Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

Här går allt fortfarande jättebra med Zimba :) Är så nöjd med honom!
Igår hade vi premiär för promenad med sadel:
10460724_10152162470471479_3339976329596147605_n_zps24b6fb5d.jpg


10342887_10152151375226479_1387815938996899114_n_zpscf2e0ed1.jpg
 
Jag har ridit ett så himla bra och roligt pass idag. Ponnyn är ju bara :love: har så stor hjälp av min tränare också, hon är full av support, inspiration och vägledning. Idag har jag suttit med ett leende på läpparna hela tiden.

Förhoppningsvis har jag hittat en sadel också! Provridit med den idag och den har fått godkänt av tränaren så ska prova att skutta lite med den imorgon. Funkar det får den flytta in :)
 




X har vilat å vilat å vilat så nu är det väl dags att göra något igen, en månad efter treårs :p

Tömkörde lite till banan, på banan och från banan. För korta tömmar så det blev bara lite styrövningar. Först fattade hon inte varför hon skulle gå först men när jag hämtade spöet kom hon på varför :p

Prinsen släpar "skaklar", han ska köras in i sommar :D

 
@lil-sis kul med bilder på dina =) spännande med inkörning också. Vi tömkör litegrann (matte är inte så haj på det utan vi övar mest basics som kompletterande träning) men skulle aldrig våga sätta honom framför vagn.
 
Och vi har förresten köpt en sadel till slut :bump: blev en Zaldi Royal, köpt den begagnad men den är i superfint skick. Tyvärr har det blivit vila några dagar för att jag inte har orkat pga sjukdom hos närstående, men idag ska jag försöka ta mig ut till stallet och rida. Största problemet är att jag måste cykla 7 km till stallet idag då jag var ute igår, jag HATAR att cykla...
 
@lil-sis kul med bilder på dina =) spännande med inkörning också. Vi tömkör litegrann (matte är inte så haj på det utan vi övar mest basics som kompletterande träning) men skulle aldrig våga sätta honom framför vagn.

Prinsen är bara rädd för saker i buskar och sånt, så han är inkörd snart :p

Xanadu blir inte inkörd i år, för mycket attityd...

Men mycket jobb på töm står på schemat!

 
Prinsen är bara rädd för saker i buskar och sånt, så han är inkörd snart :p

Xanadu blir inte inkörd i år, för mycket attityd...

Men mycket jobb på töm står på schemat!


Mysig rumpbild! Jag vågar knappt gå utanför paddocken för om Gedion blir rädd tror jag inte jag kan hålla ordning på både ponny och töm. För rädd blir han, mycket och ofta när man är ute.

Hur gammal är den prinsen är? X är tre kommer jag ju ihåg. Så himla fin färg också!
 
Mysig rumpbild! Jag vågar knappt gå utanför paddocken för om Gedion blir rädd tror jag inte jag kan hålla ordning på både ponny och töm. För rädd blir han, mycket och ofta när man är ute.

Hur gammal är den prinsen är? X är tre kommer jag ju ihåg. Så himla fin färg också!

Prinsen är 16.

Blir det pannkaka ute så tar jag bara tag i ena tömmen och kortar in/håller i den. Tömkör aldrig med bett ute just för att kunna hänga mig i en töm.

Men jag är ganska noga med att inte pusha något när vi är ute själva i början utan gå på kända vägar och inte när det är som mest trafik ute.

Och bara när magkänslan är bra :D
 
Vad kul att läsa om allas framsteg under våren!

Idag var jag inne på Ultuna med Gittan för att kolla upp hennes orenhet. Hon har ju inte varit helt 100 sedan vi var inne senaste gången.

Den nybyggda kliniken har ju öppnat nu, så det var lite nytt att hitta till.
Medans jag var och skrev in oss övade Gittan och husse på stora vita markeringar i asfalten samt dagvattenbrunnar. Båda var tydligen något som var tvunget att undersökas grundligt.

Hon var klart halt i uppsutten trav, vilket "var skönt", då har man ju inte inbillat sig det hela.
Röntgen visade ingenting utan vi fick åka hem och väntar nu på tid för magnetröntgen.

Det är så himla skönt att jag själv och hästen bor 20 min med transport till både Ultuna och Mälarkliniken. Man känner sig verkligen priviligerad. Samt att om jag har en sen tid på Ultuna kan jag åka och lämna hästen på morgonen, fortsätta till jobbet för att sedan komma tillbaka till den bokade tiden.

10468367_10152536559026085_5713430879428398769_n.jpg


Gittan: Kan man gå ut här?
 
Här går det fortfarande bra :) nu ska vi ta tag i lastträningen ordentligt eftersom jag äntligen köpt en annan transport som är stabilare :) min absoluta dröm är ju att kunna skicka in hästen i transporten...
 
Kjerulfia: Har det inte varit så för dig också på Ultuna att det är massor med elever från skolan med så allting tar 10 gånger längre tid där? Jag verkligen AVSKYR Ultuna av den anledningen, dessutom när man inte får någonting billigare trots att dom står och har skollektioner med ens egen häst i centrum.
I receptionen sitter dessutom två dönickar utan koll alls.

Du har andra erfarenheter verkar det som än vad jag och min kompisar har?
 
@Seabaz : Jag har inga problem med att en student är med vid undersökningen av min häst. De får inte göra vad som helst och ganska ofta får man själv en lektion i hur hästen funkar rent medicinskt eftersom handledaren, dvs den riktiga veterinären förklarar lite extra. Det är ju bara att suga åt sig den kunskapen.
Åker man till ett universitetsdjursjukhus (där man har de flesta experterna inom ett område) så får man räkna med att det finns studenter där som har praktik som en del av sin utbildning. Ganska ofta så jobbar även dessa studenter extra som djursjukvårdare på kliniken.

Om dessa studenter inte skulle få någon praktik på vanliga patienter under sin utbildning skulle vi inte få några duktiga veterinärer över huvud taget. Jag vill iallafall att de veterinärer som utbildas ska få träffa patienter (dvs våra sjuka djur) innan de kommer ut och ska praktisera "på riktigt" på min sjuka häst när de är färdigutexaminerade.

Det är ju samma sak om du som människa åker in till ett sjukhus med en läkarutbildning kopplad till sig,till exempel Karolinska eller Akkis i Uppsala, då får man räkna med att det finns läkarstudenter som är med ibland. Hur stort förtroende skulle du ha för en läkare som aldrig fått göra någon praktik innan den ska ställa en sjukdomsdiagnos på dig?
Medicin, vare sig det är på människa eller djur, är inte en ren teoretisk utbildning.

Vill man inte ha det så, ja då får man åka någon annan stans.

Senaste gången jag var inne så var det inga studenter med.
 
Jag var tvungen att åka med Z dit när jag skulle kolla upp hans syn för det kunde dom inte göra på något av de andra närliggande klinikerna (täby, mälaren). Då var det 7 studenter med tror jag och ALLA skulle kolla i samma mikroskop på samma grej på hästen. Och han undersöktes på väldigt många sätt så en undersökning som skulle ha tagit max 1,5h tog 5h! (!!!) Och då önskar jag verkligen att jag hade haft ett annat val!

Jag undviker Ultuna i den mån jag kunnat verkligen
 
När Gittan hade kolik-känning för 100 år sedan och jag ringde ut Ambulatoriska tror jag det var 5 studenter med en vardagskväll klockan 2230. Jag upplevde inte det som störande utan då kändes det rätt skönt eftersom jag försökte få henne på fötter. Så allt beror ju på vad när och hur, hur man upplever det.

@lil-sis : Ja billigt är det inte ... :banghead:
Då är det skönt att ha andra kunniga veterinärer i närheten som man kan fråga, och som kan kolla ponnyhästen om det är mindre saker.

Idag fick Gittan både massage och akupunktur (inte av mig då). Hon hade en del muskelspänningar, bla höger skuldra och armbåge. Så nu återstår det att se om hältan beror på dessa eller om spänningarna beror på något tok i hoven. Jag väntar fortfarande på kallelsen till magnetröntgen och det är ju först när vi varit där som man kan dra någon slutsats om vad som är vad.
Det var härligt att se hur hästen slappnade under behandlingen :love:
 
De flesta verkar ha tagit sommarlov här inne, eller kollar på fotbolls -VM.

Detta är Gittan som härmar Soares. Dock utan att skada sin hagkompis :p

10420348_10152560049381085_2172923118409513410_n.jpg
 
Vi har tyvärr fått pausa ridningen lite. Dels pga den jobbiga värmen (jag är rätt känslig för värme, att sitta i bil utan AC och sen inte ha ventilation på kontoret är INTE bra för min hälsa) och dels för att en familjemedlem är mycket sjuk och har blivit sämre. Jag har funderat på att ha någon som hjälper mig att rida ibland men jag är ett hysteriskt kontrollfreak och ska ju flytta till ett annat stall snart. Kanske väntar tills flytten.
 
Prinsen är körd ordentligt nu, dvs med draglinor och baksele men husse har gått bredvid. Nu blev det paus på två dagar så imorgon blir det väl att släpa pall först igen. Sen börjar det bli dags för mig att köra utan att husse leder :D
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 707
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 233
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 970
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp