Dagisplats bekymmer!

Janey

Trådstartare
Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation!

Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK på söndag. Jag börjar jobba på måndag - allt frid och fröjd, tänkte vi.

Ställde mig i dagiskö för ett tag sen. Efter en månad!! Kontaktade ansvarig på kommun att hon inte kunde registrera min ansökan eftersom pappan inte har svenskt personnummer (han är brittisk så EU-medborgare). Jag har och sonen är svensk medborgare - trots det måste vi gå igenom något som heter "mottagningsskolan" för samtal. Därigenom får vi en handläggare som därefter kan registrera en ansökan och sen har dom 4 månader på sig att hitta dagis-plats! Vi har fortfarande inte fått tid för vårat "första" samtal.

Vi kan inte leva så länge på bara en inkomst! Vår hyra ligger på ca 11.500kr så inget billigt alternativ - vi står inte i någon kö och mannen har inget personnummer (än!) så att hitta något annat skulle vara i princip omöjligt då vi fick denna genom en god vän som "gjorde oss en tjänst" som tack för all hjälp typ.

Vi funderade på om han kanske kan hitta ett kvällsjobb (han är utbildad elektriker och har ett jobb dagtid som väntar på honom när vi löst barnomsorg) och kanske ha en barnvakt på tre timmar tills jag kommer hem från jobbet. Det billigaste alternativet skulle kosta oss ca 10.000kr/mån från en "nannyfirma" och således inte ge oss mycket extra för att mannen jobbar. Ingen familj som kan hjälp oss i staden heller.

Så vad ska vi göra nu? Finns det inga andra alternativ? Känns lite tungt att ha den stressen att vi inte kan jobba båda två inom några månader. Vi äter ju från sparkassan redan från dag 1 eftersom min lön inte kommer räcka att täcka allt (får ut ca 19.000) och det ska täcka mat, mobil, bil, hyra, räkningar (måste ha bil för att kunna ta mig till jobbet), blöjor och liknande till en 1åring.

Känns som att det gjort så då det är dagisbrist och de vill dra ut på tiden så mycket som möjligt! :( alla tips och råd mottages varmt!
 
biteme_bigarmhug.gif

Välkommen till Sverige.
 
Jag vet inte hur det ser ut i din kommun men i den kommun där jag bor i finns det även privata förskolor, ofta föräldrakooperativ, med egen kö. Det kanske kan vara något att kolla upp? Däremot kan privata förskolor också välja att använda sig av kommunens kö här.

Vi hittade vårt föräldrakopperativ genom att googla förskola och kommunnamnet.
 
Hmmm.. hur hittar man dom? Hur funkar det? Hur mycket kan en sådan kosta? Åhh det hade ju varit perfekt om det är rimlig kostnad :bow:

det varierar med var du bor (kommer att bo) osv. Går att hitta via nätet.

(och, glömde säga)

Välkommen tillbaka
 
det varierar med var du bor (kommer att bo) osv. Går att hitta via nätet.

(och, glömde säga)

Välkommen tillbaka

Vi kommer bo i centrala Jönköping ifall någon som tittar in har kunskap om den staden. ;) Försöker googla och hittade ett privat dagis - står dock inte om kostnad och liknande.

Och taaaaack :heartbump:
 
Det finns privata alternativ, som inte går efter kommunens kö utan har en egen, precis som Retro säger, många föräldra, eller personalkooperativ har helt egen kö, som du får söka upp och ställa dig i själv :)
Kostnader brukar var samma som för kommunen eller under det på föräldrakooperativ, eftersom det oftast innebär mer jobb/engagemang.
 
Privata får samma bidrag från kommunen, så det får inte kosta mer än kommunal barnomsorg. Fanns minst tre privata i Jönköping, beroende på var ni ska bo, verkar det finnas fler i utkanterna.
 
Åh men tack alla! Sitter just nu och mailar runt till de olika dagisen och håller tummarna!!

Ni är ju bäst! :heartheart:heart
Kanske allmän kunskap men en annan som inte bott i Sverige på många år och speciellt inte haft barn är helt lost :o
 
Åh men tack alla! Sitter just nu och mailar runt till de olika dagisen och håller tummarna!!

Ni är ju bäst! :heartheart:heart
Kanske allmän kunskap men en annan som inte bott i Sverige på många år och speciellt inte haft barn är helt lost :o
Nej det är verkligen inte allmän kunskap. Dessutom funkar det olika i olika kommuner. I Stockholm är det samma kö till privata och kommunala förskolor. Hoppas det löser sig för er!
 
Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation!

Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK på söndag. Jag börjar jobba på måndag - allt frid och fröjd, tänkte vi.

Ställde mig i dagiskö för ett tag sen. Efter en månad!! Kontaktade ansvarig på kommun att hon inte kunde registrera min ansökan eftersom pappan inte har svenskt personnummer (han är brittisk så EU-medborgare). Jag har och sonen är svensk medborgare - trots det måste vi gå igenom något som heter "mottagningsskolan" för samtal. Därigenom får vi en handläggare som därefter kan registrera en ansökan och sen har dom 4 månader på sig att hitta dagis-plats! Vi har fortfarande inte fått tid för vårat "första" samtal.

Vi kan inte leva så länge på bara en inkomst! Vår hyra ligger på ca 11.500kr så inget billigt alternativ - vi står inte i någon kö och mannen har inget personnummer (än!) så att hitta något annat skulle vara i princip omöjligt då vi fick denna genom en god vän som "gjorde oss en tjänst" som tack för all hjälp typ.

Vi funderade på om han kanske kan hitta ett kvällsjobb (han är utbildad elektriker och har ett jobb dagtid som väntar på honom när vi löst barnomsorg) och kanske ha en barnvakt på tre timmar tills jag kommer hem från jobbet. Det billigaste alternativet skulle kosta oss ca 10.000kr/mån från en "nannyfirma" och således inte ge oss mycket extra för att mannen jobbar. Ingen familj som kan hjälp oss i staden heller.

Så vad ska vi göra nu? Finns det inga andra alternativ? Känns lite tungt att ha den stressen att vi inte kan jobba båda två inom några månader. Vi äter ju från sparkassan redan från dag 1 eftersom min lön inte kommer räcka att täcka allt (får ut ca 19.000) och det ska täcka mat, mobil, bil, hyra, räkningar (måste ha bil för att kunna ta mig till jobbet), blöjor och liknande till en 1åring.

Känns som att det gjort så då det är dagisbrist och de vill dra ut på tiden så mycket som möjligt! :( alla tips och råd mottages varmt!

Er situation är inte ovanlig, dagis funkar inte som skola, att man kan bestämma att det datumet flyttar vi dit och då måste barnet ha en skola. Att det diffar på några veckor/månader mellan det datum man vill ha en plats och det datum man får en är supervanligt, vare sig anledningen är flytt, förskolestart eller något annat. Systemet funkar så, helt enkelt.

Det vanligaste sättet att lösa det enligt min erfarenhet är att man pusslar med föräldradagar, tar hjälp från anhöriga, och/eller anställer någon privat. Inte kul, förstås, men det är som det är, man får lösa det.
 
Er situation är inte ovanlig, dagis funkar inte som skola, att man kan bestämma att det datumet flyttar vi dit och då måste barnet ha en skola. Att det diffar på några veckor/månader mellan det datum man vill ha en plats och det datum man får en är supervanligt, vare sig anledningen är flytt, förskolestart eller något annat. Systemet funkar så, helt enkelt.

Det vanligaste sättet att lösa det enligt min erfarenhet är att man pusslar med föräldradagar, tar hjälp från anhöriga, och/eller anställer någon privat. Inte kul, förstås, men det är som det är, man får lösa det.

Eftersom vi inte har några föräldradagar då vi kommer från utlandet och inte har anhöriga mer än vänner som jobbar dagtid så blir det ju lite extra knivigt för oss. Hade ju varit lite lättare om vi i alla fall kunnat ansöka om plats och vetat att just om 4-månader då har vi garanterat en plats som en med två svenska föräldrar har.

Jag är helt säker på att det löser sig på ett eller annat sätt men det är ju därför buke är bäst! Man får reda på massa saker när man inte riktigt vet vart man ska leta :)
 
Dessvärre fick jag svar från en förskola nu att de var 1-års väntetid :nailbiting: så där föll den bort.
 
Hmmm.. hur hittar man dom? Hur funkar det? Hur mycket kan en sådan kosta? Åhh det hade ju varit perfekt om det är rimlig kostnad :bow:

Vi har privat förskola och jag tror inte att det skiljer sig nämnvärt från de kommunala rent prismässigt.
Det finns fyra sätt att ha förskola på i Sverige:
  1. Kommunal förskola. Det klassiska liksom.
  2. Föräldrakooperativ. Styrs av föräldrar (ofta genom en ekonomisk förening) och kräver i regel att man hjälper till med till exempel städning, matlagning eller andra sysslor. Föreningen anställer pedagoger osv, men föräldrarna bidrar med avgift och ideell insats. Brukar vara mysigt och lite alternativt. :D
  3. Personalkooperativ. Styrs av personalen.
  4. Lägger till kyrklig förskola här. Svenska kyrkan driver många förskolor, och även om man inte köper bibelgrejen rakt av brukar det vara hög kvalitet för barnen. Det är definitivt värt att kika på om krisar. Ibland har de särskild pedagogisk inriktning, typ Reggio Emilia (som jag tycker verkar väldigt bra)

Här finns alla förskolor i Jönköping:
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...em/forskolorao.4.74fef9ab15548f0b8001ea7.html

Här finns dagbarnvårdare (typ dagmamma):
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...grafisktomrade.4.74fef9ab15548f0b800133e.html

Här finns svenska kyrkans förskolor i Jönköping, tre stycken:
http://www.svenskakyrkanjonkoping.se/svenska-kyrkan/forskola/

Har ni något nätverk annars som kan hjälpa er att pussla tills det har löst sig?
Föräldrar, vänner? Grannar med barn i samma ålder som ni kan turas om att hjälpas åt med?
 
Eftersom vi inte har några föräldradagar då vi kommer från utlandet och inte har anhöriga mer än vänner som jobbar dagtid så blir det ju lite extra knivigt för oss. Hade ju varit lite lättare om vi i alla fall kunnat ansöka om plats och vetat att just om 4-månader då har vi garanterat en plats som en med två svenska föräldrar har.

Jag är helt säker på att det löser sig på ett eller annat sätt men det är ju därför buke är bäst! Man får reda på massa saker när man inte riktigt vet vart man ska leta :)

Men ni borde ha rätt att arbeta deltid båda två, iaf? Kan man pussla lite den vägen, och sen komplettera med privat barnomsorg?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 000
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 821
Senast: lundsbo
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 957
Senast: fejko
·
Relationer Vet inte hur jag skall hjälpa och stötta min man mera, jag orkar inte och börjar själv bli smått desperat Bagrund Han sa upp sig från...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 037
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp