"Dåligt" att vara tidig?

Mirabell

Trådstartare
Min lilla pojke på 8 månader far runt som en vilde här hemma, inte en lugn stund - vilket inte gör mig något alls. Det är så skoj att se hur han upptäcker & utvecklas. Han började krypa redan vid 4-5 månader & sen dess har det gått fort framåt.

Han kryper fort, fort fram & ställer sig mot allt & klättrar upp på det han kan utan problem. Sa jag att jag hade fullt upp? ;) Han har för det mesta koll på hur man tar sig ner, ramlar på rumpan eller böjder sig ner & tar i golvet för att sen komma ner på alla 4 igen.

Får höra av många som redan har barn att "oj vad tidig han är", du kommer få problem sen när han antagligen kommer börja gå ganska tidigt (det vet man ju inte säkert, men ifall att). Då inte huvud & kropp kommer synka ordenligt så kommer han slå sig massor.

Så ni med tidiga barn, hur funkade det för er?

Som svar till dessa föräldrar har jag bara svarat att jag har verkligen FULLT upp redan & måste passa en hel del!

Vore tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter!

http://www.youtube.com/watch?v=n3rtl1o6m9w

Ett litet klipp på när han vill efter katten :)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Min äldsta dotter började gå några dagar innan hon blev 10 månader. Hon har i stort sett aldrig ramlat och gjort sig illa.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Härligt! Tydligen är han motoriskt duktig, och därför kan det möjligtvis hända att han koncentrerar sig lite mer på den biten än t.ex. på att lära sig tala. Men det kommer, det också.

MVH Em-pirre, som nästan sprang vid 9 månader...
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Min dotter har varit tidig i det mesta, gick utefter möbler vid 7 månader och tog sina första egna steg vid 8 ½. Som tur var "glömde" hon bort det efter ett par dagar, jag var livrädd eftersom hjärnan inte har fattat att man måste akta sig och ta för sig när de trillar.
Sen efter nån månad , ett par dagar innan 10 mån så reste hon sig upp och sprang iväg, och var otroligt stadig med en gång.
Har inte slagit sig en enda gång vad jag minns.

I de flesta fall tycker jag (och tycker det har verkat som att andra tycker) att det är positivt att vara tidig. Sen måste ju hjärnan hänga med i kroppens utveckling som du sa, såklart.

Det finns ju mjuka hjälmar man kan ha på dem om de riskerar att ramla och slå i huvudet.

Tillägg: här har det inte stämt med tidig motorik --> sent tal som så många säger att det ofta funkar. När hon fyllde 1 sade hon 12 ord och nu 2 år gammal har hon ett otroligt vokabulär och räknar till 10 (men glömmer 4 och 7 :D)
 
Senast ändrad:
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Härligt! Tydligen är han motoriskt duktig, och därför kan det möjligtvis hända att han koncentrerar sig lite mer på den biten än t.ex. på att lära sig tala. Men det kommer, det också.

MVH Em-pirre, som nästan sprang vid 9 månader...

Ahha okej, jo man får väl hoppas han lär sig prata någon gång i så fall! :laugh:
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Tror han var 7 månader första gången han drog sig upp på soffan & sen tog det en vecka så ställde han sig mot både möbler & väggar.


Jo men 9-10 månader är väl rätt tidigt att börja gå vid?

Det är väl det mest folk syftar på att det kommer gå illa för han eftersom att hjärnan inte är utvecklad.

Får väl köpa en tyghjälm ifall han skulle slå sig mycket & hela tiden.
Men ramlar & slår i ... det är ju saker som sker med de flesta barn.

Bara dom inte riskerar att få hjärnskakning eller annat otäckt!
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Min aldste son ar nastan 4 och han borjade ga nar han var 9 manader exakt. Han var ganska sen med talet, var nog 2.5 nar det slappte och over tre innan han talade "mycket". A andra sidan ar han tvasprakig ocksa.

Yngste sonen ar nastan 2 och borjade ga nar han var 10 manader. Han pratar sjukt mycket och har sagt treordsmeningar sen han var 18 manader minst.

Visst var det sa att aldste sonen trillade ganska mycket raklang bakat innan han larde sig ga, men det var inte halften sa brutalt som alla ganger han medvetet dunkat huvudet i golv och vaggar i sina utbrott. Nu ar han dock en valdigt trevlig individ, om an inte sa detaljmedveten som lillebror.

I slutandan tror jag inte det spelar nagon roll. Det ar sa individuellt hur forsiktiga de ar. Om de ar for tidiga sa oroar man sej och om de ar for sena oroar man sej. Egentligen handlar det bara om ett par manaders skillnad, och till slut sa kan alla ga och alla kan prata. Med nagra fa undantag, forstas.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Ja visst är det tidigt det med, men jag märkte ju på henne att hon var "mognare" vid 10 mån, såklart att hon trillade lite i början, men hon tog för sig.

Em-pirre: haha ja 8 är favoritsiffran här, så fort man frågar nåt hur många hon har/det är, eller när nån frågar hur gammal hon är så blir svaret 8! "Moa yller 8 , tober ( oktober):D
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Ja det är lustig ifall det skulle vara så att det kan dröja så med talet när det kanske bara är 2 månaders skillnad med gåendet. Men vad vet jag, kanske det är mycket eftersom det händer en del första året.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Det jag har hört av kompisar som haft motoriskt tidiga barn är inte att de gått sämre, utan att omdömet inte kommer tidigare bara för att man kan gå tidigare. Alltså, en krypande ettåring har samma omdöme som en gående ettåring, men den gående ettåringen har förståss mycket större möjligheter att exempelvis gå rakt ut i trappor, gå in i soffbord, osv. Så ett barn som går tidigt skapar merjobb för föräldern, eftersom de är rörliga men har noll omdöme, och kan slå sig rätt rejält om man inte är där och passar hela tiden.

Är det inte det som dina vänner menar då, att ni lär behöva passa honom för jämnan, om han inte ska slå sig hela tiden? Av egen erfarenhet skulle jag säga att det är otroligt svårt att helt undvika bulor och blåmärken när de börjar gå, även om man står bredvid hela tiden.

Så dåligt vet jag inte om det är, de flesta föräldrar är ju liksom du oerhört stolta om deras barn är tidigt med att gå, men samtidigt blir det onekligen mer intensivt att passa en ettåring utan omdöme som går, än en ettåring utan omdöme som kryper.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag förstår!

Ja jag har faktiskt inte frågat när dom sagt det. Men alla har sagt likadant , att det är en nackdel att barnen går tidigt.

Men jag får ju passa himla mycket redan nu, han kanske trillar i backen en gång per dag. Dock inte så himla hårt... utan mer "vanligt", går över på en gång.

Men å andra sidan så är väl barn till å passas på, jag är inte mammaledig för å ta det "lugnt" :laugh:

Ja han har hunnit få 2 små bulor/blåmärken, men dom går över på en dag typ!
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Och passa för jämnan kommer jag väl försöka att göra, men han kommer nog lyckas slå sig ändå.

Och hur lång period snackar vi om... kan ju inte vara många månader tills dom får lite mer kontroll i så fall? :o
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag tror mer att barn som ar lite mer aventyrare prioriterar att lara sig klattra, lasa upp dorrar, kasta saker i golvet for att se vad som hander, studsa studsmatta, balansera mm an att kommunicera.


Jag kunde verkligen se skillnad redan nar min yngste var 4-5 manader gammal, han var mycket mer intresserad av det sociala samspelet and min aldste varit. Den yngre tycker det ar kul nar vi skrattar, gor om saker som han fatt gensvar pa och ar allmant mer gosig, kontaktsokande och intresserad av manniskor. Min aldste ar standigt pa sprang efter nya aventyr, han bryr sig inte om vad vi tycker och ar inte alls speciellt kelig. Han sitter sallan still mer an ett par sekunder, fast det borjar bli battre. Han har helt enkelt inget intresse av att underhalla andra.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Nar de far mer kontroll borjar de klattra.... :) Sorry men det ar nog slutpassat nar de ar typ 22 och flyttar hemifran ;)
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Aaa olika personligheter alltså såklart....

Leon är rätt gosig men inte speciellt intresserad av människor. Han är totalt orädd hittills, men den perioden kanske kommer den med.

Eftersom att man får höra det med att "har han börjat bli rädd för människor än?" Och "oj han gråter inte hos mig"..osv.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Han klättrar redan.....

Nej du behöver inte säga sorry... det gör mig ingenting! Går helt in i rollen som "passare" ;). Men ibland har man väl inte hunnit med å rädda han, han har överlev hittills! :p
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Jag har forstatt att de inte kan fa hjarnskakning vid fall fran sin egen hojd. Alltsa om de star rakt upp och ner och trillar sa far de inga skador.
 
Sv: "Dåligt" att vara tidig?

Ella klättrade innan hon kunde gå.

Vi har fått spänna fast allt ( stolar m.m ) annars var hon uppe på matsalsbordet i ett nafs. Började förvisso gå senare ( 11 ½ månad ) men sedan har allt det motoriska kommit i en jäkla fart...

Cyklar på tvåhjuling som nyligen fyllda två år, lika så sparkar hon med sparkcykel, gungar själv ( får upp en jäkla fart ), klättrar överallt och jämt. Nyfiken som få och totalt orädd. Hon har aldrig haft någon "rädd för andra/okända människor" period, fast många varnat mig att den kommer att komma.

Däremot pratar hon inte så mycket, det har släppt lite mer nu dock ( 2 ½ år ).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 565
Senast: Eurydome
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 651
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp