Dagisplats bekymmer!

Det stämmer nog om man kommer från ett land utanför EU, men inte i ert fall:

"Som EU-medborgare har du rätt att arbeta, studera eller bo i Sverige utan uppehållstillstånd. Du har även rätt att starta och driva eget företag. Rätten för EU-medborgare att vistas i Sverige utan uppehållstillstånd kallas uppehållsrätt. Du har uppehållsrätt om du till exempel är arbetstagare, egen företagare, studerar eller har tillräckliga medel för din försörjning. Om du har uppehållsrätt i Sverige behöver du inte kontakta Migrationsverket." Från Migrationsverkets hemsida :)

Sen kan man som sagt ha uppehållsrätt "bara" genom att flytta till/med en svensk medborgare, och eftersom din partner dessutom har ett jobb på g så tror jag inte ni kommer ha några större problem. *tar i trä* :nailbiting:



Ja, ska ni folkbokföra er med dig som familjeanknytning är det nog en bra idé att ni går dit alla tre. Annars blir det ju lite konstigt. Här finns info från Skatteverket! Där står det tillochmed att hela familjen ska med till servicekontoret, gud vad smart jag är :D När jag och min man gick dit tog vi med oss hyreskontrakt med båda våra namn på, bankutdrag från vårt gemensamma konto, eventuellt typ någon council tax bill och andra räkningar adresserade till oss båda två. Ta med lite allt möjligt som visar att ni haft en relation x antal år i UK så kan handläggaren bestämma vad som ska skickas in. Ring och prata med dem vetja innan flyttlasset går, de brukar vara väldigt trevliga när man väl kommer fram till en person!

Jag och min sambo, han kommer från England, gick till arbetsförmedlingen och fick honom inskriven där. De hjälpte med allt och hans samordningsnummer kommer om 2 dar (:meh:eller?) på posten.

Hon sa på AF att när han sedan får jobb så får han ett riktigt personnummer ist för samordningsnummret.

Ts finns kvar i registret även om hon varit utanför svergie över ett år, det måste bara förnyas på skatteverket, bara gå dit så hjälper de till.

Jag bodde också i england men var inte där över ett år så behövde endast meddela försäkringskassan att jag är tillbaka.

Vi behövde inte bevisa att vi var ett par, räckte att vi sa det till dom. Det borde inte göra skillnad då han kommer frå eu-land -fritt uppehållstillstånd på 3 mån.
 
Var man är medborgare har ingen betydelse, bara var man bor och arbetar. Men har man inte arbetat (i Sverige?) innan så får man en mycket låg ersättning. Gå in på Försäkringskassans hemsida och kontakta dem om allt inte står där.

Jo, min svägerska som är brittisk medborgare fick ersättning här i Sverige baserat på sin tidigare lön i Storbritannien. Dock tog det typ 6 månader, minst, innan FK var färdiga med alla beslut ...
 
Jag bodde 8 år på Irland och flyttade till Sverige för 4 år sen med en irländsk man och 2 barn. Han gick till migrationsverket (vi följde med och köade men det hade vi inte behövt). Sen drog vi till skatteverket där man och barn fick sina personnummer. Mannen fick permanent arbetstillstånd direkt eftersom vi kunde påvisa att vi bott ihop på Irland i flera år.
Sökte förskola direkt när vi bestämt vilken by vi ville bo i, sökte med extra anledning av att barnen behövde språkträning (deras svenska var inte toppen). Fick plats efter 2 veckor.

Föräldradagar får man 480 eller vad det nu är minus de du eventuellt fått i England. (för min del minus 180 dagar) och sen kan ni fördela som ni vill. dock är SGI på noll om ni inte får försäkringskassan att överföra era engelska löner till svenska och ni skriver in er på arbetsförmedlingen samma dag som ni kommer (eller din man då eftersom du har jobb). din SGI kommer bli efter ditt nya jobb.

Jag fick slita mitt hår med försäkringskassan och de vägrade flera gånger att föra över min irländska lön men till slut fick jag tag i rätt människa (på typ eu-avd). jag skulle vara mammaledig direkt när vi kom hit nästan.

Hoppas det löser sej för er, enklast är ju om pappan kan få vara hemma med barnet med föräldrapenning.
 
Tack alla för era utförliga svar!

Verkar vara lite olika vart folk har gått - vi bestämde oss att vi går till Skatteverket först för sonen måste i alla fall skrivas in. Skulle det inte räcka där för mannen får vi ta det vidare utefter vad de säger.

Men känns bra - kan han få föräldrarpenning - misstänker att vi inte ens ger oss in i träsket att föra över hans lön då han är egenföretagare här. Men vi klarar oss med minimumersättning, så får vi det är vi ok i alla fall tills förskoleplats löst sig :) jag har fått noll dagar i UK så det finns liksom ingen föräldrarpenning att tala om härifrån. Vi funderar på om han kanske kan jobba helg-jobb medans han är hemma med sonen för att dryga ut kassan lite. Vi kommer ju inte ses så mycket i så fall men det känns ok när man vet att det är tidsbegränsat liksom :)
 
Ja är han egenföretagare är det svårare. man måste nog ha flera år av dokumentation med sej. jag hade en massa intyg både från staten och min arbetsgivare. hoppas det löser sej för er.
 
Men om han är EU medborgare och har jobbat i England har han inte rätt till A-kassa då? Man får ju "ta med" sig den i 3 månader. Fast det är klart har han sagt upp sig själv kanske han har en massa karens från England? Vet inte hur reglerna är där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 955
Senast: fejko
·
Relationer Vet inte hur jag skall hjälpa och stötta min man mera, jag orkar inte och börjar själv bli smått desperat Bagrund Han sa upp sig från...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 035
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp