Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Lycanthrope

Trådstartare
Pga frågor i en annan tråd tänkte jag starta en egen tråd om ämnet.

Vilka torrfoder väljer ni bort och varför?
Vilka torrfoder tycker ni är dåliga och kanske rent utav kan vara skadliga (kanske under lång sikt) att fodra hunden med?

Ni som ger barf/färskfoder, varför har ni valt bort torrfoder?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag vet faktiskt inte ett enda torrfoder jag kan tänka mig att ge mina hundar, ens vid "nödlägen" som ex.vis fjällvandringar.

Vill jag att de ska äta oidentifierbara animalier kan jag ge dem IKEA-korv, vill jag att de ska äta mjölmat kan de få pastarester och vill jag att de ska sysselsätta sig så får de köttben.

På långturer i framtiden planerar jag att själv torka samma köttputs som jag fodrar med. Ekologiskt och närproducerat.

(De äter vissa mängder färdigfoder, näml. Vom och Hundemat. En kompromiss från min sida eftersom jag är orolig över att de får näringsbrist annars av att enbart äta nöt.)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag väljer bort alla torrfoder, tom i nödfall, precis som Migo. Ska jag ha något nödfallsfoder kan jag köpa torkade burgare eller torka själv.

Jag är noggrann med vad jag äter själv, ingen färdiglagad mat på låda osv, och detsamma gäller hundarna. Jag vill veta vad dom äter, och vad det är för kvalité på det dom äter. Jag tycker inte heller att dom behöver så mycket spannmål, och alla tillsatser som kan finnas i torrfoder.

Dalmatinern barfar vi helt och hållet, medan tjockisen får delvis färskfoder och grönsaker och köttben. Har redan märkt skillnad på deras magar, och tjockisen är inte hungrig utöver måltiderna längre, tidigare gick han alltid och letade mer mat.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Nöt, får och kanin har vi från egna djur. Dom får nog ofta bättre mat än husse och matte :D
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Vart köper du torkade burgare?

Bravos är ju lika illa som torrfoder om man kollar innehållet...
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag väljer bort torrfoder med anonyma råvaror, med bha, bht, etoxikin, betmassa och majs, soja och ris. Ris innehåller höga halter av arsenik och går bort därför. Småbarn ska inte äta risprodukter för ofta och de är det heller inte bra för hundar. Majs och soja är snabba kolhydrater. Alla biprodukter går bort.

Jag vill också veta ursprungslandet till råvarorna. Om tillverkaren undviker att svara så kan det vara något de döljer. Allt med ursprung Kina eller Thailand går bort.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Nä bravos gillar jag inte, jag får köpa av en vän till familjen som gör egna, dom reser väldigt mycket med sina hundar.

Men egentligen borde det väl funka att torka bara kött och ge, det skulle ju kanske bara handla om någon dag eller två.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Pga frågor i en annan tråd tänkte jag starta en egen tråd om ämnet.

Vilka torrfoder väljer ni bort och varför?
Vilka torrfoder tycker ni är dåliga och kanske rent utav kan vara skadliga (kanske under lång sikt) att fodra hunden med?

Ni som ger barf/färskfoder, varför har ni valt bort torrfoder?

Största anledningen till att jag för många år sedan valde färskfoder, är för att jag vill ge så naturlig mat som möjligt och torrfoder ligger långt från den listan. Jag kan ge torrfoder som belöningsgodis, men inte som bas.

Precis på samma sätt som jag själv inte skulle vilja leva på (och troligen heller inte må bra på) allt-i-ett-processad mat dag ut och dag in (tänk färdigmat i torkad form - bläää)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Precis på samma sätt som jag själv inte skulle vilja leva på (och troligen heller inte må bra på) allt-i-ett-processad mat dag ut och dag in (tänk färdigmat i torkad form - bläää)
Ja, det är ett väldigt bra sätt att se på det :)



Någon med exempel på torrfoder ni tycker är riktigt illa? Det finns ju bättre och sämre foder, även om man nu väljer bort alla torrfoder.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ja, det är ett väldigt bra sätt att se på det :)



Någon med exempel på torrfoder ni tycker är riktigt illa? Det finns ju bättre och sämre foder, även om man nu väljer bort alla torrfoder.

Här ett exempel. Råvaror i Pedigrees torrfoder. Finns på sidan dogfoodadvisor under foder med en stjärna:

Ingredients: Ground whole corn, chicken by-product meal (natural source of glucosamine) corn gluten meal, animal fat (preserved with BHA and citric acid), meat and bone meal (natural source of calcium), brewers rice, ground whole wheat, dried plain beet pulp, natural flavor, salt, potassium chloride, vegetable oil (source of linoleic acid), vitamins (dl-alpha tocopherol acetate [source of vitamin E], l-ascorbyl-2-polyphosphate [source of vitamin C, vitamin A supplement, thiamine mononitrate [vitamin B1], biotin, d-calcium pantothenate, riboflavin supplement [vitamin B2], vitamin D3 supplement, vitamin B12 supplement), choline chloride, minerals (zinc sulfate, zinc proteinate, copper sulfate, copper proteinate, manganese proteinate, potassium iodide), added FD&C colors (red 40, yellow 5, blue 2)

Fiber (estimated dry matter content) = 4.5%

Red items when present indicate controversial ingredients
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Förstår verkligen inte hur man kan vilja ge sådant till sin hund, det är så mycket onödigt och jag tror inte alls det är bra för hundar. Inte konstigt med allergier och diverse problem.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag började med färskfoder för att det var ett av de få alternativ jag hittade till min allergihund. Dessutom tilltalade det med mer naturligt. Vill gärna barfa men har tidigare känt att jag inte har kunskap nog. Nu är det mest att det är krånligare att få tag på.

Med färskfoder fick jag en klådfri hund som plötsligt är betydigt matgladare och därmed inte är några större problem att hålla i bra hull. Så jag blev frälst och det kändes rätt självklart att ha valpen på färskfoder också då :)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag ger Nordic special + till mina hundar (har hittills funkat att ta med på resor, finns som torkade också) men är inte jätteanti torrfoder. Tycket t ex att Standardt är helt okej om man inte har tillgång till frys. Hade aldrig gett Pedigree och liknande. Uruselt! Men ger gärna Magnusson meat & biscuit som godis. Någon gång då och då får de Frolic som träningsgodis, men alltså de skiter ju orange skitar efteråt så jag tror inte det är särskilt nyttigt...
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Pga frågor i en annan tråd tänkte jag starta en egen tråd om ämnet.

Vilka torrfoder väljer ni bort och varför?
Vilka torrfoder tycker ni är dåliga och kanske rent utav kan vara skadliga (kanske under lång sikt) att fodra hunden med?

Ni som ger barf/färskfoder, varför har ni valt bort torrfoder?


Jag väljer bort samtliga ;)
Nämen, när jag ändå gav torrfoder så valde jag bort enligt den här listan (det jag nämner först är alltså det som jag mest vägrar ha osv):
Majs, havre, hydrolyserat protein, övriga spannmål förutom ris, kött från okända länder, foder som tillverkats hysteriskt långt bort om det finns likvärdigt foder som tillverkats närmare.

Eftersom samtliga torrfoder ökar risken för magomvridning, dålig munhälsa osv så kan ju alla vara skadliga, men det är klart att ju sämre hunden fungerar på ett visst foder, desto skadligare är det. Ett foder som fungerar ok för min hund kan fungera uselt för en annan och tvärt om.

Jag ger mestadels BARF. Ibland slinker det ner lite färskfoder. Den här veckan har min hund fått 600g färskfoder och ca 1655g BARF. Det är ungefär så det brukar se ut. Jag har valt att göra så eftersom min hund mår bäst av att inte äta torrfoder. Förutom såna saker som mycket bättre munhälsa, mindre bajsmängd, är lättare att hålla i bra vikt och möjligtvis har bättre päls, så mår hon även mycket bättre psykiskt.

Tidigare har jag haft enorma(!) problem med att lämna henne hemma ensam. Trots enormt mycket träning enligt konstens alla regler och massor av egna påhitt så har jag som max kunnat lämna henne 1½ timme, men oftast har det varit betydligt mindre än så och jag har t.o.m. fått planera in när jag ska duscha efter när hon råkar vara så trött att hon inte orkar hitta på hyss (vilket inte är lätt med tanke på hennes enorma energimängd).

Direkt efter bytet till färskfoder (vilket jag började med, innan jag började gå över mot BARF), så hade jag en lugn hund hemma. Hon var avslappnad. Hon kunde ligga lugnt inne och vila, väckte mig inte på morgonen för att få mat och stod inte och var hysterisk i väntan på maten. Plötsligt kunde jag lämna henne 40min-1 timme utan någon direkt träning innan. Bara sådär. Det UTAN att hon hade fått någon motion innan och nu, när hon varit skadad i snart 2 månader och knappt fått röra på sig, så är hon fortfarande lika avslappnad. Visst sprätter hon runt på promenaderna och visst ser man att hon VILL flyga runt som en galning, men hon kan ändå koppla av inomhus.

Som ett test så provade jag en dag (när jag hade glömt att tina färskfoder) att ge torrfoder igen eftersom jag hade lite hemma. Direkt hade jag min galna hund tillbaka och dagen efter, med färskfoder igen, så var hon åter igen avslappnad...

Så ja. Aldrig mer torrfoder. Aldrig. Jag lever hellre på nudlar resten av mitt liv än ger henne torrfoder igen.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Någon med exempel på torrfoder ni tycker är riktigt illa? Det finns ju bättre och sämre foder, även om man nu väljer bort alla torrfoder.

Royal Canin Maxi Adult, ett foder som mest verkar innehålla majs, majs, majs och lite hydrolyserat protein. Dyrt som f*n till råga på allt.
"Majs, torkad fågel, majsmjöl, animaliskt fett, torkat fläskköttsprotein, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetfiber, mineraler, fiskolja, sojaolja, jäst, äggpulver, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), taurin, hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin)"

Tello Bas lär innehålla i princip bara spannmål med tanke på att 15kg kostar ynka 259kr och innehållet ser ut såhär:
"Vete, korn, nöt- och fläskkött, animaliskt fett, linfrömjöl, betfibrer, vetegroddar, bryggerijäst, mineralämnen, vitaminer och spårämnen."


De sämsta torrfodren brukar man hitta bland de som har lägst och högst kilopris. De bästa fodren tycker jag verkar ligga någonstans mitt emellan dem många gånger.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

KL

Jag tycker mig se en inflation av BARF och färskfoder just här på buke. Från ena veckan till den andra så skulle man ALDRIG kunna föda upp en frisk hund på torrfoder. Ska du ge torrfoder till hunden, ja då ska det minsann kosta MINST 1000kr/13,5 kg. Annars tänker du varken på miljön, hunden eller världsekonomin.

BARF hit och dit utan att ha en tanke på vad en hund behöver få i sig. Förut hette det "Jag har inte kunskap nog att ge BARF" nu heter det "Hundarna kan INTE ÄTA annat än BARF. Oavsett var dom får för brister men dom måste äta bara ben och kött!"

Ekologiskt och närproducerat i all ära. Superbra. Det säger jag inget om. Men det hela känns som en tävling vilket jag tycker är lustigt!

Jag ger färskfoder sedan tre år. Har provat några olika men valet föll på Fodax. Bra pris och trevligt innehåll.
Två tjockishundar ger vi torrfoder, men ska fr.o.m. imorgon istället Ge ett energisnålare färskfoder för att både hull och tyvärr muskler har rasat av.

Är inte absolutist mot torrfoder på något sätt. Men det finns många, många sorter jag aldrig kommer ge.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

KL

Jag tycker mig se en inflation av BARF och färskfoder just här på buke. Från ena veckan till den andra så skulle man ALDRIG kunna föda upp en frisk hund på torrfoder. Ska du ge torrfoder till hunden, ja då ska det minsann kosta MINST 1000kr/13,5 kg. Annars tänker du varken på miljön, hunden eller världsekonomin.

BARF hit och dit utan att ha en tanke på vad en hund behöver få i sig. Förut hette det "Jag har inte kunskap nog att ge BARF" nu heter det "Hundarna kan INTE ÄTA annat än BARF. Oavsett var dom får för brister men dom måste äta bara ben och kött!"

Ekologiskt och närproducerat i all ära. Superbra. Det säger jag inget om. Men det hela känns som en tävling vilket jag tycker är lustigt!

Jag ger färskfoder sedan tre år. Har provat några olika men valet föll på Fodax. Bra pris och trevligt innehåll.
Två tjockishundar ger vi torrfoder, men ska fr.o.m. imorgon istället Ge ett energisnålare färskfoder för att både hull och tyvärr muskler har rasat av.

Är inte absolutist mot torrfoder på något sätt. Men det finns många, många sorter jag aldrig kommer ge.


Instämmer till stor del. Jag rekommenderar aldrig någon att börja med BARF heller, utan tycker i princip alltid att alla ska börja med färskfoder först, om de nu inte vill ge torrfoder av någon anledning. Inte minst för att man faktiskt ska ha tid att läsa på om hur olika kostvanor och specifika livsmedel påverkar hundarna.

Det jag däremot gillar, är om folk börjar "tävla" i välmående hos hundarna. Att man istället för att säga "Min hund lever faktiskt! Alltså är fodret bra!" kan säga "Okay, min hund fungerar rätt bra på det här fodret. Undrar om det kan finnas något som är ännu lite bättre?". En kunskapsjakt, där man försöker lära sig så mycket som möjligt om hundhälsa osv lär inte vara negativ.

M.a.o. tycker jag att det är jättepositivt med alla fodertrådar som skapas, jag gillar att folk funderar på alternativ till de foder de ger osv. För säga vad man vill, men mååånga hundar i Sverige lever mycket sämre hundliv än vad de förtjänar att göra, inte minst pga att många äter foder som inte passar dem. Det är så galet vanligt med överviktiga hundar, folk som tror att det är fullständigt normalt att hundar har rinniga ögon, stinker ur munnen, pruttar som tokar, skiter enorma mängder och många vet inte ens hur en frisk och bra hundmun ser ut...
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det jag däremot gillar, är om folk börjar "tävla" i välmående hos hundarna. Att man istället för att säga "Min hund lever faktiskt! Alltså är fodret bra!" kan säga "Okay, min hund fungerar rätt bra på det här fodret. Undrar om det kan finnas något som är ännu lite bättre?". En kunskapsjakt, där man försöker lära sig så mycket som möjligt om hundhälsa osv lär inte vara negativ.
Det kan ju vara så att hunden ser ut att må bra på pedigree, men att man kanske får tänka på hur det påverkar hunden framöver och under lång sikt.
Det är säkert flera som nöjer sig med dessa sämre foder bara för att hunden just nu ser ut att må bra.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*KL*

Många av de torrfoder som får högsta poäng hos dogfoodadvisor innehåller potatis och rotfrukter istället för säd, ris och majs.
Är det verkligen att föredra, dvs bättre (eller mindre dåligt) för hunden?
Har sökt efter oberoende fakta utan att hitta, någon som vet om/var sådan finns?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns så många torrfoder och jag kan inte rabbla alla jag inte vill fodra med..
Kan säga såhär istället - jag väljer bort alla foder som innehåller spannmål (dit räknar jag även ris) och alla foder som har suspekta konstgjorda ingredienser.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 736
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 673
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp