Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker jag var extremt tydlig med att jag inte syftade på smittspårning när jag skrev "Sen syftar jag inte på smittspårningen ". Vad ska jag skriva för att det ska bli begripligt så det går att komma vidare i diskussionen?
Ursäkta, jag läste slarvigt. :) Det jag satte mig emot var påståendet att enbart folk som varit i riskområden testats.
 
Ser inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra öht :confused:. Jag tar upp problemet med att lyckas bli testad om vården/läkare anser att det onödigt..
du skrev "Sen är frågan hur många som sätter sig och kör 17 mil för att bli testade för corona". Och jag svarade att det måste man om man blir tvingad. Jag läser inte kvällspress utan tog den meningen och svarade på den.
 
Precis det jag funderade på, när det skulle börja dyka upp fall i Sverige där folk inte varit i riskområdena.. Sen är frågan hur många som sätter sig och kör 17 mil för att bli testade för corona och hur många som bara hade varit typ: Jahopp, sjukvården säger att det inte är corona så då går jag väl till jobbat då när jag börjar känna mig lite okej.
Men det där förstår jag verkligen inte. Folk måste väl kunna ta lite eget ansvar också? Måste verkligen sjukvården ge en vuxen människa ett positivt provsvar för att man ska ta sitt ansvar och stanna hemma om man känner sig dålig i ett sånt här läge?

Jag tycker det är skrämmande att folk i princip omyndigförklarar sig själva och lägger allt ansvar på vården.

(förstår alltså att det inte är din åsikt att det är så det ska gå till, men det finns ju flera antydningar till att många ser det så)
 
Fick idag ett sms från SAS att alla passagerar som ska in i USA kommer få frågor ang corona och om man varit i Kina. Inget som gjorde mig speciellt förvånad.
 
Jag förstår att de flesta här inne tycker Sverige gör för lite och man kan inte lita på någon. Det positiva är att landet, trots rikedom (dvs vi har råd att resa utomlands), inte har några döda eller allvarligt sjuka. Att samhällsfunktionerna upprätthålls. Att planering för panemier har pågått i många år och pågår ännu och beredskap håller i detta läge.
Nu ska jag förbereda för ett av mötena som handlar om viruset idag.
 
Ang det här med smittspridning igen, hur var det nu, vissa säger att det visst smittar under inkubationstiden och andra säger att det inte smittar? Nu var det ju en brevbärare i Skövde som hann vara ute och jobba ett dygn innan han fick sin corona bekräftad. Företaget stängde ner och nu lär vi väl få se om corona smittar eller inte under inkubationstid. Hoppas att han inte slickade på kundernas brev 🙃

Viktor 22 verkar bara blivit lindrigt sjuk, eftersom han redan är feberfri.
 
Ang det här med smittspridning igen, hur var det nu, vissa säger att det visst smittar under inkubationstiden och andra säger att det inte smittar? Nu var det ju en brevbärare i Skövde som hann vara ute och jobba ett dygn innan han fick sin corona bekräftad. Företaget stängde ner och nu lär vi väl få se om corona smittar eller inte under inkubationstid. Hoppas att han inte slickade på kundernas brev 🙃
Det har väl varit känt i något dygn, men när, var, hur vet man fortfarande inte. Bra jobbat av företaget!
 
Men det där förstår jag verkligen inte. Folk måste väl kunna ta lite eget ansvar också? Måste verkligen sjukvården ge en vuxen människa ett positivt provsvar för att man ska ta sitt ansvar och stanna hemma om man känner sig dålig i ett sånt här läge?

Jag tycker det är skrämmande att folk i princip omyndigförklarar sig själva och lägger allt ansvar på vården.

(förstår alltså att det inte är din åsikt att det är så det ska gå till, men det finns ju flera antydningar till att många ser det så)
En normal smart vuxen människa sjukskriver sig ju om personen är sjuk och misstänker Corona men vad gör man efter de 5 dagarna man får vara sjukskriven utan läkare? Om man tittar på kvinnan i Jönköping så lär man ju sitta betydligt längre än 5 dagar
 
Jag förstår att de flesta här inne tycker Sverige gör för lite och man kan inte lita på någon. Det positiva är att landet, trots rikedom (dvs vi har råd att resa utomlands), inte har några döda eller allvarligt sjuka. Att samhällsfunktionerna upprätthålls. Att planering för panemier har pågått i många år och pågår ännu och beredskap håller i detta läge.
Nu ska jag förbereda för ett av mötena som handlar om viruset idag.
Du får det att låta väldigt kategoriskt som att om man inte hyllar precis allting så dissar man allting. Visst har myndigheterna gjort mycket bra men sen har de klantat sig på vissa områden och gjort endel mycket märkliga uttalanden. Ta tex statsepidemiologen som sitter i Studio 1 och får det att låta som att man riskerar ökad smittspridning om man gör som Staffanstorp (?) och ger personal som varit i riskområden order om att hålla sig hemma i 2 veckor istället för att gå och arbeta på äldreboenden :confused:
 
du skrev "Sen är frågan hur många som sätter sig och kör 17 mil för att bli testade för corona". Och jag svarade att det måste man om man blir tvingad. Jag läser inte kvällspress utan tog den meningen och svarade på den.
Om du inte läser kvällspress så kanske du ska låta bli att uttala dig om det som skrivs där. I det aktuella fallet så vägrades han att ta prov i Skövde och tjatade sig till en provtagning i Karlstad, med andra ord extremt långt från det du insinuerar.
 
En normal smart vuxen människa sjukskriver sig ju om personen är sjuk och misstänker Corona men vad gör man efter de 5 dagarna man får vara sjukskriven utan läkare? Om man tittar på kvinnan i Jönköping så lär man ju sitta betydligt längre än 5 dagar
Då får man väl göra som man gör i alla andra lägen då man behöver läkarintyg? Det krävs ju inte ett positivt coronaprov för att bli sjukskriven.
 
Då får man väl göra som man gör i alla andra lägen då man behöver läkarintyg? Det krävs ju inte ett positivt coronaprov för att bli sjukskriven.
Fast som det ser ut så måste du då traska iväg till VC, vad händer då? Man verkar ju dessutom vara smittspridare ett bra tag efter att man blivit "frisk" hur löser man det problemet inom det vanliga systemet?
 
Ang det här med smittspridning igen, hur var det nu, vissa säger att det visst smittar under inkubationstiden och andra säger att det inte smittar? Nu var det ju en brevbärare i Skövde som hann vara ute och jobba ett dygn innan han fick sin corona bekräftad. Företaget stängde ner och nu lär vi väl få se om corona smittar eller inte under inkubationstid. Hoppas att han inte slickade på kundernas brev 🙃

Viktor 22 verkar bara blivit lindrigt sjuk, eftersom han redan är feberfri.
De säger väl att det troligen inte smittar innan man får symptom. Helt säker går väl inte att vara.
Hade man smittat innan man känt symptom borde dock smittspidningen vara betydligt större.

Sen låter det ju lite konstigt när du skriver att han "jobbade ett dygn innan han fick corona bekräftad", han jobbade ett pass innan han fick symptom. När du skriver sådär låter det som att han jobbade efter att misstanke uppstod.
 
Fast som det ser ut så måste du då traska iväg till VC, vad händer då? Man verkar ju dessutom vara smittspridare ett bra tag efter att man blivit "frisk" hur löser man det problemet inom det vanliga systemet?
Jag skulle tro att det går ganska enkelt att få sjukintyg på distans, dvs efter telefonsamtal med läkare, om man misstänker Corona och defintivt om det är konstaterat. Det är nog inga som helst problem att få vara sjukskriven sålänge man är smittbärare. Nog för att försäkringskassan kan vara hårda men där går nog gränsen ;)
 
Om du inte läser kvällspress så kanske du ska låta bli att uttala dig om det som skrivs där. I det aktuella fallet så vägrades han att ta prov i Skövde och tjatade sig till en provtagning i Karlstad, med andra ord extremt långt från det du insinuerar.
Det gjorde jag inte? Jag uttalade mig på meningen personen skrev. Jag har aldrig hänvisat till kvällspressen.
 
Ursäkta, jag läste slarvigt. :) Det jag satte mig emot var påståendet att enbart folk som varit i riskområden testats.
Jag syftar alltså på de som inte Fångats upp av testerna, de i smittområdena inklusive de som testats positiva och smittspårningen. Där man nu börjat testa

Jag inser att vi inte har möjligheter att testa hur många som helst även om kapaciteten ökar, och har vi inte kapaciteten så behöver man givetvis sortera hårdare tills man får den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 619
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 430
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
841
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp