Bukefalos 28 år!

Cippyn Red Crusader

Welsh

Trådstartare
Är en hingst man inte ser avkommor till här uppe :banana:hos mig MEN i söndas så vann en Crusse avkomma hoppningen för 4 åringar på kvalitetsbedömningen på Finsta. Är han en multitalang el är det en ren slump att detta stoet är så bra på att hoppa? Ni som bor mer söderöver, hur ser hans avkommor ut?
Det är ju alltid roligt när en Cob kommer bra till på prestationsbedömningar.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Det finns en partbred (blir det väl? Korsning med halvblod) welsh efter Cippyn Red Crusader på Beridna Högvakten som har gått 1,20 med placering, så uppenbarligen finns det hoppgener att ta av! Morfar till den hästen är Bernstein, så jag gissar att det är från fädernet hoppförmågan kommer.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Det finns en partbred (blir det väl? Korsning med halvblod) welsh efter Cippyn Red Crusader på Beridna Högvakten som har gått 1,20 med placering, så uppenbarligen finns det hoppgener att ta av! Morfar till den hästen är Bernstein, så jag gissar att det är från fädernet hoppförmågan kommer.
Jag tror att ett D-ponnysto (welsh partbred) efter honom vann en lätt fälttävlan (debutant?) på Uddens ridklubb denna helgen som varit. Jättesnyggt fuxfärgat sto av en riktigt ädel modell. Hon har en ettåring efter Downland Wildfowler som fick höga poäng på fölutställning förra året. Verkar vara en mkt trevlig hingst för hoppavel./Madde
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Jag vill nog påstå att alla sektionerna av welsh är naturliga hopptalanger. Sedan finns det ju alltid undantagen som berkäftar regeln :cool:
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Här nere i Halland ser man korsningar med honom lite då och då. Skulle nog vilja hålla med ovanstående talare och säga att dom flesta welshar hoppar väl bra, och han har nog för få avkommor för att bli bedömd vad han lämnar för något. Jag tror till allra största del hänger det på vad hästen får för ryttare. Hur många hingstar har ens avkommor som gör en kvalitetsbedömning?
När man har 20-30 avkommor som talangbedömts tror jag man kan börja dra slutsatser.
Det gäller bara att vara lite kritisk och inte bygga luftslott av få resultat.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Dom D-ponnyerna som vann på Udden i helgen var alla valacker. Även 2 orna.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Den avkomman som är såld till beridna högvakten, var hos oss på inridning, en mkt trevlig individ!

Sedan har vi ju WPB.n Capriole som är en annan mkt trevclig och flott avkomma.

Visst är Crusse en multitalang, även om han själv mest tävlades i dressyr så hoppade han med god teknik och mkt glädje:love:

Härnere finns ganska många avkommor efter honom, och de har över lag mkt god ridbarhet!
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Dom D-ponnyerna som vann på Udden i helgen var alla valacker. Även 2 orna.
Jamen var det inte ett sto som hette nåt på Cippyns ??? Riden av
en flicka som heter lina någonting? Det stoet såg jag på fölutställning i nybro där ett hingstföl visades e Downland Wildfowler undan det stoet? Blandar jag ihop ponnyerna kanske?/Madde
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Jo hon var trea i debutanten. Men den hästen hörde jag av hennes foster pappa att den bara var 5 år. Men visst hon kan ju ha hafft föl ändå.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Finns en mycket stilig ponny här efter honom. Mamman är ett sto med okänd härstamning. Som jag kan se på ridsports resultat så gick hon under 2006 i två LA:1 (två 2:a placeringar), två LB:2 (1:a och 2:a) samt en LB:1 (1:a).

Blev överraskad när jag kollade vad hon gjort i år!

LA:1 - 7:a
LB:2 - 5:a
LA:P1 -6:a
Lagtäv.ponnyalls. - 3:a
LA:P1 - 3:a
LA:1 - 2:a
LA:6 - 2:a
LA:4 - 2:a
Lagtäv.ponnyalls. - 2:a
LA:1 - 2:a
LA:P1 - 3:a
FEI inled.ponny - 2:a
LA:P1 - 2:a
LA:4 - 7:a
LA:1 - 2:a
LA:P1 - 2:a
LB:2 - 2:a
LA:4 - 2:a
FEI inled.ponny - 4:a

izadora.jpg


En mycket snygg ponny som har kraftfulla gångarter!
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Jo hon var trea i debutanten. Men den hästen hörde jag av hennes foster pappa att den bara var 5 år. Men visst hon kan ju ha hafft föl ändå.
Aha, jag blandade ihop det hela. Ja, hon hade föl som 4 åring, och sen ridits, det verkar som om hon är ganska hårt tagen, har tävlat en hel del redan.Men många ponnyföräldrar har så väldigt bråttom, risken är ju bara att till slut så blir det stopp och vips så blir det en ny ponny istället./Madde
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Ovan nämnda Capriole vann idag kvalitets i halland. 4 årig hingst. Han är himla läcker. Väntar och ser ifall det kommer ut på nätet kanske med bilder.. 8 på gångarterna.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Vi har en valack på foder som är efter Cippyn Res Crusader-Cawdor Hywel, han är en kopia av damen på bilden förutom att hans stjärn är lite större :love: .
Verkar som färgen går igenom en hel del i avkommorna ?! Bra på att hoppa dessutom. Fast han har inte hoppat så mycket än, varit gymkhana ponny i sitt "tidigare" liv.
Tessan
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Han nedärver nog sina färger väldigt starkt. Runt 90% av de jag har sett har haft fuxfärg samt en fin stjärn, ofta ngt långdragen...

Här en bild från förra året, då hans son B Capriole(WPB) vann treårstestet i gångarter i Plönninge.
capriole22.jpg
[/IMG]
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Hur hög är han?

Jag har blivit rekommenderad att använda honom på mitt halvblodssto. Jag tror inte att jag gör det, men jag såg ponnyn Welsh skriver om, och hennes hoppförmåga fick mig att önska att jag var yngre och kortare:D
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Aha, jag blandade ihop det hela. Ja, hon hade föl som 4 åring, och sen ridits, det verkar som om hon är ganska hårt tagen, har tävlat en hel del redan.Men många ponnyföräldrar har så väldigt bråttom, risken är ju bara att till slut så blir det stopp och vips så blir det en ny ponny istället./Madde

Den har inte tävlat regionalt iaf. Vad den tävlat lokalt tar så lång tid att titta igenom så det orkar jag inte ;)
Iaf, inte behöver en 5-åring vara väldigt hårt tagen för att den är trea i en Debutant. Nu vet jag inte vad den gjort mer men lokal nivå är ju inte jättehöga klasser iaf.
 
Sv: Cippyn Red Crusader

Antar att vi pratar om Cippyn Red Cruzader, och ionte hans som B Capriole?

"Cruzze" är tävlad som maxad D-ponny, men är förmodligen högreNågonstans mellan 152-155 påstås det i "kullisserna:o
Den avkomman vi hade här"Sam", hade en mamma med stammen Bernstein-Hickory-Verdi (stofamilj 42). Och var vid tre års ålder knappt 160 alltså, och slutade på nästan 170, så han växte sent.
Mamman lämnade endast två avkommor innan hon tyvärr togs bort allt för tidigt, men båda två blev ganska stora, så möjligt att storleken mkt kom från mödernet...En mkt trevlig individ, som verkligen fick det bästa från båda föräldraran. och såklart en fux med stjärn;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
3 934
Senast: Långnos
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 461
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 177
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp