Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stämmer det att Who gått ut med att viruset kan vara luftburet nu?
https://www.cnbc.com/2020/03/16/who...udy-shows-coronavirus-can-survive-in-air.html
Nej, verkar bara som att virus i aerosol kan överleva och befinna sig i luften ett tag beroende på värme och luftfuktighet, och att vårdpersonal bör ta samma försiktighetsåtgärder som vid luftburen smitta då vissa grejer de gör skapar mycket aerosol.

Kort sagt så kan vätskepartiklar vara kvar i luften en stund och viruset tvärdör inte, så inget nytt egentligen.
 
Fast jo , det smittar med de droppar som kommer med utandningsluften, därav att man ska hålla 2 meters avstånd.
Då kan man ju inte gå ut om man bor i hyreshus med trapphus med andra ord. Eftersom man samtidigt har visat att det är kvar i luften efter 3 timmar.
 
Då kan man ju inte gå ut om man bor i hyreshus med trapphus med andra ord. Eftersom man samtidigt har visat att det är kvar i luften efter 3 timmar.

Om det skulle finnas virus i luften i ett trapphus så är koncentrationen sannolikt så mikroskopiskt låg att risken att smittas är totalt obefintlig. Risken för smitta via aerosoler är när koncentrationen blir hög, t.ex. när sjukvårdspersonal byter slangar i respiratorerna osv.
 
Vet inte om det helt hör hit, men tänkte på en grej sist jag var och handlade. Det är uppmaningar i affären om att hålla avstånd till varandra osv, många gör det men inte alla. Om nån kommer nära en själv (typ nästan kroppskontakt-nära, inte bara inte fullt 1,5 meter), tycker ni det är ok att säga typ "ursäkta, kan du hålla lite avstånd är du snäll" i det läget?
 
Vet inte om det helt hör hit, men tänkte på en grej sist jag var och handlade. Det är uppmaningar i affären om att hålla avstånd till varandra osv, många gör det men inte alla. Om nån kommer nära en själv (typ nästan kroppskontakt-nära, inte bara inte fullt 1,5 meter), tycker ni det är ok att säga typ "ursäkta, kan du hålla lite avstånd är du snäll" i det läget?

Men självklart! Det är läge att säga till långt innan det går så nära som "nästan kroppskontakt" till och med.
 
Vet inte om det helt hör hit, men tänkte på en grej sist jag var och handlade. Det är uppmaningar i affären om att hålla avstånd till varandra osv, många gör det men inte alla. Om nån kommer nära en själv (typ nästan kroppskontakt-nära, inte bara inte fullt 1,5 meter), tycker ni det är ok att säga typ "ursäkta, kan du hålla lite avstånd är du snäll" i det läget?

Ja. Kvinnan bakom mig i fredags valde dock att angripa äldre mannen bakom (som kom för nära) med sån frenesi att jag ingrep verbalt.Skrika och gapa är inte OK.
 
Vet inte om det helt hör hit, men tänkte på en grej sist jag var och handlade. Det är uppmaningar i affären om att hålla avstånd till varandra osv, många gör det men inte alla. Om nån kommer nära en själv (typ nästan kroppskontakt-nära, inte bara inte fullt 1,5 meter), tycker ni det är ok att säga typ "ursäkta, kan du hålla lite avstånd är du snäll" i det läget?

Det har jag redan gjort...
 
Vet inte om det helt hör hit, men tänkte på en grej sist jag var och handlade. Det är uppmaningar i affären om att hålla avstånd till varandra osv, många gör det men inte alla. Om nån kommer nära en själv (typ nästan kroppskontakt-nära, inte bara inte fullt 1,5 meter), tycker ni det är ok att säga typ "ursäkta, kan du hålla lite avstånd är du snäll" i det läget?
Ja absolut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 368
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp