Bukefalos 28 år!

Mirre

Trådstartare
Någon som har det här?
Kan ni inte berätta lite om era hundar?
Har ni lång eller korthårig?
Hur är de i temperament?
Arbetsvilja?
Hälsoproblem?
Vad gillar ni bäst med rasen?
Något ni inte gillar?
 
En nära vän till mig har en collie, långhårig. Otroligt fin hund som varit otroligt lättlärd. Otroligt samarbetsvillig, lyhörd och trevlig hund. Vad jag vet är det för övrigt en frisk ras men ögonsjukdomar och även höftproblem kan förekomma inom rasen sen hur vanligt det är kan jag inte svara på. Vad jag vet (fått höra) så är det enda som skiljer korthårig och långhårig collie pälsen.
 
Jag har inte haft collie själv men min syster har både långhårig o korthårig nu. Hon har haft andra raser innan, skaffade långhårig collie när hon inte hade lika mkt tid längre och ville ha en mindre aktiv hund.

Jag upplever att dom är lättlärda o smarta, föriga och uppmärksamma. Absolut arbetsvilliga, men ibland veka (i olika grad förstås). Skotträdsla förekommer, har även stött på nån individ som var så förarvek att det blev ett problematiskt. Så det är ju ngt som man kanske ska vara noga med när man väljer uppfödare.

Den korthåriga är ganska olik den långhåriga tkr jag. Vi kallar den för pit-collie. :p Den är tuff, backar inte för mkt, väldigt aktiv och kräver mkt stimulans. Ända sen den var valp har den varit sån, ingen sätter sig på den damen. Men samarbetsvillig och lättlärd, inte tuff mot folk eller så utan vill gärna vara till lags. Dom tränar bla eftersök med den.
 
Jag har hört att det ska skilja ganska mkt på långhårig och korthårig collie rent temperamentsmässigt - som också min erfarenhet är. Jag känner bara en korthårig collie men har aldrig träffat en långhårig collie som är sån.

De har samma goda sidor, sätt, rörelsemönster o så. Det märks ju tydligt att det i grunden är samma hund. Men aveln har ju gått lite olika riktningar och korthåren är generellt en tuffare ras. Mer bruks. Mer aktivitet, mer skärpa. Den som min syster har är mycket mer hund än jag upplever att långhårscollie är. Det är en brukshund som behöver jobba. Så man ska nog inte ta dom för samna ras molika pälslängd.
 
Låter ju som en trevlig ras, hur är det med pälsvård? (tänker främst på långhåriga då)
Nu beror det såklart på individen, hur hunden hanteras och fostras osv, men vad tror ni om en collie i en barnfamilj?
 
Låter ju som en trevlig ras, hur är det med pälsvård? (tänker främst på långhåriga då)
Nu beror det såklart på individen, hur hunden hanteras och fostras osv, men vad tror ni om en collie i en barnfamilj?

Tror absolut att en Collie skulle passa bra i en barnfamilj. Uppfattar Collies som en hund som gillar att känna sig delaktig bland människor. Sen beror det helt och hållet på hund som du säger och hur familjen är. Min hunds ras är känd för att tycka om barn men personligen skulle jag säga tvärtom. Eller okej, han har ingenting emot barn. Men jag tror att han tycker att dom är lite för klängiga och "på" men det tror jag har och göra med honom som individ. Jag träffat många andra hundar utav min hunds ras som är fullständigt tvärtom och som mer eller mindre gärna har pusskalas med sina mindre familjemedlemmar. ;)
 
Låter ju som en trevlig ras, hur är det med pälsvård? (tänker främst på långhåriga då)
Nu beror det såklart på individen, hur hunden hanteras och fostras osv, men vad tror ni om en collie i en barnfamilj?
Jag tycker inte att det verkar vara så mkt pälsvård. Hon badar dom inte eller så, men borstar dem vid fällning som med dom flesta hundar som har lite päls. Sen klipper hon lite under mage och tassar för att dom ska dra in mindre grus o så. Det gör jag med mina hundar också som inte alls är så långhåriga. Hon verkar inte ha mer pälsjobb än jag. Som sagt, håller inte på o badar dom eller liknande.

I barnfamilj passar collien jättebra. Den är glad och positiv, mild och vänlig. Tycker om närkontakt. Sen är ju alla hundar individer såklart. Collien är inte heller bumlig och klumpig vilket gör att den inte klampar ner ungarna i sin iver som vissa raser har för vana att göra. Dom är inte heller vaktiga, iaf inte min syster hundar - varesej korthår eller långhår. De skäller oftast inte ens när man knackar på dörren. Däremot stoppar dom ut huvudet genom kattluckan och tittar på en. :p
 
@Mirre - idag skulle jag säga att långhårscollien består av sinsemellan väldigt olika grupper. 1. Bruksgruppen, där man främst avlar på hundens egenskaper och arbetar hårt för att motverka de rädslor som finns i rasen. 2. Utställningsgruppen, där man i första hand avlar på utseendet, och där mentaliteten kommer i andra hand. Sen finns det ett helt gäng med uppfödare som helt har ställt sig utanför Svenska Collieklubben. Dem skulle jag inte rekommendera att köpa valp ifrån.

Collien är en brukshund, men den dras med stora mentala problem. En bra collie är en fantastisk familjehund som hänger med på allt, och som är otroligt rolig att träna med, men en dålig collie är en plåga att leva med. En dålig collie kan ha problem att gå på vissa underlag, vara rädd för skott och smällare, åska, främmande människor, skramlande kastruller och mycket annat.

Gå in på http://www.svenskacollieklubben.se/ och läs på ordentligt. Du kan utläsa mycket av MI-listorna som snart kommer att publiceras. En kulls medelvärde ska ligga över 100 för att du ska öka chanserna att få en stabil hund. Om du är van vid att läsa MH-protokoll finns det också massor av information du kan titta på på SKK:s Hunddata.

En korrekt colliepäls är vatten- och smutsavstötande. Vid fällperioder måste de förstås borstas en hel massa, men i övrigt räcker det med en gång i veckan, plus lite tid att reda ut ev tovor kring öronen.

Korthåren och långhåren är samma ras och får korsas med varandra. Korthårscollien har dock generellt bättre mentalitet (och det föds färre kullar). @Dentaku har två korthår och är mycket kunnig i rasen.

PM:a gärna mig om du har några fler frågor. :)
 
Har ni lång eller korthårig?

Jag har två korthårscollie

Hur är de i temperament?

Lugna inomhus, livliga utomhus. Den äldre skulle nog trivts som fisken i vattnet i en barnfamilj, den yngre skulle behövt vänja sig vid barn. Han är inte lika social och människoälskande även om han inte har några problem med t ex hantering. Dock tror jag inte att det skulle vara några problem. En stor fördel med båda individerna är att de inte har något som helst resursförsvar mot människor.

Arbetsvilja?


De tränas/tävlas i spår och lydnad och älskar att få jobba även om de inte är lika renodlade brukshundar som t ex schäfer. Den äldre klarar sig utan aktivering i perioder även om man märker att han tycker att det är trist, den yngre blir pestig om han inte aktiveras ordentligt. Den yngre har också mer uthållighet än den äldre.

Hälsoproblem?

Alla valpar blir ögonlysta och alla hundar som går i avel höftledsröntgas, endast friröntgade djur får gå i avel. HD är mycket ovanligt bland korthåren, mer frekvent förekommande bland långhåren så man får se till att föräldradjuren inte har massa syskon eller avkommor med höftledsfel. Framför allt korthåren tycker jag även att man ska kolla ED på eftersom armbågsfel förekommer. Ögonåkomman CRD är vanlig men påverkar inte hunden alls, så den spelar endast roll för den som är intresserad av avel. Allvarligare fel som colobom, där hunden fortfarande inte påverkas nämnvärt men som kan leda till näthinneavlossning som orsakar blindhet förekommer men är inte särskilt vanligt.

Det absolut största problemet i rasen är dock mentaliteten och den bör man absolut inte ge avkall på när man köper valp! Nu används något som heter MI, Mentalindex, i Sverige där genomsnittscollien ligger på 100 för vissa värden, t ex skottfasthet, nyfikenhet/orädsla och lekfullhet. Eftersom genomsnittscollien inte är särskilt bra mentalt i dagsläget så är det viktigt att aveln inriktas på att höja index och därför ska man leta efter kullar där beräknat MI ligger över 100, åtminstone på de värden som beräknas för Skott och Nyfikenhet/Orädsla.

Vad gillar ni bäst med rasen?


Allsidigheten och att det är en ras som fungerar så pass bra till träning och tävling utan att för den del vara lika krävande som vissa bruksraser.

Något ni inte gillar?

Det kan vara svårt att hitta kullar som är tillräckligt bra mentalt - det avlas tyvärr på hundar som visat stora rädslor som de inte kunnat avreagera från på mentalbeskrivningen, skotträdda hundar och rentav hundar som är så mentalt skrala att de inte ens klarar av att gå en hel mentalbeskrivning. Som valpköpare ska man inte nöja sig med vad som helst utan hellre vänta på en kull från mentalt stabila föräldrar!
 
Jag har en collie, fast min hund är inte reggad då hon är sobelmerle (sobel och bluemerle men ser mest sobel ut) inte en godkänd färg, dessutom var det en tjuvparning så skulle väl inte gillas av SKK-så det står tom en annan uppfödare än den det egentligen är.
Den är långhårig men har korthåriga föräldrar så är inte alls så långhåriga som de långhåriga brukar vara, vilket jag gillar för tycker de har blivit för långhåriga helt enkelt.
Det är ju lite slarvigt som kennel, en ganska stor inom korthåren dessutom... det är en "renrasig" collie men reggad som blandras.
jag fick henne gratis och hon vara bara en av två i kullen. Jag tänkte inte ens ta henne då det igentligen inte var den ras jag hade tänkt ha..
.

Alla är ju individer, men
Collies är lugna hundar men de kan ha dåligt psyke.
De är mysiga hundar som inte ställer så stora krav på sin ägare.
Min är verkligen en enmanshund-det är bara jag som gäller, annars ligger hon och väntar på att jag ska komma tillbaka så lite jobbbigt att lämna bort henne. Vet inte om det är en rassak
Man ska tidigt ge den mycket självförtroende-låta den klara av saker och man ska vara i all slags miljö med den.
Min är ganska orädd av sig-obrydd på nyår tex men är inte bekväm med barn-och jag vet att det är många collie som bitit barn.
jag har aldrig koppel på och avviker aldrig från mig.

negativt är att de skäller mycket. + finns en hel del sjukdomar i rasen.

Jag tycker inte det är bruksras- och absolut ingen vallras-även om den står som bruksras, den har helt enkelt tappat för mycket av den ras den en gång var-tyvärr-men tycker att man ska jobba med den för att den inte ska blir för soffpotatis så att säga.
 
@ananya

Jag håller med om nästan allt du skriver - men tyvärr inte att korthårscollien generellt sett är bättre. Det kanske stämde för några år sedan men nu har det kommit riktig dålig avel där också så det har blivit precis samma uppdelning som hos långhåren. :(
 
@enhorning

Det låter som en oerhört oseriös uppfödare! Det skulle inte vara några problem att regga sobelmerle hundar - det som händer är att de beläggs med avelsspärr. SKK brukar dessutom ha överseende med om det sker någon enstaka tjuvparning. Det vore intressant att veta vem som är uppfödare till din hund, du får hemskt gärna skicka ett pm till mig.
 
Alla är ju individer, men
Collies är lugna hundar men de kan ha dåligt psyke.
De är mysiga hundar som inte ställer så stora krav på sin ägare.
Min är verkligen en enmanshund-det är bara jag som gäller, annars ligger hon och väntar på att jag ska komma tillbaka så lite jobbbigt att lämna bort henne. Vet inte om det är en rassak
Man ska tidigt ge den mycket självförtroende-låta den klara av saker och man ska vara i all slags miljö med den.
Min är ganska orädd av sig-obrydd på nyår tex men är inte bekväm med barn-och jag vet att det är många collie som bitit barn.
jag har aldrig koppel på och avviker aldrig från mig.

negativt är att de skäller mycket. + finns en hel del sjukdomar i rasen.

Jag tycker inte det är bruksras- och absolut ingen vallras-även om den står som bruksras, den har helt enkelt tappat för mycket av den ras den en gång var-tyvärr-men tycker att man ska jobba med den för att den inte ska blir för soffpotatis så att säga.

Jag förstår inte riktigt, pratar du om din individ eller om rasen? Min erfarenhet stämmer inte alls med "lugna hundar som inte ställer krav på sina ägare" - men jag har aldrig själv ägt någon - och jag hänger inte riktigt med i om du pratar generellt eller specifikt om din hund? Samma med bruksegenskaperna, mm.

(I tillägg blir jag mörkrädd av din kennels beteende, men det är ju som det är... :meh:)
 
Jag har alltid haft collie och kommer alltid att ha. :D:love: Är inne på min fjärde collie. Tre långhåriga tikar och nu min första korthåriga hane. Våra tre långhår var oerhört lika men såklart med individuella skillnader. De var alla mycket följsamma, okomplicerade och vänliga hundar. Krävde inte lika mycket stimulans som andra brukshundar. Inte särskilt mycket vall (om ens något) i dem men de var självständiga och for gärna iväg på egna strövtåg eller slog dövörat till. Arbetsvilja lite sådär lagom, men inte sådär härligt arbetsvillig som min nuvarande korthår är. Glada i alla människor förutom fyllebultar.

545823_10151474611670596_2113876919_n.jpg


Men gemensamt för alla tre var också att de var skottkänsliga, hade nära till skall, låg stresströskel, känsliga magar, lätt för att få tandsten och två av dem togs bort pga. återkommande urinvägsproblem när de kröp upp i åldrarna (runt 12 år). Kammar du inte åtminstone var tredje dag så får du tovor from hell, särskilt om de var som mina och drog med sig halva skogen hem. :angel:

Valde korthår denna gång för att jag ville ha "mer" hund och det har jag sannerligen fått. :p Han är oerhört gosig, följsam, lojal, lättlärd, arbetsvillig, modig men samtidigt tuff, utmanande och energisk till tusen. Trots det har han en tydlig av- och på-knapp. :up: Nära till skall, lite reserverad mot främlingar och känslig för vissa ljud (helt obegripliga ljud ibland som t.ex. skrammel i besticklådan). Men frisk som en nötkärna och en perfekt matchning för mig som vill ha en kompis på löpturer och långpromenader samt lägga spår & träna lite tricks. Hörs väl att jag är helfrälst? ;) Han fäller i perioder men med furminator är det inte ett problem, ytterst lite pälsvård i jämförelse med långhåren. Jag har mött andra korthår som varit betydligt mer mentalt instabila och det är ganska tydligt att i rätt händer har man en fantastisk hund.

10712379_10154773791645596_7088968632299264446_o.jpg
 
Angående ljudrädsla så har min äldre alltid varit mer känslig och även om han var skottfast på både MH och MT så har han utvecklat skottberördhet på äldre dagar. Han är även berörd för fyrverkeri. Den yngre är löjligt miljöfast och totalt oberörd av ljud. Jag har t ex fått stänga in honom när jag varit ute och snickrat eftersom han kan stoppa in nosen precis där jag ska såga med sticksågen. :meh:
 
Det här med stressmagar och skällighet är också mycket som går i linjerna, och går att undvika genom att köpa från rätt uppfödare. Och vill man ha en hund med arbetslust och arbetsförmåga så går det att hitta både bland lång- och korthår, men man måste veta vad man letar efter. Däremot tror jag att väldigt många collies både skulle vilja och kunna arbeta, men att de hindras av för stora rädslor och för lite nyfikenhet och lek.
 
För övrigt har jag just nu en sexmånaders långhårshane. Jag gjorde grundlig och lång research innan köpet, och köpte av en otroligt välrenommerad uppfödare känd för sina mentalt stabila och rejält arbetsvilliga hundar. Jag har fått precis vad jag önskade mig. Hunden är genomtrygg, stabil och okomplicerad i alla vardagssituationer (folk, tunnelbana, tåg, bil, båt, ljud, smällare, andra hundar), lär sig fort som attan, har en tydlig av- och påknapp och är oerhört livlig och lättmotiverad när det gäller träning. Än så länge inga tonårsfasoner, men jag räknar med att de kommer. Relativt tyst (skäller inte ens när det ringer på dörren) och helt tillgänglig socialt. Otrolig matlust och plåtmage. Bra päls verkar han få också. En fantastisk hund än så länge.
 
Min systers korthåriga har långhår längre bak på mammans sida tror jag (morfar?), så hon är lite semi. Hon är inte skottberörd, hon tränas inom eftersök och är med husse som är jägare på skjutbanan. Inga problem.

Den långhåriga (och även minst en av de tidigare långhåriga hon haft) har varit skottberörda mer eller mindre. Men vi bor intill ett militärt skutfält och de kan hantera den miljön. Den långhåriga hon har nu har nåt spökande med sin hörsel över lag, kan ha svårt att uppfatta vart ljud kommer ifrån, så det kanske kan vara en orsak. Hon ballar inte ur helt på skott, men när det gäller vissa typer av skottljud (tunga sprängningar tex) så kan hon bli lite stressad och närhetssökande.
 
Det är roligt med anekdoter om enskilda hundar (jag har ju själv bidragit med en) men det man ska komma ihåg med collien är att det finns massor av statistik som visar att skotträdsla, otillgänglighet och känslighet för ljud och underlag samt bristande leklust och nyfikenhet är otroligt vanligt både inom långhår och korthår. Gör därför grundlig research och titta på MI för aktuella kullar. Tyvärr är annars risken att du inte alls får den roliga kompis du är ute efter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 409
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp