Dagisplats bekymmer!

Har du verkligen kollat med FK att ni inte får några föräldradagar om barnet är så litet som 1 år när ni flyttar hit. Även om de bara ger grundbelopp så är det ju bättre än ingenting.
 
Jag hörde om en person som inte fick någon plats på fsk trots lång tid i kö. Denne fick erbjudande om fler föräldradagar tills det ordnat sig med förskolan. Det är.. öh.. andrahandsinformation så jag vet inte exakt vad det handlade om eller hur det gick till. Kanske inte helt sannolikt att ni skulle få den möjligheten heller om den finns men värt att fråga om ifall det inte är löst på måndag.
 
Senast ändrad:
Välkommen till Jönköping!
Hoppas att det löser sig med privat barnomsorg. Det är som sagt hårt tryck på den kommunala. Men kostnaden skiljer inte.
 
Vi har privat förskola och jag tror inte att det skiljer sig nämnvärt från de kommunala rent prismässigt.
Det finns fyra sätt att ha förskola på i Sverige:
  1. Kommunal förskola. Det klassiska liksom.
  2. Föräldrakooperativ. Styrs av föräldrar (ofta genom en ekonomisk förening) och kräver i regel att man hjälper till med till exempel städning, matlagning eller andra sysslor. Föreningen anställer pedagoger osv, men föräldrarna bidrar med avgift och ideell insats. Brukar vara mysigt och lite alternativt. :D
  3. Personalkooperativ. Styrs av personalen.
  4. Lägger till kyrklig förskola här. Svenska kyrkan driver många förskolor, och även om man inte köper bibelgrejen rakt av brukar det vara hög kvalitet för barnen. Det är definitivt värt att kika på om krisar. Ibland har de särskild pedagogisk inriktning, typ Reggio Emilia (som jag tycker verkar väldigt bra)

Här finns alla förskolor i Jönköping:
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...em/forskolorao.4.74fef9ab15548f0b8001ea7.html

Här finns dagbarnvårdare (typ dagmamma):
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...grafisktomrade.4.74fef9ab15548f0b800133e.html

Här finns svenska kyrkans förskolor i Jönköping, tre stycken:
http://www.svenskakyrkanjonkoping.se/svenska-kyrkan/forskola/

Har ni något nätverk annars som kan hjälpa er att pussla tills det har löst sig?
Föräldrar, vänner? Grannar med barn i samma ålder som ni kan turas om att hjälpas åt med?

Men gulle dig! Det där var ju hur bra som helst!! Vi har funderat på kyrklig då min man är assyrier i grunden. I London är ju de "bättre" kommunala skolorna katolska och vi hade det som ett val även om vi båda inte är helt bekväma med den katolska synen då vi tycker det är lite för strikt. Men i London så hellre för strikt än en skola som tampas med drogproblem typ så.

Pappa finns inte mer och min mamma är schizofren så hon är inte helt pålitlig.. Mannens fader blev mördad och mamma bor i London. Har en bror men i en annan stad och han jobbar dagtid - annars hade han och hans familj varit perfekt :) vi har några vänner men dom jobbar kontorstider precis som jag så det hjälper inte så mycket!
 
Men ni borde ha rätt att arbeta deltid båda två, iaf? Kan man pussla lite den vägen, och sen komplettera med privat barnomsorg?
Deltid är ju lite svårt med tanke på att jag är helt ny på mitt jobb - är ju inte så lätt att nu helt plötsligt kräva deltid :)

Vi behöver ju egentligen en och halv lön för att klara oss i alla fall!
 
Har du verkligen kollat med FK att ni inte får några föräldradagar om barnet är så litet som 1 år när ni flyttar hit. Även om de bara ger grundbelopp så är det ju bättre än ingenting.

Jag tror faktiskt stt jag har rätt till lite föräldraledigt (men minimum ersättning)! MEN nu har jag ju fått jobb och vi behöver den heltidslönen. Det skulle vara ifall min man kan ta dom dagarna - men vet inte hur det fungerar när han är brittisk som sagt.
 
Fick svar från två privata än och det har över 1års väntetid så det ser inte alltför ljust ut där..
 
jag trodde det var platsgaranti på förskolan? I Stockholm är det så i alla fall (är jag nästan säker på), man är garanterad plats inom 3 månader. .
 
Hej jag kan inte säga något om förskolan.

Fan vilket papper pappers land sverige är, går inte att göra ett piss utan alla jävla papper som ska till 3 olika ställen, jag blir galen:rage:

Men har ni ansökt om samordningsnummer till sambon? Tar ca 6 veckor tills han får det och kan göras genom arbetsförmedlingen, bara gå in på ett kontor så hjälper de er.
Var iväg med min sambo 5 veckor sedan, mycket hjälpsamma.

Sen får han inte kvällsjobba utan ett samordningsnummer.
Sen när han får ett jobb som han kommer vara på längre än vad var det 4 eller 6 månader får han ett permanent personnummer.

Snälla någon rätta mig om det är fel:)
 
Vi har privat förskola och jag tror inte att det skiljer sig nämnvärt från de kommunala rent prismässigt.
Det finns fyra sätt att ha förskola på i Sverige:
  1. Kommunal förskola. Det klassiska liksom.
  2. Föräldrakooperativ. Styrs av föräldrar (ofta genom en ekonomisk förening) och kräver i regel att man hjälper till med till exempel städning, matlagning eller andra sysslor. Föreningen anställer pedagoger osv, men föräldrarna bidrar med avgift och ideell insats. Brukar vara mysigt och lite alternativt. :D
  3. Personalkooperativ. Styrs av personalen.
  4. Lägger till kyrklig förskola här. Svenska kyrkan driver många förskolor, och även om man inte köper bibelgrejen rakt av brukar det vara hög kvalitet för barnen. Det är definitivt värt att kika på om krisar. Ibland har de särskild pedagogisk inriktning, typ Reggio Emilia (som jag tycker verkar väldigt bra)

Här finns alla förskolor i Jönköping:
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...em/forskolorao.4.74fef9ab15548f0b8001ea7.html

Här finns dagbarnvårdare (typ dagmamma):
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...grafisktomrade.4.74fef9ab15548f0b800133e.html

Här finns svenska kyrkans förskolor i Jönköping, tre stycken:
http://www.svenskakyrkanjonkoping.se/svenska-kyrkan/forskola/

Har ni något nätverk annars som kan hjälpa er att pussla tills det har löst sig?
Föräldrar, vänner? Grannar med barn i samma ålder som ni kan turas om att hjälpas åt med?
Det finns minst två till sätt:
Privata förskolor som drivs av större företag och kan ingå i en koncern, till exempel Pysslingen
Små privata förskolor som drivs av en (eller några få ägare). En del av dessa är lite större förskolor med en eller flera avdelningar och flera anställda. Andra är mer som dagmammor i storlek och håller till hemma i bostaden.
Förr fanns det även familjer som gick ihop och delade på en barnflicka men vet inte om den möjligheten finns längre/i alla kommuner. Däremot finns det olika varianter på au-pair/barnflicka som är endast i en familj. Privata förskolor är i princip det enda som finns i en del kommuner och i storstadsområdena är de koncernanslutna väldigt vanliga.
 
Jag hörde om en person som inte fick någon plats på fsk trots lång tid i kö. Denne fick erbjudande om fler föräldradagar tills det ordnat sig med förskolan. Det är.. öh.. andrahandsinformation så jag vet inte exakt vad det handlade om eller hur det gick till. Kanske inte helt sannolikt att ni skulle få den möjligheten heller om den finns men värt att fråga om ifall det inte är löst på måndag.
Låter som om du har missuppfattat något. Föräldrapenningen har inte alls något med barnomsorgen att göra.
 
Jag tror faktiskt stt jag har rätt till lite föräldraledigt (men minimum ersättning)! MEN nu har jag ju fått jobb och vi behöver den heltidslönen. Det skulle vara ifall min man kan ta dom dagarna - men vet inte hur det fungerar när han är brittisk som sagt.

Jag jobbar med en britt som visserligen har ett svenskt personnummer eftersom han bor och verkar här, men han är inte svensk medborgare (Engelskt pass, körkort osv) och han har föräldrapenning osv, inga konstigheter alls.
 
Jag jobbar med en britt som visserligen har ett svenskt personnummer eftersom han bor och verkar här, men han är inte svensk medborgare (Engelskt pass, körkort osv) och han har föräldrapenning osv, inga konstigheter alls.

OM det skulle vara så att han kan få ta föräldradagar så snart han fått sitt personnummer - då är i princip allt löst för det skulle i alla fall täcka det väsentliga!

Tack för att ni engagerar er så! Känns lite mindre hopplöst nu i alla fall när vi sitter och letar lösningar :)
 
OM det skulle vara så att han kan få ta föräldradagar så snart han fått sitt personnummer - då är i princip allt löst för det skulle i alla fall täcka det väsentliga!

Tack för att ni engagerar er så! Känns lite mindre hopplöst nu i alla fall när vi sitter och letar lösningar :)
Var man är medborgare har ingen betydelse, bara var man bor och arbetar. Men har man inte arbetat (i Sverige?) innan så får man en mycket låg ersättning. Gå in på Försäkringskassans hemsida och kontakta dem om allt inte står där.
 
Låter som om du har missuppfattat något. Föräldrapenningen har inte alls något med barnomsorgen att göra.
Då måste det ha varit kommunen som skulle ersätta. De uttryckte det som "föräldradagar" men visst är det lite skumt om FK skulle gå in. Möjligt om kommunen hjälpt till med att skydda SGI då.
 
Var man är medborgare har ingen betydelse, bara var man bor och arbetar. Men har man inte arbetat (i Sverige?) innan så får man en mycket låg ersättning. Gå in på Försäkringskassans hemsida och kontakta dem om allt inte står där.

Minimum ersättning räcker för att täppa till hålen i alla fall! :) Får skicka sambon till Migrationsverket direkt på måndag för att påbörja sin process för personnummer/samordningsnummer. :)
 
Minimum ersättning räcker för att täppa till hålen i alla fall! :) Får skicka sambon till Migrationsverket direkt på måndag för att påbörja sin process för personnummer/samordningsnummer. :)

Nja, är han britt är det väl Skatteverket som sköter det...? Min man har inte varit i kontakt med Migrationsverket alls. Din man är väl EU-medborgare med uppehållsrätt, och ska väl isåfall bara folkbokföra sig? Prata med Skatteverket om det snabbaste sättet att ansöka om personnummer INNAN ni skickar in papper. För min brittiske man (dåvarande sambo) var det sjukt mycket smidigare att folkbokföra sig som familjemedlem istället för som en person som jobbar/ska starta företag, och han fick personnumret hemskickat efter en vecka (!). Han slapp alltså joxa med samordningsnummer/migrationsverket/etc.
 
Nja, är han britt är det väl Skatteverket som sköter det...? Min man har inte varit i kontakt med Migrationsverket alls. Din man är väl EU-medborgare med uppehållsrätt, och ska väl isåfall bara folkbokföra sig? Prata med Skatteverket om det snabbaste sättet att ansöka om personnummer INNAN ni skickar in papper. För min brittiske man (dåvarande sambo) var det sjukt mycket smidigare att folkbokföra sig som familjemedlem istället för som en person som jobbar/ska starta företag, och han fick personnumret hemskickat efter en vecka (!). Han slapp alltså joxa med samordningsnummer/migrationsverket/etc.

Men taaaack! :heartJag har fått bud på att han måste ha uppehållstillstånd för att kunna söka på Skatteverket. Han är som sagt brittiskt och därmed EU-medborgare (i alla fall just nu I och med brexit). Då ska jag skicka honom till Skatteverket istället på måndag. Skulle du ha någon aning om han behöver ha med mig eftersom sonen måste folkbokföras också? Sonen är som sagt svensk medborgare men inte folkbokförd i Sverige.
 
Men taaaack! :heartJag har fått bud på att han måste ha uppehållstillstånd för att kunna söka på Skatteverket. Han är som sagt brittiskt och därmed EU-medborgare (i alla fall just nu I och med brexit).

Det stämmer nog om man kommer från ett land utanför EU, men inte i ert fall:

"Som EU-medborgare har du rätt att arbeta, studera eller bo i Sverige utan uppehållstillstånd. Du har även rätt att starta och driva eget företag. Rätten för EU-medborgare att vistas i Sverige utan uppehållstillstånd kallas uppehållsrätt. Du har uppehållsrätt om du till exempel är arbetstagare, egen företagare, studerar eller har tillräckliga medel för din försörjning. Om du har uppehållsrätt i Sverige behöver du inte kontakta Migrationsverket." Från Migrationsverkets hemsida :)

Sen kan man som sagt ha uppehållsrätt "bara" genom att flytta till/med en svensk medborgare, och eftersom din partner dessutom har ett jobb på g så tror jag inte ni kommer ha några större problem. *tar i trä* :nailbiting:

Skulle du ha någon aning om han behöver ha med mig eftersom sonen måste folkbokföras också? Sonen är som sagt svensk medborgare men inte folkbokförd i Sverige.

Ja, ska ni folkbokföra er med dig som familjeanknytning är det nog en bra idé att ni går dit alla tre. Annars blir det ju lite konstigt. Här finns info från Skatteverket! Där står det tillochmed att hela familjen ska med till servicekontoret, gud vad smart jag är :D När jag och min man gick dit tog vi med oss hyreskontrakt med båda våra namn på, bankutdrag från vårt gemensamma konto, eventuellt typ någon council tax bill och andra räkningar adresserade till oss båda två. Ta med lite allt möjligt som visar att ni haft en relation x antal år i UK så kan handläggaren bestämma vad som ska skickas in. Ring och prata med dem vetja innan flyttlasset går, de brukar vara väldigt trevliga när man väl kommer fram till en person!
 
Deltid är ju lite svårt med tanke på att jag är helt ny på mitt jobb - är ju inte så lätt att nu helt plötsligt kräva deltid :)

Vi behöver ju egentligen en och halv lön för att klara oss i alla fall!

Nej, det förstår jag, men du har laglig rätt till det, tror jag. Kolla med facket?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 985
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 820
Senast: lundsbo
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 957
Senast: fejko
·
Relationer Vet inte hur jag skall hjälpa och stötta min man mera, jag orkar inte och börjar själv bli smått desperat Bagrund Han sa upp sig från...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 037
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp