Bukefalos 28 år!

"Dåligt" att vara tidig?

Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag får ursäkta, men jag är nog inte den bäste som är bra på att lägga fram vad jag menar då. Jag ber om ursäkt!

Puss & kram :)

Ursäkt godtagen. :laugh: Ber om ursäkt själv för min snarstuckenhet. ;)

Kl (OT?)
Summa sumarum är väl att småbarnsföräldrar och deras barn är ett tacksamt släkte att kritisera och kommentera. Barnen blir ju som de blir och man kan inte göra mycket åt det men ändå ska man få höra att man inte ligger mitt på normalkurvan oavsett vad som gäller. "Oj, hur ska det gå?", "Oj, gör ni verkligen allt ni kan?" Osv.

Det är oerhört lätt som förälder att känna skuld för att barnet avviker och man går i försvarsposition. Barnet har ju bara det här livet och den här barndomen så jag förstår faktiskt inte nyttan av att klaga på de olika barnens egenheter? :confused:

Det som gör mig mest ledsen är att min son aldrig möts av glada glittriga ögon eller får beröm när han har kommit vidare i sin utveckling, utanför familjen alltså, eftersom det han gör har jämnåriga gjort länge så vad är så speciellt liksom. :grin:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag har ett sånt barn, som är precis "lagom" på (nästan) alla sätt. Hennes storasyster har alltid varit tidig med allt och har fått väldigt mycket uppmärksamhet pga det. Jag upplever att lillasyster inte alls får lika mycket kommentarer och beröm från andra. Det gör inte mig personligen så mycket men det känns lite tråkigt. Hoppas dom kommer få lika mycket uppmärksamhet från omgivningen när dom växer upp.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Ja det må så vara, jag tycker inte att jag har gjort något sådant utmärkande kring min dotter. Jag kan ju inte sjunga lovsånger om något som mitt barn inte är ( dvs lugn ), men däremot kan jag önska innerligt att hon kunde ha mer av den sidan också :).

Jag tror inte att E är ovanligt livlig/energisk, men tillhör den skaran av barn som helst mest far runt både högt och lågt. Både på gott och ont givetvis.

Ewa-Lena:

Huvudet på spiken. Som förälder är man ju orolig för ens barn såklart. Att då få höra om att alla barn kan det, alla barn gör så här i den åldern, alla barn .. Det skapar en oro som egentligen är obefogad, men som man som förälder känner av iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Men nog har det varit många i tråden som pratat om hur härligt det är att ha en liten "vilde", full av energi (ja, se pojkar!:love:) som vill galoppera istället för skritta och aldrig sitter stilla en sekund?

Jag har inte sett samma lovsånger över hur skönt det är att ha ett barn som inte far runt som ett yrväder, utan är lite mer som barn är mest - lugn ibland och livlig ibland - eller rent av ett lugnare barn.

För övrigt blir jag alltid lite förvånad över såna här trådar, för alla verkar ha så extrema barn, som är ovanligt lugna/livliga/smala/tidiga/pratiga/whatever. Iofs kanske inte de med alldeles vanliga barn skriver i de här sammanhangen, men annars undrar jag lite var de barnen finns - alla barn kan ju inte vara extremer.

Okej - det var dumt att starta tråden! :laugh:

Tror inte det finns några vanliga barn ;) Låter rätt trist :grin:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Summa sumarum är väl att småbarnsföräldrar och deras barn är ett tacksamt släkte att kritisera och kommentera. Barnen blir ju som de blir och man kan inte göra mycket åt det men ändå ska man få höra att man inte ligger mitt på normalkurvan oavsett vad som gäller. "Oj, hur ska det gå?", "Oj, gör ni verkligen allt ni kan?" Osv.

Det är oerhört lätt som förälder att känna skuld för att barnet avviker och man går i försvarsposition. Barnet har ju bara det här livet och den här barndomen så jag förstår faktiskt inte nyttan av att klaga på de olika barnens egenheter? :confused:

Det som gör mig mest ledsen är att min son aldrig möts av glada glittriga ögon eller får beröm när han har kommit vidare i sin utveckling, utanför familjen alltså, eftersom det han gör har jämnåriga gjort länge så vad är så speciellt liksom. :grin:

Det finns alltid något att "kritisera" när det gäller barn... Vår dotter är nog ganska ordinär när det gäller motorisk utveckling, kröp vid 7½ månad och började resa sig kort därefter. Nu vid 9½ månad kryper hon i hög fart och över hinder, men visar inga tendenser till att vilja gå. Pratar som de flesta andra vid sin ålder (även om vi i familjen tycker att hon nog är liiite duktigare :D ), har lika många tänder som de flesta jämngamla osv.

Men, naturligtvis får vi höra om hur liten hon är, med sina 68 cm och 7½ kg, FÅR hon verkligen mat (nej, naturligtvis så svälter vi henne?!), och hon är inte bara kort utan dessutom mager (vilket beror på att hon inte blev ammad tillräckligt länge, vet folk).
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag har inte sett samma lovsånger över hur skönt det är att ha ett barn som inte far runt som ett yrväder, utan är lite mer som barn är mest - lugn ibland och livlig ibland - eller rent av ett lugnare barn.

Det där är lite intressant! En kompis till mig skrev en gång ett studentarbete (på låg nivå, detta är absolut inte vetenskap) om typ "Barnet i barnhandböcker" där han visade hur barnhandböckernas kategorisering av olika "typer" av barn, någonstans lite i marginalen alltid hade med "Den lille tänkaren". Ett litet stillsamt liv som sitter och tänker på saker och funderar, men som inte röjer runt och inte klättrar i takkronorna, och inte heller går/kryper/etc särskilt tidigt. Möjligen kan talet vara tidigt hos denna personlighetstyp.

Handböckerna handlade sedan om hur detta barn skulle hjälpas att bli mer utåtriktat och fysiskt aktivt - att handla mer och tänka mindre, helt enkelt. (De handlade inte om hur de små vildarna skulle lära sig att sitta stilla så pass att de kan tillgodogöra sig skolgången.)

Med sådana böcker i sitt bibliotek, kan jag förstå om det är svårare att vara stolt utåt över ett stillsamt, tänkande barn (även om jag tycker att det låter väldigt trevligt).
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Min sambo var ett sådant barn, som sov, åt och iakttog. Ända tills han, vid tre års ålder efter att ha betraktat däckbyten en hel dag (hans pappa jobbade då på en mack) pillrade lös samtliga hjul på morfars bil...
Om det var all uppståndelse kring det, eller om :devil: väcktes så sen den dagen var det slut på lugnet. Han fick till och med börja skolan ett år senare för att han var så vild...
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Med sådana böcker i sitt bibliotek, kan jag förstå om det är svårare att vara stolt utåt över ett stillsamt, tänkande barn (även om jag tycker att det låter väldigt trevligt).

Det är väldigt trevligt, HAN är trevlig. :) Jag tror snarare att det är vissa BVC som har de där böckerna i sin bokhylla och vill få in alla barn i samma tajta mall. Det är tryggast så. :grin:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Ja jag tror nästan det! Hans systerson har lite samma tendenser. När han hade passerat året började det "tjatas" om att det var dags att gå, och en dag klev han bara upp och gick hur stadigt som helst! Från 0-100 på en gång liksom.

Vår dotter är inte alls sådan, hon stod på alla fyra och gungade i en månad innan hon tog ett krypsteg, och sen har hon successivt jobbat sig fram till att vara den mäster-krypare hon är idag.

Vore kul om de kunde få ett par kusiner till, så man får se om det är nåt som sitter på y-kromosomen det där :laugh:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Oj så mycket sura kommentarer du fick i en tråd som skulle vara peppande om att det inte är dåligt att vara tidig.

Äh, radera det sista för det skulle också ändå misstolkas....
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Oj så mycket sura kommentarer du fick i en tråd som skulle vara peppande om att det inte är dåligt att vara tidig.

Äh, radera det sista för det skulle också ändå misstolkas....

Ja från å hört redan negativa kommentarer om att det är dåligt att vara tidig och till det här.

Men man får väl räkna med det om man startat en tråd.

Har iaf fått lite pepp, tack ni som känner er träffade.

Jag lämnar nu tråden så ni kan fortsätta skivas ifall ni vill.

Tjo flöjt! :)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Men hela tråden andas "vi och dem" där "vi" är de tidiga barnen där ni lovsjunger de barnen, och "dem" är de sena, lugna barnen som inte är vare sig försigkomna eller energiska och därmed är "sämre" (hittar inte rätt ord) på nåt vis. Kan vara en idé att uttrycka sig respektfullt kanske?

Men det här är väl en tråd om tidiga barn? Om det är ett problem för dig förstår jag inte varför du ger dig in i den alls? Vissa barn är tidiga, andra inte - det är väl inte så konstigt? Jag var tidig, min son är tidig & jag tycker att det är intressant att diskutera med andra som har det likadant. Min bror å andra sidan var sen både med att gå och prata men nu, som vuxen, är han medlem i MENSA vilket väl om något visar att utveckling i barnstadiet spelar ganska liten roll i det långa loppet...:grin:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

*kl*
Jag var tidig med att gå; kring 8-9 månader tror jag. Och mamma sa att det var lite bekymmersamt då hjärnan inte var direkt "färdig" i förståndet vad gäller att man faktiskt kan slå sig när man springer omkring över höga trösklar inomhus före ett års ålder. Jag var tidig med det mesta; både motoriskt och med talet t ex. Ett aktivt barn. Sen kom min brorsa som började gå vid 1,5 års ålder.
Och det gick ju bra för oss båda sen i livet. ;)

Vår son är nog den där "lilla tänkaren". Han brås mer på sin pappa och var i och för sig normal vad gäller att gå (13 månader), tala osv. Men han är en ganska försiktig person; lite osäker bland barn han inte känner. Han är också enormt inkännande och SNÄLL mot andra barn. Han är ofta en "betraktare" som gärna tittar på andra innan han gör själv. Han var oerhört enkel som liten bebis; grät nästan aldrig och var i princip nöjd jämt! Nu kan jag ibland önska att hans lillasyster var mer som han var. :D Hon är mer skrikig, aktiv och humöret skiftar från glad till hysteriskt arg eller ledsen på 1 sekund.

På något sätt så känns det ju som att det där med barn och deras temperament är svårt att jämföra mer än möjligen INOM familjen. Det påverkas ju av vad man har för erfarenhet av andra barn. Har man bara sett barn som utomstående släkting så är det svårt att säkert VETA hur barnet "är" fullt ut. Folk tror ju nästan inte att vår son kan vara arg och skrika, men det KAN han, hemma, där han är trygg. Förstås.
Det påverkas ju också av hur man kom i en eventuell syskonskara. Hade vi verkligen upplevt vår lilla som lika "skrikig" om hon varit nummer ett? Då hade man ju haft mer tid att ägna åt BARA henne och hon hade kanske aldrig "fått" skrika som det ju blir nu ibland när man måste prioritera stora barnet?

Barn både ÄR och BLIR ju en viss personlighet. Det visar ju bland annat forskning inom genusområdet; att pojkar och flickor omedvetet behandlas olika; att vissa egenskaper uppmuntras mer hos ena könet än det andra osv.

Det är en stor, svår och intressant fråga. När jag skriver härovan att vår son är "en tänkare" och den lilla mer temperamentsfull så gör ju även JAG en slags "stämpling" av dem. Man får akta sig - barn utvecklas också. Personligheten kan också förändras.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Pratade med en läkare idag på bvc & hon sa att det finns verkligen ingen som helst bevis till att de barn med tidig motorik - pratar senare. Det är helt tillfälli.

Och många här med tidiga barn har även börjat prata rätt tidigt, andra inte. Så tror ganska starkt på vad hon säger.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Min son var rätt tidig med det mesta. Rulla, sitta, krypa gå osv. Han hade lite problem då han lärde sej sätta sej själv. Han kastade sej bakåt och slog sej en hel del i bakhuvudet. (studsade i golvet). Vet inte om han "litade" på att jag hade hunnit lägga kuddar bakom honom.

När han lärde sej gå hade han inte någon sitt-reflex. Alltså att dom sätter sej när dom tappar balansen eller ramlar åt tex bakåt.
Han slog sej en hel del den första veckan. Hann inte med o skydda honom varje sekund.


Än idag är han en vilde. 2 år på fredag och har inte många begränsingar och tror sej vara lika stor som sina äldre kusiner och kan göra allt som dom gör....
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Pratade med en läkare idag på bvc & hon sa att det finns verkligen ingen som helst bevis till att de barn med tidig motorik - pratar senare. Det är helt tillfälli.

Precis. Det är väl som den där eviga skrönan om att man antingen har språksinne eller matematiksinne. Det finns faktiskt ganska många som har både och eller ingetdera. Men blir man indoktrinerad i att tro att "jag har språksinne (underförstått jag har inget matematiksinne)" så är det nog rätt stor risk att det blir självuppfyllande.

Som jag; som alltid sett mig som en typisk teoretiker; en plugghäst. "Jag var dålig på idrott i skolan" brukar jag säga. Men nåja, när jag tänkt efter har jag konstaterat två saker:
1. Jag var inte DÅLIG, jag var en medelmåtta med min 3:a i betyg
2. Om idrotten ägnats åt "mina" sporter som jag sysslade med på fritid; ridning och slalom så hade jag garanterat haft 5:a.
Alltså; jag är och var inte värdelös på idrott, men hade den bilden av mig själv. Om jag spelat fotboll, handboll eller ägnat mig åt friidrott på fritiden så hade jag sannolikt varit ganska bra även på skolgympan.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Min erfarenhet är att den som har lätt för matte också brukar ha lätt för grammatik, därför att de bägge är logiska, abstrakta system. Däremot kan man ju vara bra på grammatik, men ha dåligt uttal och dåligt glosminne och sinne för språkliga nyanser. Den som är bra på språk men dålig på matte brukar i så fall vara bra på de sistnämnda delarna av språket, kanske ffa uttal och nyanser, inte nödvändigtvis grammatiken.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Hm är det gjort undersökningar på det alltså?

visslan som är urkass på matte och har lätt för grammatik, språk och uttal.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 565
Senast: Eurydome
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 667
Senast: Flixon
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp