Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

Nu är det iaf inte bara jag som ser störningen i höger bak. Hon hade lite böjprovsreaktioner men bedövning av has och knä (de stora lederna) gav inget resultat. Litet röntgenfynd på höger knä men det verkar ju inte vara problemet.

Skönt att din magkänsla var rätt. Nu gäller det bara att hitta orsaken.
 
Hon är inte ultraljudad (än).

Jag hade tid på em av oklar anledning och de låg typ två timmar efter redan när jag kom.

Jag orkade inte heller fortsätta.

Vad problemet nu än är så är det inte akut utan har spökat ett tag.

Nästa vända har jag morgontid...
 
Hon är inte ultraljudad (än).

Jag hade tid på em av oklar anledning och de låg typ två timmar efter redan när jag kom.

Jag orkade inte heller fortsätta.

Vad problemet nu än är så är det inte akut utan har spökat ett tag.

Nästa vända har jag morgontid...

Håller tummarna att det går över med den här kuren då. Har veterinären någon teori vad det kan vara?
 
Inte ännu. De trodde högt först. Jag med. Och AE.

Men det är ju lättare att utesluta allt under höften innan man börjar rota där.

Jag tycker ofta att de där mer diffusa grejerna brukar vara högt, men som du säger är det lättare att leta nerifrån. Blir säkert lättare att hitta något med mer tid nästa gång också.
 
Jo jag tror höft men hon har ju gått med det ett tag så det kan ju finnas följdproblem som måste behandlas också.

Lägre hältor tycker jag brukar vara lättare att se och provocera.
 
@Pancakes Kom på en sak, hur har det gått att hitta nytt stall i skövde? Står Gedion fortfarande kvar i samma stall?:)

Det har gått sådär. I somras var jag och tittade på flera stall, det var inget direkt fel på dem men alla saknade ridhus och det kändes ändå som en lite för stor grej. Så han fick stå kvar i sitt gamla stall. Jag jobbar fortfarande på min gamla hemort så när jag pendlar ligger stallet ändå på vägen hem. En dag på helgen får jag avlastning av en kompis som sköter om och rider honom, plus att stallägaren och de andra inackorderingarna ställer upp och hjälper till när det behövs.

Men så för ett tag sen var jag och kollade på ett fantastiskt fint stall. Verkar passa oss jättebra. MEN. Det är ca 1000:- dyrare än nuvarande stall och jag får det inte att gå ihop ekonomiskt. Jag tjänar inga mängder och lägger ca 3500:- på bränsle varje månad, så nu funderar jag på att byta jobb till något närmare. Då lär det nog bli en flytt för honom.
 
Jamen va skönt att läsa att du har 17 tums sadlar!!
Hur höga er era connemaror?

Lykke mätte 146 som treåring men har inte mätt henne nu, hon känns som hon fortfarande är ponny.

Keso var som yngre 133 cm i mankhöjd. Ska mätas nu som 6-åring och har tid bokad om ett par veckor. Är fortfarande C-ponny men den exakta höjden ska bli intressant.
Cinna är 144,5 cm i mankhöjd. Lite kuriosa att hon som 7-åring var 146,5 cm i mankhöjd :cautious:
Peia var 143 cm alla gånger hon mättes från fyra års ålder.
 
Keso var som yngre 133 cm i mankhöjd. Ska mätas nu som 6-åring och har tid bokad om ett par veckor. Är fortfarande C-ponny men den exakta höjden ska bli intressant.
Cinna är 144,5 cm i mankhöjd. Lite kuriosa att hon som 7-åring var 146,5 cm i mankhöjd :cautious:
Peia var 143 cm alla gånger hon mättes från fyra års ålder.

Spännande!
Fast de sjunker ihop lite när de tappar muskler. Vet en uppfödare som sa det att ett av stona minskade med nästan 5 cm i mankhöjd när hon gått med föl ett par år.
 
Spännande!
Fast de sjunker ihop lite när de tappar muskler. Vet en uppfödare som sa det att ett av stona minskade med nästan 5 cm i mankhöjd när hon gått med föl ett par år.

Nåja, hon slutmättes vid åtta års ålder och föl fick hon först på sin 13-årsdag så just det kan vi nog inte skylla på ;)
 
Jag är GALET ridsugen just nu. Har inte ridit på evigheter känns det som. Men jag har skadat ett knä :arghh: vet inte vad det är för fel än men jag har inte kunnat gå smärtfritt sen jag ramlade i söndags kväll. Läkaren misstänker trasig menisk, har varit på röntgen idag men fick ingen hint om de såg något. Så det är bara att avvakta tills läkaren hör av sig igen antar jag. Sjukskriven denna och nästa vecka, till att börja med. Sen får vi se. Urk.
 
Jag provade att rida idag. Jag kan fortfarande inte gå ordentligt men what the hell. Hur illa kan det vara? Tyvärr värre än jag trodde. Kom knappt upp och trots att jag satt barbacka, för att inte belasta knät i stigbyglar, smärtade det i knät varje gång han tog ett steg :( så två varv i ridhuset skrittade vi innan jag gav upp. Fasen vad opepp jag är på alltihop.
 
X är sprutad i sin vrickade kota och har stått på box i två dygn. Släpptes ut idag och busade som tur är bara lite grann.

Skritt för hand 7 dagar och sedan uppsuttet fram till återbesök 4/2.
 
X är sprutad i sin vrickade kota och har stått på box i två dygn. Släpptes ut idag och busade som tur är bara lite grann.

Skritt för hand 7 dagar och sedan uppsuttet fram till återbesök 4/2.

Kota alltså? Tji fick jag för "sitter ofta högt när det är diffust". Eller är kotan bara första steget s.a.s?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: em76
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 829
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp