Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett uttalande från 2017 som inte åldrats särskilt väl:

"Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter. Det är budskapet från inrikesminister Anders Ygeman. Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr, sa Ygeman på Folk och försvars rikskonferens i Sälen på måndagen."
 
Ett uttalande från 2017 som inte åldrats särskilt väl:

"Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter. Det är budskapet från inrikesminister Anders Ygeman. Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr, sa Ygeman på Folk och försvars rikskonferens i Sälen på måndagen."
Så kortsiktigt tänkt. Eg borde det ju vara så att ju mer global värden blir, desto större blir ju också risken för pandemier. Önskar vi hade haft samma inställning till sjukhusmaterial som Finland som tydligen har ett beredskapslager. Är oroad för vänner samt min lillasyster som jobbar med Covid-19 patienter med hänsyn till den brist på skyddsmaterial som finns samt till de sänkta kraven på skyddsmaterial som Socialstyrelsen gått ur med.
 
Ett uttalande från 2017 som inte åldrats särskilt väl:

"Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter. Det är budskapet från inrikesminister Anders Ygeman. Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr, sa Ygeman på Folk och försvars rikskonferens i Sälen på måndagen."

Nu har alla politiker tyckt ungefär lika i den frågan sedan mitten av 1990-talet så det är svårt att peka finger åt något håll. Sedan har Ygeman rätt på vissa vis, beredskapslager måste hållas uppdaterade och att vi just skulle ha lagrat upp andningsmasker av rätt typ, handsprit och propofol är nog lite osannolikt.

Livsmedel, skyddsmasker och drivmedel hade varit av väldigt liten nytta just nu - just det som vi hade mycket beredskap för i våra lager. Däremot var det lite trist att de där 3000 respiratorerna försvann på 90-talet, så här med facit i hand.
 
Ett uttalande från 2017 som inte åldrats särskilt väl:

"Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter. Det är budskapet från inrikesminister Anders Ygeman. Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr, sa Ygeman på Folk och försvars rikskonferens i Sälen på måndagen."
Nåja, lagren fanns väl inte kvar ända till 2017? Medicinlager och beredskapslager hårdbantades och försvann väl iom avregleringen av apoteksmonopolet 2009, tror de intervjuade Göran Hägglund om det och att han idag var väldigt självkritisk till det beslutet.
 
Var inne i en butik idag. Hörde en människa på håll med torrhostan från helvetet. Lät verkligen som om han höll på att hosta upp lungorna. Och vid kassan ställde sig ett par killar och bokstavligen flåsade mig i nacken, trots tydliga upptejpade markeringar och uppmaningar om att hålla avstånd. Blir galen på folk!!! Detta dessutom i Stockholm, där spridningen är rejäl.
 
Sist jag var och handlade drog jag kundvagnen bakom mig i kön för att hålla alla andra på avstånd och hade en lucka till framförvarande på ca 2 m. Blir så irriterad när folk inte kan hålla avstånd. 🤬
Exakt så gör jag med! Sist var det en typ 50-årig man med sin typ 80-90-åriga pappa som hetsade mig i nacken bakom?? Ser många såna i affären, har de missuppfattat uppgiften att hjälpa till att handla? Hjälper ju föga om gamla pappa ändå ska med och handla?
 
Vi jobbar hemifrån nu men en per dag från vårt arbetsområde måste vara på kontoret av olika skäl. Det sitter också personer från andra arbetsområden där. Sist jag var på kontoret så satt det en person från annat arbetsområde och hostade rakt ut i ett öppet landskap. Inte okej känns det som. Vi har några få rum så jag satte mig i ett av dem var inte up for att ta konflikten den dagen av olika skäl.
 
Rent allmännt till alla övernojjiga i tråden ovan. Folk hostar ibland. Även om folk är friska.Har ni inget bättre för er än att förfasa er över att en del hostar, står för nära, råkar snörvla näsan eller vad det nu är?
 
Nu har alla politiker tyckt ungefär lika i den frågan sedan mitten av 1990-talet så det är svårt att peka finger åt något håll. Sedan har Ygeman rätt på vissa vis, beredskapslager måste hållas uppdaterade och att vi just skulle ha lagrat upp andningsmasker av rätt typ, handsprit och propofol är nog lite osannolikt.

Livsmedel, skyddsmasker och drivmedel hade varit av väldigt liten nytta just nu - just det som vi hade mycket beredskap för i våra lager. Däremot var det lite trist att de där 3000 respiratorerna försvann på 90-talet, så här med facit i hand.
Absolut, politikerna har såsom jag uppfattar det varit eniga i denna fråga.

Gällande just beredskapslager för sjukhus, skulle man inte kunna ha det och sen när materialet börjar närma sig utgångsdatum, dvs tex ett år-två innan, skicka ut det till sjukhusen för användning, och då köpa nytt beredskapslager. Då skulle ju ett lager finnas för kris samtidigt som man inte behöver kasta gammalt material. Jag tänker mig att det material sjukvården behöver idag är sådant sjukvården ändå använder på de avdelningar som hanterar smittor. Eller tänker jag fel?
 
Tusan! Jag har hostat lite grann idag och är lite snuvig, och jag har ett viktigt möte imorgon med chefen och facket! :arghh:
 
Rent allmännt till alla övernojjiga i tråden ovan. Folk hostar ibland. Även om folk är friska.Har ni inget bättre för er än att förfasa er över att en del hostar, står för nära, råkar snörvla näsan eller vad det nu är?

Jag är inte ängslig för min egen skull, men nu när läget är som det är kan man väl tänka efter en extra gång och respektera andra människor tycker jag. Det är ingen jättestor uppoffring att se till att hålla lämpligt avstånd (själv tycker jag att det är en rätt trevlig regel i största allmänhet) enligt alla rekommendationer. Hosta och harkla öppet omkring sig i matvarobutiker kan man ju också lära sig låta bli i vardagen.
 
Visa bifogad fil 48238
Ja alla fixar ju inte de här med karantän 🙈😱 Misstänker dock att jag också skulle bli smått knäpp faktiskt. Så därför är jag rädd för att bli sjuk, för jag skulle klättra på väggarna till slut av att sitta instängd. Skulle dock inte försöka mig på att elda på balkongen 🤨
Jag hade en granne för länge sen som grillade på balkongen en gång. Jag var i sovrummet med dörren stängd och när jag gick ut från rummet var det rök i resten av lägenheten. Grannens balkong var bredvid mitt vardagsrumsfönster som stod öppet.
:mad:
 
@skogaliten @Wingates @Acto @Tualma @Rialavargen @tanten @escodobe @Jeps @Sel

Nu förstår förstår jag överhuvudtaget inte. Att minst en tiger på Bronx Zoo i NY har smittats av SARS-CoV-2 är klarlagt eftersom prover tagits på katten, testresultatet har sedan verifierats av National Veterinary Services Laboratories VSL (motsvarigheten till SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt) innan USDA (motsv. Jordbruksverket) gick ut med ett pressmeddelande. Varför tror ni inte på detta?

Dessutom är det i linje med flera andra vetenskapliga rapporter om att katter smittats eller kan smittas av SARS-CoV-2, det har t.o.m. skrivits om detta i så ansedda tidskrifter som Nature som @Iamia länkade till ovan.
 
https://www.aftonbladet.se/tv/a/309...i--janne-gronroos-om-varfor-svenskarna-vinner

Jag som ofta läser yle har anat att finnarnas känsla mot Sveriges agerande i pandemin varit rätt positiv men... jag som cyniker anar att finska män har svårt för den kvinnligt dominerade regeringen och försöker förminska dess agerande.
Rent generellt verkar de flesta finnar tänka att Sverige är galna som "inte gör något".

Jag orkade inte titta på Janne för han är så pinsamt dålig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 368
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 712
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp