Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Fast jag ger inte ett bättre foder för att jag vill undvika allergi, det handlar ju om att vilja ge sin hund de bästa råvarorna och vad den är bäst anpassad att äta.

För mig är utfodring med tex doggy som att ge sitt barn McDonalds varje dag. Jag ser ingen anledning att fodra sin hund med skräp, även om den "ska" överleva sådan mat utan att få tex klåda.
:bow:

Bra jämförelse, det finns ju även människor som överlever och tycker sig "må bra" på skräpmat. Jag själv var en sådan.
Men när jag tog tag i vikten och började tänka på vad jag åt, inget mer färdiglagat, inte massa godis, kakor och snabba kalorier hela tiden, så blev det mer som "Jaha, är det såhär man ska må!" :D
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Royal Caninin tycker jag är ett riktigt skitfoder bokstavligt talat. Ture åt det när vi köpte honom, han bajsade massor ljusbrunt stinkande klegg, fes så man inte ville vara i samma rum, var alltid hungrig och luktade urka ur munnen.
Ruben äter Nordic, han bajsar en gång om dagen, mörkt och fast, luktar inget ur munnen, fiser aldrig och är inte hungrig mellan målen.
En otrolig skillnand! Nu har vi efter många om och men fått även Ture att börja äta Nordic och han har slutat fisa, magen är lugnare, han har fått bättre munhälsa och är inte lika tokhungrig som förut.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag tillägger att även våra hundar luktar bättre i munnen efter övergången :)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ok, så det som talar för potatisen är att den är "renare" än andra utfyllnader?
Men hur är potatisen rent närings/upptagningsmässigt i förhållande till majs, ris och spannmål?
Tillgodogör sig hunden potatis bättre?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Lite så jag också känner, potatis är väl mest bara stärkelse och skulle det vara så mycket bättre?

Man får ju titta på hur mycket potatis vs spannmål fodret innehåller. Om det bara är en liten del är det ju inte så farligt oavsett men många foder är ju baserade på spannmål medan många spannmålsfria foder kanske innehåller potatis men då bara lite.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Majs är ju extremt mycket socker i så det sticker ju verkligen ut. Men hur bra de tillgodogör sig de olika spannmålen vet jag inte.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Absolut, jag försöker titta mest på kötthalten/procenten animaliskt protein när jag väljer foder.
Men om man har två foder med ungefär samma kötthalt, vilken utfyllnad är egentligen minst dålig?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Absolut, jag försöker titta mest på kötthalten/procenten animaliskt protein när jag väljer foder.
Men om man har två foder med ungefär samma kötthalt, vilken utfyllnad är egentligen minst dålig?

Jag säger potatis då (som är en rotfrukt), men jag har egentligen inga vetenskapliga belägg för det utan det är bara mina egna tankar om att rotfrukter, frukt, örter och grönsaker är bättre än spannmål (ris, vete, majs, korn osv).
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.

Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.

Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.

Fast där skulle jag nog säga att en varierad kost antagligen är viktigare än att man ger ett skitfoder. Ensidig kost är, vad jag tror, ett av de största problemen bakom "känsliga magar". Det är ju inte så konstigt att magar kajkar ihop om de bara får en slags mat (till råga på allt kanske tom riktigt rövdålig mat som knappt tillgodoser de grundläggande näringsbehoven) och så ger man plötsligt någonting annat, eller hunden hittar något ute och festar loss.

Att dessutom som allra minst komplettera med hemgjord mat i någon form (må det vara matrester eller särskilt utformad hemgjord hundmat) har ju i svensk forskning visat sig minska problem med tex. atopisk dermatit hos raser där allergier och hudproblem är vanligt förekommande. Antagligen för att hundarna då får en sundare bakterieflora i tarmen.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det visste jag inte, på vilket sätt är den skadlig?
Gäller det även sötpotatis?

Sötpotatis är en ört som är väldigt avlägset besläktad med potatis så nej det gäller nog inte samma.

Men som jag skrev så tror jag bara att det är det gröna skalet på potatis som legat i solen som blir giftigt. Tror inte det är bra för människor heller..
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Att dessutom som allra minst komplettera med hemgjord mat i någon form (må det vara matrester eller särskilt utformad hemgjord hundmat) har ju i svensk forskning visat sig minska problem med tex. atopisk dermatit hos raser där allergier och hudproblem är vanligt förekommande. Antagligen för att hundarna då får en sundare bakterieflora i tarmen.

Men det gäller väl tikar som får matrester som komplement när hon har valpar? Och att dessa valpar får mindre allergier och hudproblem.
Jag har aldrig läst att matrester hjälper i övrigt?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Gillar heller inte majs men min hunds mage tycks iaf tåla det bättre än tex vete som han blir lite lös av. Dessutom känns det som om det bara går rätt igenom med tanke på hur mycket som kommer ut bakvägen.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Men det gäller väl tikar som får matrester som komplement när hon har valpar? Och att dessa valpar får mindre allergier och hudproblem.
Jag har aldrig läst att matrester hjälper i övrigt?

Jepp, men eftersom man förklarar det med en bättre tarmflora vore det märkligt om det inte skulle gynna alla hundar. Den tarmflora du föds med är ju inte konstant utan påverkas av miljön resten av livet.

Det finns även annan internationell forskning som visar att hemgjord hundmat inte är kopplad till allergier i samma grad som kommersiella foder.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Fast där skulle jag nog säga att en varierad kost antagligen är viktigare än att man ger ett skitfoder. Ensidig kost är, vad jag tror, ett av de största problemen bakom "känsliga magar". Det är ju inte så konstigt att magar kajkar ihop om de bara får en slags mat (till råga på allt kanske tom riktigt rövdålig mat som knappt tillgodoser de grundläggande näringsbehoven) och så ger man plötsligt någonting annat, eller hunden hittar något ute och festar loss.

Att dessutom som allra minst komplettera med hemgjord mat i någon form (må det vara matrester eller särskilt utformad hemgjord hundmat) har ju i svensk forskning visat sig minska problem med tex. atopisk dermatit hos raser där allergier och hudproblem är vanligt förekommande. Antagligen för att hundarna då får en sundare bakterieflora i tarmen.

Jag är helt enig om detta! Dessutom är det berikande för hunden att få testa olika saker, att rensa ut gottigheter och äckligheter.
Jag har gett både färskfoder, högkvalitativ torrfoder och skitfodret doggy (vilket faktiskt var förvånansvärt bra) och alla möjliga rester och smakprov.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*KL*

Är det någon här som har erfarenhet av BARF/färskfoder och kronisk bukspottkörtelinflammation?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag tror oxå på variation, våra får smaka på det mesta här hemma. Ruben är uppväxt i barnfamilj och har en väl härdad plåtmagew efter alla "tappad" mat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 948
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp