Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle tro att det går ganska enkelt att få sjukintyg på distans, dvs efter telefonsamtal med läkare, om man misstänker Corona och defintivt om det är konstaterat. Det är nog inga som helst problem att få vara sjukskriven sålänge man är smittbärare. Nog för att försäkringskassan kan vara hårda men där går nog gränsen ;)
Fast man misstänks ju inte ha Corona om man inte varit i riskområden eller umgåtts nära med folk som varit där och är smittade. Jag tror inte ett ögonblick på att det funkar med sjukskrivning för Cororna om man inte har ett testresultat och definitivt inte efter 2 veckor när fk blir inblandat. Det är ett hål i systemet som kommer bli moment 22 för de som är sjuka.
 
Fast man misstänks ju inte ha Corona om man inte varit i riskområden eller umgåtts nära med folk som varit där och är smittade. Jag tror inte ett ögonblick på att det funkar med sjukskrivning för Cororna om man inte har ett testresultat och definitivt inte efter 2 veckor när fk blir inblandat. Det är ett hål i systemet som kommer bli moment 22 för de som är sjuka.
Nä alltså alla som har förkylningssymptom kan ju inte bli testade eller stanna hemma tills allt är över. Jag fattade nog inte att det var så du menade? Eller?
Jag trodde du menade om man tex väntar på testresultat.

Man får väl anta att de som bedömer om testerna ska tas eller inte gör en lämplig bedömning. Misstag kan ske, men det är nog mer undantag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur resonerar ni kring nära kontakt med andra?

Mitt intresse är pardans, där vi dansar mycket tätt, kind mot kind eller panna mot panna. Dvs man är lika nära som sina familjemedlemmar, fast med många olika personer på en kväll. Vissa okända, andra mer eller mindre bekanta. Vissa jag dansar med dansar i sin tur flera gånger i veckan, åker till storstäder och går på festivaler med internationella deltagare etc.

Jag tillhör en riskgrupp (diabetes). Vad tycker ni, ska jag fortsätta dansa? Eller avbryta kurser, avboka event etc? Är en del pengar jag och sambon redan betalt i kursavgifter, tågbiljetter, hotellnätter etc. Sambon påverkas ju också, han tvingas praktiskt taget också sluta om jag gör det trots att han ej är i riskgrupp.
 
Hur resonerar ni kring nära kontakt med andra?

Mitt intresse är pardans, där vi dansar mycket tätt, kind mot kind eller panna mot panna. Dvs man är lika nära som sina familjemedlemmar, fast med många olika personer på en kväll. Vissa okända, andra mer eller mindre bekanta. Vissa jag dansar med dansar i sin tur flera gånger i veckan, åker till storstäder och går på festivaler med internationella deltagare etc.

Jag tillhör en riskgrupp (diabetes). Vad tycker ni, ska jag fortsätta dansa? Eller avbryta kurser, avboka event etc? Är en del pengar jag och sambon redan betalt i kursavgifter, tågbiljetter, hotellnätter etc. Sambon påverkas ju också, han tvingas praktiskt taget också sluta om jag gör det trots att han ej är i riskgrupp.
Kan ni inte dansa bara tillsammans du och sambo? Jag vet att det inte är så man normalt gör, men annars känns det ju rätt risky i dessa tider.. Just eftersom det är så mycket närkontakt mellan en massa folk.
 
Hur resonerar ni kring nära kontakt med andra?

Mitt intresse är pardans, där vi dansar mycket tätt, kind mot kind eller panna mot panna. Dvs man är lika nära som sina familjemedlemmar, fast med många olika personer på en kväll. Vissa okända, andra mer eller mindre bekanta. Vissa jag dansar med dansar i sin tur flera gånger i veckan, åker till storstäder och går på festivaler med internationella deltagare etc.

Jag tillhör en riskgrupp (diabetes). Vad tycker ni, ska jag fortsätta dansa? Eller avbryta kurser, avboka event etc? Är en del pengar jag och sambon redan betalt i kursavgifter, tågbiljetter, hotellnätter etc. Sambon påverkas ju också, han tvingas praktiskt taget också sluta om jag gör det trots att han ej är i riskgrupp.

Jag tänker att du ska diskutera detta med din läkare.
 
Kan ni inte dansa bara tillsammans du och sambo? Jag vet att det inte är så man normalt gör, men annars känns det ju rätt risky i dessa tider.. Just eftersom det är så mycket närkontakt mellan en massa folk.

Tack så mycket för svar! Jag föreslog igår att vi bara skulle dansa med varandra på kurstillfällena i veckan. Men sambon tycker inte det är en bra ide, att vi skulle framstå som pjoskiga. Medan jag tänker att de flesta ändå har förståelse.
 
Du får det att låta väldigt kategoriskt som att om man inte hyllar precis allting så dissar man allting. Visst har myndigheterna gjort mycket bra men sen har de klantat sig på vissa områden och gjort endel mycket märkliga uttalanden. Ta tex statsepidemiologen som sitter i Studio 1 och får det att låta som att man riskerar ökad smittspridning om man gör som Staffanstorp (?) och ger personal som varit i riskområden order om att hålla sig hemma i 2 veckor istället för att gå och arbeta på äldreboenden :confused:
Och det gav han ju väldigt tydliga besked på varför han ansåg det. Det finns ju risk för att det ger motsatt effekt. Om karantänstid istället för sjukdomskänning är det man fokuserar på kan den skyddande effekten utebli. Jag tror det finns risk, precis som han framhöll, att det finns de som bara väntar på att sitta av tiden då. Han vill ju att fokus ska ligga på att vara extremt uppmärksam på sjukdomstecken istället och att de insatser som görs ska vara lika så att alla vet hur de ska förhålla sig. Så det är ju vare sig ”klanteri” eller ”märkligt”. Dock är det ju svårt att veta i förväg vilket förhållningssätt som ger bäst resultat. I Italien verkar ju de första karantänerna inte ha gett önskad effekt.
 
Ring, sjukvården har prioriterat detta område.
Tack, försökte nu men telefonkön var stängd. Får kanske skriva på 1177. Gissar på att de är nerringda och vill egentligen inte bidra till att någon annan med allvarligare ärenden får vänta längre, vet att det är stor läkarbrist.
 
Och det gav han ju väldigt tydliga besked på varför han ansåg det. Det finns ju risk för att det ger motsatt effekt. Om karantänstid istället för sjukdomskänning är det man fokuserar på kan den skyddande effekten utebli. Jag tror det finns risk, precis som han framhöll, att det finns de som bara väntar på att sitta av tiden då. Han vill ju att fokus ska ligga på att vara extremt uppmärksam på sjukdomstecken istället och att de insatser som görs ska vara lika så att alla vet hur de ska förhålla sig. Så det är ju vare sig ”klanteri” eller ”märkligt”. Dock är det ju svårt att veta i förväg vilket förhållningssätt som ger bäst resultat. I Italien verkar ju de första karantänerna inte ha gett önskad effekt.
Menar du att man är mindre uppmärksam på symptom när man sitter i karantän än när man blir uppmanad och jobba som vanligt? Jag utgår från att instruktionerna kring symptom är identiska.

Och att smittrisken är större om man isolerar sig än om man jobbar på som vanligt till man noterar symptom (som knappast enbart uppträder när man är ensam och direkt har möjlighet att isolera sig).

Menar du att sjukdomsspridningen blivit mindre utan karantäner i Italien eller? Och det varit bättre utan?
 
Tack så mycket för svar! Jag föreslog igår att vi bara skulle dansa med varandra på kurstillfällena i veckan. Men sambon tycker inte det är en bra ide, att vi skulle framstå som pjoskiga. Medan jag tänker att de flesta ändå har förståelse.
Om/när smittan finns ute i samhället i mer än enstaka fall är ju risken hög för smitta om det finns smittade i lokalen, även om du bara dansar med din sambo. Det är i instängd miljö och det svettas och droppas.

För gemene man verkar det inte ännu behövas avhållsamhet från folksamlingar. Men riskgrupper bör iaktta försiktighet redan nu enligt vissa. Jag skulle låta antalet konstaterade fall i området vara styrande för mitt beslut. Jag har svårt att se vad läkare ska tillföra. Det är ju jag personligen som måste ta ställning till vilken risk jag är villig att ta.
 
Jo om man vill bli sjukskriven i mer än en vecka så krävs det läkarintyg.
Jag skrev inte att man inte behöver läkarintyg. Behöver man läkarintyg för influensa lär de inte vilja ha en till vårdcentralen heller, t.ex. Finns ju massor av appar för sånt där. Som sagt, lite eget ansvar...
 
Menar du att man är mindre uppmärksam på symptom när man sitter i karantän än när man blir uppmanad och jobba som vanligt? Jag utgår från att instruktionerna kring symptom är identiska.

Och att smittrisken är större om man isolerar sig än om man jobbar på som vanligt till man noterar symptom (som knappast enbart uppträder när man är ensam och direkt har möjlighet att isolera sig).

Menar du att sjukdomsspridningen blivit mindre utan karantäner i Italien eller? Och det varit bättre utan?
Jag har inga svårigheter att se det från båda hållen. Har du?
 
Jag har blivit sjukskriven efter digital vårdkontakt så visst går det.
Tror man dessutom att man har Corona tror jag knappast det är något problem.
Vården har ju dessutom tillgång till mobila team som åker till patienten för provtagning av Corona (vet ej om det bara gäller Stockholm)
 
Jag har inga svårigheter att se det från båda hållen. Har du?
Jag har stora problem att se att isolering skulle medverka till att sprida ett virus och här känns det som du och så har det och försöker ducka. Sen kan jag se andra anledningar till rekommendationerna, men knappast de du får fet till att man riskerar mer smittspridning genom åtgärderna. Jag antar jag tolkat dig rätt eftersom du inte rättar mig i mina frågor.

Frågorna kvarstår alltså:

Menar du att man är mindre uppmärksam på symptom när man sitter i karantän än när man blir uppmanad och jobba som vanligt? Jag utgår från att instruktionerna kring symptom är identiska.

Och att smittrisken är större om man isolerar sig än om man jobbar på som vanligt till man noterar symptom (som knappast enbart uppträder när man är ensam och direkt har möjlighet att isolera sig).

Menar du att sjukdomsspridningen blivit mindre utan karantäner i Italien eller? Och det varit bättre utan?
 
Tack så mycket för svar! Jag föreslog igår att vi bara skulle dansa med varandra på kurstillfällena i veckan. Men sambon tycker inte det är en bra ide, att vi skulle framstå som pjoskiga. Medan jag tänker att de flesta ändå har förståelse.

Och vad hade det gjort? Att ni framstått som pjoskiga?

Mina vänner tyckte jag var löjlig, men nu när det ploppar upp fler fall på min väns ort är jag glad att jag inte träffade henne.
 
Angående eget ansvar så brister det uppenbart hos många individer.. Ett exempel på det är en kollega som varit i Thailand och kom och jobbade genom förkyld förra veckan. Knappast lämpligt med eller utan corona då vi jobbar med gamla och sjuka :banghead:. Samtidigt är jobbkulturen så att folk ogärna sjukskriver sig då många inte har råd, andra vill inte lämna kolleger i sticket då de ofta blir underbemannat istället då det svårt att få in vikarier och ledningen tycker även de att om du är lite förkyld så är det inget hinder från att jobba (inte officiellt såklart men folk blir ofta övertalade att ställa upp iallafall även om de är krassliga för att det saknas personal). Kan ju tala om att ca hälften har tillräckligt jobbigt med grundläggande dokumentering på datorn och knappt vet vad en app är då de närmar sig pensionsåldern, alla är inte helt haj på dagens lösningar även om de finns och kan då inte nyttja dessa heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 718
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 373
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
834
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp