Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nåt som jag klurat lite på är det här med 14 dagars karantän.

Låt oss för enkelhetens skull säga att jag får ont i halsen och känner mig hängig (jag får sällan feber). Jag kommer då sjukskriva mig och ofta piggar jag på mig så pass att jag kan jobba efter 5-6 dagar hemma (dvs en veckas sjukskrivning).

Eftersom jag inte varit i Italien och inte känner mig jättesjuk, så har jag ingen kontakt med sjukvården.

Men om det faktiskt är coronaviruset jag råkat ut för, så skulle jag egentligen vara hemma 14 dagar?

Förutsätts det alltså nu att alla som är förkylda ska vara hemma 14 dagar? Eller går det omkring en del delvis tillfrisknade personer och smittar med Corona utan att själva veta om det?
Det här har jag också börjat fundera lite på.
Jag började på ett nytt jobb för tre veckor sedan och vanligtvis kommer en förkylning ganska direkt när jag hamnar på nya ställen, dock har den låtit vänta på sig. I går kände jag att det kanske kanske är något på gång. Antingen bryter det ut en lätt förkylning eller så blir det inte mer än några fler aaatjooo än vanligt några dagar. Inget man sjukar sig för eftersom man inte är sjuk ju. Men med tanke på coronans milda symptom så kan man ju lätt känna att man kan jobba och att man bara är lite hängig, även om det skulle vara den sjukdomen man dragit på sig. Allt man har är ju inte corona så varför skulle det var det första man tänker på om man är ung och frisk och får lätta symptom?
Nu skulle jag ju ta för givet att det jag ev får är en förkylning, som är hur vanlig som helst nu, och jag har svårt att tänka mig att alla andra med lätta sjukdomssymptom skulle tänka corona, utan de skulle nog göra samma.
Men det räcker ju med en som har corona med milda symptom och som går till jobbet och smittar andra, för att någon i riskgrupp ska få det och bli allvarligt sjuk. Jag hoppas verkligen det inte blir allvarligare än vad vi har nu så att man slipper det här bekymret!
 
De 14 dagarna är alltså för att se om du blir sjuk eller inte. Är man väl sjuk så ska man vara hemma/isolerad tills man blir frisk.
Och blir man sjuk i corona så verkar det i många fall ta betydligt längre tid än 14 dagar att bli virusfri.

Fast frisk som i helt symptomfri? Jag kan lätt hosta i två månader efter en vanlig förkylning. Blir jag sjuk i coronaviruset vet jag ju inte det om jag inte provtas, jag kan vara symptomfri utan att vara virusfri.
 
Ibland kanske man ska andas (och korrläsa) innan man trycker på publicera...!
Screenshot_20200309_215216_se.omni.jpg
 
Nåt som jag klurat lite på är det här med 14 dagars karantän.

Låt oss för enkelhetens skull säga att jag får ont i halsen och känner mig hängig (jag får sällan feber). Jag kommer då sjukskriva mig och ofta piggar jag på mig så pass att jag kan jobba efter 5-6 dagar hemma (dvs en veckas sjukskrivning).

Eftersom jag inte varit i Italien och inte känner mig jättesjuk, så har jag ingen kontakt med sjukvården.

Men om det faktiskt är coronaviruset jag råkat ut för, så skulle jag egentligen vara hemma 14 dagar?

Förutsätts det alltså nu att alla som är förkylda ska vara hemma 14 dagar? Eller går det omkring en del delvis tillfrisknade personer och smittar med Corona utan att själva veta om det?

Nej, det förutsetts inte att alla som är förkylda ska vara hemma i 14 dagar. Det gäller endast för de som testats positivt för coronavirus. Är man fundersam kontaktar man sjukvården för att se om man bör testas.
 
Fast instruktionen är den samma och tidsgränsen också den enda skillnaden är isoleringen/jobbandet? Är folk så korkade att de inte inser att de blir sjuka under en eventuell karantän lär de knappast inse det när de jobbar, då lär symptomen vara små och mycket diffusa dessutom finns det någon gång man har tid att reflektera över sitt mående och gör det så är det när man är isolerad.

Tycker du själv att förklaringen låter det minsta vettig? Kan du föreställa dig att du själv eller någon du känner skulle missa symptom på Corona medan de är i karantän som de skulle upptäckt på jobb?

Personligen tycker jag det låter som någon slags konstruktion man behövde ta till som förklaring.
Som @Saigon skrev... Jag förstår förklaringen. Sen kan inte jag avgöra vad som hade varit det bästa beslutet. Men jag vet att det är notoriskt svårt att ge instruktioner om även de simplaste saker så att ingen alls ska göra fel.

Handlar det om att fylla i en blankett så kan man optimera att de flesta gör det bra och sedan ha mer tid att ta hand om resten genom att begära kompletteringar eller hjälpa dem genom att ringa och ställa följdfrågor. Men med smitta så behöver man optimera att redan i första skedet ska ingen alls göra något misstag. (i praktiken så nära ingen som möjligt)

Så principiellt så tror jag resonemanget att idiotsäkra instruktionerna är vettigt. VAD som är den vettigaste idiotsäkringen ligger utanför min kompetens att avgöra. (och jag antar den kan förändras med förändrad situation) Tänker att om jag eller du skulle klara det inte är den relevanta referensramen, utan om "den siste" skulle göra det.
 
Nej, det förutsetts inte att alla som är förkylda ska vara hemma i 14 dagar. Det gäller endast för de som testats positivt för coronavirus. Är man fundersam kontaktar man sjukvården för att se om man bör testas.
Nä, 14 dagar är isoleringstiden för de som befunnit sig i riskområden, då inkubationstiden är 2-14 dagar. Är man sjuk ska man hålla sig isolerad hela sjukdomstiden, vilket snarare verkar handla om ca en månad.
 
Nej, det förutsetts inte att alla som är förkylda ska vara hemma i 14 dagar. Det gäller endast för de som testats positivt för coronavirus. Är man fundersam kontaktar man sjukvården för att se om man bör testas.

Men det är ju det jag menar. Om jag inte tror att jag är smittad, så kommer jag inte kontakta vården. Då kommer jag inte vara hemma 14 dagar heller.
 
Nä, 14 dagar är isoleringstiden för de som befunnit sig i riskområden, då inkubationstiden är 2-14 dagar. Är man sjuk ska man hålla sig isolerad hela sjukdomstiden, vilket snarare verkar handla om ca en månad.

Vilket gör det ännu svårare. Då måste ju alla med förkylningssymptom testas, för hur ska man annars veta ifall man kan gå tillbaka till jobbet när man känner sig tillräckligt pigg, eller vänta en månad?

Jag har inga problem att vara hemma en månad, men jag tror att min arbetsgivare skulle vara ganska putt och kräva läkarintyg på att det är coronaviruset.
 
Vilket gör det ännu svårare. Då måste ju alla med förkylningssymptom testas, för hur ska man annars veta ifall man kan gå tillbaka till jobbet när man känner sig tillräckligt pigg, eller vänta en månad?

Jag har inga problem att vara hemma en månad, men jag tror att min arbetsgivare skulle vara ganska putt och kräva läkarintyg på att det är coronaviruset.

Jag trodde dock att corona gav feber, hosta och andningssvårigheter?
Inte nästäppa, snuva och halsont som är vanliga förkylningssymtom.
Rätta mig om jag har fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 319
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 336
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp