Dåligt inridna hästar!!!

N

naturally_horse

Min kompis har ett varmblodssto som knappt har blivit riden och blivit lite körd... Hon har mest gått i hagen och nu ska kompisen börja "rida in" hästen... Hästen är väldigt känslig och hetsig och går på lugnande örter (kamomill).:angel: Hon är rädd om skänklarna om man petar för mycket... Är väldigt stissig och inte så van vid så mycket...

Jag undrar då vad man kan göra för enkla övningar som kan hjälpa min kompis att komma en bit på traven... Tacksam för hjälp!!!:bow:
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Börja från grunden och lugna ner henne från marken innan ni hoppar upp och försöker rida henne.

Allt bra börjar från marken=) (enligt mig)
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Okej!!! Hon går att ridas men är väldigt stissig i början!!!

Min kompis brukar longera först i 5-10 minuter och sedan brukar hon vara kolugn om man inte gör något drastiskt!!! När hon rids är hon lugn om hon inte ser dom andra hästarna i hagen förståss!!!!;) Har tränat mycket med att just hoppa upp och nudda med skänklarna i sidan. Belöning: massor med klappar och morötter...:bump::banana:

Eftersom hon går på kamomill, som är lugnande, börjar hon bli riktigt medgörlig!!!!

Vad kan du rekomendera för övningar från marken?!!:bow:
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Långa turer i skogen för att sedan röra sig till lite mer livliga områden. Få hästen att lita på dig helt och hållet!

Gärna lite NH träning. Dvs gå på konstiga saker, låte henne få vara med om konstiga saker. Att kolla över vad hon får för övrigt foder kan också vara bra om hon är stressad dvs hon kanske bara är överpigg...

Nu ska jag logga ut men hoppas någon annan kan komma med tips!
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Jo, vi har ju provat med plastpåsar och annat som prasslar och det funkar bra. Hon blir lite upprörd i början men lugnar sig när hon förstår att det inte är något farligt...:D

Hon litar nästan helt på oss och har fått långa promenader i skogen... Det finns nästan inga livliga platser i närheten där vi bor... Det närmaste är en väg som det kommer en hel del bussar och lastbilar på...

Hon får betfor, mineraler och kamomill och har fri tillgång på hö dygnet runt... Hon är ganska tunn och vi försöker få henne i bättre hull men jag tror fodret inte spelar någon större roll, bara kamomillen, som hon blir lugn av...:bump:
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Jag undrar om inte hästen delvis är så nervig på grund av att hon inte ridits regelbundet. Visst är en del hästar nervigare än andra men de flesta hästarna blir lugnare om de rids regelbundet. En varmblodstravare (och kallblod också för den delen) kan vara känsliga för skänkeln då de mest har körts, så dra nytta av att hon är känslig och ta inte i mer än nödvändigt. Träna mycket volter, halter, förhållningar med mera med mera så att hästen har något att fundera på hela tiden så att hon koncentrerar sig på det istället för att hitta på andra saker. Mycket arbete för hand är jätteviktigt för förtroende och lydnad. Lär hästen alla kommandon för rösten först och ta med det upp på ryggen så att hon kan förknippa röst med skänkel. Lycka till!
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Vill man få med grunden så är det nog bättre att rida in "eran" häst och börja från början som med vilken oinriden häst som helst. Man kan inte fuska sig fram bara för att det ska gå fort, då kommer man förr eller senare få bakslag i framtiden.

Gå lugnt fram, kanske ta hjälp av någon kunnig som man vara med och berätta under tiden ni håller på om ni är osäkra, var lugna och och ge beröm när h*n vart duktig.
Tänk på att om ni börjar att berömma med godis så lär ni få fortsätta. Det kommer den dagen då hästen blir nafsig eller skiter i att göra en grej om den inte får godis:smirk: Ja, det är erat val.

Hoppas det löser sig:) Lycka till!
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Stefan Forsman var den första NH-tränaren jag mötte för ca 15 år sedan. Hans ord var ungefär "Att träna en häst är som att baka en kaka - har man glömt en ingridiens går det inte tillsätta den när kakan är gräddad"

Så har man glömt bakpulvret, får man helt enkelt börja om. Kakan kommer aldrig att bli fin om man försöker tillsätta bakpulvret i efterhand.

Så hag hade börjat om från början med denna häst, betraktat den som en oinriden unghäst och tränat den från marken. Befäst allt innan uppsittning.

//Cecilia :)
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Hej!

Jobbar i travstall och ridit in många hästar. Har jobbat fram en egen metod som jag kallar morotsmetoden. Fick göra den en gång på en "inriden" häst som var stressig och rädd också efter att jag åkt av honom. Varit mammaledig så hade inte medverkat i de senare inridningarna...

Min metod behöver morötter i bitar. Jag hoppar och studsar bredvid hästen på båda sidor och fejkar även början på uppsittning. Under tiden får hästen morotsbitar och klapp och klia. Tanken är att vad jag än håller på med så är det trevligt, gör inte ont och man får godis. Enkelt för en liten hjärna. Så gör jag tills hästen litar på mig och är lugn. Sen fortsätter jag och tynger mer och mer i stigbygeln medan hästen får sina morotsbitar och kliande på sköna ställen. Jag ser till att den sitter fast i de bakre ringarna på grimman så den kan se mig hela tiden. Vi vill ju att hästen ska veta att det är VI på ryggen och att VI är trevliga som 17. När det är lägligt lägger jag mig över hästen och matar och pratar vidare. Upp och ner, upp och ner tills det är helt lugnt och vi kan sitta upprätta, vifta med armar och ben, klappa och klia, röra benen längs sidorna, mm. Då detta är klart och hästen INTE är ett dugg rädd för mig på ryggen kommer de kritiska första stegen som man kan ta medhjälpare till. Bara några steg och så stilla, tänka och morot. När detta går bra och hästen verkligen vet att det är jag som sitter där och tycker det är bra och vänder bak huvudet för morot och prat brukar jag ta en kort kort vända på max 3-4 minuter någonstans där hästen är helt trygg. Sitter av och ger mer morot. Hem och lugnt lugnt lugnt och förtoendefullt. Hästens lilla hjärna kommer förknippa allt som hänt med morötter och trevligheter OCH den kände inga krav eller att den inte klarade av det. Inriden och klar :) Rida lugnt i början bara med kortare turer.

Den häst jag trillade av var väldigt stressad och bakrädd vilket jag inte visste förrän jag var redan ute. Trodde ju den var inriden eftersom de sa den var riden.. Den fick en liten kvist som nuddade den i sidan och flög åt andra hållet, fick syn på mig som hamnade lite på sniskan och skyggade bort från mig ända tills jag åkte av. Då var det bara att börja från början och se till att det inte blev fel en enda gång på vägen. Morotsmetoden alltså. Red sedan med graman några gånger för att hindra honom från att gå upp med huvudet och jaga upp sig. Jag fick honom att inte reagera, utan att TÄNKA efter först, med gramanens hjälp. Den plockade jag naturligtvis bort sen. Han blev en av våra finaste och mest förtroendefulla ridhästar och detta på väldigt kort tid. Jag trodde jag skulle hålla på flera månader med att bygga förtroende men det gick på ett par veckor med kanske 2-3 ridpass/vecka. Men det kan man inte kräva såklart, det var ju bara tur!

Hjälpte det nåt?

/Katrin
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Tack. vi har hållit på med morötter och beröm och mest träna på att göra massa olika konstiga grejer som hon inte är van vid för att öka förtroendet... Morotsmetoden funkar bra och hon har blivit bättre och säkrare... :banana:

Har du några fler tips??:bump:
Tack för de bra tipsen.
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Tömkör! tömkör! tömkör! Det är det enda råd jag kan ge, men det är även det bästa råd jag kan ge. När allt fungerar från marken, med röstkommandon och att svänga höger och vänster så kan man så sakteliga börja träna uppsuttet. Jag har tömkört min häst sedan hon var ett år gammal, och vi kommunicerar mycket bra med varandra. Regel nummer ett: Kan du inte hantera hästen från marken, räkna med att du inte kan hantera den från ryggen.
 
Sv: Dåligt inridna hästar!!!

Tömkör! tömkör! tömkör! Det är det enda råd jag kan ge, men det är även det bästa råd jag kan ge. När allt fungerar från marken, med röstkommandon och att svänga höger och vänster så kan man så sakteliga börja träna uppsuttet. Jag har tömkört min häst sedan hon var ett år gammal, och vi kommunicerar mycket bra med varandra. Regel nummer ett: Kan du inte hantera hästen från marken, räkna med att du inte kan hantera den från ryggen.

Ja tömkörning är nog bra... hon har ju körts förut och vi har provat att tömköra och det fungerar bra... Hon lyssnar och är uppmärksam men kan helt stänga av ibland om man inte är på sin vakt...:d Tackar tackar:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 907
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp