Bukefalos 28 år!

"Dåliga" brunstcykler?

Asa_S

Trådstartare
Ni som håller på en del med avel, finns det någon typ av brunst som man direkt, utan undersökningar, kan säga kommer att göra det svårare att få dräktigt? Spelar det då någon roll om man väljer semin eller naturlig betäckning?
 
Sv: "Dåliga" brunstcykler?

Anledningen till frågan är att jag funderar på ett sto att ersätta min utdömda häst med, en liten 17-åring som enl uppg alltid skvätter omkring sig när hon blir pressad och som varit mer el mindre brunstig hela vintern. För mig är det viktigt att inte ta mig an en häst och lägga pengar och tid på den om en mer avelsinsatt person direkt kan säga att det troligtvis är krångligt att pricka ägg/vanligt att de inte släpper till hingsten... Nuvarande fodervärd TROR att äg. kanske försökt få dräktigt (semin, gissar jag, kbl trav) men hon har ingen avkomma.

Tänker inte avla för trav, welsh är mitt förstaval.
 
Sv: "Dåliga" brunstcykler?

Jag gissar att det inte alls behöver betyda att hon är svår att få dräktig, OM man har koll på henne.
Dvs så kanske du inte ska välja en hingst som står hos "nybörjar-Lisa" i skogen, utan kanske leta reda på en seminhingst, eller en hingst som står där de har veterinär-kontroller med ultraljud.
 
Sv: "Dåliga" brunstcykler?

Njaa, har hon varit brunstig hela vintern hade jag nog gjort en noggrann vet.koll innan jag försökte få henne dräktig .... Låter inte normalt.

Vet av egen erfarenhet att brunststörningar av olika slag kan göra det riktigt svårt att få stona dräktiga.
 
Sv: "Dåliga" brunstcykler?

Att vissa ston har så långa brunster på vintern är inte ovanligt. Däremot är det inte "riktiga" brunster, med ägglossning på slutet.

Men när solen och gräset kommer får de helt normala brunster.
 
Sv: "Dåliga" brunstcykler?

Det låter ju hoppfullt ändå! Åldern är ju som den är men då kanske inte brunsterna ställer till det iallafall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: escodobe
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 629
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Via omvägar har vi återigen blivit inbjudna till samkväm över jul med mina föräldrar. Den direkta kontakten är nämligen i stort sett...
2
Svar
31
· Visningar
3 201
Senast: Smulu
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp