Bukefalos 28 år!

Cippyn Red Crusader

Sv: Cippyn Red Crusader

Finns det fler Welsh sec C eller D, som presterat och förärvt sig på samma sätt som "Crusse"? Eller är han ett "undantag"? Hur har han förärvt sig när det gäller utställningar? Är han och hans avkommor rastypiska? Eller är det skillnad på "utställnings-cobbar" och "tävlings-cobbar"?
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Crusse är nog den cobhingst som varit med länge i aveln och har ett par äldre avkommor. De andra hingstarna har inte så gamla avkommor ännu. Någon hingst som vi snart kan utvärdera är sekt C hingsten Henfynyw Tywysog. Han har precis som Crusse betäckt andra ston än sin egen kategori. I år vann en av hans 3 åriga avkommor (Moravikens Mathilda) 3 årstesten här i Roslagen. DUbbeldiplom. Var tyvärr ej med i finalen. Tuffes äldre avkommor är nu 4 om jag inte misstar mig. Den större kullen är iallfall 3 år.
Många av de andra cobhingstarna betäcker endast rasrent och då kanske man inte ser så mkt av deras avkommor i tävlingsstatistiken.

Själv har jag bara sett 1 renrasig cob efter Crusse. Hon fick 42p exteriört på kvaliten men är aldrig utställd på utställning.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Vallas Caracas har en hel del tävlade avkommor. De finns även som ridskolehästar på Valla och hittas även på utställningar med bra poäng.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Spännande! Är dom övervägande häst eller ponny? Är det rena cobbar eller korsningar? Han är väl själv ganska stor (maffig)?
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Spännande! Är dom övervägande häst eller ponny? Är det rena cobbar eller korsningar? Han är väl själv ganska stor (maffig)?
Om det är Caracas du menar så är han en klar D ponny. Hans avkommor har både varit ponny och liten häst, har mest sett rena cobbar men det har säkert förekommit en hel del korsningar med. Jag har ett sto e Caracas och hon hoppar som en liten gud. 9,28 i hoppsnitt som 4 åring. Tävlade lite unghästklasser innan hon ställdes i avelsboxen. En halvsyster till henne var nere på betäckning hos oss i somras och en stallunge fick äran att tävla henne. Hon gick som nollhäst på kvalietn och hade den varit 4 så hade hon fått hoppdiplom. På tävlingarna har den gått kanon men dock utan placeringar då den inte varit tillräckligt snabb i omhoppningarna.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Grattis till fint sto. Jag gissar att den är ren cob? Vad är det för stolinje? Är hon också D-ponny? Vad väljer du för hingst till henne. Går du på matchande cob-linjer, eller väljer du efter hoppförmåga? Så mycket frågor, men jag ser ju att folk verkar ha väldigt olika avelsmål med sina cobbar...
 
Sv: Cippyn Red Crusader

När var han till salu? Jag trodde att han varit hos samma ägare i evigheter? Då var för ung för att vara slutmätt?

Det var i urminnes tider, tror han var runt 4 år. En bekant utbildade honom och vi tittade på honom i anslutning till något event på Valla, Linköping. visning?
Verkligen jättefin! Men vi hade inte en enda tanke på att han kunde vara ponny... Ponny letade vi inte heller!
Var nog tidigt 90-tal.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Det är roligt att följa era framgångar och fina hästar! :) Längesen jag hälsade på, men kommer förbi så småningom.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Jag håller med, grattis fam Linell! Vi har förmånen att fått köpa B Melizza också efter Crusse från dem. Hon är fantastisk!:bump:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Hej, vill bara berätta att vi har den stora förmånen att äga B Melizza. Fantastiskt trevlig ponny! Roligt att du har haft mamman.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Ska genast gå in och läsa! Är inte så van med detta!:rofl:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Nu har Cippyn Red Crusader fått sin första godkände son. Dock inte en welsh cob, utan en ridponny! Samma B Capriole som i höstas vann fyraårsfinalerna, är nu godkänd G II med 50 p ext och nior rakt igenom på gång och ridbarhet. (info från Tidningen Ridsports hemsida).
Gick welshföreningen miste om en talang, när han visades som PB förra våren?
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Jag tycker absolut att SWF gjorde en blunder förrå året då de ej godkände honom....


Iofs har han utvecklats ännu mera positivt iår, och framförallt har han stärkt sin hoppning, vilket kanske hjälpte till "lite lite" grann i det allmäna intrycket...
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Är han friröntgad ännu?

Jag kan inte förstå att ni jämnför förra årets siffror mot årets siffror då han trots allt är en unghäst. Mkt händer på ett år. Ska ägaren visa honom igen för kvalitetsboken? SWF "godkänner" heller inte hingstarna utan man väljer fritt om man vill visa dem för kvalitetsboken el ej. Till avel får man ha dem så länge de är veterinärt godkända.

Jag tycker att det är kul att det gick så bra för honom på ASRP bruksprovet, tycker dock att det är synd att C Red Crusader inte har en "renrasig" son i aveln. Tyvärr så hjälper inte Capriole upp cobaveln då man som stoägare vill se vad Crusse kan lämna på rena cobston.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

*KL*
Gick welshföreningen miste om en talang, när han visades som PB förra våren?

Jag tycker absolut att SWF gjorde en blunder förrå året då de ej godkände honom....


Hur tänker ni nu!?
SWF (”welshföreningen”) är en förening med många medlemmar, och det är medlemmarna som är föreningen!
Det är inte SWF (kanske ni menade styrelsen?) som poängsätter och ger kritik till ponnyerna, utan ”premieringsnämden” precis som på ”den gamla goda tiden”.
Uttrycket ”godkänd” används inte längre. Vi har licensierade hingstar som man väljer att visa eller bara lösa licens för (alla är dock veterinärundersökta). Om det hade varit någon som ”gått miste” om denna hingst så är det stoägarna!!
Nu är det ju inte så och vi gläder oss med ägarna att de fött upp en så bra ponny (welsh cob kan han inte vara, med en RP-mamma, eller hur?)
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Friröntgad o klar (se Ridsports hemsida). Tråden handlade ju om "Crusse", och hur han ärver sig. Capriole är ju hursomhelst en "fjäder i hatten" för sin far. Hade iofs varit kul om han haft en renrasig cob-son, men kanske ärver han ner en lättare typ, som passar sporten bättre än utställningsringen? Se tråden om cobarnas typ.....
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Grattis till fint sto. Jag gissar att den är ren cob? Vad är det för stolinje? Är hon också D-ponny? Vad väljer du för hingst till henne. Går du på matchande cob-linjer, eller väljer du efter hoppförmåga? Så mycket frågor, men jag ser ju att folk verkar ha väldigt olika avelsmål med sina cobbar...

Ida är ren cob. Vi har betäckt henne med hingstar som presterat i ridning utan att för den delen tappat exteriören.
2 avkommor med Henfynyw Tywysog som både hoppar och ser bra ut, äldsta stoet fick avelsdiplom i förra året.
Sen har hon 1 avkomma med Gribsvads Rosehal och ytterliggare en till föds vilken dag som helst. Sen har hon en avkomma med Ekbäckens Savoy om ser väldigt trevlig ut, visad med 39p, och ägaren är övernöjd med hennes temperament.

I år betäcker vi med en stor cobhignst som kan både hoppa och röra sig samt har en temperament och en stam som vi tycker passar Ida.
Det blir lite linjeavlat men inte så nära. Jag gillar den lite tyngre modellen och lättare modell än Ida vill jag inte ha. Hon är fullt rörlig trots sin storlek och lättare än henne, ja då kan man avla new forest el halvblod i mitt tycke ;) Vårt avelsmål,,,,,,typade korekta cobbar som går att köra och rida på. Körning ligger oss varmt om hjärtat och därför vill jag ha ett mkt bra temperament på våra avelsdjur. Idag har vi enbart ston som är inkörda i vår avel. Även våra hingstar som vi har idag är inkörda, 2 års hingsten är under inkörning nu. Samtliga djur som kommer till oss för avel körs in.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

*KL*
Hur tänker ni nu!?
SWF (”welshföreningen”) är en förening med många medlemmar, och det är medlemmarna som är föreningen!
Det är inte SWF (kanske ni menade styrelsen?) som poängsätter och ger kritik till ponnyerna, utan ”premieringsnämden” precis som på ”den gamla goda tiden”.
Uttrycket ”godkänd” används inte längre. Vi har licensierade hingstar som man väljer att visa eller bara lösa licens för (alla är dock veterinärundersökta). Om det hade varit någon som ”gått miste” om denna hingst så är det stoägarna!!
Nu är det ju inte så och vi gläder oss med ägarna att de fött upp en så bra ponny (welsh cob kan han inte vara, med en RP-mamma, eller hur?)

Jag ber om ursäkt för att jag inte klargjorde rejält klart och tydligt så att alla kunde förstå innebörden i mitt inlägg.
Det ska aldrig upprepas...:angel:

Allt det du skrev innan vet ju vi alla om, som är medlemmar i föreningen, vad man än tycker om det hela!

Ingen har påstått att BCapriole skulle kunna "försöka" vara en welsh cob, det var hans fader som diskuterades...


SUCK..
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Jag kan stolt medela att jag är i stallet där han står och rider så jag träffar "Crusse" nästan varje dag! Hans avkommor har ju blivit otroligt fina och just nu håller jag faktikst på och rider en 6 åring efter han som är korsning med halvblod. En himla trevlig häst, med fina vägvinnande gångarter! Rasmus på luffen även kallad rasmus har ju haft stor framgång i hoppning och då B caprifole (ursäkta stavning) som de flesta känner till :) En hingst som jag verkligen kan rekomendera till er som vill ha en riktig super allround ponny!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 659
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: Långnos
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 494
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp