Collie och belgisk vallhund

Sv: Collie och belgisk vallhund

Vad är det som gör att du inte funderar på collie igen? Dalmatiner är tyvärr ganska krävande hundar de med, och inte alltid helt lätta att handskas med så vitt jag har förstått.

Vad skönt att du slutat fundera på belgare! Som gammal tervägare kan jag säga att det är en oerhört kompetent och trevlig ras - om man får tag på en bra individ och har rätt hem med rätt sysselsättning för den. Det är absolut ingen var-mans-hund, men det har du ju redan förstått nu.

Jag tycker absolut att du ska titta en gång till på korthårig collie. Hur mycket en sådan kräver är individuellt. Vissa hundar/linjer är väldigt arbetsinriktade medan andra är mer trevliga, aktiva sällskapshundar. Jag var själv helt inne på korthårig collie ett tag, men då tiken jag tingat valp undan gick tom och en urläcker whippettik som skulle valpa bara ett par dagar senare samtidigt råkade glida upp på min datorskärm... Så blev det hastigt och lustigt en till whippet istället :). Korthåriga collien upplever jag som mittemellan tervueren och whippet i aktivitetsnivå m.m.

Har du förresten tittat något på whippet? En ras som kanske är lite svår att få upp ögonen för men när man väl gjort det... Ja, då är man såld! :banana:

Du får gärna kika in på vår hemsida, på våra whippetpojkar (min terv finns förresten med där också): www.kvicksand.se
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Nu är det inte så väldigt många korthåriga collies jag träffat genom åren, men gemensamma nämnaren för samtliga är att de varit veka och nerviga. Grannen tvärs över gatan fick bryta när de gick MH och istället leta efter sin hund när den drog järnet när det skramlades över plåten och den är panikslagen vid minsta knall, så senaste nyåret tillbringades med persiennerna neddragna, madrasser för fönstren(!) och hög musik för att försöka överrösta nyårsraketerna. :crazy:
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Ja, jag har förstått att det tyvärr verkar vara ganska vanligt med döva dalmatiner-hundar så det är absolut något man måste kolla upp innan. Vet du om det är något mer man bör tänka på att fråga uppfödaren om?
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Det där med maten måste vi kolla upp i så fall. Röra på sig här är inga problem, vi har ju både stort hus och stor gård. Och jag tycker det ska bli så sköönt att ha en hund som kan följa med på promenader igen så man slipper gå själv. Vår collie har tyvärr haft ont i benen i flera år och även om hon velat följa med ändå så har vi inte låtit henne eftersom hon haltar betydligt mycket mer efter en promenad än innan.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Vi har en långhårig collie nu. Hon har aldrig varit speciellt sällskaplig av sig och man kan säga att hon har varit något åt det nervösa hållet. Vi brukade passa en bekants långhåriga collie när de var på semester förut och han var raka motsatsen. Lugn som en filbunke och skulle hela tiden vara med. Nu har de tyvärr varit tvungna att avliva honom och de har skaffat en collie från samma uppfödare igen och den verkar vara precis lika lugn och sällskaplig som den vi brukade passa. Så ska vi ha en collie igen så ska vi absolut kolla upp var de har köpt sina hundar ifrån.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Vi skulle kunna skaffa en collie igen men jag vill kolla på andra raser innan vi bestämmer oss.
Åsikterna om dalmatinern verkar ju verkligen gå isär. Men som det är just nu tror jag ändå det lutar åt en sådan. Det mesta jag har läst om dessa hundar tilltalar mig.
Hur stor är en whippet? Jag tyckte den såg ganska liten ut på dina bilder. Vi vill ha en något större hund.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

En whippet är ca 50 cm hög, men upplevs ofta som betydligt mindre eftersom den har så pass långa ben och en liten kropp.

Om du vill veta mycket om dalmatiner på kort tid så kan jag rekomendera dalmatinerlistan! Den finns på yahoogroups och är en mailinglista. Dalmatiner har ofta svagare/annorlunda fungerande njurar än andra raser, och är därför känsligare mot främst proteinet i fodret. Det är därför som de ofta behöver äta specialmat.
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

Dalmatinern är väldigt trevlig men envis. Lägger man ner mycket energi och lite "tjat" på den de första åren får man en jättetrevlig hund, men med tanke på hur envis den är som "slyngel" får man inte ge den lillfingret. ;)
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

KORTHÅRIGA???? :eek:
Det har jag aldig varit med om. Vi har varit på massor med träffar men aldig sett eller hört om något liknande faktiskt! :crazy:
 
Sv: Collie och belgisk vallhund

hehehe alltså jag menade det beteendet som någon förklarade :D
Jag har haft en korthårig själv och bättre psyke på hund får man leta efter och fina är dom oxå :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 080
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 409
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp