Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag föredrar garanterat rotfrukter före spannmål och ris. Har ingen forskning som backar upp men det känns rent logiskt bättre.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag har för mig att jag läst, minns inte källa tyvärr, att många hundar är känsliga för potatis, stärkelsen.

Det är inget jag ger mina hundar, ser ingen nytta med det.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*kl*

Min hund äter numera enbart färskfoder. Jag har under en period gett henne 50/50 av torr och färskfoder. Men nu äter hon enbart VoH. Hon håller hullet på ett helt annat sätt tidigare, hon har satt superfina muskler och är allmänt snygg i kroppen (det är så "illa" att nästan alla vi träffar berömmer hennes hull och muskler. Det är visst ovanligt med rottisar i normalhull och välmusklade ;) ).

Jag har samma upplevelse som Red_chili om min hunds beteende sen jag övergick till färskfoder. Hon håller sig mätt mycket längre och är allmänt lugnare sen hon slipper majs, vete och andra spannmål i sitt foder.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag har samma upplevelse som Red_chili om min hunds beteende sen jag övergick till färskfoder. Hon håller sig mätt mycket längre och är allmänt lugnare sen hon slipper majs, vete och andra spannmål i sitt foder.
Det är samma med våra två, fast på olika vis.
Dalmatinern beter sig inte som om hon har adhd längre :o och vår överviktiga hund letar inte mat eller är rastlös av hunger längre. Det är så skönt!


Det kan ju vara så att folk som ger torrfoder inte lägger märke till små saker som egentligen är tecken på att hunden faktiskt hade kunnat må bättre.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det är samma med våra två, fast på olika vis.
Dalmatinern beter sig inte som om hon har adhd längre :o och vår överviktiga hund letar inte mat eller är rastlös av hunger längre. Det är så skönt!

Det är precis den upplevelsen jag har om min hund också numera. En mycket coolare tjej, om än odågig ungdom, men hon är så mycket lugnare inomhus numera, så det är nästan så jag undrar om någon bytt ut min hund :p
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*kl*

Nu är min hund iofs borta för länge sen men när hon levde så gjorde jag ett försök med färskfoder men det föll inte damen på läppen. Eller jag gjorde flera försök med olika märken men icke, det skulle hon minsann inte äta. Kan tillägga att hon inte var så där överförjtust i rått kött heller, tog några bitar när det serverades men sen var det bra. Så hon levde sitt liv på Royal Canin (ve och fasa ;) ) för det var det enda hon ville äta och som dessutom gav henne bra päls och hull. Så trots att hon levde hela sitt liv på torrfoder var hon en frisk, glad, aktiv grand danois som blev nästan 12 år. Jag hade gärna fodrat henne med färskfoder men vill inte hunden äta det så kan man ju inte tvinga henne.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Nu blir jag väl totalt mörbultad och nergrävd... Men min två får Doggy Proffessional, tidigare åt hanhunden Canami, men det tröttnade han på.
Hanhunden har blivit kräsen på vuxna dar, men Doggy går ner på två röda.
Även lill-skiten är helt galen i sitt doggy.

Jag vet att detta klassas som ett skitfoder, men mina hundar är fina i magar och päls. Får beröm av veterinären för att min hane är så fin i kroppen..

Det jag vet att jag inte vill fodra med igen är Royal Canin som enligt mej är skit, tycker många som får det har fula pälsar, dålig andedräkt, är tjocka, fiser non-stop och kliar sej...:crazy:

Men innan ni halshugger mej totalt så får jag väl erkänna att jag har sneglat på färskfoder, då framför allt till hanhunden. Men jag har inte kommit så långt, tycker det är en djungel och de man pratar med säger olika..

Mvh Domino_s
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Spannmål i torrfoder ökar risken för magomvridning. Om man har en riskras så är det bättre med potatis och grönsaker i torrfoder. (se studien vid Purdue University om risken med spannmål) Magomvridning förekommer i alla raser, men raser med hög och djup bröstkorg är extra utsatta. Det behöver inte vara stora raser utan också tex pekingeese, pudel och tax är raser med förhöjd risk.

En annan risk med spannmål är att det ofta är kontaminerat med mögelgifter. Just nu varnas för majs som är extra hårt ansatt av mögel detta år. En artikel länkad hos dogfoodadvisor varnar för extra många foderåterkallningar nu framöver. Mögelgifter skadade och dödade många hundar för några år sen och det var av kända märkesfoder.

Ris innehåller så skadligt höga halter arsenik att det varnas för barnmat med ris på livsmedelsverkets hemsida. Man ska inte ge det för ofta och risvälling inte alls till barn under 6 år.

Spannmål i torrfoder består ofta av biprodukter. Några torrfoder har humangraderade spannmål, men det flesta har inte det. Biprodukterna är näringsfattiga så när som på snabba kolhydrater. Det är dammet som ligger längst ner i påsen när vi köper t ex ris. Riset i hundfoder består av enbart risdamm i de flesta fall.

Jag har inget emot spannmål om det är bra råvaror, men inte hur mycket som helst förstår. Fullkornsprodukter av vete, havre och korn är mättande, är långsamma kolhydrater och passar som en del i ett hundfoder för många hundar.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ris innehåller så skadligt höga halter arsenik att det varnas för barnmat med ris på livsmedelsverkets hemsida. Man ska inte ge det för ofta och risvälling inte alls till barn under 6 år.

Kan du länka till var det står på livsmedelsverkets hemsida i så fall?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag började med färskfoder ( bravo ) eftersom min hund när jag fick hem honom verkade han ont i magen och vägrade äta sin mat. Han var oerhört stressad och bajsade 5-6 ggr om dagen kletigt och illaluktande. Jag blandade länge med standardt hjort och standardt samt brit care är de torrfoder mina fungerat ok på, endast de två sorterna. Sedan fick jag hem vinthunden som visade sig bli mer och mer kräsen när han vande sig vid att få mat regelbundet. Han började hata att äta kladddig mat som VoH som jag hade börjat med och puttade ut torrfodret samt fick magkatarr. Jag gick då över till ngn halvbarf. VoH äter han fortfarande ibland men bara om jag skär det halvfruset i tjocka skivor, likaså vill han ha bravo fruset. De får inget torrfoder mer utöver som godis eftersom de får ont i magen av att blanda. Bravo får de till frukost eftersom vinthunden tycks behöva lite kolhydrater för att hålla vikten och pudeln för att tvärtom inte bli för fet. Anser ändå att kolhydrater i färsk form är bättre än i processad form.

Har även passat en bichin frise som fick RC och när det tog slut en dag Frolic. Han var speedad och sökte mat HELA tiden, doppade tom nosen och skulle ha kaffe osv. SKällde på allt och bajsade gula, torra korvar 10 ggr om dagen. När de byte till bravo bajsar han 1-2 ggr och har slutat leta mat. Lite skällig men det är en träningssak oxå. Så även om bravo innehåller 60% spannmål så märks det stor skillnad mot torrfoder.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.

Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.

Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Om jag inte minns fel så är både arsenik och bly sådant som lagras i kroppen, vilket rimligen bör ge värre konsekvenser på någon som lever i 80 år jämfört med någon som lever i 12
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Om jag bodde i NZ så vore K9naturals ett alternativ, speciellt om de skippade vitlöken, Ziwi Peak verkar oxå bra, innehållsmässigt.

Använder M M&B som träningsgodis.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.

Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.

Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.

Fast jag ger inte ett bättre foder för att jag vill undvika allergi, det handlar ju om att vilja ge sin hund de bästa råvarorna och vad den är bäst anpassad att äta.

För mig är utfodring med tex doggy som att ge sitt barn McDonalds varje dag. Jag ser ingen anledning att fodra sin hund med skräp, även om den "ska" överleva sådan mat utan att få tex klåda.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Nu blir jag väl totalt mörbultad och nergrävd... Men min två får Doggy Proffessional, tidigare åt hanhunden Canami, men det tröttnade han på.

Inte av mig i alla fall, mina två får också Doggy professional(extra aktiv). Jag är jättenöjd och hundarna mår bra. Jag oroar mig inte för att det innehåller bha och bht, man har inte kunnat påvisa någon ökad cancerrisk för hundar(eller något annat djur som saknar förmage) vilket också är anledningen till att det är tillåtet i människomat. I övrigt innehåller det inte särskilt mycket konstigheter och aningens mer köttprodukter än spannmål. Priset är självklart en bonus.

Jag skulle däremot inte ge ett torrfoder som innehöll färgämnen eller som hade väldigt låg kötthalt.

Jag har också funderat lite över att gå över till färskfoder men i så fall blir det bara ett av dagens två mål som byts ut.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

När han omplacerades till mig åt han till största delen pedigree "och det som finns på ica när hunden behöver mat". Hans bajs var löst, ljusbrunt, illaluktande och det kändes som det krävdes en stor plastkasse för att ta upp all skiten med. Han var mager och inte speciellt musklad. Han åt enorma mängder mat och det kändes som allt kom ut i andra änden så att säga.

Jag hade ingen koll på färskfoder och en minimal frys så jag tittade bara på torrfoder och visste att jag ville ha ett med så lite spannmål som möjligt och inga "konstiga" ingredienser. Hittade taste of the wild och tyckte det verkade bra. Testade under några månader och visst blev det skillnad, men inte så stor som jag önskade och det kändes helt enkelt inte optimalt för min hund. Läste på om färskfoder och de olika sorterna som finns på marknaden och kom fram till att jag ville testa färskfoder.
VoH var det foder som lockade mest och jag har "hittat hem":D
Enorm skillnad på hundens mage och hur han ser ut i kroppen! Faktiskt, som jag såg några andra hade skrivit om sina hundar, så har han också blivit en mer harmonisk hund:laugh:

Nu när jag är mer påläst finns det i stort sett inget torrfoder som jag vill ge min hund på daglig basis. Finns även en del färskfoder som jag inte vill ge. Främst pga att innehållet inte känns relevant för vad en hund behöver och innehåller ingredienser som agerar "utfyllnad" för att få ner priserna.
Barf kan jag väldigt lite om och eftersom jag är så himla nöjd med den mat han äter nu fortsätter jag med det:)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Fast jag ger inte ett bättre foder för att jag vill undvika allergi, det handlar ju om att vilja ge sin hund de bästa råvarorna och vad den är bäst anpassad att äta.

För mig är utfodring med tex doggy som att ge sitt barn McDonalds varje dag. Jag ser ingen anledning att fodra sin hund med skräp, även om den "ska" överleva sådan mat utan att få tex klåda.

:bow::bow::bow::bow:

Tycker det är väldigt konstigt att bli kallad snobb för att man väljer föda som är optimal för hunden, och för att man tänker klimat-/djurrättssmart och väljer bort importerade köttprodukter.

Hur var det nu, tack vare köttkonsumtionen så är en mellanstor hund att jämföra med en SUV, ur CO2-utsläppsperspektiv. Jag väljer att köra små snåla bilar (när jag måste köra bil), precis som jag väljer naturbeteskött som inte behöver transporteras eller födas upp på spannmål/ensilage som kräver disel. Dessutom är det inte processade råvaror, vilket ger ytterligare energibesparing. Nackdelen är att jag behöver frysförvara fodret, vilket kräver el.

Jag försöker vara miljömedveten, är det snobberi så okej då.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.

Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.

Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.

Så om hunden kan må lite bättre av ett bättre foder (nu syftar jag inte på allergier, utan mer allmänhälsa), så är det inte värt att ge hunden ett bättre foder, för "den överlever minsann ändå"?

Själv är det för mig en självklarhet att försöka ge hunden så bra mat det bara går, för jag tror att om hundarna får det, så är de dels gladare och dels kanske lever lite längre. Och om det nu inte skulle påverka livlängden eller ren glädje, hur kan det då vara fel att försöka ge sin hund bästa möjliga?

Sedan kan man blanda in berikning också. Många pratar om att det är bra för hundarna att få jobba för maten, bra för dem att få tugga ordentligt osv. Tittar man då på hur det blir om man tex ger hunden rejäla köttiga ben, så får man en hund som måste jobba lite för att få i sig maten (min hund blir alltså trött av att äta), de får bra tugg för tänder och käkar, får utlopp för behovet/viljan att slita sönder saker och får dessutom bra mat utan konstiga tillsatser osv. Hur kan det vara dåligt, bara för att hunden råkar överleva utan?

Handlar inte hundägande om att ge sin hund ett så bra hundliv som möjligt, med allt vad det innebär?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Min förra bil, en sk SUV, drog mindre bensin än bilen innan, en SAAB 95 från -95. Samma viktklass oxå, ändå fick jag betala mycket mer i skatt, bara för att det var en SUV, logik? Ickeexisterande.
Nuvarande bil är i samma viktklass, vad skatten blir har jag inte koll på. Trots en V6 under huven så drar den aningens mindre än SUVen.

Själv är jag ganska torsk på att ha ordentligt med plåt omkring mig eftersom jag gärna överlever en smäll med en älg, t ex, eller avåkning eller kullerbyttor i spenaten, nåja islandskapet.

Ännu mer OT, undras varför övriga Europas miljöorganisationer anser att diesel är miljövänligare än bensin?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 904
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 744
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp