Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast då är vi tillbaka i hur killen ska göra om 5 arbetsdagar när han måste ha läkarintyg på sin sjukskrivning samt vad han gör om ytterligare 5 arbetsdagar då fk blir inblandat. Tror du på riktigt att fk accepterar sjukskrivning fr.o.m. dag 11 när motiveringen är "patienten mår bra men misstänker att han fortfarande bär på Coronavirus som han aldrig testats för"?
EDIT:Jag talar alltså ovan om situationen att han inte blivit testad

Då får killen ringa till sin VC och höra vad de säger. Precis som i alla andra fall.
 
Jag förstår fortfarande inte. Om sjukvården/våra myndigheter säger såhär vill vi ha det/följ dessa riktlinjer/dessa ska provtas, varför skulle de ha sämre koll än tex folk i denna tråden? Jag fattar inte? Naturligtvis är inte vården eller myndigheterna allvetande men denna misstro skrämmer mig fan mer.
 
Jag förstår fortfarande inte. Om sjukvården/våra myndigheter säger såhär vill vi ha det/följ dessa riktlinjer/dessa ska provtas, varför skulle de ha sämre koll än tex folk i denna tråden? Jag fattar inte? Naturligtvis är inte vården eller myndigheterna allvetande men denna misstro skrämmer mig fan mer.

I mitt fall grundar det sig mer på misstro till människan. Om 1000 pers varit på skidsemester i norra Italien och några av dem får väldigt lindriga sjukdomssymptom, så har jag svårt att se att alla dem testar sig. Testar de sig inte - även om de hade fått för sjukvården - så sprider de så klart smitta. Det räcker ju att en eller två personer inte testar/isolerar sig, så är spridningen igång.
Om de sedan smittar personer som inte heller blir jättesjuka och inte ser någon anledning att testa sig/isolera sig pga att de kanske inte ens vet om att de varit i kontakt med en smittad person och kanske inte ens får testa sig, så är ju bollen i rullning väldigt snabbt.

Därför är det helt ofattbart för mig att myndigheter går ut och i princip garanterar att det inte finns någon smitta spridd någonstans i samhället.

Tilägg: Om man får tro Aftonbladet har t ex de två fallen på ST Görans inte någon känd smittobakgrund.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/504jeO/coronasmitta-pa-st-gorans-upptacktes-efter-tva-dagar
 
Jag förstår fortfarande inte. Om sjukvården/våra myndigheter säger såhär vill vi ha det/följ dessa riktlinjer/dessa ska provtas, varför skulle de ha sämre koll än tex folk i denna tråden? Jag fattar inte? Naturligtvis är inte vården eller myndigheterna allvetande men denna misstro skrämmer mig fan mer.
Kritiken kommer även från läkarhåll, som här i läkartidningen, läs gärna även kommentarerna efter.
 
Kritiken kommer även från läkarhåll, som här i läkartidningen, läs gärna även kommentarerna efter.
Jag har läst den. Men det är fortfarande till största del vanliga människor som hänger i kommentarsfältena på diverse tidningar på fb och beklagar sig och tror massa saker. Har svårt att tro att alla av dom är infektionsläkare eller smittskydds-dito.
Jag tycker fortfarande att hysterin gör mer skada än nytta.
 
Enligt aftonbladet så har nu en person testats positiv för corona som inte har varit utomlands och inte har varit i kontakt med någon känd smittad.

Så då får man väl anta att smittan sprider sig i samhället nu. Hoppas att de lyckas hitta källan!
 
Den absolut största effekten av corona kommer nog visa sig vara den ekonomiska. Bara att de stoppade NASDAQ i USA och de asiatiska börserna tappar enormt påskyndar och förstärker den lågkonjunktur vi redan är på väg in i. Javisst låter det hårt och känslokallt att se det så, men dödligheten av corona står inte i proportioner till vilken effekt den har över hela världen. Visst är det otroligt viktigt att vara proaktiva men att Löven sitter i coronasamtal känns lite lätt överdrivet.
Ja det låter direkt känslokallt att sätta företags vinster mot människoliv. Ifall det blir en pandemi lär det bli många liv.
 
Jag förstår fortfarande inte. Om sjukvården/våra myndigheter säger såhär vill vi ha det/följ dessa riktlinjer/dessa ska provtas, varför skulle de ha sämre koll än tex folk i denna tråden? Jag fattar inte? Naturligtvis är inte vården eller myndigheterna allvetande men denna misstro skrämmer mig fan mer.
För att människor inte vill ta eget ansvar. Så hände i Italien.
Vi vill inte ha myndigheter som går på rena spekulationer. Inte jag iallafall. de som jobbar med detta, vilket inte är några amatörer, har det extremt svåra arbetet att arbeta på vad som är känt precis nu. Det kan vara annorlunda om 10 min. Jag har arbetat med lite kriser men detta är nog bland det värsta, även om det inte är en kris eller en påfrestning för oss, ännu. Man vet inte, man måste omvärldsbevaka hela tiden, dygnet runt, på verifierad information. I Sverige och utomlands. Det ligger bara över en, i allt man tänker på och gör.
Vi, som många andra planerar för det värsta såklart och personalplanerar sen några veckor tillbaka utifrån vår pandemiplan. Så det är också konstigt, att folk inte verkar tro att det finns en planering för det heller.
 
För att människor inte vill ta eget ansvar. Så hände i Italien.
Vi vill inte ha myndigheter som går på rena spekulationer. Inte jag iallafall. de som jobbar med detta, vilket inte är några amatörer, har det extremt svåra arbetet att arbeta på vad som är känt precis nu. Det kan vara annorlunda om 10 min. Jag har arbetat med lite kriser men detta är nog bland det värsta, även om det inte är en kris eller en påfrestning för oss, ännu. Man vet inte, man måste omvärldsbevaka hela tiden, dygnet runt, på verifierad information. I Sverige och utomlands. Det ligger bara över en, i allt man tänker på och gör.
Vi, som många andra planerar för det värsta såklart och personalplanerar sen några veckor tillbaka utifrån vår pandemiplan. Så det är också konstigt, att folk inte verkar tro att det finns en planering för det heller.
Ja, jag skulle inte vilja byta jobb med dom, det måste vara otroligt svårt. Jag tycker att det är jobbigt att folk inte kan lita på att de som jobbar med detta gör vad de kan och att så många troll dyker upp och sprider misstro..
 
Nåt som jag klurat lite på är det här med 14 dagars karantän.

Låt oss för enkelhetens skull säga att jag får ont i halsen och känner mig hängig (jag får sällan feber). Jag kommer då sjukskriva mig och ofta piggar jag på mig så pass att jag kan jobba efter 5-6 dagar hemma (dvs en veckas sjukskrivning).

Eftersom jag inte varit i Italien och inte känner mig jättesjuk, så har jag ingen kontakt med sjukvården.

Men om det faktiskt är coronaviruset jag råkat ut för, så skulle jag egentligen vara hemma 14 dagar?

Förutsätts det alltså nu att alla som är förkylda ska vara hemma 14 dagar? Eller går det omkring en del delvis tillfrisknade personer och smittar med Corona utan att själva veta om det?
 
Tur att jag bokade om Israel-resan över påsken

4F656F8C-EEDA-439F-A13C-187D82942453.jpeg


Håller detta i sig till Pesach lär det påverka många!
 
Nåt som jag klurat lite på är det här med 14 dagars karantän.

Låt oss för enkelhetens skull säga att jag får ont i halsen och känner mig hängig (jag får sällan feber). Jag kommer då sjukskriva mig och ofta piggar jag på mig så pass att jag kan jobba efter 5-6 dagar hemma (dvs en veckas sjukskrivning).

Eftersom jag inte varit i Italien och inte känner mig jättesjuk, så har jag ingen kontakt med sjukvården.

Men om det faktiskt är coronaviruset jag råkat ut för, så skulle jag egentligen vara hemma 14 dagar?

Förutsätts det alltså nu att alla som är förkylda ska vara hemma 14 dagar? Eller går det omkring en del delvis tillfrisknade personer och smittar med Corona utan att själva veta om det?
De 14 dagarna är alltså för att se om du blir sjuk eller inte. Är man väl sjuk så ska man vara hemma/isolerad tills man blir frisk.
Och blir man sjuk i corona så verkar det i många fall ta betydligt längre tid än 14 dagar att bli virusfri.
 
Det här med publikfritt på evenemang. I Oslo körde de ju längdtävlingar utan publik (även om folk ändå stod längs med spåret i skogen). Nu verkar det som att det kommer köras med publik via alpina världscupen här. Jag hade tänkt gå, men jag vet inte, det är ju inte särskilt viktigt för mig så det kanske är onödigt?

Det är ju utomhus, känns ju som större risker när man åker tåg eller handlar på ICA. Men med tanke på just andra tävlingar som körts publikfria så känns det som att det fanns ju en anledning till det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 324
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 340
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp