Bukefalos 28 år!

Dåliga hovar och ärftighet?

Rhodugune

Trådstartare
Mitt connemarasto har hovar med tunn sula och de trasar sig lätt och hon blir ömfotad, jag skulle vilja ta föl på henne, men är det någon bra idé med tanke på hovarna?

Sen undrar jag om det är någon som vet hur andra Spinway Corona avkommor har det med sina hovar?

Min sto är det enda fölet efter Gentle Farm's Cream och det var aldrig några problem med hennes hovar, men är det någon som känner till hur är det med hennes släktingar?
Cream är e: Hagens Lance
u: Gentle Jennifer

Bonusbild:
kTNbhJoVG.jpg
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

jag har också ett sto med tunna sulor och väldigt hovöm. Hennes 1:a avkomma har däremot fått väldigt bra hovar och inte heller nr 2 verkar ha ärvt mammas känslighet. Har faktiskt inte tittat speciellt efter detta utan har fått det på köpet.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Vad bra, skönt att höra att det är möjligt att det inte ärvs av fölet. :laugh:
Vad är det för ras du avlat på och hur gamla är avkommorna?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

jodå, sköra och ömma hovar kan mycket väl vara ärftligt
mitt ursprungssto var väldigt ömfotad, alla hennes 3 avkommor och enda dotterson har varit likadana...
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Min erfarenhet är också att tunna sulor har hlög nedärvbarhet.
Och kan ställa till med en hel del i hästens liv.
Så jag hade tänkt mig för både en o två gånger innan jag avlat på ett sto med dom bekymrena.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Ett avelssto i mitt stall har tunna sulor och får ofta hovbölder. Flera av hennes avkommer verkar ha ärft detta.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Under breeders veckan hade Emma Thorsell ( avels ledar på asvh) ett föredrag. "Att välja hingst till sitt sto". Hon nämde att vi specifikt skulle försöka ta reda på om kvaliten på hingstens hovar, "utan hovar ingen häst".

Hon sa inte direkt att det var ärftligt men med tanke på att hon uppmana oss att att reda på kvaliten hos hingsten hovar, uppfatta jag det som en "ärftlig gen".
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Svar till alla: Ni bekräftar det jag var rädd för och jag håller verkligen med om inga hovar ingen häst.

Så som det ser ut nu blir det inga föl på henne och det är kanske lika bra, tror att jag skulle oroa mig väldigt mycket under dräktigheten för allt annat som kan gå fel för båda sto och föl.

Tack för alla svar!

Kram, Maya
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

så var det tidigare för mitt sto MEN efter att ha bytt till en hovslagare som såg till att korta henne ordentligt i tårna går hon numera oskodd sedan 1.5 år och har inte fått en enda hovböld trots att hon varit dräktig under tiden (rids inte längre).

Tidigare hade detta sto ca 3-5 hovbölder/år...
Känns som att balansen i hovarna är det som avgör om det blir hovbölder eller inte för jag har inte ändrat på något annat. Hon fick sin första böld när vi började sko henne som 3-åring.

Nu vet jag ju att mamman till mitt sto hade väldigt tjocka sulor så det är möjligt att det är det som kommer tillbaka på avkommorna till min häst.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Vad bra att det ordnat sig för ditt sto.

Men det är ju inte bara hovbölder som kan drabba en häst med tunna sulor...
Skulle säga att hovbölder är det lilla bekymret i sådana fall:crazy:
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag är ganska säkert på att det är ärftligt, precis som mycket annat.

Har haft två hästar e. samma hings och bägge var plattfotade med väldigt dålig hovkvalité, den jag har kvar har fått avsluta tävlingssäsongen för i år p.g.a hovarna. Dom är totat söndertrasade att det inte går att få på några skor, hon är dessutom en mästare på att ta av sig dom. Spelar ingen roll vilket foder/tillskott man ger (vet att man måste ge minst 6 mån).
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Håller med dig, har träffat ston med dåliga hovar vars avkommor fått precis samma sköra hovar, även avkomma som inte är ridna och inte börjat slita ordentligt på dem.

Mitt eget sto har kanonhovar och båda hennes ungar har också fått det.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Intressant frågeställning!

Vid vilken ålder har ni bedömt erts stos avkommors hovar som bra hovkvalité?

Mitt ena avelssto, nu 18 år gammal, har Super hovar! Har också alltid haft det även under sin tävlingskarriär i hoppning.

Avk nr 1, ganska dålig hovkvalite mellan 4 och 7 år, vid 8 års ålder jättebra, trots stor belastning (vikt 630kg) och tävl 150 hoppning. ( Nu exporterad så jag har inte koll)

Avk nr 2, helsyskon, bra hovkvalite fram till försäljning vid 7 -års ålder, (i år alltså, såld på export, nu vet jag inte)

Avk nr 3 tom avk nr 8, har super kvalité, men de är fortfarande unga och oförbrukade och har inte behövt belasta hovarna på samma sätt som hästar som går större klasser i hoppning.

Jag upplever att många hopphingstar har problem med hovarna, hov sprickor etc ffa när dom hoppar de stora klasserna, kan det vara lite hormonellt betingat också?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Här diskuteras det två problem känns det som.
Vad det gäller tunna väggar så är det för mig mest förknippat med exrtremt fotömma hästar, samt med bekymmer med skoning = inte mkt att fästa sömmen i. Vilket även då drar med sig fler tappskor osv.

Hovsprickor däremot är något som jag mkt funderar över sedan några år tillbaka. Det känns som om det ökat, som det finns en viss ärftlighet.

MEN - rätt skött så brukar det sällan ställa till några större problem, och jag upplever sällan de hovarna som svagare i övrigt...
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Min häst har inte haft några vertikala hovsprickor i alla fall, hon har enligt min hovslagare tunna sulor och förutom det även bärrandsseparation och hovväggen trasas sönder, hon får lätt bärrandsröta, strålröta, hovbölder och fångkänningar.

Det ger inga bra förutsättningar för ett aktivt liv, med regelbunden motion, träningar och andra utvecklande aktiviteter.

Hon är nu 7år, och är än så länge bara påbörjat indriden och inkörd, pga långa perioder av uppehåll när hennes hovar gjort det omöjligt att bla rida henne, vi anpassar oss efter dagsformen, går mycket promenader i mjuka skogen, tränar tömkörning och NH.

Nu är ju situationen som den är och jag har väl vant mig att ligga på den nivån som hennes hover tvingar oss att ligga på, men om jag skulle ha tagit ett föl på henne skulle jag inte för allt i världen vilja att den fick lika mycket problem i livet som Roisin har haft det.

Men jag vill inte heller ge upp henne, för hon är en sån härlig häst att hålla på med och jobba med, nyfiken, smart och känslig, det är så kul att se henne lära sig nya saker och bli så mallig när hon vet att hon förstått.:D

Sen vilka hovåkommer som är arv eller miljö, är som jag förstått det svårt att bestämma och sen hur stor risk det är att avkomman ärver problemen är en helt annan historia.

Men det är väldigt intressant tycker jag att få höra hur andra människor resonerar runt det här, vilka erfarenheter de har när det gäller problemhovar och ärftlighet.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag har haft mitt sto sen hon var föl, hennes hovproblem började som 1,5-åring och visst har hennes hovar varit lite bättre i mellanåt, det går som i vågor, utan att bli helt bra.

Idag är hon 7 år och hovarna har som sagt fortfarande lätt för att frasa upp sig och hon är ömfotad.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag avlar viserligen inte samma ras men, något jag alltid tittar på är poäng på ben och gärna på hovkvaliten, man ska ju kompletera sitt sto.
Har jag ett sto som jag tycker har tunna ben och halvdålig hovkvalite, samt lite kort hals. Då kollar jag ben,hovar och hals på hingsten först med tanke på att det nu är detta jag vill ha bättre på avkomman.
Så det gäller att vara kritisk och lära sig vilka brister man skall vara noga med när man nu letar hingst.
Lycka till !
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

något jag alltid tittar på är poäng på ben
fast poäng är bara en siffra, det som är viktigare är vad det är för kritik som gett siffran ifråga.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag har varit en del på utställningar under min uppväxt med familjens ponnys, det är ett par år sen nu.
Men inte undersöker de väl hovarna på en utställning, de lyfter väl inte och tittar och känner på dem eller minns jag fel?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Hur kollar man upp hovkvaliteten på häst och dennes avkommor?

Min häst har bevisligen problem med sina hovar och är det ärfligt det måste komma någonstans ifrån, från hingsten hon är efter och/eller stoet och deras släkt.

Cream, som min häst är undan, hade inga problem med sina hovar under de nästan 10år vi ägde henne och min mamma skulle inte ha använt hingsten om hon fick reda på eller märkte att han hade eller/och gav avkommer med dåliga hovar.

Så var kommer problemen ifrån, längre bak i hennes släkt, någonstans i hennes stamtavla måste det finnas hästar med dåliga hovar, om hennes problem är ärftliga, eller?

Jag är inte så insatt i connemaraaveln, men jag har inte hittat någonstans att någon i hennes stamtavla skulle ha dåliga hovar.

Det är väl ingen man vill skylta med bland en avelshästs egenskaper, men då borde man väl inte avla på den heller...

Jag är bara förvirrad och ledsen, min fina tjej har gått igenom så mycket pga sina ömma hovar, hon skulle inte varit hon utan sina föräldrar, men tanken på att någon kan ha struntat att de avlat på så dåliga gener, så att hon blev drabbad av det här, gör mig både ledsen och förbannad.

När jag startade den här tråden tänkte jag bara på om hennes föl kunde få samma problem som henne och inte att: har hon dåliga gener, som hon kan föra vidare så måste hon ha fått det arvet någonstans ifrån...hur konstigt det än låter så föll det mig aldrig in.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 743
Senast: Nafayette
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 225
Senast: Masse
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
2 997
Senast: QuickStar
·
Avel Har ett arabsto som ska föla i maj. Hovslagaren har sagt att jag bör ta av henne alla fyra skona strax innan födseln, samt ha dom av...
2
Svar
23
· Visningar
2 058
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp