Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast all hets om att lösningen är att vaccinera sig är det inte konstigt. Om nu det inte hjälper med vaccinet varför ta det?

Jag är lite ironisk här, men det är uppenbart att vi inte får bort covid hur mycket vi än vaccinerar och ändå så verkar alla lägga skulden på att covid inte är utagerat på de som inte vaccinerar sig inklusive myndigheterna.

Ja det är bra med vaccin för att minska konsekvenserna av Covid åtminstone några veckor till, sen vet vi inte. Hjälper vaccinet mot omikron? Är omikron lika farligt som delta? Kommer omikron ens få fäste i Sverige/Europa alla varianter verkar inte trivas lika bra här. Och sen kommer nästa och nästa variant.
Det hjälper ju superbra med vaccinet? Det är det jag menar med mängder av publicerad information.

Men jag ska nog inte använda bilbälte heller då, för trots bältesanvändning för folk i trafiken och orsakar olyckor. Att dödsrisken inte faller till noll procent och att risken att orsaka en olycka inte heller faller drastiskt är alltså ett skäl att välja bort det? Trots de extrema positiva effekterna?

Det finns inget publicerat som innebär att vaccination gör att jag inte skulle smitta någon i en tät kö. Inte vad jag fått till mig i alla fall. Då är det väl mer rimligt att hänvisa till att jag inte har några symtom och sköter mina avstånd och hygienrutiner - men där blir det såklart en paradox om det är ett argument för att stå tätt i kö.
 
Senast ändrad:
Det hjälper ju superbra med vaccinet? Det är det jag menar med mängder av publicerad information.

Men jag ska nog inte använda bilbälte heller då, för trots bältesanvändning för folk i trafiken och orsakar olyckor. Att dödsrisken inte faller till noll procent och att risken att orsaka en olycka inte heller faller drastiskt är alltså ett skäl att välja bort det? Trots de extrema positiva effekterna?
Men alltså varför ta till den jämförelsen, den blir ju mest löjlig.
Vaccinationen marknadsfördes ju till stor del som en solidaritetshandling med de som hade störst risk att bli svårt sjuka och som inte kunde vaccinera sig. Det här har ju visat sig vara totalt felaktigt. Visst smittspridningen från vaccinerade går ner men det försvinner ju absolut inte helt. Vid det här laget måste vi väl ändå kunna medge att vaccinet är bra för exakt en sak nämligen att minska trycket på sjukvården i övrigt så har de utlovade positiva effekterna mer eller mindre uteblivit. Tror du på allvar att vaccin är lösningen på Coronaproblemet?
 
Men alltså varför ta till den jämförelsen, den blir ju mest löjlig.
Vaccinationen marknadsfördes ju till stor del som en solidaritetshandling med de som hade störst risk att bli svårt sjuka och som inte kunde vaccinera sig. Det här har ju visat sig vara totalt felaktigt. Visst smittspridningen från vaccinerade går ner men det försvinner ju absolut inte helt. Vid det här laget måste vi väl ändå kunna medge att vaccinet är bra för exakt en sak nämligen att minska trycket på sjukvården i övrigt så har de utlovade positiva effekterna mer eller mindre uteblivit. Tror du på allvar att vaccin är lösningen på Coronaproblemet?
Jag tycker inte de har uteblivit, och ja, vaccin är en del av lösningen på ”Coronaproblemet”. Precis som bilbälte bara är en del av lösningen på trafikdöda och skadade.

Mitt argument var för övrigt att det inte finns anledning att överdriva vaccinets betydelse nu när vi har så mycket tillgänglig kunskap om det.
 
Mitt argument var för övrigt att det inte finns anledning att överdriva vaccinets betydelse nu när vi har så mycket tillgänglig kunskap om det.
Jag har läst ditt inlägg flera gånger men lyckas inte på något sätt tolka in detta i det men om vi är överens om att vaccinet är en del av en lösning men långt ifrån hela lösningen så är det ju bra :)
Jag tror ju personligen att den enda totala lösningen är mutationer som sker som skapar ett virus som implementeras i den normala förkylningspoolen av relativt harmlösa virus som vi till och från drar på oss.
 
Det hjälper ju superbra med vaccinet? Det är det jag menar med mängder av publicerad information.

Men jag ska nog inte använda bilbälte heller då, för trots bältesanvändning för folk i trafiken och orsakar olyckor. Att dödsrisken inte faller till noll procent och att risken att orsaka en olycka inte heller faller drastiskt är alltså ett skäl att välja bort det? Trots de extrema positiva effekterna?

Det finns inget publicerat som innebär att vaccination gör att jag inte skulle smitta någon i en tät kö. Inte vad jag fått till mig i alla fall. Då är det väl mer rimligt att hänvisa till att jag inte har några symtom och sköter mina avstånd och hygienrutiner - men där blir det såklart en paradox om det är ett argument för att stå tätt i kö.
Så om alla vaccinerar sig så försvinner smittan? Och vaccinerade sprider inte smitta?


Jag säger inte att vaccinet inte har effekt- det har det, men genom att trycks så mycket på att ovaccinerade är det stora problemet och att det är de som behöver hålla avstånd så säger man underförstått att de som vaccinerat sig har gjort sin del och kan leva som vanligt, det är problematiskt.

Dravlet om bilbältet har jag tröttnat på, för länge sedan,, det är ungefär lika relevant som färgen på dina underkläder i sammanhanget.
 
Jag säger inte att vaccinet inte har effekt- det har det, men genom att trycks så mycket på att ovaccinerade är det stora problemet och att det är de som behöver hålla avstånd så säger man underförstått att de som vaccinerat sig har gjort sin del och kan leva som vanligt, det är problematiskt.
Du uttryckte det bättre än jag gjorde :)
 
Det hjälper ju superbra med vaccinet.
Folk har selektiv hörsel och hör vad dom vill höra. Något som är superbra kan väl inte tolkas annorlunda än att det är lungt jag har ju tagit något som är superbra så inga problem att jag står nära främlingar i en kö.
Lägg även till det nya med vaccinpass vid fler än 100 ökar ju förtroendet till hur superbra vaccinet är till en övertro enligt min mening.


Okej jag vet att bara klippa ut detta korta ur en längre text är lite elakt men vill med det visa hur selektiv hörsel många har.
 
Hej!
Hoppar in da jag vill garna hora ert perspektiv pa mitt covid scenario - hoppas det ar ok :)
Jag fick en covid diagnos i mandag da jag testade positivt pa ett PCR test. har haft en ganska latt slang med forkylningssymptom tis-tors, men nu mer eller mindre aterstalld.

Per reflerna har i UK ar jag dock under husarrest tills pa torsdag - detta ar helt ok.

Jag har planer pa att aka hem till familjen i sverige over jul. Nu har UK infort regler som innebar att alla ankommande resenarer maste ta ett PCR test inom 2 dagar om ankomst, och sjalvisolera till de fatt resultatet, och sedan for ytterligare 10 dagar om resultatet ar positivt.

Eftersom jag har viruset nu ar det inte helt omojligt att PCR testet efter jul kommer att vara positivt, aven om jag inte har en ny infektion eller ar smittsam, utan for att testet reagerar pa det "gamla" viruset - vilket isafall skulle innebara ytterligare 10 dagars sjalvisolering, trots att jag de facto ar frisk!

Ville nog mest ventilera min frustration, men hor garna reaktioner pa om min reaktion a rimlig, om reglerna ar rimliga eller om detta ar ett exempel pa nagot som har en hog individuell kostnad for en valdigt lag samhallsrisk....
 
Vet även med mig att jag låter som jag är emot att ta vaccin där det finns många som är för, samma är det är tvärt om då kan jag låta som att vaccin ska rädda hela världen.

I själva verket kan jag så både för och nackdelar med vaccin.
 
Vet även med mig att jag låter som jag är emot att ta vaccin där det finns många som är för, samma är det är tvärt om då kan jag låta som att vaccin ska rädda hela världen.

I själva verket kan jag så både för och nackdelar med vaccin.
Jag kan nog inte se någon nackdel alls. Annat än att vi inte fått fler doser ut över världen.

Att det är en nackdel med övertro på vad vaccinet kan åstadkomma det tänker jag är lika lite en nackdel med vaccinet som att en övertro på vad injicerat klorin gör för viruset är en nackdel med att klorin finns.

Dessutom finns inte nån anledning att hålla fast vid någon överdriven övertro eller misstro, eftersom vi har så enormt mycket belägg för effekterna.
 
Så om alla vaccinerar sig så försvinner smittan? Och vaccinerade sprider inte smitta?


Jag säger inte att vaccinet inte har effekt- det har det, men genom att trycks så mycket på att ovaccinerade är det stora problemet och att det är de som behöver hålla avstånd så säger man underförstått att de som vaccinerat sig har gjort sin del och kan leva som vanligt, det är problematiskt.

Dravlet om bilbältet har jag tröttnat på, för länge sedan,, det är ungefär lika relevant som färgen på dina underkläder i sammanhanget.

Bilbältet skyddar den enskilde i hög grad från svår skada och död, i någon grad mot att skapa en olycka alls och i hög grad för att skydda sjukvården mot belastning med svårt skadade som behöver intensivvård.

Covidvaccinerna skyddar den enskilde i hög grad från svår sjukdom och död, i någon grad mot att sprida smitta och i hög grad för att skydda sjukvården mot belastning med svårt sjuka som behöver intensivvård.

Svart, för övrigt, om jag minns rätt. Vare sig bilbälte eller underkläder har speciellt mycket med Covid-19 att göra, men det finns väldigt träffande analogier att göra med det ena.
 
Jag kan nog inte se någon nackdel alls. Annat än att vi inte fått fler doser ut över världen.

Att det är en nackdel med övertro på vad vaccinet kan åstadkomma det tänker jag är lika lite en nackdel med vaccinet som att en övertro på vad injicerat klorin gör för viruset är en nackdel med att klorin finns.

Dessutom finns inte nån anledning att hålla fast vid någon överdriven övertro eller misstro, eftersom vi har så enormt mycket belägg för effekterna.
Så det är ingen nackdel med vaccinet att det inte har en 100% effekt, att det inte fungerar bra på alla varianter (det är på gränsen med delta versionen, -effekten avtar snabbt och den skyddar inte mot mildare sjukdom eller att föra smittan vidare. Och det är inte problematiskt att det ser ut som vi behöver vaccinera oss ett par gånger om året och att många får får biverkningar (tänker på de lättare) och blir ordentligt påverkade ett dygn eller ibland mer med sjukdomskänsla, trötthet, feber mm..

Kan du inte se nackdelar alls med vaccinet så tillhör du i mina ögon de som har övertro på det.

Vaccinet är dessutom kanske helt inaktuellt om en månad eller två om omikron tar över. Om den varianten är mycket mildare (en del tyder på det) eller vaccinet inte biter (en del tyder även på det). Ser du inte ens det som problematiskt?
 
Bilbältet skyddar den enskilde i hög grad från svår skada och död, i någon grad mot att skapa en olycka alls och i hög grad för att skydda sjukvården mot belastning med svårt skadade som behöver intensivvård.

Covidvaccinerna skyddar den enskilde i hög grad från svår sjukdom och död, i någon grad mot att sprida smitta och i hög grad för att skydda sjukvården mot belastning med svårt sjuka som behöver intensivvård.

Svart, för övrigt, om jag minns rätt. Vare sig bilbälte eller underkläder har speciellt mycket med Covid-19 att göra, men det finns väldigt träffande analogier att göra med det ena.
Så du vill diskutera bilbälten och inte covid/covidvaccin? Kan du inte skapa en egen tråd för det? För mig har det som sagt samma relevans som dina kalsongers färg och dessutom är det uttjatat. Det känns som du drar till det kortet istället för att svara på det jag egentligen skriver.
 
Jag kan nog inte se någon nackdel alls. Annat än att vi inte fått fler doser ut över världen.

Att det är en nackdel med övertro på vad vaccinet kan åstadkomma det tänker jag är lika lite en nackdel med vaccinet som att en övertro på vad injicerat klorin gör för viruset är en nackdel med att klorin finns.

Dessutom finns inte nån anledning att hålla fast vid någon överdriven övertro eller misstro, eftersom vi har så enormt mycket belägg för effekterna.
Jämförelsen med klorin ser jag som lika dålig jämförelse som bilbälte eller någon av alla andra dåliga jämförelser som förekommit så bryr mig inte att svara.
 
Så det är ingen nackdel med vaccinet att det inte har en 100% effekt, att det inte fungerar bra på alla varianter (det är på gränsen med delta versionen, -effekten avtar snabbt och den skyddar inte mot mildare sjukdom eller att föra smittan vidare. Och det är inte problematiskt att det ser ut som vi behöver vaccinera oss ett par gånger om året och att många får får biverkningar (tänker på de lättare) och blir ordentligt påverkade ett dygn eller ibland mer med sjukdomskänsla, trötthet, feber mm..

Kan du inte se nackdelar alls med vaccinet så tillhör du i mina ögon de som har övertro på det.

Vaccinet är dessutom kanske helt inaktuellt om en månad eller två om omikron tar över. Om den varianten är mycket mildare (en del tyder på det) eller vaccinet inte biter (en del tyder även på det). Ser du inte ens det som problematiskt?
Jag ser det fortfarande inte som en nackdel att det finns och används vaccin, bara för att inte alla drömmar om vad det skulle kunna ha varit idealt besannats.
 
Men alltså varför ta till den jämförelsen, den blir ju mest löjlig.
Vaccinationen marknadsfördes ju till stor del som en solidaritetshandling med de som hade störst risk att bli svårt sjuka och som inte kunde vaccinera sig. Det här har ju visat sig vara totalt felaktigt. Visst smittspridningen från vaccinerade går ner men det försvinner ju absolut inte helt. Vid det här laget måste vi väl ändå kunna medge att vaccinet är bra för exakt en sak nämligen att minska trycket på sjukvården i övrigt så har de utlovade positiva effekterna mer eller mindre uteblivit. Tror du på allvar att vaccin är lösningen på Coronaproblemet?

Inte totalt felaktigt. Men av någon anledning verkar folk kräva att vaccinet funkar till 100% annars anser de att det inte är bra. De som är vaccinerade smittar mindre än de som är vaccinerade. Framförallt blir de vaccinerade mindre sjuka vilket gör att de belastar sjukvården mindre än vad de hade gjort om de varit ovaccinerade. Det öppnar upp för att andra människor kan få sin sjukvård i bättre tid.
 
Inte totalt felaktigt. Men av någon anledning verkar folk kräva att vaccinet funkar till 100% annars anser de att det inte är bra. De som är vaccinerade smittar mindre än de som är vaccinerade. Framförallt blir de vaccinerade mindre sjuka vilket gör att de belastar sjukvården mindre än vad de hade gjort om de varit ovaccinerade. Det öppnar upp för att andra människor kan få sin sjukvård i bättre tid.
Nu missförstod du mig eller så läste du inte. Grejen är att man påstod att vaccinerade vi oss skulle problemen med smittspridning lösas. Det visade sig att så inte är fallet. Om du läser mitt inlägg igen så står det där att smittspridningen minskar efter vaccination men den är ju fortfarande långt ifrån borta.
Kan vi snälla diskutera utifrån vad som skrivs istället för utifrån något man bestämmer sig för att den andre anser för att visa sin egen förträfflighet eller vad nu tanken är (ja jag är skitless på att folk envisas med att läsa mina inlägg som fan läser bibeln).
 
Men jag kan ställa motfråga; vad hade varit så mycket bättre just nu om AstraZeneca, Pfizer och Moderna och andra helt hade misslyckats med sina försök att skapa ett vaccin med effekt mot covid-19? Vad är nackdelarna med att de lyckats skapa effektiva vacciner som kunnat produceras i stora volymer på kort tid? Med effekter och resultat som kunnat dokumenteras på kort tid, så vi slipper obalanser av övertro/misstro?
 
Vem påstår något sådant?

Jag försöker förstå hur man kan se nackdelar med att vaccinerna tagits fram, eftersom jag inte ser dessa nackdelar. Jag ser bara fördelar med att man lyckats ta fram vaccin med effekt mot sjukdomen.

Om jag behöver en bil för att ta mig till jobbet kan jag inte se att det är en nackdel att jag har en bil som kan ta mig dit, bara för att det inte är en röd Ferrari. Det är endast en fördel att jag har en bil, även om jag drömt om en röd Ferrari.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 690
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 730
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp