn Red Crusader

Sv: Cippyn Red Crusader

Aj då, det var ett dumt val.:)
Han , om ngn har ju verkligen fått betalt på tävlingsbanorna. Sedan ska man ju givetvis ge eloge till de duktiga ryttarna som visad4e fram honom också!
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Har haft lite med Cruuse att göra under en praktik. Han var en rolig kille att hantera. När han skulle ut ur stallet blåste han upp sig och dansade fram till ytterdörren "mäktigast i världen". När han kom till dörren tittade han mot betäckningsspiltan, fanns där inget sto så sjunk hela hingsten ihop lite smått besviken. sen var han som vilken hingst som helst.
ancan: Alice säger att bilden på din anka är ledsen för den behöver vara hos sin mamma.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Hälsa lilla Alice att den hittade jag när jag tog bort oliver, den vinkar adjö till honom...
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Provred honom i urminnes tider - som spekulant. Den dagen var han klart över ponnymåttet.
Inget köp pga att vi inte trodde han skulle hävda sig (=accepteras av dressyrdomare) i högre dressyrklasser.[/QUOTE]

När var han till salu? Jag trodde att han varit hos samma ägare i evigheter? Då var för ung för att vara slutmätt?
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Han ägs fortfarande av E.Hultberg, men har ridits och tävlats av flera olika ryttare genom årens lopp. framgångrikast med Madelene Dahlgren och Sara Linell.
Numera är han dock, mig veterligen enbart i avelsarbete.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Snygg hingst Crusse som rör sig jättefint! Såg honom mycket i hans yngre dagar. Hans avkomma B Melizza är ute på dressyrbanorna och hon har min gamla B-ponny som sin mor! Lite kul att följa avkommorna och barnbarnen och barnbarnsbarnen (Brodalsponnierna) på tävlingsbanorna. Welsharna hävdar sig gott! :banana: :banana:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Och idag vann hans fina avkomma B Capriole 4 årskvaliteten i Falkenberg(riksfinal) i gångarter, och var helt out standing med bla "bländande trav" i kritiken!!!
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Och idag vann hans fina avkomma B Capriole 4 årskvaliteten i Falkenberg(riksfinal) i gångarter, och var helt out standing med bla "bländande trav" i kritiken!!!

Såg honom där. Urläcker! Tillägger att det fanns en till Crusse-avkomma bland fyraåringarnas gångarter, och en sexårig hopp-ponny som placerade sig. Jag tror att det är ett mycket gott resultat i förhållande till antal avkommor.:bow:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Är en hingst man inte ser avkommor till här uppe :banana:hos mig MEN i söndas så vann en Crusse avkomma hoppningen för 4 åringar på kvalitetsbedömningen på Finsta. Är han en multitalang el är det en ren slump att detta stoet är så bra på att hoppa? Ni som bor mer söderöver, hur ser hans avkommor ut?
Det är ju alltid roligt när en Cob kommer bra till på prestationsbedömningar.

Var den hästen med på finalen? Och hur gick det i så fall?
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Nej det stoet var inte med på finalen. För långt att åka ansåg även denna ägaren/uppfödaren. :(
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Såg honom där. Urläcker! Tillägger att det fanns en till Crusse-avkomma bland fyraåringarnas gångarter, och en sexårig hopp-ponny som placerade sig. Jag tror att det är ett mycket gott resultat i förhållande till antal avkommor.:bow:
Förutom B capriole (C.Red Crusader - Karlfälts caruso - Dawson), så staratde RONJA RÖVARDOTTER (Crusader - Utrillo - Furidant) i 4 årskvaliten gångarter.
Och tvåan i 6 årschampionatet i hoppning för D-ponnyer hette RASMUS PÅ LUFFEN(Cruzader - Gangster-ej kval connemara- Carnoustie**)...

Inte så dåligt med tanke på att han inte används jättemycket i aveln ändå.
Någon som har lite siffror om HUR mkt han använts?
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Förutom B capriole (C.Red Crusader - Karlfälts caruso - Dawson), så staratde RONJA RÖVARDOTTER (Crusader - Utrillo - Furidant) i 4 årskvaliten gångarter.
Och tvåan i 6 årschampionatet i hoppning för D-ponnyer hette RASMUS PÅ LUFFEN(Cruzader - Gangster-ej kval connemara- Carnoustie**)...

Inte så dåligt med tanke på att han inte används jättemycket i aveln ändå.
Någon som har lite siffror om HUR mkt han använts?

Han godkändes 1990, och mellan åren 1990-2003 betäckte han totalt 86 ston. Har inte kollat senare år då de avkommorna inte är aktuella för att ha visat någon prestation ännu (yngre än tre år).

mvh
Jenny
 
Sv: Cippyn Red Crusader

6,5 ston/åren då, om jag räknat hyfsat.
Är det betäckta ston, eller födda föl, den siffran?

Tack för hjälpen, du är ett levande uppslagsverk inom rasen:love:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Cippyn Red Crusader återfinns på plats 43 pland de ponnyhingstar som lämnat flest poängtagande tävlingsavkommor, räknat till och med 2006 års officiella resultat från SvRF.

Han har 44 födda föl mellan 1991-2001 och av dessa har 12 stycken tagit poäng på tävlingsbanorna, varav 7 i högre klass. Och fler tävlingsponnyer verkar ju vara på gång vad man kunde se på ungponnychampionatet! :D

De senaste årens listor finns här: (De har varit publicerade i Ridsport).

Hlsn Helena
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Tack...

Det går fortare att fråga härinne än att läsa Ridsport:rofl:

Jag har ännu inte läst färdigt avelsextra från detta året...vet inte vart min tid tar vägen, har en hel bunt av RS liggande sonm jag bara "bläddrat" igenom:crazy:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Läste Ridsport idag. Vilka fina bilder ! Förutom att det var Vermonts helg helt och hållet, så var det tre Crusse-avkommor som gjorde bra ifrån sig och enligt tidningen "Alla älskar Capriole"
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Så var det verkligen:love: alla som såg honom var sålda, vad vi hörde:)
Många var vi också som trodde att en 10 skulle delas ut på hans trav, men det blev "bara" en 9:a:smirk:
...OM någon var värld en 10 den degan så var det BCapriole...
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Det är bara att gratulera fam Linell till en fantastisk uppfödning och Frida till att ha visat B Capriole på ett utmärkt sätt!!! :)
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Tack för värmande ord om Capriole. Han är en fantastisk häst. Hans stora förtjänster i gångarterna är att han rör sig med lätta runda steg, han bir inte bara hög i knäna. Så han har ärvt det bästa från både mor och far. Gott temperament och en enorm förmåga att klara av allt som borde vara svårt för en 4-åring. Väldigt lätt för sig. Han har blivit väl matchad av lillasyster Frida, roligt att sätta samman båda dessa talanger. Go Girl!!! Nästa år väntar starter i LA Dressyr.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Tack för värmande ord om Capriole. Han är en fantastisk häst. Hans stora förtjänster i gångarterna är att han rör sig med lätta runda steg, han bir inte bara hög i knäna. Så han har ärvt det bästa från både mor och far. Gott temperament och en enorm förmåga att klara av allt som borde vara svårt för en 4-åring. Väldigt lätt för sig. Han har blivit väl matchad av lillasyster Frida, roligt att sätta samman båda dessa talanger. Go Girl!!! Nästa år väntar starter i LA Dressyr.

Frida var nog bara 4-5 år sist jag såg henne, känns konstigt att höra att hon rider honom. Ser framför mig lilla Frida på stora Capriole. (har praktiserat hos fam Linell för en evighet sen, köpte min första storhäst, King's Memory x)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 661
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: Långnos
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp