Bukefalos 28 år!

Cytek - sko

Jag skulle inte sko med den, av den anledningen att den breda tvära tån troligen styr steget/överrullningen för hårt.

Jag vill gärna ha en sko som underlättar överrullningen - men med en rundad tå, så att hästen kan välja själv hur den rullar över.

Jag jobbar på ett sätt som i vissa avseenden påverkar steget. Min rejält kohasiga ponny går t ex ganska "normalt" när han är uppvärmd och samlad, men återfaller till kohasigheten när han kommer ut i hagen. Om jag då t ex skodde efter hur han går när han jobbar, så skulle det inte stämma i hagen, och med en så extrem skoning kanske han skulle få ont någostans?

Nu är han oskodd, och då löser jag problemet med att alltid håla efter hovarna så att de alltid är som nyverkade, och så rundar jag av främre fjärdedelen av hoven ungefär så att det är lätt att rulla över, fast i flera olika vinklar. Då hindrar jag inte överrullningen åt något håll, men styr den inte heller.

Skulle jag sko så skulle jag gärna välja en halvrund sko. Men det fins ju inte så små förstås :crazy:
 
Cytes Shoeing System (det är ju inte bara en sko, det är en annorlunda verkning också) har debatterats flitigt och omskrivits i engelsk hästpress. Och kort så går åsikterna isär KRAFTIG, likaså erfarenheterna från de som provat. Du hittar lika många som anser att Cytek gjorde deras hästar ohalta och friska och om de var friska så mycket bättre än med trad sko som du hittar de som har erfarenheten att deras hästar blev halta AV Cytek...

Finns det någon som skor med Cytek i Sverige btw, det "får" ju bara skos av hovslagare som utbildats av Cytek.

Jag personligen skulle inte prova annat än som "det sista halmstrået" eftersom det påverkar mekaniken såpass mycket..
 
Vem är det som påstår att skoningen är extrem?
Och vilkar grunder baserar man detta på?

Hur ser en nött barfota hov ut till skillnad från denna sko?

Jag har sett att mitt ena sto sliter sina skor på ett sätt som _liknar_ denna sko när hon går i norskaplastskor. Hon fungerar dock bäst i halvrund alu.
Den sorten kanske finns i småstorlekar?

Jag har inga planer på att själv använda mig av denna typen av sko, utan är bara nyfiken på vad dess funktion är.
 
Alltså, JAG tycker att skoningen ser extrem ut så tvärbalken som hästen ska rulla över på är så bred att det i princip tvingar hästen att rulla över på ett sätt och inget annat. Då vill det till att man är jäkligt säker på att man slår på skon 100% exakt rätt, och att det verkligen är helt OK att man låser överrullningen så mycket som jag tror att man gör.
 
Cytek-skon är en variant på NBS-skon (NBS=Natural balance shoeing) NBS bygger på framför allt ett sätt att verka som enligt utövarna är nära hästens naturliga belastnings-/slitschema. En av grunderna i detta sätt att verka är att lokalisera "point of breakover" ung. överrullningspunkten. Denna är altid relaterad till hovbenets placering inuti hoven. Viktigt ärockså att verka även trakten bak till strålens bredaste del, men framförallt att beakta INTE verka något av den elastiska delen av sulan , utan bara ta bort dött horn.
Den breda tådelen som Svea kommenterar är gjord så för att skydda det som inom NBS kallas "the sole callous", där överrullningspunkten är lokaliserad. Man får en skoning som delvis påminner om en konventionell tvärtåad skoning. Viktigt är dock at inte missa delen med verkning även av trakt.
När vi sen pratar om Cytek-skon, är det rätt som Alexandra säger att den är omdebatterad i bl.a. England precis som de flesta nya metoder att förhålla sigtill hovar och hovbeslag. Skillnaden mellan just Cytek och andra NBS skor är just att den är gjuten och inte smidd. Detta begränsar givetvis möjliheten att bearbeta den.
Detta är bara en väldigt förenklad tolkning av NBS. Som vanligt finns detgivetvis folk som förkastar detta och de som hoppar på det. Däremellan står en drös andra hästfolk o funderar. tack
 
Men som jag fattat det, och det är enbart grundat på engelsk hästpress som sagt, så är NBS och Cytek olika system och de är kanske inte direkt "kontrahenter" men heller inte så att det anser att det är samma sak, utan NBSanhängarna anser att NBS är bättre än Cytek och vice versa?

Eller har jag fattat fel då? Har ju stått en hel del om NBS med, och som jag fattat det är det och Cytek två skilda system som deras respektive anhängare inte vill jämställa. För MIG som lekman verkar det dock väldigt likartat.

Det ska bli intressant att se långtidsstudier på effekten av Cytek, NBS och äve barfotagång med "mustang roll" etc..
 
Mitt fullblod ar Cytekskodd sen ca 8 manader tillbaka. Hon hade extremt dalig hovkvalitet, dalig form pa hovarna och skorna trillade av stup i kvarten. Jag bestamde mig for att testa nagot nytt och eftersom flera i mitt stall (distansryttare) redan skodde sina hastar med Cytek och dessutom ett narliggande stuteri gjorde detsamma sa var valet enkelt och jag blev rekommenderad en bra Cytek-hovslagare. Plockade forst av skorna i tva manader och verkade enligt Cytekprincipen, samt foljde min hovslagares rad i ovrigt. Sedan slog vi pa skor igen och forbattringen ar nastan 100%. Hon har gradvis forbattrats och har nu starka, valformade hovar som skorna sitter pa tills det ar dags att sko om (7-veckors intervall).

Som en extra bonus ar min hovslagare ALLTID i tid och valdigt bra med hastarna.

Jag vet inte om denna forbattring av min hasts hovar ar pga Cytek eller for att hon numera ar kallskodd (annars ar det varmskoning som galler har i England), for att hon fick ga barfota ett par manader, eller for att Cytek-hovslagaren helt enkelt rakar vara en battre hovslagare rent generellt an dem som jag haft tidigare. Men det funkar. Har inte markt nagon skillnad pa gangen, det ar endast hovkvalitet som radikalt har forbattrats.
 
olika system

Jo detär nog så somdu säger att de av de båda sidorna anses vara olika system. Jag beskrev väl lite från sidan sådär. Jag har testat att smida skor och verka enl NBS på några hästar med ett inte oävet resultat. Underlaget är för litet för att jag ska kunna säga att det är bra för alla.
Sen är det väl så att det blir en inbyggd "strid" iom att NBS oftast varmriktar och Cytek är ett "kallt" system
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 952
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 419
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp