Bukefalos 28 år!

Dåliga hovar och ärftighet?

Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag kan bidra med min erfarenhet, med min connemara Roisin.
Minns inte hur exakt mycket jag skrivit om det här tidigare, så jag skriver igen.

Det har varit fruktansvärt jobbigt att inte veta vad jag kan göra åt hennes hovar, varje gång de är bättre så kan jag inte låta bli att hoppas att nu får de vara bra.
Att år från år se henne begränsas av sina hovar, hon vill så mycket, gillar när det händer saker.

Det är till och med jobbigt att skriva om det här, det är en stor sorg för mig att hennes hovar är som de är.

Jag har haft så många planer och drömmar om min häst, vad vi ska göra ihop.
Från början planerade jag tillsammans med min mamma vad vi skulle hitta på med Roisin när hon blev stor.
Roisin var min mammas uppfödning och när hon gick bort i cancer, så valde jag att behålla fölet.

Så på ett sätt är det är en dubbel sorg att så många av planerna inte går att genomföra.

Vi roar oss med mycket promender, hon älskar att gå i skogen, vi tränar NH och miljö tränar, tömkör, vi har det inte dåligt, hon är en underbar häst, nyfiken, känslig och tuff.
Men det skulle kunna vara så mycket mer.

Hon är knappt påbörjat inriden eller inkörd, hon blir 9 år i sommar, jag har bla aldrig kunnat löshoppa henne, inte åkt på utställning, vi har inte satt foten i ett ridhus, inte gått några kurser, aldrig åkt iväg och ridit för tränare, vi har aldrig hoppat ett hinder ens och jag har galopperat en gång på henne.

Hon var lite mer en ett år när problemen började för oss, hon blev väldigt ömfotad och det var som nederkanten av hovvägen bara fransades upp, ibland kunde det gå större bitar.

Sen dess har hon haft de problemen i perioder, ibland ser hennes hovar bättre ut, det går inga bitar och hon är inte lika ömfotad.

Jag har haft ett flertal veterinärer och hovslagare som tittat på henne och de har inte kunnat ge mig ett rakt svar, kanske bärransröta/behandla för det, ge henne biotin m.m...

Jag följt hur många olika kurer som helt, haft henne barfota, skodd, olika invärtes och utvärtes kurer, smörjt hovarna med olika saker och så vidare, i hopp om att något ska ge någon verkan.

Inget jag gjort har gett någon skillnad.

Just nu är hon skodd runt om, innan har hon bara tappat skorna och bitar av hovvägen dragits med, så att hoven såg ännu värre ut en innan.

Vi har haft turen att träffa på en duktig hovslagare, en tjej som gått med en hovslagare som inriktat sig på problemhovar och hästar med fång.

Skorna titter kvar och hon rör sig för första gången på länge utan tecken på ömhet och trillskas inte nämnvärt när man lyfter hovarna för att pyssla om dem eller verka. :bump:

Jag hoppas det håller i sig, håller på att motionera henne så att hon ska bli av med sin övervikt som inte är bra att hon går omkring och bär på.

Framtiden ser ljus ut, men det har den gjort förr, så det är bara att hålla tummarna, kämpa på och hoppas.

Hon är nyskodd sen en vecka tillbax, men bara ett par dar innan hovslagaren skulle komma gick det en bit ur ena bakhoven, hon har gått barfota bak och hon gick som tur att sko endå, vill kunna ha broddar runt om nu när det är så halt.

Innan har hon haft specialskor för att avbelasta tån och få en bättre överullning, men nu måste hon främst ha skor med brodd i, vi ska byta tillbax till specialskorna när isen är borta.

Bilden är från idag:


Periodvis har det fransats av runt hela hoven på det här viset, på alla fyra hovarna med, i mellanåt.

Jag önskar så, att det bara är någon brist eller liknande.
Det kan ju inte uteslutas till 100% att det beror på något annat eller att det är ärftligt.
Hur underbart skönt skulle det vara att bara behöva tillsätta något i hennes foderstat eller ge henne någon annan behandling, för att hennes hovar skulle bli bra.

Oavsätt hur det är med min häst, så tycker jag att det är så viktigt att man går till botten med det här.
Bevisligen så finns det väldigt många frågor som det just nu inte finns något svar på.

Vad beror de här hovproblemen på, är det ärfligt och i så fall hur ärvs det?

Allt för många tecken tyder på att det är ärftligt, för att man ska sticka under stolen med det!

Och hur många fina connemaror ska drabbas innan de är värt att se om det faktiskt går att undvika i framtiden?!

Att få det svart på vitt, hur det här nedärvs, tycker jag är så väldigt viktigt, för det här är inget som ska vara en del av den underbara rasen connemara.

Nu har jag skrivit så mycket att det bara snurrar i huvudet, det är inte lätt för mig att dela med mig av min hästs historia, hon ligger mig så varmt om hjärtat, finaste tjejen.

Kram, Maya
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Tänk vad lätt det hade varit om du skrivit det här inlägget först, eller hur?

Jag tycker du har en tråkig bitsk ton genom hela inlägget och antyder på att folk här ska ha tryckt ner dig och dina tankar när det enda vi frågar är vad 17 det är ni pratar om.

Jag ska återkomma och ge mitt svar en dag då jag är på bättre humör men jag håller med om att det ser medfött ut. Jag har dock lite andra tankar att tillägga som blir för invecklat för att jag ska klara av att skriva nu på ett bra sätt.
Så jag återkommer i morgon
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Seabaz: Om du blir störd av min "ton" så ser jag det som ditt eget problem. Men jag kände ett visst behov av att "markera" mot en tendens jag känner här i tråden för att bortförklara det här. Kanske är du själv "lyckligt omedveten" om vad det verkligen handlar om, men jag kan försäkra dig att det finns folk i din bekantskapskrets som systematiskt har blånekat till sanningen om det här problemet i många år, och förmodligen fortfarande gör det. Kanske har det också påverkat din inställning här.
Som jag redan skrivit så gör jag bedömningen att debattklimatet i det här landet ännu inte är moget för en öppen och ärlig diskussion. Något som för övrigt inte bara verkar gälla oss i Sverige. Jag har nu försökt att sakligt och objektivt beskriva det tillstånd som verkar drabba en del av connemarorna världen runt, för att göra klart för alla som evetuellt undrar, vad det verkligen handlar om. I och med det drar jag mig nu ur den här diskussionen, som jag egentligen aldrig tänkt ge mig in i på ett forum som det här, eftersom jag ungefär visste vart den skulle leda. Jag ser ingen anledning till varför jag skulle lägga min kraft på att käbbla med förnekare och skeptiker. Jag visste ju redan i förväg hur mina uppgifter skulle tas emot. Skälet till att jag ändå skrev det första inlägget här var att visa och hänvisa till den debatt som pågått på den internationella connemara-listan på Yahoo. Eftersom det nu faktiskt pågår en debatt där, utan att den för den skull vare sig startats eller underblåsts av bråkstaken jag. Så även om det är enkelt att avfärda just mig, så finns det bevisligen andra som tänker i samma banor som jag.

Till den som är seriöst intresserad av problemet: Läs gärna vad som skrivits på Yahoo, även om det är mycket tjafs också där så går det att hitta info. Har du eller har du haft en ponny med det här problemet så kontakta gärna mig privat. Eller ta kontakt med någon av de som skrivit på Yahoo och har skrivit seriöst om det här utifrån sina egna erfarenheter. Alla som kan bidra med något behövs för att vi ska kunna närma oss gåtans lösning. Alltså även DU!
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Usch å fy va trist när hon har så trasiga hovar.
Håller tummarna för att det ska bli bättring.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag har ingen häst av rasen i fråga och kan inget om rasen förutom namnet. Enda anledningen till att jag läser diskussionen är att jag hoppas på att lära mig mer.
Trots detta så tycker jag att dina inlägg osar negativitet. Redan när du skriver dem är du i försvarsställning och tar för givet att du ska få negativa kommentarer. Det är först efter att folk flera gånger frågat vad du egentligen talar om som du nämner något mer konkret.
Att klaga på Buke och censur här är ganska löjligt. Censuren på Buke är i de flesta fall väldigt liten.
Människor kan inte läsa dina tankar utan du måste berätta vad du vet. Jag tror inte ett ögonblick att Sverige inte är moget att ta denna diskussion men ingen här kan ta den om inte problemet förs fram. Problemet bör dock föras fram utan anklagelser mot dem som inte kan något om saken för då stämplas du genast som oseriös.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

kl Oavsett vilket hälsoproblem som dyker upp hos en hästras ( och hundras, kattras etc) och man kan konstatera att det beror på ärftlighet så borde väl första steget vara att försöka kartlägga hur det nedärvs och sedan se till att direkt ta bort anlagsbärare ur aveln?

Gäller det en vanligt spridd defekt inom en numerärt liten ras- så får man se till att gradvis avla bort det pga av att man inte kan utrota en hel ras.

Jämför hovbroskförbeningen hos nordsvensken som förr var riktigt vanlig och ett väldigt stort problem, men som numera är en sällsynt åkomma.

Om inte avelsföreningen gör något så måste varje enskild hästägare ta sitt ansvar och inte avla på djur med ärftliga defekter. Det kan ju svida när det gäller raser där det är mycket pengar inblandade, men i längden är det enda vägen att gå för att kunna ha sunda djur som lever länge.

Synd att en sån här defekt har fått sprida sig hos Connemarorna som annars verkar vara en väldigt trevlig hästras. :(
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Oj, tack för att du visar bilder och skrev ner er historia. Det var intressant att läsa.

Blir spännande att följa debatten genom åren då det här var första gången jag läste om det som ett specifikt problem för Connemara.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

(+Sigrid) Tack för att det kommer lite ordentliga svar så man slipper sitta och gissa sig till vad det är för åkomma som det pratats så mystiskt runt.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Återkommer till den här "gamla" tråden eftersom jag tror att jag kan bidra med lite nytt:
En uppfödare i USA har i år fått ett connemaraföl med det problem jag försökt beskriva här i tidigare inlägg. I likhet med vad som gäller för så många andra som drabbats kom det som en total överraskning och företeelsen var helt okänd. Uppfödaren är förstås bestört och besviken men försöker göra något konstruktivt, bl a genom att ha skapat en facebook-sida om sitt föl Rosewood Witchcraft, för att sprida information om det här problemet. Ett mycket lovvärt initiativ tycker jag. Där finns bl a mycket informativa bilder för den som är intresserad.
Själv kan jag inte annat än tycka att det är minst sagt märkligt, för att inte säga upprörande att uppfödare/hästägare fortfarande ska behöva drabbas av att få hästar med den här åkomman, och dessutom vara helt ovetande om att det existerar innan de drabbas själva. Varför har det här sopats under mattan i så många år av rasfolk som känner till det?
Jag har fått veta (och det förvånar mig tyvärr inte) att på Irland finns det ganska gott om Connemaror med åkomman, som ställs ut (ofta med framgång) och verkar i avel samtidigt som deras problem inte erkänns. Istället "maskerar" man deras hovstatus så gott det går med skoning och/eller hårt nerverkade hovar och/eller genom att reparera med plast. Hur läget är i Sverige har jag ingen aning om, förhoppningsvis inte lika illa som på Irland, men att det finns ett antal ponnyer med "åkomman" även här är jag övertygad om.
Det finns inget formellt namn på det här tillståndet (för formellt så "finns det ju inte"), men några som intresserar sig för det och som försöker få till stånd seriös forskning, i första hand för att klarlägga genetiken bakom det, har börjat kalla det "Hoof wall separation syndrome" eller HWSS. Ett bra namnförslag tycker jag, för det beskriver mycket väl vad det handlar om. Kan bara hoppas att de människor i framförallt Kanada och Nya Zeeland, som har civilkurage nog att driva den fråga som egentligen avelsföreningarna borde tagit itu med för länge sen, nämligen att sprida kännedom om och försöka få till forskning om problemet, lyckas uppnå resultat.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Hej igen, jag var in på deras sida på facebook, stackars föl, vilka hovar! :eek:
Roisins hovar är lång ifrån så illa, som tur är.

Jag har en väldigt bra hovis numera, hon har skott Roisin i ett år nu, och hon har gått upp två storlekar i skor och hon skos med över-rullningsskor fram som hon trivs väldigt bra med.
De satt på bra under vinterhalvåret, men i sommar har hon fått några tappskor fram, så nästan hela juli var hon rejält hovöm och hon fick en hovböld, för att hovvis inte hade möjlighet att komma ut på en gång.

Numera travar hon obehindrat på hårda grusvägar, det hade jag inte trott så lite som för ett år sen. :laugh:

Jag hoppas det händer något snart inom aveln, att man på allvar tar på sig uppgiften att göra någonting åt det här.

Kram, Maya
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

*delvis kl*

Mycket intressant tråd som jag precis hittat. Jag vet mycket litet om connemaror men som en tidigare i tråden sagt är jag väldigt intresserad av genetik.

En av mina bästa vänner köpte en connemaravalack när han var unghäst (2 år har jag för mig). Han hade problem med hovarna o det var sas "öppet köp" tills man såg att de blev bra (köptes från uppf). De blev inte bra... så uppf tog tillbaka hästen o min kompis köpte en annan häst från samma uppf, dock med bra hovar. Nu när jag läser den här tråden undrar jag ju om det inte var detta problem valacken hade? Har ingen aning om stammen men det är en seriös uppf som varit aktiv i många år.

Mkt intressant, kommer att följa tråden

/Helena
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Hej Maya!
Roligt att höra att Roisin funkat bra med skor, tidvis i alla fall. Hoppas att det fortsätter att gå bra framöver, men tyvärr måste man nog alltid räkna med bakslag när det gäller de här hästarna. För det är väl tyvärr så att de aldrig blir "bra", utan man kan bara försöka göra vad man kan för att avhjälpa symptomen.
Jag har ju inte så väldigt stor egen erfarenhet av att hålla på och sko såna hovar, men har läst en hel del av vad andra skrivit. Det är väldigt individuellt hur bra man lyckas, beroende på hur svårt "fall" man har att göra med samt hur kunnig och intresserad hovslagare man har tillgång till t ex. En del folk lyckas rätt bra även med ganska svåra fall, men det ställer verkligen höga krav på sådant som korta skoningsintervall, omedelbara åtgärder vid tappskor mm. Dessa hästar blir dyra i drift och kräver en helt annan arbetsinsats än "friska" hästar, det är ägaren som avgör om hästen är vard alla uppoffringar. Sedan är det nog också så att det finns fall som är väldigt svåra att få fason på oavsett vilka insatser man sätter in.
Vad jag vet har man provat en mängd olika fodertillskott men det är svårt att avgöra om de gett något resultat. För egen del har jag inte sett några klara förbättingar då jag höll på med det här. Men det finns andra som tycker sig sett förbättringar med vissa tillskott, men först efter att de givits under MYCKET lång tid, sådär 2-3 år.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Sant, det går alltid upp o ned, hon har bättre perioder och sämre, mycket av det som hjälpt nu är den hovslagaren som skott henne.
Hon är suverän, engagerar sig i Roisins hovar och har kommit med flera bra förslag som fungerat bra.

Vi har bla märkt att hon reagerar på sömmen, så hon skos med en väldigt smal sömm, går vi upp i storlek så blir hon genast besvärad och mer ömfotad.
Än s länge har det gått att sko henne som vanligt, trots att det gått bitar, vi vill undvika att plasta, vi tror att det inte är bra att stänga in hoven så.

Hon klarade en skoperiod på 7-8 veckor i vintras utan problem, med i somras rök höger fram två gånger och vänster fram en gång.
De första skorna tappade hon pga insektstrycket, det var vidrigt i sommar och medlet vi hade från början hjälpte inte alls, så hon hann springa av sig två skor innan vi hittade ett bättre och skaffade insektstäcken.

Men hennes hovar blir skörare överlag på sommaren, det går mer flisor i hennes hovar under sommarhalvåret.

Jag får glädjas åt när det är bättre och hjälpa henne så gått det går när det är sämre.

Hon är långt ifrån så illa att jag funderar på att ta bort henne, det är tråkigt de perioderna när jag inte kan jobba med henne, varken rida eller ut och gå och hon får skrota i hagen.
Hon tycker det är tråkigt och jag med, men vad ska jag göra, hon får det inte bättre någon annanstans och vem skulle föresten vilja köpa på sig en häst med hennes hovproblem?

Och inte vill jag sälja henne heller, hon är en underbar individ och jag har aldrig haft några högflytande planer med min ridning eller annat som jag fått gett upp pga hennes hovar.
Hon ger mig mycket glädje ändå, söta tjejen.

Bonusbild!
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Det där tror jag inte är någon rasspecific gen, inte alls ovanligt med sådana hovar på halvbloden kan på rak arm säga minst 10 halvblod som haft exakt samma problem. Har haft några själv och delat stall med ett antal genom åren. Vist är det inget trevligt problem men ser man till att alltid ha de välskodda med höga sömtag så brukar de sällan ha några problem utan funkar fullt ut.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Lite uppdatering om vad som händer på forskningsfronten vad gäller Hoof Wall Separation Syndrome (HWSS).

För den som eventuellt har missat det, så har Connemara Research Group (ett internationellt nätverk av främst uppfödare/ägare med egna erfarenheter av problemet), som verkar för att sprida kännedom om defekten samt försöker få till stånd seriös forskning för att identifiera den/de gen(er?) som tros orsaka tillståndet, skapat en blogg med information och bilder. Bloggen vänder sig till den breda allmänheten och där kan man, så här långt, bl a läsa ett antal "testimonials", personliga erfarenheter som medlemmarna bidragit med. Dessa borde kunna ge en tankeställare till den som eventuellt fortfarande vill hävda att det här inte är något verkligt problem. Vidare kan man läsa om det forskningsprojekt som syftar till att klarlägga genetiken som tros ligga bakom problemet. Prover från ett antal ponnyer har under året samlats in till ett renommerat lab i USA, och nu har man äntligen, via donationer, fått ihop ett tillräckligt stort belopp för att köra proverna. Sedan återstår att få ihop medel för att analysera resultaten...

Bloggen heter "Connemara Pony Research into Hoof Wall Separation Syndrome (HWSS)" och har kanske inte fångats upp av precis alla sökmotorer ännu, men testar man några olika så får man säkert träff så småningom.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Kan mycket väl vara ärftligt , skulle satsa på en hingst med bra hovkavalitet!!:)

Hästar med det här problemet har fötts som resultat av parningar där båda föräldrarna hade bra hovar, så att bara kolla att hingsten har till synes bra hovar är ingen garanti, dä den (liksom stoet) skulle kunna vara anlagsbärare utan att det syns. Därav har man utgått från hypotesen att det rör sig om en recessiv gen, och man hoppas kunna identifiera genen så att det sedan kan gå att testa avelsdjuren för den. Lyckas man med det kan man utesluta parningar mellan anlagsbärare och då slipper man att få föl med HWSS.

Sen säger det sig självt, förutsatt att hypotesen stämmer, att risken för avkommor med HWSS ökar om en föräldrer själv har defekten. Och skulle båda föräldrarna ha den så skulle ju fölet också drabbas med 100% säkerhet.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag har läst lite här och där, gruppen är verkligen aktiv och skriver mycket och det är kul.

Just nu har Roisin en kotledsinflammation höger bak, vi tror att det kan bero på att hon har tappat skor fram i sommar och blivit rätt halt och öm av det.


Här är en länk till den gruppen med lite info på svenska för den som vill läsa lite mer.

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Sen säger det sig självt, förutsatt att hypotesen stämmer, att risken för avkommor med HWSS ökar om en föräldrer själv har defekten. Och skulle båda föräldrarna ha den så skulle ju fölet också drabbas med 100% säkerhet.

Nu fungerar ju sällan ärftlighet så enkelt som du skriver här, ta tex ocd som det forskats mer i ärftlighet med två föräldrar som själva hade konstaterad ocd så var det ändå "bara" 26 % av avkommerna som fick det alltså långt ifrån 100 %. Med två föräldrar som var konstaterat fria från ocd (bärare eller inte okänt då de inte hittat genen eller vad det är som ger det) så hade ändå 19% av avkommorna ocd.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Hästar med det här problemet har fötts som resultat av parningar där båda föräldrarna hade bra hovar, så att bara kolla att hingsten har till synes bra hovar är ingen garanti, dä den (liksom stoet) skulle kunna vara anlagsbärare utan att det syns. Därav har man utgått från hypotesen att det rör sig om en recessiv gen, och man hoppas kunna identifiera genen så att det sedan kan gå att testa avelsdjuren för den. Lyckas man med det kan man utesluta parningar mellan anlagsbärare och då slipper man att få föl med HWSS.

Sen säger det sig självt, förutsatt att hypotesen stämmer, att risken för avkommor med HWSS ökar om en föräldrer själv har defekten. Och skulle båda föräldrarna ha den så skulle ju fölet också drabbas med 100% säkerhet.

Det förstår jag med att det inte är någon garanti bara för att man tar en hingst med bra hovkvalitet, kan gå åt pepparn ändå!! Har med arv/gener osv!!
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 752
Senast: Nafayette
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 226
Senast: Masse
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 003
Senast: QuickStar
·
Avel Har ett arabsto som ska föla i maj. Hovslagaren har sagt att jag bör ta av henne alla fyra skona strax innan födseln, samt ha dom av...
2
Svar
23
· Visningar
2 060
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp