Dålig stämning i stallet – vems ansvar?

Vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg, men har man som du så dra ju dörrarna vara låsta. Men då vet de inhyrda att det finns fungerade ventilation.
Vi har en överdimensionerad ventilation i ena stallet ,det andra är ett utestall med uppvärmda vattenhinkar. Vi har INGA vattenkoppor någonstans

Jag vet inte heller vad jag vill faktiskt. Är bara ärrad och besviken över hur dåligt det kan fungera med inhyrningar som varken vill lyssna eller visa respekt 😫
 
Har gjort en ovetenskaplig undersökning då jag är medryttare sedan många år och får då möjligheten att besöka många stall. Det som slår mig är att det är så olika hur stall sköts och hur man skapar en god eller dålig stämning i ett stall. I Stockholm med omnejd finns det många små, privatdrivna stall. Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten. Har erfarenhet av sådant och det är sorgligt att det får förekomma, speciellt när det är ungdomar med i bilden. Finns absolut en massa bra, små stall också. Med ansvarsfulla ägare, ska sägas. Ofta går det att se på omsättningen av hästägare. En annan bra indikator är att det ska finnas ett bra forum för stallinformation, inte bara en facebookgrupp. Typ stallmöten.

Idag undrar jag hur det fungerar i era stall, stora som små?

Har ni stallmöten? Hur ofta? Varför inte? Bra eller dåligt?

Själv har jag varit med om sammankomster av alla de slag under mina mer än 25 år som hästägare och nu som medryttare. En del vettiga och givande, andra oproffsiga med härskartekniker där hästägarna blev totalt överkörda och där till slut ingen mer vågade öppna munnen.

Häromdagen sprang jag på ett färskt exempel i Nacka där det finns små och stora stall i området Kovik, som annars är ett bra område med många stall. Ett av de minsta stallen har just det problemen. Inga möten, härskarteknik, underhållande av information av hon som driver stallet.

Frågan är hur man ska anfalla och bearbeta det? Det är ofta inte mottagliga för kritik och så är det i detta fallet. Finns inte utrymme, men brist på stallplatser i Nacka. Men det är ju trist att enskilda människor ska förpesta ridsporten som annars är så uppfostrande. Vad är er åsikt?
I fd stallet hade vi stallmöte 1 gång per år för stallägaren ”hade inte tid”. Oftast läste hon genom rutinerna och så drack vi kaffe. Rutinerna kunde dock ändras beroende på vem du var. I nya stallet har vi möte en gång i månaden och då enbart om städ och åtaganden eftersom det visst är det viktigaste🥵 Har även varit möten där alls går runt och kollar andras åtagande gällande städning vilket blir ganska uthängande för den som missar något.

Kan tycka att i första stallet var det för få möten, stallägaren satte regler tex att man hjälptes åt att fylla vatten med den man delade hage med. Men var hagkompisen an favorit så var det helt ok att den som var mindre kompis med stallägaren servade båda hästarna.

I nya stallet är det täta stallmöten vilket är bra även om jag gärna hoppat att städningen var det viktigaste. finns även en messengergrupp och whiteboardtavla, där det inte sällan tas upp ”städregler” fast till olika personer. Det finns bara 5 boxplatser och stallägaren och en inackordering är kompisar vilket gör att inackorderingen har järnkoll på övriga och informerar vidare samt har korsförhör med övriga varför de gör si eller så med hästen.

På de punkterna var fd stallet bättre, man hade åtaganden men man kunde planera dem själv och ingen vakade som en hök på en hur man städade eller vad man gjorde och hur. Dock har hästen det mycket bättre. Det är mer jag som har ont i magen av att åka till stallet. Många av reglerna finns inte ens med på vanliga listan utan är interna.

Svårt att veta hur man skall komma åt det. Drömmen hade varit en stallägare med tydliga regler man fick läsa innan man flyttade in. Gärna så förenklade som möjligt och där man kanske fokuserade mer på hästarna än att någon inte krattade stallplanen innan det började regna eller inte tog ledigt från jobbet för att städa när det var ljust eftersom man inte ser alla små korn/strån med pannlampa. Och där man höll på reglerna. Men även lät folk sköta ”sig själva” så länge ingen for illa av det (då menar jag hur man fodrar, exakt hur man tänker kring sin häst, hur man bär sina höpåsar osv)

Hade även önskat en rak stallägare som tog saker med den det rörde istället för att hela stallet skall gå ut och titta på hur dåligt krattad någons hage är trots att man inte informerat om hur noga allt skall krattas. En stallägare som inte är konflikträdd eller har favoriter. En som man Mao vet var man har. Tror lite stallägaren är A och O.

Upplever att dessa stall är varandras totala olikheter. Men ganska extrema men åt olika håll. Min häst är det bästa jag har men tyvärr har jag tröttnat helt när det är 1-2 timmars städ och hästen i sista hand och dessutom långa redogörelser för allt och konstanta påminnelser om allt man faktiskt inte ens glömt någon gång.
 
1, stark stallägare som orkar vara den som bestämmer. Och orkar hålla på sina regler.

2, klara förväntningar (inte bara regler).

Men i slutänden är det personerna i stallet som gör det.

I stall A var det 17 boxar varav 12 hyrdes ut. Klara regler från stallägarna men de var olika för alla, utifrån vem som var "inne". Mna fick sköta sin egen grej. Ägarna körde kollektiv bestraffning när något inte passade dem.

Stall B, 16 boxar för inackorderingar, ägarna har ett eget stall längre bort. Klara regler och förväntningar. Alla ska följa samma regler. Stöttning från stallägarna som alltid har fokus på hästarnas bästa. De är också ganska bra på att se igenom det här med att bara för att någon pratar högst, betyder inte att de pratar för alla.

Det som gör det svårt är dock det här med personligheter. På 16 hästar så är vi kanske 25 människor som regelbundet är i stallet. Tyvärr, iom att stallägarna har ett eget stall, är de ofta inte är där när vi är där. Just nu finns det en del onödiga konflikter, inte pga stallet utan pga vuxna människor som är dumma i huvudet. Och ägarna hade säkert satt stopp för det om de sett/upplevt det men det gör de ju inte.

Och där fick jag äta upp min egen sko. Den dåliga stämningen har eskalerat men stallägarna håller på att ta tag i det. Att samtala med alla är fösta steget och så "får de se" vad som behöver göras mer utifrån vad som framkommer och vad som händer efter sagda samtal.

(de har varnat för att det kan gå så långt att de ber folk flytta)
 
I det stallet jag nyligen flyttat till råder extremt dålig kommunikation..
Allt från när man tar ut/in eller när någon åker med två hästar på tävling (bara 5 i stallet) mm

Än så länge har det inte drabbat mig eller min häst mer än att ett misslyckat ihopsläpp (där min blev illa skadad) lett till att alla 5 hästar har varsin hage. Detta är ingen hästhållning jag vill ha, jag vill att de har minst en kompis i hagen men glad för lösningen då de behövt använda sommarhagar.

Det har dock drabbat en av de andra inhyrda värre och hennes häst har varit mer skadad i detta stall än under sina andra 12 år i hennes ägo. De uppkommer skador där veterinär är säker på spark men han gå inte ihop med nån annan. Samma dag är en stolpe på vägen upp till stallet i en 90graders sväng knäckt.
Stallägaren hävdar att den vält pga ett träd som föll över staketet längre ner för 2 veckor sen?
Men vi har inga bevis på att de skulle vara nått annat.
Dealen är även att de INTE ska släppa denna häst lös upp till stallet men där har de klantat sig och erkänt att de gör detta ändå...
Nu är denna hästägare less o stod och grät i stallgången igen igår 😢
Ska tillägas att när denna inhyrd var ny i somras åkte stallägare med sina 2 hästar på tävling samtidigt och lämnade hennes häst som var ny helt ensam på gården. Detta resulterade i häst med panik, ägare som inte visste något och en veterinärräkning på 10.000 pga skador på hela benen när hästen sprungit i panik.

Den tredje inhyrda (mig inräknat) kollar för fullt på ny stallplats mest pga det inhyrd nr 2varit med om...

Sen kommer de fram att stallägaren inte har sina hästar på bete i sommar och tar in/ut sina. De ställer till lite för mig då de inte tar in andras hästar o även kommer tävla endel.
Flyttar de andra två inhyrda står jag ensam som inhyrd...

De har alltid varit snälla mot mig men det är ganska dyrt och jag gillar inte dessa händelser heller.
Men det finns typ inga bra stall här i närheten.

Tycker detta är så jobbigt och gör hästägandet mindre kul
 
I det stallet jag nyligen flyttat till råder extremt dålig kommunikation..
Allt från när man tar ut/in eller när någon åker med två hästar på tävling (bara 5 i stallet) mm

Än så länge har det inte drabbat mig eller min häst mer än att ett misslyckat ihopsläpp (där min blev illa skadad) lett till att alla 5 hästar har varsin hage. Detta är ingen hästhållning jag vill ha, jag vill att de har minst en kompis i hagen men glad för lösningen då de behövt använda sommarhagar.

Det har dock drabbat en av de andra inhyrda värre och hennes häst har varit mer skadad i detta stall än under sina andra 12 år i hennes ägo. De uppkommer skador där veterinär är säker på spark men han gå inte ihop med nån annan. Samma dag är en stolpe på vägen upp till stallet i en 90graders sväng knäckt.
Stallägaren hävdar att den vält pga ett träd som föll över staketet längre ner för 2 veckor sen?
Men vi har inga bevis på att de skulle vara nått annat.
Dealen är även att de INTE ska släppa denna häst lös upp till stallet men där har de klantat sig och erkänt att de gör detta ändå...
Nu är denna hästägare less o stod och grät i stallgången igen igår 😢
Ska tillägas att när denna inhyrd var ny i somras åkte stallägare med sina 2 hästar på tävling samtidigt och lämnade hennes häst som var ny helt ensam på gården. Detta resulterade i häst med panik, ägare som inte visste något och en veterinärräkning på 10.000 pga skador på hela benen när hästen sprungit i panik.

Den tredje inhyrda (mig inräknat) kollar för fullt på ny stallplats mest pga det inhyrd nr 2varit med om...

Sen kommer de fram att stallägaren inte har sina hästar på bete i sommar och tar in/ut sina. De ställer till lite för mig då de inte tar in andras hästar o även kommer tävla endel.
Flyttar de andra två inhyrda står jag ensam som inhyrd...

De har alltid varit snälla mot mig men det är ganska dyrt och jag gillar inte dessa händelser heller.
Men det finns typ inga bra stall här i närheten.

Tycker detta är så jobbigt och gör hästägandet mindre kul
Låter helt fruktansvärt och påminner om stallet jag stod i som ung men där blev åtminstone ingen häst skadad.

Hoppas ni hittar ett nytt stall,kanske är det värt att åka lite längre?
 
Låter helt fruktansvärt och påminner om stallet jag stod i som ung men där blev åtminstone ingen häst skadad.

Hoppas ni hittar ett nytt stall,kanske är det värt att åka lite längre?

Ja jag var och tittade på ett i fredags och ett annat igår där säkert hästen skulle trivas men ingen paddock i nått av stallen och långt ute i skogen. Inför nästa vinter vet jag inte om det inte skulle få mig att tröttna.

Men fortsätter leta!
 
Ja jag var och tittade på ett i fredags och ett annat igår där säkert hästen skulle trivas men ingen paddock i nått av stallen och långt ute i skogen. Inför nästa vinter vet jag inte om det inte skulle få mig att tröttna.

Men fortsätter leta!
Jag flyttade från stall med i alla fall hyfsat gångavstånd till paddock till eget stall utan andra möjligheter än att rida ut just för att slippa såna situationer som du beskriver i mitt förra stall (även om min häst inte var den drabbade, utan en stallkompis var den som blev utsatt i första hand) och det enda jag kan säga så här fem år senare - det var lätt det bästa beslut jag har tagit i mitt liv. Man kan i värsta fall alltid åka till paddock/ridhus om man har släp.

Du kan ju också flytta hästen till något av de stall du tittat på nu, men ändå hålla ögonen öppna efter andra stall med bättre ridmöjligheter under tiden. Jag hade aldrig stannat i det stallet du står i nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 668
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har läst en del trådar om gräl/konflikter mellan hästägare i stall, om det ena och det andra.. Tråkigt att höra att det finns så många...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 532
Senast: taccotad
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Myy
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 699
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp