Bukefalos 28 år!

Dåliga hovar och ärftighet?

Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Din ponnys pappa har flera avkommor med dålig hovkvalitet så det kommer antagligen från honom. Jag vet att några av dem hade hovproblem redan i 1-2-års åldern. Så visst är hovkvalitet ärftligt, precis som allt annat. Hur stor risk en avkomma till din häst löper att också få det har jag ingen aning om.
Påpekas bör att ditt stos far även fått avkommor med bra hovar.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Har du testat att dra av skorna och låta henne gå barfota en tid? Det gjorde jag med mitt sto som slängde av sig skorna hej vilt och det hjälpte. Idag slänger hon verkligen inte av sig en endaste sko. Hovarna är jättefina nu!
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Hade en uuu Gentle Jennifer, inga problem med hovarna alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Stenmagi:
Jag har provat att ha henne barfota, men hon är så ömfotad då att jag bara kan rida på väldigt mjukt underlag då och som de skogsmullar vi är begränsar det oss väldigt.

Men tack för tipset. :)

lil-sis o Russin8 Vad skönt att era hästar inte drabbats. :)
Ni har inte några bilder på dem, det är alltid kul att få se hur tjejens släktingar ser ut? :idea:
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Känner för att haka på den här gamla tråden eftersom jag har en länk som borde vara av intresse för alla som har funderingar kring här nämnda ras med här nämnda problem.
Jag TROR att Rhodugunes häst kan vara drabbad av något mycket specifikt och jag TROR att det är ärftlgt. Jag har själv egen erfarenhet hos 2 ston av rasen, varav det ena e den här nämnda hingsten. Jag har försökt forska på det här på egen hand eftersom det inte är något som avelsföreningarna för rasen, varken här eller i andra länder, visat intresse för att ta upp. Men vi är flera connemaraägare/uppfödare runt om i världen som intresserat oss för problemet eftersom vi drabbats hårt av det.
Nu har saken börjat diskuteras mer öppet på ett utländskt forum (på engelska), och jag uppmanar alla connemaraintresserade med minsta intresse för/erfarenhet av problemhovar att göra ett besök där. Vill också understryka att problemet inte är begränsat till här nämnda hingst utan det tycks vara betydligt mer omfattande.
Länken går till ett av de första inläggen med någorlunda relevans. Tyvärr kan man bara se de foton som bifogats om man som medlem tar hem inläggen som separata mail, men vill man se de foton som skickats till listan kan man säkert be att få dem i efterhand.

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Sorry att jag måste ta bort länken, men regler är regler. Diskussionerna ska föras på detta forum därför får man inte länka till andra. man får inte heller be folk gå in på sin blogg.

Kan du inte översätta och skriva ut det här istället?

Hälsar moderatorn
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Vad är det för vits med att över huvud taget försöka få ut information om sånt som de som BORDE tillhadahålla den istället mörkat och förnekat i årtionden, om någon annan bara ser till att det blir bortplockat? Man får en känsla av att du som modererar gör det på uppdrag av högdjur inom avelsföreningen. För där har det alltid varit locket på om man velat att styrelsen (på den tiden det fanns en sådan) skulle uppmärksamma det här problemet. Istället har såna som Rhodugune och undertecknad m fl fått stå som levande frågetecken och fått känna oss totalt övergivna i vår kamp för våra älskade hästar, vilkas problem vi inte förstått och än mindre sett någon lösning på. Jag är säker på att vi är långt ifrån ensamma om att ha drabbats av det här problemet och då vore det väl på sin plats att det var tillåtet att hänvisa till den plats där det äntligen kommit till en någorlunda öppen och konstruktiv diskussion om en så viktig fråga!

hälsar Sigrid
som vid det här laget börjar bli heligt förbannad på det trams jag upplevt på den här sidan idag.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Jag ser att du är ny på Buke och då har man kanske inte koll på reglerna ännu. Det skulle inte bli mycket till diskussionsforum här om man bara länkade, därför är det inte tillåtet. Att uppge källor till diskussioner som förs här får man dock göra. Är åsikterna kontroversiella får man också vara beredd på det. Mycket här är kanske "trams", men det finns också väldigt många bra och sakliga diskussioner.

Jag förstår att du är upprörd, men att anklaga moderatorn att agera på order av avelsföreningen är magstarkt. Hon följer bara forumreglerna och har inte försökt att tysta dig utan istället föreslagit att du ska flytta diskussionen hit. Vill man uppmärksamma ett problem i en svensk kontext så är det här ett bra ställe, för det är ett av Sveriges största hästforum (det allra största tror jag). Det finns flera exempel på hur diskussioner på Buke givit eko långt utanför Internetvärlden.

Själv har jag för närvarande ingen häst, men är generellt intresserad av genetik och arvbara sjukdomar (hos både hundar och hästar). Därför vore det intressant att ta del av de rön du känner till. Hoppas därför att du kan tänka dig att skriva om den här så att diskussionen öppnas för svenska connemara-fans och andra intresserade.
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Vilken avelsförening skulle jag vara verksam i?

Det finns forumregler som du godkände när du registrerade dig här. Om du ogillar dem är kanske Buke inte rätt forum för dig?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Vad bra att du hittat hit, för det mesta är buke regler bra och de finns till av en anledning, jag hoppas vi kan arbeta runt dem så du kan dela med dig av den information du har, det är så viktigt att det här kommer fram i ljuset!

Jag har själv funderat fram om tillbax om jag ska skriva något om det här, men jag har inte tillräckligt med kött på benen för att driva en diskission eller svara på eventuella frågor.

Så snälla Sigrid, du behövs i den här frågan! :)

Att den här defekten finns hos connemaran som annars är en så underbar hästras är något som tas på allvar, så att man på sikt kan bli av med den.

Jag kommer nog aldrig kunna använda min härliga häst fullt pga det här och det är tragiskt att det inte finns någon allmän kunskap runt det här problemet, så att det fortsätts avlas på indivder som riskerar ge avkommor med dåliga hovar.

Kram, Maya
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Myrten:
Jag skrev mitt förra inlägg efter att mitt inlägg dessförinnan raderats helt, och det gick inte ens att se att det raderade inlägget någonsin funnits.
I det inlägget förklarade jag bl a att den diskussion jag inte tilläts att hänvisa till förs sedan nästan en månad tillbaka och pågår fortfarande. Den förs på engelska av folk från hela världen, och det är alltså inte bara att flytta den hit. Men det inlägget raderades alltså helt.
Det är nu mer än 10 år sedan jag försökt få vår avelsförenings styrelse att ta upp problemet, men jag (och ytterligare några med mig) har upplevt att det ska sopas under mattan, responsen var obefintlig. Folk i andra länder där rasen finns har liknande erfarenheter. Därför tycker jag att det nu känns så bra att problemet äntligen diskuteras så öppet och konstruktivt som det görs på den mailinglista jag inte får hänvisa till, ens utan länk.
Jag är inte beredd att diskutera det problemet här, tror inte debattklimatet är moget för det. Däremot har diskussionen på den andra listan nu kommit så långt så jag tror inte att förnekarna kan stoppa den, hur betydelsefull ställning de än må ha i avelssammanhangen.

Maya:
Vi har redan ventilerat det här privat, så du känner till en del.
Ja, varje häst som ska behöva drabbas av det här problemet innebär en tragedi och katastrof, såväl för ponnyn själv som för uppfödaren/ägaren. Det har nu bildats en internationell arbetsgrupp bestående av folk med egna erfarenheter, och där jobbar man med förhoppningen att kunna klarlägga genetiken som ligger bakom problemet. Lyckas man med det så bör det kunna resultera i att man kan testa varje enskild ponny för att se om de är anlagsbärare eller inte. Sedan har man förhoppningsvis möjligheten att få till säkra parningar. För likaväl som två skenbart friska föräldrar kan ge upphov till ett "sjukt" föl så kan en "sjuk" ponny få ett friskt föl med rätt partner (men då får man ju ta i beaktande att avkomman måste antas vara anlagsbärare).
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Men snälla människa, sjung ut, vad är problemet då?

Jag har en häst e: Spinway Corona så det är högintressant för mig!

Kommer du på årsmötet 5 februari?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Mitt Corona sto har jättebra hovar, f.ö. samma sto som Russin8 haft. Och de håller ännu :D
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Vad skönt att hon inte haft något problem med sina hovar. :)

Vad har hon för stam på mödernet?

Alla: Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att veta hur problemhovar ärvs, för hur är det om man tar två symtomfria individer, kan det ligga latent, med resultatet att fölet kan få dåliga hovar trots att föräldrarna inte har det?

Kram, Maya
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Ursäkta om det bara är jag som inte hänger med, men vad är det mer specifikt för problem?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Ursäkta om det bara är jag som inte hänger med, men vad är det mer specifikt för problem?

Det undrar jag med men läser man i connemaratråden på gnägg så är själva problemet "bara" dålig hovkvalitet??

Och jag sa då att det kan ju bero på hundratals saker som inte har med aveln att göra.


Betäcker man samma sto med samma hingst, två år i rad och fölisarna blir helsyskon. Och ändå har EN av dom dålig hovkvalitet?

Ena året kanske det var bättre värden på gräset i beteshagen?
Den ena fölisen säljs och växer upp på stall medan det andra fölet får gå fritt i kuperade hagar med stor flock?
Hur är vädret under fölets första månader? Det kanske är riktigt ruskväder så massor med energi går åt för att hålla värme istället för tillväxt...

Och detta är ju något som följer med resten av hästens liv!

Min hästs hovar, vissa år får jag ha ut hovslagare var 6-7 vecka medan andra år har jag haft ute hovis var 10e vecka och som max när hästen varit skodd har det gått 13 veckor mellan skoning.

När hästen gått barfota snackar vi perioder om ibland var 7e vecka och vissa år har det gått 4 månader mellan, då har jag rundat av själv men hovarna har liksom inte "växt ner" något...

Vad beror sådant på liksom? Det har ju med alla förhållanden att göra och knappast bara arv att hästens hovar växer så olika under olika perioder (och nu snackar vi inte bara sommar och vinter utan jag har haft min häst i 10 år och kan säga att under en två-årsperiod behöver inte se lika dan ut som nästkommande tv år)



Men jag har inte fått något svar när jag har sagt detta?
 
Sv: Dåliga hovar och ärftighet?

Ni som haft "turen" att slippa drabbas av det här, var glada för det men kom inte med en massa tvärsäkra påståenden om att det här inte är ett verkligt och existerande problem när ni inte har en aning om vad det handlar om.
Det som jag avser är INGET ospecifikt "dåliga hovar" i största allmänhet. Det är med största sannolikhet ett lika distinkt tillstånd som t ex hästens färg. Det är medfött och beror inte på miljöfaktorer eller hur hästen har fötts upp. Det visar sig i regel redan på mycket unga föl, om inte annat så i tidig ålder.
Symptomen är främst att hovväggen inte fäster på underliggande vävnad, utan släpper och flisar upp sig från bärranden och uppåt. Det är dålig eller ingen kontakt mellan vägghorn och sulhorn vid bärranden, istället bildas där en glipa. Många tar nog det här tillståndet för att vara bärrandsröta eller liknande men det är det inte, och det låter sig inte behandlas.
Vad som gör det här så knepigt är att vi i nuläget inte vet vilka genetiska faktorer som ligger bakom det här. Tillståndet har uppenbarligen varit känt i snäva kretsar i decennier men har tystats ner och inte tillåtits att diskuteras. Sedan är det ju också tacksamt för "förnekarna" att kunna hävda att det inte finns något bevis för att tillståndet är ärftligt.
De som har intresserat sig för det här problemet utgår, med stöd av sina egna erfarenheter, från att det handlar om recessiv nedärvning. Kanske kan fler än en gen vara involverad.
Enkelt innebär det att en "angripen" häst måste ha fått anlaget från båda sina föräldrar. Föräldrarna kan vara symptomfria anlagsbärare (alltså ha normala, kanske till och med "superbra" hovar). Problemet skulle alltså kunna föras vidare dolt genom flera generationer för att plötsligt visa sig. Det kan också vara så att syskon till en "sjuk" ponny är friska. Jämför med hur fuxfärgen eller BEC nedärvs.
Det verkar också som tillståndet kan ta sig lite olika uttryck hos olika hästar. Det verkar finnas "lindrigare" fall som ofta kan maskeras/åtgärdas med t ex skoning. De svåraste fallen tycks helt omöjliga att få ordning på oavsett vilka åtgärder som sätts in. Och även om man med "god omvårdnad" verkar kunna uppnå en del goda resultat i vissa fall, så går tillståndet inte att bota för gott, det finns alltid med.
Ni som vill hävda att det handlar om "hjärnspöken" för min del skulle jag vilja att ni letar rätt på och läser det internationella forum som jag inte får hänvisa till här. Om inte annat så kan ni se att jag inte är ensam om dessa åsikter.
Visar en bild på hur det här KAN se ut. Det är en av mina egna, som jag inte fick någon ordning på trots omfattande och kostsam behandling samt dyra fodertillskott. Hovarna, i det tillstånd de visas här, hölls efter på nästan daglig basis, med "trimning" av lösa bitar och desinfektion. Hästen blev aldrig använd till något arbete pga sitt tillstånd.

swedishhooves.jpg

Med det här tycker jag att det bör vara ganska tydligt för var och en vad det handlar om. För den som har tillgång till boken "Shrouded in mist" kan jag tipsa om en bild på s. 13. Titta på framhoven på ponnym med klövjekorgarna, så inser ni att det här inte är något nytt fenomen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 752
Senast: Nafayette
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 226
Senast: Masse
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 003
Senast: QuickStar
·
Avel Har ett arabsto som ska föla i maj. Hovslagaren har sagt att jag bör ta av henne alla fyra skona strax innan födseln, samt ha dom av...
2
Svar
23
· Visningar
2 060
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp