Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

Zimba är ju också känslig men på ett lite speciellt sätt. I många situationer så imponeras man av hur orädd han är som inte bryr sig ett skvatt om otäcka saker som många andra hästar brukar reagera på. Väldigt framåt och nyfiken och gärna vill fram till läskiga saker. Medan han nästa stund kan flyga i taket om någon är med mig på ridbanan och hamnar bakom honom eller gör någon rörelse. Och han vill inte gärna bli klappad av okända personer, då kastar han sig bakåt. Väldigt svårt när det skiftar så mycket.. För det mesta är han ju förvånande lugn och orädd. Inga problem med främmande miljöer osv.
 
X är stencool men lite ljudkänslig.

Prinsen bryr sig inte om fladdrande kapell på långtradare men får en hjärtinfarkt om en plastpåse fladdrar eller någon får för sig att rida ut själv...
 
Va roligt! Då hoppar jag in i tråden här med! Några av er vet ju att jag har Bjennesby Lykke Li
Hon är född 2011 och är e Hagens Zephyr u Hagens Ninnie. En suuupertrevlig tjej som jag är så glad över.
Hon fick dubbeldiplom på treårs och har även avelsdiplom.
Hon kom till mig dräktig i våras och vi är numer uppfödare till en liten connemaraflicka som heter Viza OnTheRocks som är e Vox Pop de l'Aulne, fransk importhingst.

Brottas lite med vad vi ska göra, spara eller sälja henne. Växlar lite från vecka till vecka.. hon är iaf en vaken och söt liten pälsboll idag.
Bild på båda
11401502_843146409068592_1370958620079195015_n.jpg

1912452_843146189068614_3496281505001246161_n.jpg

1394262_843147269068506_966716013416567903_n.jpg
 
En stor gul connemaratjej hade jag inte tackat nej till!

Jag måste fråga er, vilken storlek har ni på damasker, benskydd, boots mm? Jag har ju bara storhästsaker hemma och känner mig lite handfallen..
Sen tänkte jag höra vad ni har för sadlar samt vidder och tum, mest för att det är intressant :D
 
En stor gul connemaratjej hade jag inte tackat nej till!

Jag måste fråga er, vilken storlek har ni på damasker, benskydd, boots mm? Jag har ju bara storhästsaker hemma och känner mig lite handfallen..
Sen tänkte jag höra vad ni har för sadlar samt vidder och tum, mest för att det är intressant :D

Dom enda benskydden jag har nu är ponny/s men har inte börjat använda det så mycket än. Lite korta men bra runt om. Zacke som jag hade innan var superbreeeeeed trots att han inte var så stor förövrigt. Samma med zimba, en riktig spink men har redan 36 i globus. Zacke var på gränsen att 38 räckte. Så nu har zimba en globus clic cc hopp 16,5" bomvidd 36.
 
Dom enda benskydden jag har nu är ponny/s men har inte börjat använda det så mycket än. Lite korta men bra runt om. Zacke som jag hade innan var superbreeeeeed trots att han inte var så stor förövrigt. Samma med zimba, en riktig spink men har redan 36 i globus. Zacke var på gränsen att 38 räckte. Så nu har zimba en globus clic cc hopp 16,5" bomvidd 36.
Wow! Ja det känns som det kan bli en del bredd! Jag har ju en isabell werth och en globus dressyr, minns inte om det är crincle eller inte men det är den gamla 38an så väldigt vid. MEN de är ju 17 tums sadlar och jag är rädd att det blir för långt sen.. frågan är bara hur jag ska få ner röva i en mindre...
 
En stor gul connemaratjej hade jag inte tackat nej till!

Jag måste fråga er, vilken storlek har ni på damasker, benskydd, boots mm? Jag har ju bara storhästsaker hemma och känner mig lite handfallen..
Sen tänkte jag höra vad ni har för sadlar samt vidder och tum, mest för att det är intressant :D

Jag har S i mina Veredusskydd och ponny de övriga. Cob i boots.
Keso är liten men han har iaf inte taniga ben :p
I täcke har Cinna 135 och Keso 125. Sadlar har jag några olika: Morris & Nolan dressyr 17" - 31, M&N hopp 17" - 31 till Cinna och en Zaldi 16,5" - tror det är normal bomvidd som de delar på. Har en M&N dressyr i 16" - 30 som fortfarande borde passa ponnyerna men den använder jag inte nu.
Peia hade bomvidd 37-38 i sina sadlar.
 
Jamen va skönt att läsa att du har 17 tums sadlar!!
Hur höga er era connemaror?

Lykke mätte 146 som treåring men har inte mätt henne nu, hon känns som hon fortfarande är ponny.
 
Zimba är ca 143 men växer nog lite till för är rätt hög i bak.
Zacke var 137 och hade 17" sadel :D
Beror ju så mycket på hur dom är byggda, zimba är ju högre men kortare rygg så han passar bäst i korta 16,5".
 
En stor gul connemaratjej hade jag inte tackat nej till!

Jag måste fråga er, vilken storlek har ni på damasker, benskydd, boots mm? Jag har ju bara storhästsaker hemma och känner mig lite handfallen..
Sen tänkte jag höra vad ni har för sadlar samt vidder och tum, mest för att det är intressant :D

Gedion har cob på det mesta; träns, grimmor, benskydd, boots. Han är ju av den lite grövre typen. Täcken däremot kan vara lite av ett aber. 135 är lite för långa och oftast alldeles för stora i bogen medan 125 är för korta men sitter oftast bra i bogen. Han har mest 125 men några 135 också.

Vad gäller sadel så går han mest med dressyrsadeln, en Santa Cruz (men jag har glömt namnet på modellen :o). 17 tum i sitsen och bomvidd 32. Hoppsadeln är en Zaldi Royal, 16,5 i sitsen och 33 i bomvidd. Den är egentligen liiite för vid, den han hade innan var samma sort men 32" och det var väl mer optimalt. Men det visade sig vara svårt att få tag i en sadel som passade bättre så vi har paddat upp den och så får det vara. Kollar sadlarna med jämna mellanrum och än har det inte visat sig vara negativt på nåt sätt.

Edit: och nästa gång vill jag ha en stor gul valack ;)
 
Tiger är 155 cm och numera ganska rejäl, det tog sin lilla tid dock.

Han har eg bara 2 par skydd som faktiskt passar. Ett par strykkappor från WoofWear i S (de är tillräckligt korta (från pappa) och breda) och ett par terrängskydd från Trizone i modellen som bara finns i en strl Horse och de passar också bra av någon outgrundlig anledning. Boots L. Barfotagrejer är han runt 12 cm.

Träns passar de med stor nosgrimma i full. Samma m grimma. Bett 12.5 är ok m fasta ringar men hade eg velat byta det m lösa till en strl större, han har mammas breda nos (hon hade 12.5, pappa 10.5 i smalt).

Förbygel full. Sadelgjord 130/typ 65-75.

Sadlar har jag eg 17, ena är dock 17.5 men en kort modell. Han har dock rätt mkt plats. Maxflexen har koppjärnet 31/95-96 grader och Barclayn MW men den är jag lite mer osäker om den passar. Båda behöver ridas in och kollas hos sadelutprovaren men djuret blev ju skadad igen så det blir nästa år.

Täcken 6'6/145.

På lördag ska vi ut o skritta en sväng :bump:
 
Zimba är ju också känslig men på ett lite speciellt sätt. I många situationer så imponeras man av hur orädd han är som inte bryr sig ett skvatt om otäcka saker som många andra hästar brukar reagera på. Väldigt framåt och nyfiken och gärna vill fram till läskiga saker. Medan han nästa stund kan flyga i taket om någon är med mig på ridbanan och hamnar bakom honom eller gör någon rörelse. Och han vill inte gärna bli klappad av okända personer, då kastar han sig bakåt. Väldigt svårt när det skiftar så mycket.. För det mesta är han ju förvånande lugn och orädd. Inga problem med främmande miljöer osv.
Känner igen det där. Vissa saker är Logan helcool med, men om jag t.ex. lyfter en arm för hastigt och kliar mig på näsan när jag rider kan han bli jätterädd.
 
En stor gul connemaratjej hade jag inte tackat nej till!

Jag måste fråga er, vilken storlek har ni på damasker, benskydd, boots mm? Jag har ju bara storhästsaker hemma och känner mig lite handfallen..
Sen tänkte jag höra vad ni har för sadlar samt vidder och tum, mest för att det är intressant :D

S eller ponny i benskydd (professionals choice undantaget, där M).

130 i täcken (har bara horseware).

Sadel 16-17" beroende på modell. Vid/X-vid bom.

Cob på träns och grimmor.

Boots M, köper bara Hööks gummiboots med kardborre :)

(Okej har en uppsättning rosa från Shires också, M).

Hon mättes till 146cm i januari men jag tror hon vuxit sedan dess, ha t ex fått en manke :p Är född 2011 så lär väl växa lite till.
 
Gedion har cob på det mesta; träns, grimmor, benskydd, boots. Han är ju av den lite grövre typen. Täcken däremot kan vara lite av ett aber. 135 är lite för långa och oftast alldeles för stora i bogen medan 125 är för korta men sitter oftast bra i bogen. Han har mest 125 men några 135 också.

Vad gäller sadel så går han mest med dressyrsadeln, en Santa Cruz (men jag har glömt namnet på modellen :o). 17 tum i sitsen och bomvidd 32. Hoppsadeln är en Zaldi Royal, 16,5 i sitsen och 33 i bomvidd. Den är egentligen liiite för vid, den han hade innan var samma sort men 32" och det var väl mer optimalt. Men det visade sig vara svårt att få tag i en sadel som passade bättre så vi har paddat upp den och så får det vara. Kollar sadlarna med jämna mellanrum och än har det inte visat sig vara negativt på nåt sätt.

Edit: och nästa gång vill jag ha en stor gul valack ;)

Jag har en Zadi royal 16,5 31 till salu, du är inte intresserad? Åker antagligen förbi dina krokar strax efter juldagarna.
 
Melody 153.

Cob till full på grimmor
Full i träns. Tränsens begränsning är pannbanden. Nosgrimman blir ju rätt stor, men den har jag så löst spänt ändå så det gör inget.
Bett 11,5
17'' Jeffries hoppsadel
Senskydd fram full
Täcke 135 mot 140.
 
Jamen va skönt att läsa att du har 17 tums sadlar!!
Hur höga er era connemaror?

Lykke mätte 146 som treåring men har inte mätt henne nu, hon känns som hon fortfarande är ponny.
Logan är 155, har cob i grimma, typ normalstorlek på träns (western, brukar oftast finnas i en storlek). Samma benskydd som jag hade på quartern (160) och appaloosan (153), tror det är typ medium (professionals choice). Använder även samma sadel som jag hade till quartern och appaloosan, tror det är full quarter bom (vilket inte säger nånting egentligen eftersom westernsadlar varierar så mycket i storlek).
 
Nu är det iaf inte bara jag som ser störningen i höger bak. Hon hade lite böjprovsreaktioner men bedövning av has och knä (de stora lederna) gav inget resultat. Litet röntgenfynd på höger knä men det verkar ju inte vara problemet.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 241
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
695
Senast: em76
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 010
Senast: sthu
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 873
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp