"Dåligt" att vara tidig?

Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Hans favoritintresse är hästar och han längtar efter att få galoppera eftersom det går så fort då. Den aktiva killen i honom kan inte förstå varför han måste träna på skritt och trav först.

Haha, han kan bilda klubb med min äldste. Vi har talat lite löst om knatteridning och då sken han upp och sa att han skulle gå på det och lära sig hoppa hinder! Jag sa lite försiktigt att man fick öva på att rida lite mer innan man började med hoppning och då förklarar fyraåringen för mig att han ju redan har ridit, så det *kan* han ju! Sådetså! Hm, det finns i och för sig några steg på vägen mot att bli runtledd i skritt och komma i galopp mot ett hinder, men det lär han upptäcka själv efter hand...
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Hehe ja skoj är det med en "vilde"...., man ser utveckling dag för dag!

Men av de som har lugna barn verkar så himla stolta över att dom inte behöver ha hjärtat i halsgropen ;)

Typ "stackars dig som har en vilde till unge" ... min Oscar var aldrig sådär galen...


Angående barstolar, nej dom har jag inte "spänt" fast.... bör jag göra det?!

Orkar inte hålla på å spänna fast stolar & grejer, i så fall får jag ta bort dom för stunden. Har inte några andra möbler som är tyngre som jag bör spänna fast iaf, skönt det!

Spisen måste jag dock säkra, får han chansen så tar han tag i ugnsluckan & hänger sig själv i den (lyfter benen från marken). Har en bild, men blir väl ramaskrik om jag lägger upp den här & man inte ser min kille som står vid sidan av! ;)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Men det är väl inte så konstigt att man är stolt över sitt barn och dennes egenheter? Eller hur tänker du? Ska man vara missnöjd om barnet inte är tidigt motoriskt? Det är ju inget man kan göra nåt åt, mer än att leka och öva så mycket det går och barnet själv vill. Jag är oerhört stolt över min lugna och sena 8-månader gamla son. Han utvecklas också dag för dag men på sin bana, han har alltid älskat att utforska saker och leta efter tvättlappar på leksaker och kläder. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Precis! Man är ju stolt över sitt barn oavsett hur det är :love:
Min dotter var betydligt senare än sonen och kröp inte förren hon var nästan nio månader. I gengäld så gick hon på sin ettårsdag hon också.
Var sak har sin tid och så länge barnet är friskt så lär de ju sig att gå förr eller senare.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Så sa vi med "orka spänna fast", men jag ändrade mig fort ;)

Ewa-Lena och TinyWiny:

Jag tror inte alls att Mirabell menade så som ni tolkade det. Jag tror mer att hon som jag blir lite "trötta" på att få höra hur jobbigt det måste vara att ha en duracellkanin till unge. Ella var inte snabb med allt ( gå osv ) men hon har alltid varit väldigt energisk, sprudlande och i behov av rörelse/händelse.
 
Senast ändrad:
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Det är ganska tröttsamt att försvara ett sent barn också, särskilt från läkarvården där de hotat med sjukgymnastik om han inte lär sig bättre. Dvs en stor skuldbeläggning på mig som förälder plus mina ursäkter när nån frågar om han kommit så eller så långt. Ni med tidiga barn verkar snarare få beröm för att era barn är tidiga och därmed har ni gjort rätt som förälder.

Japp, det här är känsligt för mig och när nån lustiggör sig över en förälder med ett sent barn blir jag faktiskt stött. :mad:

Grejen är att han är inte sen i egentlig mening utan inom normalramarna men det verkar som att de tidiga barnen är norm och därmed extra duktiga på både BVC och ÖF.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Angående barstolar, nej dom har jag inte "spänt" fast.... bör jag göra det?!

Missade att du hade svarat på detta förut. Ja du bör nog spänna fast dem eller plocka bort dem. Det blir en rejäl smäll när de far i golvet när han ställer sig upp emot dem och är han då i vägen så kan det gå illa.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Så sa vi med "orka spänna fast", men jag ändrade mig fort ;)

Ewa-Lena och TinyWiny:

Jag tror inte alls att Mirabell menade så som ni tolkade det. Jag tror mer att hon som jag blir lite "trötta" på att få höra hur jobbigt det måste vara att ha en duracellkanin till unge. Ella var inte snabb med allt ( gå osv ) men hon har alltid varit väldigt energisk, sprudlande och i behov av rörelse/händelse.

och delvis knapplån

Jag har ett "tidigt" barn och ett "sent" barn och jag kan säga att jag är glad att jag kunde "skylla" på att dottern är så mycket förtidigt född. Det var ett himla tjatande och jämförande och har man ett tidigt barn så är man duktig och har man ett sent barn så är man inte lika duktig :grin:

Jag kan tänka mej att de som säger så som Ts har fått höra kanske gör det för att hävda sig. Visserligen lika fel men jag skulle kunna gissa det.

Det finns inget så känsligt som när någon kritiserar ens barn oavsett andledning. Man blir ledsen och man blir trött på att höra det om det upprepas. Ingen väljer ju hur ens barn ska vara.

Jag fick höra att jag var dum som tragglat så mycket med sonen att han kunde rabbla alfabetet när han var 3,5 år. Han skulle vara så mycket före i skolan att han skulle tycka den var tråkig. Problemet var bara att jag aldrig hade tragglat. Han lärde sig både alfabetet och att läsa och skriva själv. Men visst avskydde han skolan för att de aldrig kunde ge honom en utmaning.

Mina barn åt aldrig välling och det upprörde folk något enormt. Men vad äter de då :eek::confused: sa folk som om välling var det enda ett barn kunde äta.

Det upprörde folk något enormt att min dotter alltid var tvungen att klättra upp i ett träd innan hon kunde gå hem ifrån dagis när hon var fyra år. Jag var ju inte klok som tillät det för hon skulle ju ramla ned och slå ihjäl sig :cool: Hur kunde jag tillåta henne att vara en sådan vilding! Hon är ju dessutom flicka :eek:

Folk klagar och gnäller för allt och inget och det svider i föräldrahjärtat oavsett varför det gnälls.
Mycket kan man ju ändå inte göra något åt, barnen utvecklas i en viss takt och de lär sig något nytt när de är mogna för det. Tänk om människor kunde vara lite mer vidsynta och tänka en gång till innan de öppnar munnen.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

+ Tinywiny

Nej nu tog ni det verkligen åt det hållet det inte var menat ;)

Klart man ska vara stolt , oavsett!
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Så sa vi med "orka spänna fast", men jag ändrade mig fort ;)

Ewa-Lena och TinyWiny:

Jag tror inte alls att Mirabell menade så som ni tolkade det. Jag tror mer att hon som jag blir lite "trötta" på att få höra hur jobbigt det måste vara att ha en duracellkanin till unge. Ella var inte snabb med allt ( gå osv ) men hon har alltid varit väldigt energisk, sprudlande och i behov av rörelse/händelse.

Typ exakt så jag menade, men kanske lätt att "ta åt sig"....
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Missade att du hade svarat på detta förut. Ja du bör nog spänna fast dem eller plocka bort dem. Det blir en rejäl smäll när de far i golvet när han ställer sig upp emot dem och är han då i vägen så kan det gå illa.

Då tar jag hellre bort dem, istället för å börja skruva i cementväggar!

Jag är dock alltid i samma rum så jag avaktar ett tag till.... tack för tipset!
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Samt snälla....

Gör inte detta till en tråd där de barn som är "lite senare" är de som kommer i kläm & inte får lika mycket uppmärksamhet osv. Men starta gärna en egen tråd! :idea:

Jag startade tråden för att höra om det fanns fler som kunde komma med tips om hur man kunde tänka när folk mest kom om negativa kom. om att man har en vilde. :laugh: Om risker som verkar finnas osv, men tror nu jag fått en syn på det hela. Att det inte alls behöver vara så tokigt att ha en goding som far & flänger.

Alla barn är olika, det är väl ändå inget nytt?! :rofl:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Hehe ja skoj är det med en "vilde"...., man ser utveckling dag för dag!

Men av de som har lugna barn verkar så himla stolta över att dom inte behöver ha hjärtat i halsgropen

Typ "stackars dig som har en vilde till unge" ... min Oscar var aldrig sådär galen...

Och de med vilda barn verkar ju så stolta över era vildingar, vad är problemet ?
Man SKA väl vara stolt över sitt barn hur det än är.

De negativa kommentarerna liksom de positiva är det väl bara att lyssna på sortera och bestämma om de har någon relevans.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag skrev att min dotter inte alls är tidig på alla plan men hon har alltid varit en energisk duracellkaning. Det är en väldig skillnad på att vara tidig och att vara energisk, dom två går inte alltid hand i hand.

Du måste ha ett synnerligen knepigt bvc om det är en norm att vara tidig, både här och på vårt förra bvc hade dom en helt avslappnad attityd till utveckling. Min 2½-åring pratar inte särskilt mycket alls, men här är det inte alls på tal om att det är konstigt.

Rätt som förälder om man har ett energiskt barn? Jag upplever ofta tvärtom faktiskt. När min unge far omkring som en torped så är det som om jag misslyckats i uppfostringen av henne. Som om hennes energi skulle sitta i uppfostringen, ja det är ju lätt att tycka om ens barn gillar att sitta stilla ;).

Jag förstår samtidigt att det är känsligt för dig, precis som det jag tog upp är lite känsligt för mig. Men när jag förklarar hur jag tror så behöver du ju inte forts med sur attityd och arg gubbe.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Och de med vilda barn verkar ju så stolta över era vildingar, vad är problemet ?
Man SKA väl vara stolt över sitt barn hur det än är.

De negativa kommentarerna liksom de positiva är det väl bara att lyssna på sortera och bestämma om de har någon relevans.

Jag skulle vara lika stolt över min son oavsett vad han kunde eller inte.

Blev mest orolig över de nackdelar som verkade finnas när jag hört folks kommentarer.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

L far överallt & är snabb som tusan. Har aldrig hunnit få nå mysigt bebisfett på kroppen & har dte verkligen inte nu när han rör så mycket på sig. Han äter mycket & bra, men är ändå lite spinkig tycker jag.

Ska höra med bvc nästa gång ifall man gör något åt det....
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Men hela tråden andas "vi och dem" där "vi" är de tidiga barnen där ni lovsjunger de barnen, och "dem" är de sena, lugna barnen som inte är vare sig försigkomna eller energiska och därmed är "sämre" (hittar inte rätt ord) på nåt vis. Kan vara en idé att uttrycka sig respektfullt kanske?

Jag har barn i släkten där barnen har fått andra slags klagomål, varav en kröp vid 5 månader men hade strl 62 hur länge som helst. Modern fick frågan på BVC om barnet verkligen fick mat?? Det är ju lite svårt att få en liten vilde att gå upp i vikt när det bara busar av energin på en gång. ;)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Men hela tråden andas "vi och dem" där "vi" är de tidiga barnen där ni lovsjunger de barnen, och "dem" är de sena, lugna barnen som inte är vare sig försigkomna eller energiska och därmed är "sämre" (hittar inte rätt ord) på nåt vis. Kan vara en idé att uttrycka sig respektfullt kanske?

Jag har barn i släkten där barnen har fått andra slags klagomål, varav en kröp vid 5 månader men hade strl 62 hur länge som helst. Modern fick frågan på BVC om barnet verkligen fick mat?? Det är ju lite svårt att få en liten vilde att gå upp i vikt när det bara busar av energin på en gång. ;)

Jag får ursäkta, men jag är nog inte den bäste som är bra på att lägga fram vad jag menar då. Jag ber om ursäkt!

Puss & kram :)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag tycker inte att jag har uttryckt mig på något nedlåtande vis öht i tråden. Jag tror att du tolkar in mer vi och dem i hela tråden för att du är känslig på detta område?
Att du tolkar in att barn som är lugna är sämre får stå få helt för dig, jag har inte ens andas något i den stilen. Framför allt för att jag helt enkelt tror att de allra flesta barn utvecklas i en individuell takt men att utvecklingstakten inte påverkar vare sig barnet nu eller senare i tiden.

Vi lovsjunger? Nej du nu får du allt ta och läsa om mina inlägg, alt att sluta säga vi och ni.

Min dotter hör varken hemma i vare sig vi eller dem-grupperna som du talar om. Hon kör sitt eget race och har sin egen grupp ;)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Men nog har det varit många i tråden som pratat om hur härligt det är att ha en liten "vilde", full av energi (ja, se pojkar!:love:) som vill galoppera istället för skritta och aldrig sitter stilla en sekund?

Jag har inte sett samma lovsånger över hur skönt det är att ha ett barn som inte far runt som ett yrväder, utan är lite mer som barn är mest - lugn ibland och livlig ibland - eller rent av ett lugnare barn.

För övrigt blir jag alltid lite förvånad över såna här trådar, för alla verkar ha så extrema barn, som är ovanligt lugna/livliga/smala/tidiga/pratiga/whatever. Iofs kanske inte de med alldeles vanliga barn skriver i de här sammanhangen, men annars undrar jag lite var de barnen finns - alla barn kan ju inte vara extremer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 565
Senast: Eurydome
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 645
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp