Collie och belgisk vallhund

A

AuntArctica

Är det stor skillnad på temperament på dessa två raser? Och i så fall, vilken är skillnaden/skillnaderna?
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Tänker du på korthårig eller långthårig Collie? Vilken av de Belgiska vallundarna tänker du på?
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Långhårig collie och främst groenendael och tervueren.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Min erfarenhet av belgare är att det är en väldigt egen hund. Dom behöver få jobba på ett helt annat sätt än collie. Sen så sägs det ju att den korthåriga collien ska vara bättre mentalt än den långhåriga.
Men jag tycker helt klart att det är stor skillnad på collie och belgare. jag tycker du ska googla lite och läsa om dom olika raserna då kommer det att framgå tydligare vilka som är dom väsentliga skillnaderna.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Har varit inne på respektive ras kennelklubb och läst om raserna men jag tycker inte att det säger mig så mycket. Vill hellre höra folks åsikter och erfarenheter. Har själv en collie nu men då hon är gammal och sliten kommer vi bli tvungna att ta bort henne inom kort. Tycker att groenendael och tervueren är hemskt vackra hundar men är lite tveksam på om de skulle passa vår familj då jag har hört att de måste aktiveras både mentalt och fysiskt hela tiden. Dock var det en tjej som svarade på mitt inlägg på sidan för den belgiska vallhunden och så som hon beskrev sina groenendael-hundar var vår collie också när hon var ung och pigg. Hon låg stilla och lugnt så länge vi satt i soffan och var lugna men så fort det hände något så ville hon vara med. Vi har ett stort hus och en stor trädgård så det finns stora ytor att röra sig på. Kommer även att gå på lydnadskurser med hunden. Dock är vi inte intresserade av typ agility och sådana aktiviteter...
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Ja då är det stor skillnad... En Grönis/Terv är en hund som behöver jobba. De är energiska och aktiva. En LH Collie är sen lång tid tillbaka avlade för att passa som sällskapshundar, så de är det inte lika mycket drag i. Den LH Collien har också haft problem med mycket rädslor, om de fått bukt med det idag vet jag inte, men det är säkert bättre. Sen finns det uppfödare som satsar på en mer aktiv LH Collie, så det är lite olika.

Försök att hitta mer på nätet. Vi har haft Terv och hon passade som arbetande sällskapshund. Men det var mycket jobb med henne som ung. Två av hennes kullsyskon avlivades pga mentala problem.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Vilken hund vi än bestämmer oss för att köpa så kommer vi gå genom kennelklubben och vända oss till seriösa säljare som testar sina hundar för bl.a. mentala problem som HD och AD och allt vad det heter. Allt för att vara så pass säker som man bara kan vara. Självklart kan man ju aldrig vara säker men det gäller ju med alla hundraser.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

AuntArctica skrev:
Vilken hund vi än bestämmer oss för att köpa så kommer vi gå genom kennelklubben och vända oss till seriösa säljare som testar sina hundar för bl.a. mentala problem som HD och AD och allt vad det heter.

:confused: hd och ad är inga mentala problem!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Collie och belgisk vallhund

Det menade hon inte heller :D (Känns fånigt att skriva vad någon annan menar men...) Men att det var lika klart att kolla mentalitet SOM det andra!
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Belgare är väldigt krävande raser och får dom inte den aktivering dom behöver finns det stor risk att dom blir destruktiva och stressade. Enligt min mening är det en hund som måste få jobba och då räcker det inte med promenader i skogen och bollkastande i trädgården. Det är ju dessutom en typisk vallhundsras och den nyper gärna ifrån om den blir trängd så jag tycker inte det är den ultimata familjehunden direkt. En kennel som säljer en belgare till någon som inte tänkt låta den jobba och träna bruks och lydnad är väldigt oseriös enligt min mening då risken för att hunden måste omplaceras i slutänden är mycket stor.
Jag känner en groenendael och hon är helt underbar och har mycket stor skärpa vid träning (hon älskar att få uppgifter) men hon är väldigt osäker runt barn och kan nypa till och samma sak då det kommer besök. Jag tycker man ska tänka till både en och två gånger inna man köper en belgare som familjehund då tycker jag hellre man ska köpa en hund som inte har lika mycket motor som t.ex. collie.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Och missuppfatta mig inte nu. Jag ÄLSKAR belgare och har själv gått och funderat på att skaffa en. Men jag köper hunden för att jobba med den vilket jag har ett stort intresse för och bara tycker är kul.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Jag har exakt samma erfarenhet. Fast vår Belgare var lite äldre när barnen kom, så det var aldrig några problem. Men min syster sa att man törs ju inte säga till folk att man hittar sin ena unge ridandes på hundens rygg i bädden, för de tror de att man är galen eftersom att man har Belgare :D Hon var oerhört snäll mot barnen i familjen. Men jag var aldrig rädd att gå ut på kvällen när jag hade henne med :angel:

Så trevlig och stabil så att hon nästan var ett undantag, men det var ändå mycket allvar i henne. Det var ingen hund som direkt lekte och busade.

Jag vet att när yngsta sonen var ett par år så gick han ut på promenad (han var långt bort, men syntes från fönstret eftersom att det var så öppet) Då gick hunden med hela tiden och passade honom! Ibland kunde vi få igång henne. Om alla sprang som galningar åt olika hålla så började hon att valla. Då nöp hon oss i vaderna och blev irriterad för att vi inte var en lydig flock.

Hon har inte gått så bra ihop med mina hundar eftersom att det är rätt så slamsiga. Om de var klistrade som våta fläckar i backen så gick det bra.

Hon blev 14 år.

En bekant bekant har två Grönisar. Den ena är nervös och inte så trevlig och den andra är så snäll och lugn. Så det är ju stora variationer. Det finns uppfödare som har bra koll på hur deras linjer är lite mer exakt.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Vi har inga barn i vår familj. Jag är yngst, 22 år. Och då måste man väl nästan räknas som vuxen? :smirk: Som jag skrev några inlägg längre upp så har vi tänkt att gå lydnadskursen med hunden, oavsett vilken ras vi än väljer.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Var hittar jag det för nånstans?
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Tack för förtydligandet :) Självklart vill man ha en hund som är frisk såväl psykiskt som fysiskt, annars kan det hända otäcka olyckor!
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Ja nästan som vuxen *he he*

Ja du får ju räkna med mer jobb med en belgare. Sen är det som sagt uppfödaren som måste lägga sista ordet i hur aktiva just deras hundar är.

På ett sätt känns det som att du skulle ha roligare med en belgare... Trist om man skulle få en Collie med t.ex. golvrädsla och därigenom inte kunna göra olika saker. Däremot så är en rädd eller osäker belagare mycket tråkigare att ha än en rädd och osäker collie. Jag har upplevt att belgarna kan bli mer utåtagerande. En tjej som jag tävlade med kunden t.ex. inte köra sök med sin grönisför den nöp fiuranterna! (Varför gå ut om man är så rödd undrar jag? Hunden vile väl jobba så det blev väl som en krock där...)

Å andra sidan så får man kanske inte alls problem med hunden :smirk:
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Jag tror vi får ta en funderare på just hur mycket vi vill jobba med hunden. Diskutera hela familjen hur mycket tid och energi vi är beredda att lägga ner. Sen tror jag det allra bästa är att kolla med varje uppfödare hurdana de tror att just deras valpar kommer bli utifrån hur föräldrarna är o.s.v. Har redan kontaktat en uppfödare i närheten och beskrivit vår situation och frågat om hon tror vi kan bli lämpliga ägare till en belgare. Eventuellt kanske man kan kontakta den lokala kennelklubben för rasen och fråga om någon i närheten kan tänka sig att ta emot oss på besök så att man får se med egna ögon hur de beter sig och om man tror att man skulle kunna trivas med en sådan hund.
Mamma och pappa är lite inne på en blandning mellan schäfer och collie men jag måste säga att jag köper mycket hellre en renrasig hund. Känns som att de uppfödarna har betydligt mycket bättre koll på sjukdomar o.s.v.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Jag har en korthårig collie och har även en del erfarenhet av bv/tervueren och bv/malinois. Jag tycker att (korthårig) collie och terv är ganska lika till sättet, fast terv har mer av allt, både positiva och negativa egenskaper. Ska tillägga att de belgare jag har erfarenhet är till största delen av brukslinjer. Vill du inte arbeta med din hund ska du inte köpa en terv (inte heller en korthårig collie). Långhårig collie kan däremot gå bra, men var noga med linjerna så att du varken får en bruksinriktad eller en som är dålig mentalt.

Schäfer/collie tycker jag låter som en dålig kombination, tänk dig schäferns vakt och skärpa kombinerat med en collies (den typ som troligtvis används i blandrasavel) nerver. Schäfer är ju också en hund som bara måste få jobba, så risken är att en sådan hund blir för aktiv för er.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 080
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 364
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp