Bukefalos 28 år!

Då var det klart

Vad tror ni tanken bakom förhandlingarna är? Att M går över till ett samarbete med SD och på så vis isolerar sig från C och L = majoritet i riksdagen (SD + vissa M-väljare), då blir det C+L och ev MP som bildar regering, S förblir ensamma och V ensamma eftersom S valde att inte bilda regering med V i detta val som varit.
 
Vad tror ni tanken bakom förhandlingarna är? Att M går över till ett samarbete med SD och på så vis isolerar sig från C och L = majoritet i riksdagen (SD + vissa M-väljare), då blir det C+L och ev MP som bildar regering, S förblir ensamma och V ensamma eftersom S valde att inte bilda regering med V i detta val som varit.

Jag hoppas ju att det driver fram en regering med C+L+MP+S.

Noll inflytande från SD, V och KD och M kan göra att Sverige kan reformeras i rätt riktning!

Men det kan ju inte vara det M fiskade efter.
 
Jag hoppas ju att det driver fram en regering med C+L+MP+S.

Noll inflytande från SD, V och KD och M kan göra att Sverige kan reformeras i rätt riktning!

Men det kan ju inte vara det M fiskade efter.
Det vore kanske något, frågan är bara hur det blir med ideologier då om allt helt plötsligt blir ett och samma. Givetvis kommer alla partier driva sina "frågor" och visioner så gott det går, men det komemr nog vara svårt för Anna 20 att förstå om hon inte är vidare politiskt intresserad.
 
Vi får hoppas på att regeringens sammansättning följer folkets vilja. Annars är inte våran demokrati mycket att ha.
 
Det vore kanske något, frågan är bara hur det blir med ideologier då om allt helt plötsligt blir ett och samma. Givetvis kommer alla partier driva sina "frågor" och visioner så gott det går, men det komemr nog vara svårt för Anna 20 att förstå om hon inte är vidare politiskt intresserad.

Jag ser snarare en viss fara i om ett enda parti får majoritet. Det är ganska bra med koalitionsregeringar där det ryms olika perspektiv på frågor. Samtidigt som det är en utmaning.

Det får gärna bli mer accepterat att framhålla sin avvikande uppfattning inom en regering utan att Media behöver kalla det regeringskris. Högt i tak är bättre.
 
Jag ser snarare en viss fara i om ett enda parti får majoritet. Det är ganska bra med koalitionsregeringar där det ryms olika perspektiv på frågor. Samtidigt som det är en utmaning.

Det får gärna bli mer accepterat att framhålla sin avvikande uppfattning inom en regering utan att Media behöver kalla det regeringskris. Högt i tak är bättre.
Jag kan hålla med dig, men jag vill givetvis ha med V i den koalitionen. Tyvärr lär det nog aldrig ske. Inte ens utan V.
 
galtan-jpg


"Vi är vana vid att placera partierna i en skala från vänster till höger. Men sedan ett par år tillbaka har Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap, sett ett nytt fenomen inom svensk politik. Den så kallade Gal/Tan- skalan beskriver en ny dimension som spelar en allt större roll för väljarna.

– Fredriks Reinfeldts Moderaterna var mer åt det kosmopolitiska hållet, Sverige skulle vara en öppen ekonomi som inte gör skillnad på människor och inte ställer grupp mot grupp, säger Henric Oscarsson.
I dag är Moderaterna ett parti som allt mer rör sig mot det konservativt traditionalistiska och nationalistiska, pressade av väljarflykten till Sverigedemokraterna.

Samtidigt finns de flesta väljarna kvar i mitten, både när det gäller vänster/höger-skalan och Gal/Tan. Henrik Ekengren Oscarsson ser en potentiellt stark väljarbas för nya samarbeten mellan mittenpartierna där tidigare allianser och koalitioner bryts. S, MP, C och L är ett exempel på fyra partier som hamnar i mitten av båda skalorna."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-m-narmast-sig-sd-i-det-nya-politiska-landskapet
 
Det vore självmord på många fler sätt än röstetalet.
Jag är skeptisk. Miljöpartiet har sålt ut hela sin själ för makten och ministerposter. Det finns nog goda möjligheter att C och L kommer att vika sig när makten kallar. Tyvärr. Deras motstånd nu mot SD bygger ju på att de ska sno de väljare från M som inte gillar att M blivit SD-vänligt. Någon koalition med S, L, C tror jag är helt omöjlig faktiskt med dagens Socialdemokratisk a ledare. Men jag tror att Åkesson får egen majoritet vid nästa val, så egentligen spelar inget nån roll.
 
Men jag tror att Åkesson får egen majoritet vid nästa val, så egentligen spelar inget nån roll.

Vilken dystopi . Nää, jag möter varje dag ett så kompakt motstånd och ogillande av SD så för mig är det otänkbart att det kan bli en majoritet av rasiströster.

Mycket spelar roll och varje röst räknas.

Mp har inte direkt tjänat på att sälja ut sig. En varningsklocka för andra mindre partier.
 
Vilken dystopi . Nää, jag möter varje dag ett så kompakt motstånd och ogillande av SD så för mig är det otänkbart att det kan bli en majoritet av rasiströster.

Mycket spelar roll och varje röst räknas.

Mp har inte direkt tjänat på att sälja ut sig. En varningsklocka för andra mindre partier.
Helt rätt, vi får aldrig ge upp eller tystas ner. Tyvärr känns det däremot som att rasisternas röster hörs allt högre idag än för 8 år sedan.
 
Moderaterna har kört i diket. En röst på Moderaterna innebär framöver potentiellt inflytande för Sverigedemokraternas hatiska, främlingsfientliga och Sverigefientliga politik.

Att AKB säger att hittillsvarande taktik inte lyckats är helt enkelt inte sant. Att stänga ute SD från förhandlingar har varit extremt framgångsrikt, inflytandet för deras främlingsfientliga politik har hamnat nära nollstrecket trots många mandat i församlingarna. Det som inte hänt är att opinionen försvagats för dem, det är ju tvärtom, fler och fler sympatiserar med xenofobin och nationalismen.

I andra länder där man släppt in dessa partier i värmen har inte heller opinionen försvagats. Då har man fått starkare främlingsfientliga partier SAMTIDIGT som man låtit de få inflytande i politiken på alla områden. Där varje förslag drivits i en xenofob märklig riktning. Där man får acceptera att alla inte är lika mycket värda i landet, för att få igenom sin politik.

Vad säger ni moderata väljare om detta? En del företrädare väljer nu att lämna partiet, andra välkomnar initiativet - man är beredd att offra människovärde mot skattesänkarpolitik, det är viktigare med egna kronor i välfyllda plånboken än att alla svenskar får vara med. Vill man lämna en röst på ett parti som kommer att låta Jimmie Åkesson diktera villkoren för ett regerande?

Till och med Jonas Sjöstedt vädjar om att Reinfeldt ska komma tillbaka.

Moderaternas framgång som statsbärande parti möjliggjordes av att det fanns socialliberala krafter (C+L) som balanserade den nyliberala och i många förslag huvudlösa skattesänkarpolitik som drivs av Moderaterna och den konservativa idioti som då och då sipprade ut från KDs mörkaste rum. Utan dessa balanserande krafter är inte Moderaterna ett alternativ för ett modernt Sverige.

Min förhoppning inför valet 2018 är att vi får se en bred mittenregering formas. Kanske var detta startskottet som behövdes för att få kloka svenskar att inse att det är vad som behövs för att möta de utmaningar vårt samhälle står inför.

Det räcker nu med begränsande xenofobi och missriktad nationalism.
Allt det som du nu sitter och erkänner sa ju du att det aldrig skulle ske. Du sa ju att SD aldrig nånsin skulle få nån betydelse. Speciellt jag sa ju att du inte levde i verkligheten. Nu verkar du ju göra det efter allt jag har pekat på. Så välkommet till världen :laugh:. Man får offra lite för att gå till historien som den första kvinnliga statsministern :angel: för nu ska det ske anser nog Batra
 
Vilken dystopi . Nää, jag möter varje dag ett så kompakt motstånd och ogillande av SD så för mig är det otänkbart att det kan bli en majoritet av rasiströster.
Kom ihåg att du bara möter en bråkdel av väljarna. Nä nu är det kört. Nu är SD fritt fram för SD och detta skulle du ha tänkt på för länge sedan. Komma nu när det är försent och SD stadigt ligger över 20% när de flesta skitpartier inte ens når 10%. Lyckas nån av dom hålla sig kvar så får dom hålla till godo men småsmulorna och ingen kommer att lyssna på dom. För SD kommer att vara så överlägen dessa partier att dom inte ens tillsamman kommer upp över 20%. Nu äger SD hela den politiska arenan för det var SD som bjöd in M till förhandlingar och M tackade ja :laugh:
 
Jag hoppas ju att det driver fram en regering med C+L+MP+S.

Noll inflytande från SD, V och KD och M kan göra att Sverige kan reformeras i rätt riktning!

Men det kan ju inte vara det M fiskade efter.

En sån regering vore en fullständig katastrof. Det räcker gott med att se den odugliga regeringen vi har begåvats med idag.
Dessutom vet vi ju vad som händer med små borgeliga partier som samarbetar med (S). Dom rasar ner i källaren i nästa val. Jag hoppas innerligt att MP får respass ur riksdagen, maken till onödigt parti har man väl aldrig varit med om :mad:. En fd. vice statsminister som gråter i tv över beslut som hon själv har fattat, herregud :crazy:
 
Allt det som du nu sitter och erkänner sa ju du att det aldrig skulle ske. Du sa ju att SD aldrig nånsin skulle få nån betydelse. Speciellt jag sa ju att du inte levde i verkligheten. Nu verkar du ju göra det efter allt jag har pekat på. Så välkommet till världen :laugh:. Man får offra lite för att gå till historien som den första kvinnliga statsministern :angel: för nu ska det ske anser nog Batra

Inflytandet är extremt litet.
Strategin har lyckats och bör fortsätta.
SD möter ett kompakt motstånd från folket.

Tre sanningar som inte blir annorlunda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp